Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi puoliso haluaa tahallaan kiusata toista vaikka hautaan saakka?

Vierailija
19.11.2017 |

Tämä asia on minulle mysteeri. Menin jo aikoinaan naimisiin puolisoni kanssa. Meillä meni monin paikoin hyvin, mutta sitten hän alkoi saada säännöllisin väliajoin kiusaamiskohtauksia, joilla ei ollut mitään ulkoista tekijää.

Olin hoitanut asioita tosi hyvin, itseasiassa mitä paremmin alkoi mennä ja olin saanut firmoillemme kauppaa tai juuri jonkun asian onnistumaan, mies kilahti.

Se kilahtaminen tapahtui reaktiona johonkin neutraaliin tai positiiviseen asiaan. Vaikkapa jos kysyin, mihin hän on pakastemansikat laittanut. Olen itse tosi tasainen ja järjellä toimiva tyyppi enkä ymmärrä tuollaista draamailua ollenkaan.

Hän kehitti aina sodat alkamalla syyttämään jostain ihan utopistisesta asiasta. Usein hän syytti minua omasta huonosta käytöksestään, esim. jos hän itse nimitteli minua ja lasta, hän sen jälkeen syytti että minä olisin tehnyt niin. Jutut olivat tosi sairaita.

Alkuun menin siinä sellaiseen vipuun, että vastasin että enhän minä ole niin tehnyt tai aloin muuten kyselemään tai keskustelmeaan. Siitä hän veti entistä enemmän kierroksia ja kävi päälle oikein kunnolla. Välillä myös fyysisesti, mutta sitä sentään harvemmin. Hän ikäänkuin yritti kiusata minua ja ajaa hulluksi.

Joskus yhteiselämämme aikana ajauduin tosi epätoivoiseksi noissa tilanteissa ja yritinkin riistää henkeäni, kun olin sitä kaasutusta joutunut kuulemaan monta päivää ja aloin itsekin uskoa. Niissä tilanteenssa hän vain pahensi toimintaa, aivan kuin olisi halunnut että todella riistän itseltäni hengen.

Hänen kohtaukset ovat kestäneet aina sen 4 päivää kerrallaan. Siinä vaiheessa hän tuntuu saavansa tarpeeksi, ainakin jos on saanut minua rääkättyä oikein kunnolla ja olen ihan hajalla. Hän ei tosin koskaan pyydä anteeksi tai kadu tekemisiään, vaan syyttää kaikesta minua ja yrittää pistää oikein alas.

Ollaan molemmat yrittäjiä ja olen itse tosi ahkera tekemään ja kova tekemään yhteistyötä. Annan myös nopeasti anteeksi, kun pääsen tolpilleni. Vaikka mieheni ei anteeksi edes pyydäkään, vaan vaatii itse anteeksipyyntöjä. Myös hän itse on lahjakas kuvallisissa asioissa ja työskentelee Art Directorina yrityksessämme.

Mikä ihme miestäni vaivaa? Oletteko tunteneet ihmisiä, joiden on pakko alkaa kiusata puolisoa? Tiedän, että avioerolapsena mieheni on nähnyt varmaan yhtä pöhköä käytöstä vanhemmiltansa. Ovatpa ne vanhemmatkin hyvin outoja. Isänsä kutsuu ensin kylään lapset ja lapsenlapset, sitten syyttelee hyväksikäytöstä ja kotinsa käyttämisestä ilmaisena hotellina, kun nautitaan kahvipöydässä tarjottuja antimia ja joskus jopa jäätiin yöksi. Äitinsä taas leikkasi lapsen hiukset tökerösti luvatta ja kun tästä sanoi, tuli luuria pitkin. Ei ole koskaan tajunnut toiminnassaan mitään väärää eikä todellakaan pyytänyt anteeksi.

Nykyään asiat menevät sikäli hyvin, että käytyään lapseen käsiksi poliisit tulivat paikalle ja tekivät ilmiotuksen sossuille, jonka seurauksena mies sai sossujen avustuksella hankittua uuden asunnon. Vaan mies ei monen kuukaudenkaan jälkeen kadu käytöstään vaan päinvastoin, nimittelee minua ja pahoinpitelemäänsä poikaa kusipäiksi pienten 3- ja 5-vuotiaiden lasten edessä. Ja sitten tietenkin valhetelee sossuille, jotka ovat kuvioissa mukana hänen epävakaisuutensa vuoksi, että mukamas minä olisin nimitellyt häntä. Yrittää siis keksiä valheita ja saada niillä jotain outoa draamaa aikaiseksi.

Tiedättekö te, mistä ilmiöstä tällaisessa voi olla kyse? Olen ihan ymmärrälläni.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persoonallisuushäiriöiseltä tuo vaikuttaa.

Vierailija
2/6 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Projektio. Miehesi puolustusreaktiot toimivat noin, että oma aggressio ja alemmuudentunne ulkoistetaan, ja kaikki hänen tekonsa ovatkin sinun tekemiäsi, jos todellisuudentaju on oikein heikko. Samaten hänen pelkonsa ovat tosiasioita, joissa on sinun paha tahtosi selityksenä. Mitä pätevämpi puoliso ja yrittäjä olet, sitä enemmän hän kokee itsensä vainotuksi.

Minunkin yrittäjämies on räyhännyt minulle nimenomaan kun olen tehnyt hänen hyväkseen asioita, ja etenkin kun tapahtuu jotain positiivista. Vein hänelle ruokaa mukana työmaalle, ja siitä suuttui. Alkoi kuvitella, että minä jotenkin omin hänen hankkeensa ja yritän tehdä hänestä riippuvaista. Mutta oma mieheni on vain tavallinen narsisti eikä sitäkään lainkaan puhtaasti. Hänellä on myös paljon vahvuuksia. Silti hänelläkin hetkittäin todellisuudentaju kärsii.

Miehesi mielenterveys on siis hyvin hauraalla pohjalla. Eihän se ihme ole, noilla vanhemmilla. Voisit ottaa yhteyttä psykiatriin ja kysellä ohjeita.

Ja jos joudut kantamaan huolta maineestasi ja lapsista, voisi olla hyvä idea äänittää salaa miehen kohtauksia selustan turvaamiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta on kyllä eksästä joka pisti kaikki omatkin tekemisessä minun syykseni. Esim hän petti jonkun lupauksensa, kysyin miksi teki niin ja että olen pettynyt, vastaus "no sinäpä olet täydellinen?? Hyvä että sinä olet täydellinen ja kaikki on minun vikani!" öö no kenen vika se sitten on että hän petti lupauksensa..

Vierailija
4/6 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelettekö siis yhteisessä yrityksessä vielä eron jälkeen? Sellainen ei koskaan toimi. Sinuna pyrkisin mahdollisimman nopeasti uusiin kuvioihin. Anna yritys kokonaan eksäsi hoitoon, maksakoon sinut ulos.

Vierailija
5/6 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastuuton keskenkasvuinen paskiainen. Epävarma itsestään ja haluaa pönkittää itsetuntoaan alistamalla läheisiään. Ero tästä tyypistä heti. Tarvittaessa lähestymiskielto. Muuta niin pian kuin mahdollista. Sinun ja lasten turvallisuus on etusijalla.

Vierailija
6/6 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Projektio. Miehesi puolustusreaktiot toimivat noin, että oma aggressio ja alemmuudentunne ulkoistetaan, ja kaikki hänen tekonsa ovatkin sinun tekemiäsi, jos todellisuudentaju on oikein heikko. Samaten hänen pelkonsa ovat tosiasioita, joissa on sinun paha tahtosi selityksenä. Mitä pätevämpi puoliso ja yrittäjä olet, sitä enemmän hän kokee itsensä vainotuksi.

Minunkin yrittäjämies on räyhännyt minulle nimenomaan kun olen tehnyt hänen hyväkseen asioita, ja etenkin kun tapahtuu jotain positiivista. Vein hänelle ruokaa mukana työmaalle, ja siitä suuttui. Alkoi kuvitella, että minä jotenkin omin hänen hankkeensa ja yritän tehdä hänestä riippuvaista. Mutta oma mieheni on vain tavallinen narsisti eikä sitäkään lainkaan puhtaasti. Hänellä on myös paljon vahvuuksia. Silti hänelläkin hetkittäin todellisuudentaju kärsii.

Miehesi mielenterveys on siis hyvin hauraalla pohjalla. Eihän se ihme ole, noilla vanhemmilla. Voisit ottaa yhteyttä psykiatriin ja kysellä ohjeita.

Ja jos joudut kantamaan huolta maineestasi ja lapsista, voisi olla hyvä idea äänittää salaa miehen kohtauksia selustan turvaamiseksi.

Joo. Minä kyllä olen tosi hyväntahtoinen ja pystyvä monissa asioissa. Olen hankkinut kaikki yrityksemme asiakassuhteet ja ystävystyn usein asiakkaiden kanssa. Pidän paljon ihmisistä ja siitä syntyy sitten luottamusta, mikä tuo kaikenlaista yhteistyökuviota. Pystyn omien taitojeni vuoksi auttamaan hyvin monissa jutuissa, myös mieheni taidot graafisena suunnittelijana ovat olleet tässä plussana, sillä parhaimmillaan voimme tehdä tosi hyvää yhteistyötä.

Pari viikkoa hän pystyy kerrallaan käyttäytymään ihmisiksi, on ihan normaali. Tosin jollakin tavalla hän on minua kohtaan tosi kylmä, hän ei esimerkiksi missään tilanteessa ole puolellani tai tunne myötätuntoa vaikka kun sairastun, vaan silloin lähinnä on kyllästynyt: Ttaasko". Minä kuulemma koko aika olen sairaana. Jaa-a, siis kerran leikattu umppari, yksi munuaistulehdus löytyy ja raskausaikoina en nyt ole ollut aina täysin pelikunnossa. Mutta minusta olen kyllä tosi terve ja vahva ikäisekseni. Kerran sain pahan hengenahdistuskohtauksen ja pyysin mieheltäni apua, hän vain käänsi kylkeä. Ja sen jälkeen rähjäsi minulle, kun olin tuntien päästä  päässyt tolpilleni enkä ollut kauhean riemuissani tuosta kohtelusta kun olin pelännyt tukehtuvani. Ja toinen vain käänsi kylkeä.

Ap