Aikuisten joulukalenterit, esim. kosmetiikka, aiheuttaa valtavan läjän jätettä
On todella epäekologinen valinta ostaa tuollaisia moneen muoviin pakattuja pikkutuotteita, joissa on ruokalusikallinen sisältöä ja jokaisessa muovipakkaus. Lisää jätesaastetta vaan.... huh!
Kommentit (48)
Voi olla. Itse ajattelin ostaa kalenterin, koska haluan testereitä tuotteista ennen kuin alan niitä isoissa purkeissa ostamaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun kosmetiikkakalenterista löytyy paketin takaosan esittelyn mukaan kasvovoidetta, vartalovoidetta, huulirasvaa, silmänympärysvoidetta, käsirasvaa, shampoota, joku seerumi ja suihkugeeli. Kaikki tuotteita joita ostaisin muutenkin. Nyt sen sijaan että ostaisin täysikokoisen tuotteen, voin kokeilla muutamaa erilaista minikoossa. Ihoni ei ole mitenkään spesiaali tai erikoisherkkä, eikä minulla ole allergioita, joten voin lähes 100 % varmaksi sanoa, että kaikki tuotteet mitä kalenterista tulee, tulevat kyllä käytettyä. Ja sitten kun putelit ovat tyhjät, joko pesen ne ja keksin uusiokäyttöä, tai laitan poltettavaan jätteeseen. Pahvirasia menee pahvinkeräykseen. En laittanut kalenteriin viimeisiä ruokarahoja tai kummipojan lahjarahoja.
En oikeasti ymmärrä, miksi kosmetiikkakalenterit tuntuu olevan joillekin tyypeille näin iso ongelma. Jätettä syntyy enemmän ihan muista jutuista. Jos olet tehnyt lapsen tai vieläpä useamman ja / tai syöt lihaa, tai matkustat ulkomaille vuosittain, olet osallistunut maapallomme tuhoamiseen about miljoona kertaa isommin kuin minä, joka satuin tänä vuonna ostamaan itselleni joulukalenterin. Joten voisiko ap ja kumppanit mennä kiillottamaan sädekehäänsä muualle.
Mitään ongelmia ei olisi, jos kaikilla olisi vaan satunnaisia "ympäristöpahis"-juttuja kuluttamiseen liittyen. Valitettava tosiasia kuitenkin on se, että useimmilla niitä on vaikka muille jakaa. Mitä itse olen kosmetiikkakalentereiden ostajiin törmännyt, niin suurin osa heistä kuluttaa muutenkin paljon, sekä kosmetiikkaa (yhdelläkin on kenkälaatikollisen verran pelkkiä huulipunia) että vaatetta, matkoja yms. ja moni on perheellinen, kasvissyöjiä ei kukaan. Näin siis omassa tuttavapiirissä, ei tarkoita että kaikki olisivat tällaisia. Mutta jos tämä on useamman muunkin kokemus, niin ei ihme että palstallakin asiaa ihmetellään.
Uskon, että 85-95 prosentilla aikuisen joulukalenterin ostajista ei ole mitään oikeaa perusteltua tarvetta niille tuotteille, vaan kalenteri ostetaan kaiken muun kuluttamisen lisäksi ylimääräisenä juttuna.
En voisi kuvitella isoäitini tai edes äitini ostaneen tai saaneen keneltäkään kosmetiikkajoulukalenteria. Kyllä kulutustottumuksemme ovat muuttuneet ihan valtavan kulutusröykkiön suuntaan ja pyörä pyörii aina vain vinhempaan. Kun kävin hautausmaalla taannoin, jopa haudoille on ilmestynyt monenmoista tuotteistoa, joita ei ennen ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Itse en ostaisi noita senkään takia, että aika todennaäköistä on että tulee epäsopivia tuotteita. Toki jollain sopimattomalla naamarasvalla voi rasvata vaikka käsiä, mutta kuitenkin. Vielä ikävämpää jos tulee sopimatonta värikosmetiikkaa tai hajusteita joista ei tykkää. Mutta ehkä noiden kosmetiikkakalentereiden ostajat eivät ole yhtä nirsoja kuin minä.
Ainoa mitä itse voisin harkita olisi teekalenteri, näin nimittäin jossain lehdessä kuvan sellaisesta. 24 teepussia, olivat tavallisen kokoisessa, pahvisessa teepussirasiassa. Juon yleensä irtoteetä, mutta tuohon voisin taipua :)
Ai joo, tee oli luomua ja kalenteri maksoi noin 7 e.
Minulla oli viime vuonna tällainen teekalenteri ja se oli hauska piristys omalle itselle pimeään joulukuuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Itse en ostaisi noita senkään takia, että aika todennaäköistä on että tulee epäsopivia tuotteita. Toki jollain sopimattomalla naamarasvalla voi rasvata vaikka käsiä, mutta kuitenkin. Vielä ikävämpää jos tulee sopimatonta värikosmetiikkaa tai hajusteita joista ei tykkää. Mutta ehkä noiden kosmetiikkakalentereiden ostajat eivät ole yhtä nirsoja kuin minä.
Ainoa mitä itse voisin harkita olisi teekalenteri, näin nimittäin jossain lehdessä kuvan sellaisesta. 24 teepussia, olivat tavallisen kokoisessa, pahvisessa teepussirasiassa. Juon yleensä irtoteetä, mutta tuohon voisin taipua :)
Ai joo, tee oli luomua ja kalenteri maksoi noin 7 e.
Minulla oli viime vuonna tällainen teekalenteri ja se oli hauska piristys omalle itselle pimeään joulukuuhun.
Mistä löytää teekalenterin noin halvalla? Olen löytänyt vain vähintään 15 euroa maksavia, en tosin ole vielä kovin ahkerasti etsinytkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja suurin osa kuorinta-aineista ym sisältää vielä itsessään niitä muovirakeita.
No nämä muovirakeet nyt on se uusin kosmettiikkavaarahömpötys, niitä on aina joku vuorollaan ja nyt ne on nää rakeet. Ja niiden jälkeen tulee seuraava ja sitten uus...
Et ymmärrä mitä nuo muovirakeet tekevät vesistöissä ym?
Mulla on ollut kriisi jo parabeeneista, ppd:stä ja PHMB:stä, anteeksi nyt vaan vittu etten ehdi vetää kriisiä jokaisesta kosmetiikaan vaara-aineesta, josta vuorotellen pitää varoittaa naistenlehden kannessa kissankokoisilla kirjaimilla! Ne vaihtuu kerta viikkoon ja mulla on elämäkin tässä elettävänä! Joten ei, en ehdi vetää pulttia ja paasata jokaisesta näillä tyhmillä keskustelupalstoilla. :)
No itsehän käytän pelkkää luonnonkosmetiikkaa, niitä on nykyään saatavilla helposti ja jokaiselle jotain. Ihan jo oman kehoni takia, saati sitten ympäristön.
Ja joskus kannattaa käyttää omia aivoja, eikä noudattaa orjallisesti jotain naistenlehtien juttuja.
Juurikin näin! Nyt muut akat paasaa jostain mikromuoveista joita on aina ollut tuotteissa, ensi viikolla onkin sitten jo uusi vaarakemikaali ja uusi kriisi! Koska kauhistelu, se on ehtymätön luonnonvara.
"Käytän luonnonkosmetiikkaa"-henkilöt on niitä pahimpia. Jos kerran tiedät riskit ja välität niistä niin kovin että huolettaa, miksi et vain lopettaisi kosmetiikankäyttöä kokonaan?
Jos haluat sanoillesi painoarvoa, lopeta se kosmetiikan kanssa läträäminen.
No huh huh. Taitaa olla vähän huono päivä tai sitten omatuntoasi kolkuttaa vain kun et voi ajatella ympäristöä. No, eipä kuulu minulle, en ala riitelemään tästä asiasta.
On niitä jotka oikeasti ajattelevat ympäristöä ja tekevät sen vuoksi muutoksia arjessa, sitten on niitä paasaajia jotka hehkuttavat somessa miten maailma pelastuu kun naamarasvapurkissa lukee "ei parabeenejä". Ekoja arvostan, toisia en niinkään...
Ja mukavaa viikonloppua sinullekin! Mikromuoveilla tai ilman. :)
Ikävä tuottaa sinulle pettymys. En paasaa asioista missään, en läheisilleni, enkä netissä. Tämä taisi olla ensimmäinen kerta kun edes kerroin asiasta, no okei, mieheni kanssa olen puhunut.
Valitettavasti kaikkia kosmetiikkatuotteita en voi lopettaa, ihoni on todella kuiva talvisin. Ripsiväri ja puuteri ovat ainoat meikit joita käytän. Ripsiväriäkin yleensä vain juhlissa, hyvin harvoin töissä.
Elän muutenkin todella vähän kuluttaen. Esimerkkinä, en ostele uusia vaatteita, ellei ole pakko. Yleensä kierrän kirpparitkin ensin, jos sieltä löytäisin. Kierrätän kaiken ym. Joten kyllä, elän myös muuten eettisesti kun vain kosmetiikkani osalta.
Ja jos sinä valitat minun luonnonkosmetiikan käytöstäni, mielestäsi minun pitäisi olla ilman, miksi sitten itse käytät ihan noita mikromuoveja sisältäviä? Oletan siis, että olet tuo sama, joka aiemmin mainitsi kyseessä olevan vain tämän hetken trendi niitä vältellä.
Miksi sinulla on suurempi oikeus kaataa mikromuovia vesistöihin, kun minulla käyttää luonnollisempaa kosmetiikkaa?
24 kosmetiikkatuotetta kuulostaa kyllä minusta määränä ihan käsittämättömältä kerskakulutukselta, anteeksi vain.