Wilmamerkinnät-instatili, moniko on katsonut menoa? Löytyykö omien lastenne juttuja?
https://www.instagram.com/wilmamerkinnat/
Ihmettelen vain, miten ihmeessä tänä päivänä ees löytyy opettajia teinien pariin? Kuinka kukaan jaksaa selväjärkisenä tollasta menoa päivästä toiseen?
Kommentit (28)
Ihan samanlaista oli myös omina kouluaikoina. Yksi esitti kerran epilepsiakohtausta oppitunnilla, mm. Nykyään ne vaan merkitään ylös.
Kyllä tuon ikäiset lapset osaavat olla todella tyhmiä ja ilkeitäkin muille oppilaille ja opettajille. Harmittavan laimeasti niihin tapauksiin vain puututaan. Ja älkää nyt hyvät ihmiset aina selittäkö näitä juttuja jollakin murrosiällä. Tämän takia kun aina vaan siirretään vastuu pois syyllisen harteilta, meille kasvaa todella kieroon menneitä aikuisia jotka tekevät mitä mieleen tulee koska heille on lapsena kerrottu että ei mikään ole sinun syysi.
Tuolla on muutama merkintä, joissa oppilas riehuu / lopulta tärisee ja kertoo juoneensa energiajuomaa. Pitäisi tuollaisten tyytyä vain pillimehuun, jos eivät osaa juoda energiajuomaa kohtuudella tai se nousee päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"leikki lattialla kalaa"
"kasteli housunsa kokeen aikana"
"ratsasti pitkin luokkaa vaaleanpunaisella keppihevosella"
"piti huomauttaa useamman kerran että kättä ei pidetä housuissa oppitunnilla"
"hetti dildolla taulua kesken opetuksen"
"puraisi Eliaksen kättä koska oli omasta mielestänsä karhu"
tunneilla syödään kebabbia, nuudeleita ja pizzaa ja juodaan energiajuomia. Ja tuon keskellä normaalien nuorten pitäisi yrittää pysyä tervejärkisenä ja ehkä oppiakkin jotain?
Eikö noita erityistapauksia ihan oikeasti voisi jo laittaa takaisin omiin ryhmiinsä? Integroiminen on selvästi epäonnistunut kokeilu.
Mun mielestä näiden merkintöjen tekijällä ( eli opettaja) viiraa paljon pahemmin kuin itse nuorilla/lapsilla. Kuka normaalijärkinen opettaja kirjoittelee tuollaisia kommentteja wilmaan? Ja miksi sinä haukut näitä erityistapauksiksi? Onko koskaan tullut mieleen, että joskus nuoret tekevät jotain hölmöä ja hakevat huomiota, jos opettaja on itse ihan häiriintynyt tapaus. Näitäkin nimittäin on. Mulla sympatiat menee täysin näitten nuorten puolelle.
Merkinnät tehdään siksi, että niistä jää kirjaus. Kirjausten perusteella mietitään oppilaalle hänen tarvitsemiaan tukitoimia. Lisäksi oletus on, että huoltaja haluaa tietää, jos hänen lapsensa käyttäytyy huonosti koulussa, itse ainakin haluaisin tietää.
Ja kun se huoltaja vaatii perusteluja käytösnumerolle / ihmettelee, miksi lapselle suositellaan pienryhmiä, niin wilma-merkinnät ovat perusteena
Aika hurja, jos pidät noissa merkinnöissä olevaa käytöstä normaalina murrosikäisen touhuna. Toivottavasti sinulla ei ole lapsia.
Suurin osa yläkoulun oppilaista on tavallisia mukavia nuoria. Toki murrosikäisiä väsymyksineen ja ketutuksineen, nämä sitten välillä purskahtavat ulos epäasiallisina tölväisyinä. Opettajan ammattitaitoa on se, miten reagoi oppilaan käytökseen. Kaikesta ei tarvitse kirjoittaa wilmaan.
Lisäksi suurin osa wilmakommenteista on kannustavia tai neutraaleja.
Nuo merkinnät näkyvät myös käytösnumerossa.
Opettajalla on velvollisuus merkitä Wilmaan tai muualle oppilaan poikkeuksellinen käytös ynnä muut huomionarvoiset tapahtumat. Näitä merkintöjä luetaan sitten oppilashuoltoryhmässä, kun selvitetään oppilaan tarvetta erityiseen tukeen. Yläkoulussa yhdellä oppilaalla on 10-15 eri opettajaa, näistä merkinnöistä muodostuu kokonaiskuva oppilaan tilanteesta.
Eli jos jotain vakavaa tapahtuu, niin ei tule kysymyksiä siitä, miksei kukaan huomannut etukäteen mitään.
Toki merkinnöistä voi wilmassa ottaa pois rastin kohdasta "näkyy myös huoltajalle", mutta kyllä kai huoltajat yleensä haluavat tietää missä mennään.