Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alle 24-vuotiailta kiellettävä lasten tekeminen

Vierailija
16.11.2017 |

Lapsen saaminen nuorena vaarantaa tyttöjen terveyden ja mahdollisuuden kouluttautua. Suomessakin pitäisi aloittaa kunnon kampanjointi parikymppisten tyttöjen raskauksia vastaan.

Olisi tehtävä selväksi että raskaus noin 20-vuotiaana on huono ja häpeällinen asia eikä sitä saisi yleisesti hyväksyä.

Tässäkin jutussa mukana yhden 19-vuotiaan tarina.

https://plan.fi/vaikutusmahdollisuuksia-ita-timorin-naisille-ja-tytoill…

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikis: Ei kiinnosta.

Vierailija
2/13 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaarantaa koulutuksen? Ai ihan kaikilla ja pelkästään alle 24-vuotiailla? Mä olen täyttänyt just 23 ja ensi kuussa valmistun maisteriksi. Lisäksi olen raskaana seitsemännellä kuulla. En kyllä näe, että tämä vaarantaa mun koulutuksen yhtään mitenkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaus kiellettävä alle 30-vuotiailta, ja sitä ennen vahva kampanja perhe-elämän kauheudesta ja siitä, että on luvallista jäädä lapsettomaksi. Sitä asiaa pitäisi mielestäni ajaa vahvasti.

Vierailija
4/13 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän luonto tästä pidä huolen. - Oletko muuten ajatellut, että jos nuori on käynyt peruskoulun jälkeen vaikka ammattikoulun (a3 vuotta) eli on valmistuessaan noin 18-19 vuotias, niin hän voi hyvinkin elättää itsensä ja elää jo parikymppisenä hyvinkin "aikuismaista" elämää. Toisekseen minusta on vähän tylsää ylhäältä anella, mitä täysi-ikäiset ihmiset saavat tehdä, niin kauan kun eivät loukkaa ja vaurioita muita tai ympäristöään.   

Vierailija
5/13 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa.. Olin 21-vuotias kun esikoinen syntyi. Joulukuun 5. saa ylioppilaslakin päähänsä. Ei ole vanhemmilla eikä isovanhemmillakaan sitä lakkia.  Olen niin ylpeä :)

Vierailija
6/13 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaarantaa koulutuksen? Ai ihan kaikilla ja pelkästään alle 24-vuotiailla? Mä olen täyttänyt just 23 ja ensi kuussa valmistun maisteriksi. Lisäksi olen raskaana seitsemännellä kuulla. En kyllä näe, että tämä vaarantaa mun koulutuksen yhtään mitenkään.

olet kylä ollut kyllä harvinaisen ehtivä. - Voimia sinulle!  

Vierailija
7/13 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se kielletään? Ihan mielenkiinnosta miten se olisi mahdollista? Tuleeko rangaistus, sakkoja vai vankilaa? Se onkin hyvä lapsille että ekat pari vuotta äiti (ja isä!, onko myös miehiltä kielletty) on vankilassa.

Vai tuleeko pakko abortti tai adoptiot? Sekin on varmasti oikein hyvä ratkaisu...

Vierailija
8/13 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne sen vanhemmatkaan aina niin fiksuja vanhemmiksi ole. Jollain saattaa opiskelumotivaatio lasten hankkimisen jälkeen jopa kasvaa tai uravalinnat selkiytyä. Monihan kouluttautuu kuitenkin uudelleen, kun vanha ammatti ei lapsiperheelliselle sovikaan.

Vierailija
9/13 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

N. 20-vuotias on fysiikaltaan paras synnyttäjä. Näin sanoi synnytysopin dosentti. Koulun voi nykyään käydä vanhempanakin.

Vierailija
10/13 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielletään raskaus alle 90-vuotisilta ...

Vierailija
11/13 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielummin alle 18-vuotiailta ja yli 35-vuotiailta! Noilla on suurimmat riskit. Toinen liian nuori ja toinen liian vanha ikä saada lapsi.

Vierailija
12/13 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työuran se kyllä vaarantaa nykyisin.

Vierailija
13/13 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne sen vanhemmatkaan aina niin fiksuja vanhemmiksi ole. Jollain saattaa opiskelumotivaatio lasten hankkimisen jälkeen jopa kasvaa tai uravalinnat selkiytyä. Monihan kouluttautuu kuitenkin uudelleen, kun vanha ammatti ei lapsiperheelliselle sovikaan.

Kertaanpa taas ties kuinka monetta kymmenettä kertaa yhden tältä palstalta sisäistämän viisauden. 

Lapsia voi saada vain yhtenä ajankohtana ja se on silloin kun jos saa tilaisuuden saada lapsia ja on itse siihen valmis, sillä kukaan ei voi siihen pakottaa. Kaikki muut ajankohdat ovat aina jonkun toisen mielestä joko liian aikaisin tai liian myöhään.

Jatkan vielä, että huomatkaa, että puhuin lapsen saamisesta. Me kaikki emme syystä tai toisesta onnistu tai ole onnistuneet saamaan lapsia tai sitä yhtäkään ns. perinteisellä tavalla vaikka olisimme halunneet ja toivoneet saavamme jo usemman vuoden ja apuna ja tukenamme olisi ollut niin virallistettuja kuin vaihtoehtisempiakin hoitoja ja keinoja.

En nyt tätä sanoessani halua latistaa kenenkään lapsen saamis haaveita, mutta sen sanon, että minulta loppuu sanat jolla vastata (kauniisti) sille, joka utelee tai viisaana kertoo, että kuinka lapsia "tehdään" ja kuinka miten meidänkin -minunkin- olisi niitä viisainta tehdä. Tai joka haluaa kommentoida  enemmän ja vähemmän suorasukaisesti meidän "värkkieimme" tai sivilisäätyämme ja tai sen tasoa.

Lopuksi haluan sanoa, että myös ilman lapsen saamistakin voi elää oikein hyvää ja laadukasta elämää. Myös näin sinkkuna, enkä sitä tarkoita, etteikö voisi haaveilla jostain vielä paremmasta. Mutta on raskasta jos ajattelee, että lapsen saaminen tekisi elämästä vasta täydellisen tai, ettei saattaisi olla kokonainen, jollei olisi rinnalla kumppania