Onko joku, joka tietäis havukranssien tekemisestä
Miten hyvin ne havut säilyy hyvänä eli neulaset pysyy kiinni. Saako mistään sellaisia teko-oksia, että saisi pitkäikäisen kranssin tehtyä? Ja onko kranssin tekeminen vaikeaa puuhaa? Olen aloittelija, mutta muuten ahkera askartelija ja näppärä käsistäni.
Kommentit (4)
Ei ole vaikeaa. Kuusi ei muistaakseni kestä sisällä, mutta mänty kestää.
Täällä Tampereella oli juuri jossain ilmaisjakelussa tosi hyvä ohje tuohon, olikohan morossa vai tamperelaisessa. Siinä kerrottiin myös, että sankarihaudoille olisi tarkoitus tehdä talkoina näitä kransseja. Pitääkin silmäillä noita lehtiä ja tapahtumakalenteria, josko tuollaisia tarkoita järjestettäisiin viikonloppuna Pirkanmaallakin, lähtisin mielelläni mukaan.
Kranssi on helppo tehdä joskin vaatii kärsivällisyyttä. Ongelmallisinta on saada havuja luvallisesta paikasta
Saako kaadetuista puista kerätä havuja? Onko vihtojen teko sallittu? Voiko pajunkissoja taittaa ilman maanomistajan lupaa? Saako pihlajanmarjoja kerätä?
Rikoslain 14 §:n mukaan kasvavasta tai tuulen maahan kaatamasta tuoreesta puusta ei saa taittaa oksia ilman maanomistajan lupaa. Puusta ei myöskään saa ottaa varpuja, juuria, tuohia, kuoria, lehtiä, niiniä, pihkaa, terhoja, käpyjä eikä pähkinöitä. Hakkuujätteitä ei saa kerätä luvatta. Maahan pudonneita risuja ja käpyjä saa sen sijaan ottaa.
Edellä olevasta poikkeuksena on se, että luonnonvaraisia marjoja sen sijaan saa ottaa puusta. Ajatuksellisena perusteena on, ettei luonnonvaraisten marjojen poimiminen vahingoita puuta, eikä marjoilla ole yleensä puun omistajalle taloudellista merkitystä.
Vihreiden tuoreiden oksien keruuseen tarvitaan maanomistajan lupa. Metsätyömailta saa monasti lupia keräilyyn. Sama koskee sähkölinjoja.
http://www.ymparisto.fi/fi-FI/Luonto/Usein_kysytyt_kysymykset_jokamiehe…
Säilyminen riippuu sijoituspaikasta ja säästä.
Kyllä ne esim ulko-ovessa pysyy kevääseen saakka hyvänä. Sisällä ei tietenkään.
Itse olen taitellut pajunoksista sellaisen pohjarinkulan, kiinnittänyt ohuella rautalangalla muotoonsa. Sitten kuusen (tai katajan) oksista tehny kimppuja ja ne kimput kiinnittänyt siihen kranssipohjaan rautalangalla. Ei aavistustakaan, onko tämä paras tai järkevin tapa, mutta näin olen ihan kelvollisisa kransseja saanut aikaiseksi.
En ole sellaista teko-oksaa nähnyt missään, kyllä aidosta kuusesta tulee kaunein.