Miten saa nirson lapsen syömään?
Kyseessä jo teini-ikäinen, teenkö vaan ruuan ja jos ei syö niin valmiiksi hoikka lapsi on sitten viikon syömättä tai syö leipää? Mies on sitä mieltä että nirsolle voi tehdä oman ruuan tai ostaa valmista. Oon ihan neuvoton tuon kanssa. Meneekö tää ohi ollenkaan että rupeaisi syömään kaikkea?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tehdään yksi ruoka ja jos se ei jollekulle kelpaa niin on sitten nälässä. Kerran yllätin 13v pojan keittämästä nuudeleita kun kinkkukiusaus ei kelvannut. Otin kattilan ja tyhjensin sen vessanpönttöön. Poika huusi, haukkui ja itki. Sanoin, että kinkkukiusaus on päivän ruoka ja muuta ei ole.
Selitti nyyhkien, että sitä on vaikea niellä. Totesin ett voi voi. Pojalla on outo tapa nieleskellä ruoka purematta mahdollisimman vähän ja kovalla kiireellä. Sitten aina vinkuu kuinka mahaan sattuu.Yyh, kinkkukiusausta. Kyllähän sitä syö, mutta kinkku ja peruna kermasoossissa alkaa tökkiä kenellä vaan. Olin luikku lapsi juuri siksi kun kotona opetettiin, että sitä kuivaa makaronilaatikkoa jäystetään väkisin tai ei syödä ollenkaan. Olin sitten syömättä. Anna kun arvaan, teet kinkkukiusausta joka viikko?
Teen sitä ehkä kerran kuussa koska tyttö tykkää siitä kovasti. Kun paistan kanan rintafileitä ja keitän riisiä niin poika ottaa ilman lupaa 2-3 filettä ja ruokalusikallisen riisiä. Siksi olen alkanut paistamaan jokaiselle vain yhden per ruokailu. Lisäksi on aina kasviksia ja salaattia.
Kun teen keittoa, poika huutaa että en syö kun on pahaa. Ihan sama mitä keittoa teen.
Ja te ketkä luulette, että olen äiti: olen isä
Ja koulussa poika syö kaikkea.
Ap
No älä tee keittoja! Ja anna kasvavan lapsesi syödä niitä kanafileitä sentään 2, ei yhdestä tule kuin kovempi nälkä. Tee kinkkukiusausta pelkästään tytölle. Opeta lapsesi myös tekemään itse ruokaa. Hetkonen, teetkö pelkkää paljasta riisiä? Tarjoa myös jotain kastiketta, niin riisi alkaa maistua paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tehdään yksi ruoka ja jos se ei jollekulle kelpaa niin on sitten nälässä. Kerran yllätin 13v pojan keittämästä nuudeleita kun kinkkukiusaus ei kelvannut. Otin kattilan ja tyhjensin sen vessanpönttöön. Poika huusi, haukkui ja itki. Sanoin, että kinkkukiusaus on päivän ruoka ja muuta ei ole.
Selitti nyyhkien, että sitä on vaikea niellä. Totesin ett voi voi. Pojalla on outo tapa nieleskellä ruoka purematta mahdollisimman vähän ja kovalla kiireellä. Sitten aina vinkuu kuinka mahaan sattuu.Yyh, kinkkukiusausta. Kyllähän sitä syö, mutta kinkku ja peruna kermasoossissa alkaa tökkiä kenellä vaan. Olin luikku lapsi juuri siksi kun kotona opetettiin, että sitä kuivaa makaronilaatikkoa jäystetään väkisin tai ei syödä ollenkaan. Olin sitten syömättä. Anna kun arvaan, teet kinkkukiusausta joka viikko?
Teen sitä ehkä kerran kuussa koska tyttö tykkää siitä kovasti. Kun paistan kanan rintafileitä ja keitän riisiä niin poika ottaa ilman lupaa 2-3 filettä ja ruokalusikallisen riisiä. Siksi olen alkanut paistamaan jokaiselle vain yhden per ruokailu. Lisäksi on aina kasviksia ja salaattia.
Kun teen keittoa, poika huutaa että en syö kun on pahaa. Ihan sama mitä keittoa teen.
Ap
Jos poika syö koulussa en stressaisi, olkoot sitten syömättä kinkkukiusaus. Ihan en ymmärrä miksi broileria ei voisi syödä kuin yhden rintafileen.
Jos koulussa syö oikeasti kaikkea, niin silloinhan kyse on kotona jostain valtataistelusta, jossa ruokaa käytetään välineenä.
Meillä ei ole ollenkaan tuollaista nirson kanssa. Vaan koulussa ei pysty syömään milliäkään paremmin niitä ruokia mitä ei pysty. Syynä on aistihäiriö, jolloin jonkin tietyn koostumuksen ruuat saavat lapsen kakomaan. Lämpimät ruuat menevät paremmin. Aistihäiriö vaikuttaa myös makuaistiin, joten kasvisten kitkeryys maistuu hänelle hyvin voimakkaasti.
Monipuolinen liikunta stimuloi aisteja, se auttaa. Aika auttaa myös, koko ajan tulee jotain uusia ruokavaltauksia. Mutta hyvin rajoittunutta on vieläkin. Ja sitä ei aina tiedä mitkä maut tökkivät ja mitkä maistuvat. Homejuustot esimerkiksi uppoavat hyvin, mutta majoneesi ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApNo älä tee keittoja! Ja anna kasvavan lapsesi syödä niitä kanafileitä sentään 2, ei yhdestä tule kuin kovempi nälkä. Tee kinkkukiusausta pelkästään tytölle. Opeta lapsesi myös tekemään itse ruokaa. Hetkonen, teetkö pelkkää paljasta riisiä? Tarjoa myös jotain kastiketta, niin riisi alkaa maistua paremmin.
Helppo kirjoittaa tuollaisia neuvoja, mutta ei ihan niin helppoa toteuttaa. Jaksatko itse todella tehdä koko 18 vuotta perheille eri ruokia, kun yksi ei syö kinkkikiusausta. Tai sitten koko perhe ei ikinä saa kinkkukiusausta eikä keittoja. Eikä ties mitä kaikkea muuta mikä nirsolle ei käy. Kyllä muulla perheellä on oikeus saada monipuolisesti erilaisia ruokia, vaikka yhdellä onkin rajoitteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApJos poika syö koulussa en stressaisi, olkoot sitten syömättä kinkkukiusaus. Ihan en ymmärrä miksi broileria ei voisi syödä kuin yhden rintafileen.
Miksi pitäisi 13v syödä pelkkää kananfilettä? Muille riittää yksi file, riisit, kastike ja kasvikset / salaatti. Ehkä teillä rikkailla on vara syöttää pelkästään lihaa lapsille. Jos meillä ottaa lautasmallin mukaan kaikkea mitä on tarjolla niin ei varmaan jää nälkä. Poika vaan haluaa aina parhaat päältä. Tarkoitus on että niitä riittää seuraavaksi päiväksikin. Enkä varmasti ala tekemään kaikille eri ruokia. Ihan hullua opettaa sellaiseen. Ei tämä ole mikään ravintola.
Vierailija kirjoitti:
Olen varmaan huono neuvomaan, koska meilläkin on supernirso teini. Olen kuitenkin nykyisin varsin tyytyväinen tilanteeseen, sillä taaperoikään verrattuna muutos on todella positiivinen.
Meillä ruoat ovat yleensä sellaisia, että jotain osaa pystyy syömään. Yleensä se liha/kala/kana/makkara tms jää syömättä, mutta syö sitten salaattia ja pastaa/riisiä/perunaa tms. Jokusen kerran viikossa on yleensä myös pojalle kelpaavaa "proteiinia". Asiasta ei tehdä isoa numeroa, vaan syödään hyvällä mielellä ilman tuputusta.
Pyydän usein poikaa kokkaamaan itse ( tykkää kokata ja on ihan taitava) ja etsimään uusia reseptejä joita kokeillaan. Tällöin on myös velvollisuus maistaa. Kunnon annosta ei ole pakko syödä. Muuten tuo ei uskaltaisi kokeilla mitään uutta.
Joskus ihan huvikseen kokeillaan jonkun uuden maistamista. Kaveritkin tekevät haasteita, joissa joutuu maistamaan jotain inhokkiaan kuten maitoa tai nakkia.
Tätä meidän nirsoa on ihan turha pakottaa. Siitä tulee vain paha mieli kaikille. Kokeiltu on. Pojan ollessa pieni oltiin syömisen takia lastenlääkärin seurannassa ja ravitsemusterapeutin luona käytiin monesti. Yrittämisestä ei ole tämä kiinni.
Hän ei kai ole hetero?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApJos poika syö koulussa en stressaisi, olkoot sitten syömättä kinkkukiusaus. Ihan en ymmärrä miksi broileria ei voisi syödä kuin yhden rintafileen.
Miksi pitäisi 13v syödä pelkkää kananfilettä? Muille riittää yksi file, riisit, kastike ja kasvikset / salaatti. Ehkä teillä rikkailla on vara syöttää pelkästään lihaa lapsille. Jos meillä ottaa lautasmallin mukaan kaikkea mitä on tarjolla niin ei varmaan jää nälkä. Poika vaan haluaa aina parhaat päältä. Tarkoitus on että niitä riittää seuraavaksi päiväksikin. Enkä varmasti ala tekemään kaikille eri ruokia. Ihan hullua opettaa sellaiseen. Ei tämä ole mikään ravintola.
Kuka nyt mitään eri ruokia on pyytänyt tekemään. Sanoin että olkoot sitten syömättä.
Itse pyrin pitämään lautasmallista kiinni ja ihan hyvä että Kirsi syö edes sitä broileria vaikka ei joka päivä söisikään. Hänelle ei kannata tehdä kinkkukiusaus koska ei syö sitä kuitenkaan, ei siinä mitään säästöjä synny että teen väkisin ja ruuat jää syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset ei tykkää pakastevihanneksista, kaalista, raejuustosta, sienistä.. luettelo on pitkä.
Teenkö hitlerinä kesäkeittoa ja kaalisoppaa ja sanon että ootte nälässä jos ette syö?
Itsekään en syö raakaa kalaa ja jos mies laittais safkaksi vain silliä ja sushia ja sanois että akka saa kuolla nälkään ellei maistu, niin..?
Sun miehellähän on kasvatusvelvollisuus suhun..?
Tämä alkaa kuulostaa provolta. Ensin kysyt neuvoa, ja sitten intät vastaan. Miksi kysyt, jos mikään vastaus ei kelpaa? Miten lapsi voi olla laiha, jos liha ym. ruoka maistuu hyvin, ja vähän energiaa sisältävä ruoka kuten kasvikset, riisi ja keitto ei maistu. Provolta kuulostaa. No, joka tapauksessa. Vinkiksi kaikille, joiden lapset eivät syö kasviksia: paista ne ja mausteeksi grillimaustetta. Keitetyt kasvikset ovat monien naistenkin mielestä ällöjä lötköjä, ja raakana maku on voimakas. Monet kasvikset ovat paistettuna tosi hyviä. Meillä syödään useinkin eri ruokia samalla aterialla. Joku syö ne kinkkukiusauksen jämät, joku toinen karjanpaistin jämät. Ja kaikki ovat tyytyväisiä. Ihme valtataistelua teillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen varmaan huono neuvomaan, koska meilläkin on supernirso teini. Olen kuitenkin nykyisin varsin tyytyväinen tilanteeseen, sillä taaperoikään verrattuna muutos on todella positiivinen.
Meillä ruoat ovat yleensä sellaisia, että jotain osaa pystyy syömään. Yleensä se liha/kala/kana/makkara tms jää syömättä, mutta syö sitten salaattia ja pastaa/riisiä/perunaa tms. Jokusen kerran viikossa on yleensä myös pojalle kelpaavaa "proteiinia". Asiasta ei tehdä isoa numeroa, vaan syödään hyvällä mielellä ilman tuputusta.
Pyydän usein poikaa kokkaamaan itse ( tykkää kokata ja on ihan taitava) ja etsimään uusia reseptejä joita kokeillaan. Tällöin on myös velvollisuus maistaa. Kunnon annosta ei ole pakko syödä. Muuten tuo ei uskaltaisi kokeilla mitään uutta.
Joskus ihan huvikseen kokeillaan jonkun uuden maistamista. Kaveritkin tekevät haasteita, joissa joutuu maistamaan jotain inhokkiaan kuten maitoa tai nakkia.
Tätä meidän nirsoa on ihan turha pakottaa. Siitä tulee vain paha mieli kaikille. Kokeiltu on. Pojan ollessa pieni oltiin syömisen takia lastenlääkärin seurannassa ja ravitsemusterapeutin luona käytiin monesti. Yrittämisestä ei ole tämä kiinni.
Hän ei kai ole hetero?
Nyt on pakko kysyä että mistä ihmeestä tiesit? En mitenkään ole liittänyt nirsoutta homouteen.
T. Se toinen nirson äiti
Olen itse ollut nirso aikuinen ja terveydellisistä syistä opetellut syömään asioita ja oppinut tykkäämään niistä.
Maku ei ole ollut ongelma vaan koostumus.
Nykyäänkään en pidä löllöistä kasviksista.
Sipulia en ennen syönyt ollenkaan, kebabissa totuin siihen. Kastikkeessa lisäsin joukkoon ihan pientä silppua, nykyään menee jo ihan paistettuina rinkuloinakin.
Kun on kyse noinkin isosta lapsesta niin motivaation pitäisi lähteä itsestä. Musta oli upeaa huomata että todellakin uusiin makuihin ja koostumuksiin tottuu ja oppii tykkään.
Ehkä kannattais lähteä miettiin mitä tärkeää mistäkin saa, et minkä vuoksi sitä kannattaa opetella syömään. Esim. Pähkinöissä ja kalassa on aivoille, iholle ja hiuksille tärkeitä aineita. Tomaatissa on antioksidantteja jotka suojaa syövältä...
Pahaa ruokaa en kyllä syö. Esim.mautonta tai vetistä, löllöä, kylmää, eilistä perunaa tai muusia.
Vierailija kirjoitti:
Selitti nyyhkien, että sitä on vaikea niellä. Totesin ett voi voi. Pojalla on outo tapa nieleskellä ruoka purematta mahdollisimman vähän ja kovalla kiireellä. Sitten aina vinkuu kuinka mahaan sattuu.
Hullu akka. Voi poika raukkaa. Ottasin meille jos pystysin.
Meillä ei ruoka ole kynnyskysymys. Jos ruoka ei maistu niin poika tekee ruokaa ite josta tykkää. Kaikesta ei tarttekaan tykätä.
Ap