Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työmatkan pelisäännöt

17.11.2017 |

Työni sisältää ajoittain matkustamista. Reissupäivät ovat rankkoja: lähes tauotta myyntipalavereita klo 8-17, jonka jälkeen kiirehditään lennolle. Hotellilla ollaan klo 22-23 aikoihin ja kotiinpaluu on yleensä yöllä.
Virallisestihan työajaksi lasketaan 8 h päivässä, vaikka päivä venähtäisi 12-16 tunnin pituiseksi. Kotona pienet lapset, joten iltojen menetys tuntuu rankalta.
Vapaata ei saa ylimääräistä, vaikka palaisi aamulla kotiin yölennolta.

Ok, tämä vielä menee. Nyt pomo on alkanut riitelemään, että minun tulisi tehdä töitä kentällä ja lennolla täyden työpäivän jälkeen. Kuulemma on hankalaa, jos en pysty tekemään töitä ( siis muuta kuin tapaamisia) matkoilla. Olen toki jatkuvasti vastannut kiireisiin meileihin, mutta esim. presentaatioita en pysty tekemään lentokentillä tai lennoilla. Usein yöksi sammuvat valotkin. Muutenkin on kohtuutonta, jos yhtään lepoaikaa ei ole. Palkassakaan reissutyö ei näy, sama kuin kotimaan toimistossa klo 8-16 työskentelevällä. Päivärahat toki saa, mutta vapaita ei saa millään.
Onko teillä muilla matkustavilla oikeus esim tiettyyn lepoaikaan reissun jälkeen? Esimiehen pyynnöstä olen noilla matkoilla, joten omituista suhtautua näin. Ihan kuin reissussa mitään lomaa olisi, ei koskaan mitään illallisia, shoppailuja tai nähtävyyksiä. Suoraan vatsa tyhjänä nukkumaan. Harmittaa, että silti ajatellaan, että käyn vain laiskottelemassa.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sun tulokset puhuu puolestaan? Ryhdy pitämään kirjaa niistä.

Vierailija
2/14 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai sun tulokset puhuu puolestaan? Ryhdy pitämään kirjaa niistä.

No tuloksia ei oikein meidän kohdalla voi tarkkaan osoittaa. Työ on "myymistä" vähän lainausmerkeissä, lähinnä yhtiöstä kertomista. Näistä ei siis synny suoraa kauppaa, se mistä syntyy, emme näe kuka kaupan on tehnyt. Mystistä, eikö? Mutta kyse on siis osakkeen edustamisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/14 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa riistoa!

Meillä maksetaan työmatkoilla ylityökorvaukset, kun kohdemaissa työaika on sen 12 tuntia. Lisäksi tulee se maakohtainen päiväraha.

Ei todellakaan pidä ainakaan meillä tehdä matkustusaikana lentokoneessa duunia ja lepopäivän saa tarvittaessa. Itse olen ottanut osan ylitöistä tai viikonloppuun tai iltaan sijoittuvat matkustusajankohdat vapaina.

Vierailija
4/14 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ilmeisesti ylempi?

"Ylemmän korvaus on alempi"

Vierailija
5/14 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä alan työehtosopimus sinulla on? Oletko ylempi toimihenkilö? Ylemmillä toimihenkilöillä on valitettavan huonot työehdot matkustamiseen liittyen.

Pomosi kuulostaa lähinnä oudolta.

Vierailija
6/14 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tutustua oman alan TES:n sen mukaan mennään. Jos muuta ei ole sovittu, niin matkustusaika on vapaa-aikaa eli siitä ei palkkaa makseta, mutta toisaalta ei tarvitse tehdä töitäkään. Toisaalta esim. meidän TES sanoo, että jos pakollinen matkustusaika menee seuraavalle vuorokaudelle (esim. lento tai juna tulee kotipaikkakunnalle vasta puolen yön jälkeen, niin seuraava päivä (jos on työpäivä) on palkallinen lepopäivä eli töihin ei tarvitse mennä, mutta palkka juoksee (oli itselle aika suuri yllätys, kun pomo oli merkannut tämän työvuoro listaan ja ihmettelin mikä ihmeen lepopäivä).  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/14 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänestääkö pomosi kokoomusta? Se ainakin selittäisi paljon.

Yleensä kokoomuslaiset eivät tee työsopimustakaan, ei tule ylitöistä lisää, ja ylitöihin lähinnä pakotetaan ja painostetaan.

Työntekijän pitäisi tehdä asioita aikatauluun mennessä, mutta itse pomon hommat vaan seisoo, kun pitää vastailla puheluihin ja käydä kahvilla.

Pomot ovat sellaisia velliperseitä ettei heiltä työpanosta irtoa sitten millään. Muut tekevät kaiken pomojen puolesta.

Eikä makseta edes tessin mukaista palkkaa.

Vierailija
8/14 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmatkoilla laskettava työaika on kieltämättä korvausten osalta eräänlaista harmaata aluetta, mistä ei selkeästi ole säädelty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/14 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketähän siitä voisi syyttää jos olet itse sopinut että palkka on 8h päivän pituudesta riippumatta, eikä matkustusajasta makseta korvausta? Vai onko tämä alasi tessissä näin sovittu?

Kannattaa alkaa katselemaan uutta työtä ja sopia seuraavaan paremmat ehdot.

Itse saan työmatkoilla aina töistä prosenttikorotetut ylityökorvaukset ja matkustusajaltakin tuntipalkkaa vastaavan korvauksen.

Jos en saisi palkkaa matkustusajalta, niin alkaisin matkustamaan työajalla. Eli ensin yhtenä päivänä matkustus työkohteeseen, seuraavana päivänä työt ja paluumatka kolmantena päivänä. Jos työnantaja ei halua maksaa matkustuksesta, niin sitten pitkät yhdenpäivän reissut muuttuu useamman päivän reissuiksi.

Vierailija
10/14 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomolle voi aina todeta, että sinulla on sopimuksen mukaisesti X työtuntia viikossa, teet sen verran kuin on sovittu. Ja pyydät kertomaan, minä päivinä työtuntien määrä on ollut liian vähäinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/14 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tutustua oman alan TES:n sen mukaan mennään. Jos muuta ei ole sovittu, niin matkustusaika on vapaa-aikaa eli siitä ei palkkaa makseta, mutta toisaalta ei tarvitse tehdä töitäkään. Toisaalta esim. meidän TES sanoo, että jos pakollinen matkustusaika menee seuraavalle vuorokaudelle (esim. lento tai juna tulee kotipaikkakunnalle vasta puolen yön jälkeen, niin seuraava päivä (jos on työpäivä) on palkallinen lepopäivä eli töihin ei tarvitse mennä, mutta palkka juoksee (oli itselle aika suuri yllätys, kun pomo oli merkannut tämän työvuoro listaan ja ihmettelin mikä ihmeen lepopäivä).  

Kiitos, tämä on hyvä tietää. Yleensä kaikki Euroopan iltalennot on Suomessa puoliltaöin. Ja Nykin lento 8.30. Silloinkin oli työpäivä, tai "sain" tehdä etätöitä.

Firmassa eivät muut tee ylitöitä. Minulla niitä kertyy matkoista. Ja työkuormasta, joka kertyy matkojen aikana. Ne on pakko tehdä alta pois, jolloin menee ylitöiksi. Kellokortissa saisi olla max 40 h plussaa, 60 h yli tunnit leikkaantuvat. Olen viikkoja tehnyt ylitöitä, jotka eivät enää kirjaudu. Esim. työhön kuuluu ilta-aikaan järjestettäviä seminaareja, mutta niistä ei kerry ylitöitä, koska saattavat olla naapurikaupungissa ja siten työmatkoja. Eli ne ovat aina suoraa hyväntekeväisyyttä.

Esimies vuoroin valittaa ylitöistä (koska ylin johto on huolissaan laillisuudesta), samassa keskustelussa sanoo, että pidä niitä pois heti. Mutta voitko samalla ottaa lisää töitä, ettei menisi muilla ylitöiksi. Ja tee töitä iltalennoilla, niin niiden tekemiseen ei sitten mene aikaa toimistolla työaikaan.

Olen sanonut, että vaatimukset ovat ristiriitaiset: pidä vapaata, mutta ota enemmän töitä.

Ja taustaksi: kyseessä on muutaman hengen tiimi, josta 50 % on tänä vuonna ollut uupumissaikulla ( myös ne, jotka eivät ylitöitä tee). Mukaan lukien esimies. En ymmärrä, miten muut voivat uupua normityöajasta ja itse en saisi vaatia lepoaikaa pitkien reissujen jälkeen. Työni vaatii numerotarkkuutta ja tarkistelua, esimies ihan erityyppinen, eikä tätä tajua. Ylin johto ymmärtää minua, mutta samalla sanoo, ettei puutu alaisensa johtamiseen. Olen vielä koeajalla, joten mahdollista on, että esimies heivaa suutuspäissään, kun en suostu ottamaan lisää töitä. Mutta työkaverin sanoin, kokemukseni on niin vahva, että saan heti töitä muualta. En vain jaksaisi taas lähteä uuteen rekryyn ja uutta työpaikkaa opettelemaan.

Vierailija
12/14 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketähän siitä voisi syyttää jos olet itse sopinut että palkka on 8h päivän pituudesta riippumatta, eikä matkustusajasta makseta korvausta? Vai onko tämä alasi tessissä näin sovittu?

Kannattaa alkaa katselemaan uutta työtä ja sopia seuraavaan paremmat ehdot.

Itse saan työmatkoilla aina töistä prosenttikorotetut ylityökorvaukset ja matkustusajaltakin tuntipalkkaa vastaavan korvauksen.

Jos en saisi palkkaa matkustusajalta, niin alkaisin matkustamaan työajalla. Eli ensin yhtenä päivänä matkustus työkohteeseen, seuraavana päivänä työt ja paluumatka kolmantena päivänä. Jos työnantaja ei halua maksaa matkustuksesta, niin sitten pitkät yhdenpäivän reissut muuttuu useamman päivän reissuiksi.

Harvemmin yksittäinen työntekijä voi neuvotella ison yhtiön kanssa diilin, joka poikkeaa yleisestä käytännöstä. Pikkufirmassa onnistuu. Yleensä kuitenkin esimiehet kohtuullistavat tätä, eli sovitaan, että reissujen jälkeen voi ottaa vapaata korvaamaan esim. 5 iltaa, jotka menneet koneessa istuessa. Ei ole ihan oikein, että 8 h mannertenvälinen lento yöllä menee työntekijän piikkiin. Johan jetlagissa menee haaskoon seuraava päivä. Mutta yleisissä matkustussäännöissä näin on. Siksi matkatyöläisen palkka on yleensä korkeampi. Minulla sama kuin kollegalla, joka ei koskaan matkusta tai tee ylitöitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/14 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tutustua oman alan TES:n sen mukaan mennään. Jos muuta ei ole sovittu, niin matkustusaika on vapaa-aikaa eli siitä ei palkkaa makseta, mutta toisaalta ei tarvitse tehdä töitäkään. Toisaalta esim. meidän TES sanoo, että jos pakollinen matkustusaika menee seuraavalle vuorokaudelle (esim. lento tai juna tulee kotipaikkakunnalle vasta puolen yön jälkeen, niin seuraava päivä (jos on työpäivä) on palkallinen lepopäivä eli töihin ei tarvitse mennä, mutta palkka juoksee (oli itselle aika suuri yllätys, kun pomo oli merkannut tämän työvuoro listaan ja ihmettelin mikä ihmeen lepopäivä).  

Kiitos, tämä on hyvä tietää. Yleensä kaikki Euroopan iltalennot on Suomessa puoliltaöin. Ja Nykin lento 8.30. Silloinkin oli työpäivä, tai "sain" tehdä etätöitä.

Firmassa eivät muut tee ylitöitä. Minulla niitä kertyy matkoista. Ja työkuormasta, joka kertyy matkojen aikana. Ne on pakko tehdä alta pois, jolloin menee ylitöiksi. Kellokortissa saisi olla max 40 h plussaa, 60 h yli tunnit leikkaantuvat. Olen viikkoja tehnyt ylitöitä, jotka eivät enää kirjaudu. Esim. työhön kuuluu ilta-aikaan järjestettäviä seminaareja, mutta niistä ei kerry ylitöitä, koska saattavat olla naapurikaupungissa ja siten työmatkoja. Eli ne ovat aina suoraa hyväntekeväisyyttä.

Esimies vuoroin valittaa ylitöistä (koska ylin johto on huolissaan laillisuudesta), samassa keskustelussa sanoo, että pidä niitä pois heti. Mutta voitko samalla ottaa lisää töitä, ettei menisi muilla ylitöiksi. Ja tee töitä iltalennoilla, niin niiden tekemiseen ei sitten mene aikaa toimistolla työaikaan.

Olen sanonut, että vaatimukset ovat ristiriitaiset: pidä vapaata, mutta ota enemmän töitä.

Ja taustaksi: kyseessä on muutaman hengen tiimi, josta 50 % on tänä vuonna ollut uupumissaikulla ( myös ne, jotka eivät ylitöitä tee). Mukaan lukien esimies. En ymmärrä, miten muut voivat uupua normityöajasta ja itse en saisi vaatia lepoaikaa pitkien reissujen jälkeen. Työni vaatii numerotarkkuutta ja tarkistelua, esimies ihan erityyppinen, eikä tätä tajua. Ylin johto ymmärtää minua, mutta samalla sanoo, ettei puutu alaisensa johtamiseen. Olen vielä koeajalla, joten mahdollista on, että esimies heivaa suutuspäissään, kun en suostu ottamaan lisää töitä. Mutta työkaverin sanoin, kokemukseni on niin vahva, että saan heti töitä muualta. En vain jaksaisi taas lähteä uuteen rekryyn ja uutta työpaikkaa opettelemaan.

Tyypillistä suomalaista esimiesosaamista. Kurssitettu on, mut ei oo tilannetajua kun ei oo. Sitten jos pidät jouluna pidemmän vapaan noista ylitöistä iskee kade, et hei ei noit noin paljo kyl pitäis olla. Ja onko niin et liikaa esimiehiä joilla ei oo muuta tekemistä kun tarkkailla alaisia. Heitin palavereissa sit tulee näitä ajatuspieruja.

Vierailija
14/14 |
18.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tutustua oman alan TES:n sen mukaan mennään. Jos muuta ei ole sovittu, niin matkustusaika on vapaa-aikaa eli siitä ei palkkaa makseta, mutta toisaalta ei tarvitse tehdä töitäkään. Toisaalta esim. meidän TES sanoo, että jos pakollinen matkustusaika menee seuraavalle vuorokaudelle (esim. lento tai juna tulee kotipaikkakunnalle vasta puolen yön jälkeen, niin seuraava päivä (jos on työpäivä) on palkallinen lepopäivä eli töihin ei tarvitse mennä, mutta palkka juoksee (oli itselle aika suuri yllätys, kun pomo oli merkannut tämän työvuoro listaan ja ihmettelin mikä ihmeen lepopäivä).  

Kiitos, tämä on hyvä tietää. Yleensä kaikki Euroopan iltalennot on Suomessa puoliltaöin. Ja Nykin lento 8.30. Silloinkin oli työpäivä, tai "sain" tehdä etätöitä.

Firmassa eivät muut tee ylitöitä. Minulla niitä kertyy matkoista. Ja työkuormasta, joka kertyy matkojen aikana. Ne on pakko tehdä alta pois, jolloin menee ylitöiksi. Kellokortissa saisi olla max 40 h plussaa, 60 h yli tunnit leikkaantuvat. Olen viikkoja tehnyt ylitöitä, jotka eivät enää kirjaudu. Esim. työhön kuuluu ilta-aikaan järjestettäviä seminaareja, mutta niistä ei kerry ylitöitä, koska saattavat olla naapurikaupungissa ja siten työmatkoja. Eli ne ovat aina suoraa hyväntekeväisyyttä.

Esimies vuoroin valittaa ylitöistä (koska ylin johto on huolissaan laillisuudesta), samassa keskustelussa sanoo, että pidä niitä pois heti. Mutta voitko samalla ottaa lisää töitä, ettei menisi muilla ylitöiksi. Ja tee töitä iltalennoilla, niin niiden tekemiseen ei sitten mene aikaa toimistolla työaikaan.

Olen sanonut, että vaatimukset ovat ristiriitaiset: pidä vapaata, mutta ota enemmän töitä.

Ja taustaksi: kyseessä on muutaman hengen tiimi, josta 50 % on tänä vuonna ollut uupumissaikulla ( myös ne, jotka eivät ylitöitä tee). Mukaan lukien esimies. En ymmärrä, miten muut voivat uupua normityöajasta ja itse en saisi vaatia lepoaikaa pitkien reissujen jälkeen. Työni vaatii numerotarkkuutta ja tarkistelua, esimies ihan erityyppinen, eikä tätä tajua. Ylin johto ymmärtää minua, mutta samalla sanoo, ettei puutu alaisensa johtamiseen. Olen vielä koeajalla, joten mahdollista on, että esimies heivaa suutuspäissään, kun en suostu ottamaan lisää töitä. Mutta työkaverin sanoin, kokemukseni on niin vahva, että saan heti töitä muualta. En vain jaksaisi taas lähteä uuteen rekryyn ja uutta työpaikkaa opettelemaan.

Tyypillistä suomalaista esimiesosaamista. Kurssitettu on, mut ei oo tilannetajua kun ei oo. Sitten jos pidät jouluna pidemmän vapaan noista ylitöistä iskee kade, et hei ei noit noin paljo kyl pitäis olla. Ja onko niin et liikaa esimiehiä joilla ei oo muuta tekemistä kun tarkkailla alaisia. Heitin palavereissa sit tulee näitä ajatuspieruja.

Meillä ylitöitä ei saa pitää vapaapäivinä kuin yksi kerrallaan. Eli jouluna lomailen palkattomasti, vaikka sisällä kahden viikon duunit.

Yhden päivän pidin ylityötunneista, ja se herätti närää ja kateutta. Siksi esimiehen mukaan pitäisi pitää parin viikon tunnit pian pois. Mutta samaan aikaan näkyä konttorilla ja hoitaa täysipäiväiset työt. Odotan, että esimies itse palaa pian taas loppuun, merkit ovat ilmassa. Minusta hän ei hoida hommaansa, eli esimiestyötä, vaan itse joudun ratkomaan tämän mielettömän yhtälön. Ylimmän johdon olisi syytä ottaa tämä pois esimiesroolista, jos sitä ei kykene hoitamaan.