Löysin teinin housujen taskusta Oden's cold dry nuuskapurkin. Miten te muut vanhemmat olette näissä toimineet?
Pyykkiin olin laittamassa ja kappas, valkoinen nuuskapurkkihan se sieltä taskusta löytyi. Kylläpä harmittaa kun pitää tupakkatuotteita käyttää noin nuorena. Hän on siis vasta 15v ja yhdeksännellä luokalla ja aikaisemmin jäänyt tupakasta kiinni n. vuosi sitten ja nyt sitten kokeillaan jo nuuskaa, jota ei kaiken järjen mukaan saisi täällä edes myydä. Poika on niin kavereidensa vietävissä, että ei edes itse tajua sitä. Viimeksi annettiin kotiarestia, mutta sekään ei näköjään pitkällä tähtäimellä auta yhtään mitään. Myös koulussa luokanvalvoja piti heille erillisen puhuttelun tupakasta ja päihteistä. Mitä te muut teette kun teidän perheessä tapahtuu vastaavaa?
Kommentit (85)
Viimenen mohikaani kirjoitti:
Voi vittu kun nää räkänokat ei osaa edes enää nuuskata. Käytetään jotain neilikoilla maustettua tyttöpussinuuskaa. Mun nuoruudessa laitettiin lössiä 5ml molemmille puolille ikeniä ja poltettiin itse tehdyistä puu piipuista hassista.
Oli piiput ennen puuta, hipit rautaa. Nyt ne kaiken kauniin hautaa. Haudalle mä lasken kukkasen ja kukoistavan toivon edes sen.
Jos ei usko sua niin varaa sille hammaslääkäriaika. Siellä kyllä saarna tulee.
Minä kyllä jättäisin heti samantien tuollaisen sian :(
Heitin tupakat roskiin, en sanonut mitään. Poikakaan ei sanonut mitään.
Aiksaisemmin asiasta väännetty.
Ei ole polttanut enää.
Kaikki nuoret kokeilee mutta osa vaan rupeaa polttamaan.
Ikää 14 vuotta.
Tosin varmaan syy se että on kotona nykyään paljon niin karkki ja cokis riittää. Pääsi samalla energia juomista irti, kun ei notku ulkona kavereiden kanssa.
se on kuule ihan jokaisen oma valinta käyttääkö vai ei.
Meillä teinillä on aivot ja korvat, joilla kuulla. Keskustelu on ihan ensimmäinen askel eli puhuisimme yhdessä siitä, mitä nuuska aiheuttaa, paljonko käyttö maksaa jne. Vetoaisin järkeen. En keksi yhtäkään syytä sille, että rangaistus olisi hyvä vaihtoehto, ei se toimi muissakaan asioissa.
Haet kuvia missä näkyy mitä nuuska tekee, suussa vauriot ovat pahoja, kysyt ihan suoraan tämäkö näyttää siistiltä.
Yleensä annan tunnin turpiin kun koskee miun nikotiineihin. Muihin kamoihin jos koskee niin kävelee päätä lyhyempänä.
Rahahanat kiinni nykyaikana tarkoittaa automaattisesti velkaantumista kavereille joilla rahaa on! tyhmemmässä tapauksessa ei edes kavereille. Nuuskaa saa nappia painamalla kotiinkuljetuksena. Ainoa keino on saada pojallesi parempaa ja itseään kehittävämpää tekemistä. Rangaistus on aina rangaistus minkä nuori ihan kettuillakseen kärsii hetken ja on taas lujatahtoisempi omasta mielestä oman asian kanssa. Selvitä nuoren kulttuurilliset ihanteet ja roolimallit. So late sorry! eksyin sivulle koska googlasin kuinka paljon käyttämässäni nuuskassa on nikotiinia.
Nuuska rentouttaa se on totta. Kokeilkaa, niin huomaatte itse.
Vierailija kirjoitti:
Sano sille, et homma Siberian punasta. Se pärisee paremmin ja etenkin aamulla tyhjään vatsaan.
Mitä on Siberian (sic!) punainen? Kiitos etukäteen.
Niin kauan kuin on alaikäinen ja asuu kotona niin ei käytä nuuskaa tai tupakkaa. Älypuhelin vaihtuu perusdoroon ja rahahanat kiinni. Annan rahabonuksen vuosittain jos on ilman nuuskaa ja tupakkaa.
vie hänet saunan taakse äläkä jahkaile
Anna käyttää rauhassa, äläkä puutu asiaan.
Mitäpä tuosta vauhkoomaan, jos käyttää nuuskaa, tai norttia. Yleensähän kyse on kokeilusta, joka kestää aikansa ja loppuu, jos on loppuakseen. Mitkään rangaistukset ei auta. Kokeiltu on! Itse alotin 16v vanhana ja noin 30v tuli polteltua. Vaileaa päästä irti ja tätä olen myös omille kakaroille terottanut. Itse pääsin tupakasta eroon sähköröökillä ja meidän vanhin poika siirtyi myös höyryyn. Paljon enemmän huolettaa nuorten alkoholin käyttö, mitä myös omat lapset on kokeillut. Ihan kunnon kansalaisia on noista nuorista tullut, vaikka on tupakkaa ja kaljaa joskus kokeillut. Jäitä hattuun tämän asian kanssa
Itse poltin 14-15v vähän alle vuoden ja siihen ei järkipuheet auttanu. Onneks tajusin itse sitten ja pystyin vielä jotenkuten helposti lopettamaan
Olisin suosittelut Göteborgs rapea tai Generalin classic starkkia.
Vierailija kirjoitti:
15-vuotiaalla tuskin on omia tuloja?
Tehokkainta on laittaa rahahanat kiinni. Koska nuuskaa ei Suomessa myydä kaupoissa, niin ei sitä varastamaankaan pääse. En tarkoita, että teinin pitäisi ilman rahaa kuitenkaan olla. Kuitit talteen ja tulojen vastaavuuden tarkistus menoihin.
Rangaistukset ovat kokemukseni mukaan hyvin epätoimivia teinien kohdalla. Nostattavat vain kapinaa.
Järkiperuste on, että et halua tukea laitonta toimintaa, joka vieläpä tuhoaa toisen terveyttä. En ymmärrä koko kotiarestin ideaa: koti on niin kaamea paikka, että se vertautuu vankilaan?
Juuri jäi myyjä kiinni, kun myi nuuskaa alaikäisille seksipalveluja vastaan. Nimenomaan pojille. Oli lehdessä kun. Oma lapsi kertoi hinnat. En tiedä, että lapseni käyttäisi. Hän tuskin puhuisi nuuskasta ja myyjistä, jos käyttäisi. No ei hän tuosta myyjästäkään puhunut, ennen kuin se oli lehdissä.
Rahahanat kiinni
Tietokone tms pois
Puhelimesta netti pois, ainoastaan puheut txt toimii
Ja sitten näytät sille, miltä näyttää nuuskankäyttäjän suu muutaman vuoden päästä. Hyi saakeli, kuka on tänä päivänä vielä niin tyhmä, että vapaaehtoisesti myrkyttää kehoaan noin. Ja voi olla varma, että on tyttöjen (tai poikien) mielestä niin ihanaa pussailla mälli huulessa.