Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teille ongelma ottaa miehen nimi naimisiin mennessä?

Vierailija
16.11.2017 |

Onko teistä se, kumman nimi otetaan, tärkeämpi ihmisenä?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin hyvin vaihtaa sukunimeä, mutta en mieheni nimeä en suostunut ottamaan, koska se on ruma nimi.

Vierailija
2/37 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sukunimi ratkaise mitään paremmuutta. 

Mutta yksi sukunimi on perheellä monella tapaa fiksumpi ja käytännöllisempi vaihtoehto kuin kaksi tai useampia (vrt. uusperheet). Jos nimi on helppo sanoa ja kirjoittaa oikein, se on plussaa. Kauneus ja harvinaisuus ovat kirsikat kakun päällä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo ongelma koska en ota. Ei liity tärkeyteen, on vaan typerä perinne ja oma nimi tuntuu omalta.

Vierailija
4/37 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joittenkin mielestä ratkaisee. Siksi ne ei voi kuulemma ottaa miehen sukunimeä. Älyttömän lapsellista, sanoisin.

ap

Vierailija
5/37 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma nimi

Vierailija
6/37 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole väliä. Se ärsyttäisi, jos mies olisi sitä mieltä, että hänen nimensä on PAKKO ottaa tai että hän ei mitään naisen nimeä ota. Mutta noin muuten voisin ottaa sen nimen, joka kuulostaa parhaalta, oma sukunimi ei ole kovin kiva.

Vierailija
7/37 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin vaihtaa nimeni.  Oma "tyttö"-nimeni tyyliin Virtanen, Mäkelä, Nieminen. Vaihdoin miehen sukunimen, joka on todella kaunis. Tossa kohtaa olin turhamainen, en muulloin!

Vierailija
8/37 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ongelma. En pidä miehen isästä, enkä halua hänen nimeään. Voisin ottaa minkä tahansa muun sukunimen miehen suvusta.

Vierailija
9/37 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sukunimi ratkaise mitään paremmuutta. 

Mutta yksi sukunimi on perheellä monella tapaa fiksumpi ja käytännöllisempi vaihtoehto kuin kaksi tai useampia (vrt. uusperheet). Jos nimi on helppo sanoa ja kirjoittaa oikein, se on plussaa. Kauneus ja harvinaisuus ovat kirsikat kakun päällä. 

Meillä on eri sukunimet (ollaan naimisissa jo kymmenettä vuotta), eikä siitä ole koskaan ollut mitään haittaa tai hämminkiä. Miksi yksi sukunimi on mielestäsi "fiksumpi" vaihtoehto?

Jokainen tekee tietenkin niin kuin parhaaksi katsoo.

Vierailija
10/37 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on ihan pienestä pitäen ollut selvää, että en luovu sukunimestäni. Se on niin iso osa identiteettiäni.

Vierailija
11/37 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin puolison ruotsinkielisen sukunimen, vaikka omani olisi ollut kiva suomalainen eikä mikään yleinen. Olen sitä mieltä että olen edelleen ja voin myös käyttää niin halutessani tyttönimeäni. Halusin kuitenkin olla miehen kanssa samanniminen. Pohdimme kyllä silloin muitakin vaihtoehtoja. Ehkä jos nyt valitsisin uudelleen, pitäisi oman sukunimeni. 

Vierailija
12/37 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän oman sukunimeni, ellei satu olemaan erityisen kaunis sukunimi kyseessä, olen jo kerran vaihtanut etunimeänikin eikä perinteillä ole mitään väliä tässä asiassa.

Vierailija
13/37 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitämässä oman nimeni ja mies omansa. On kuitenkin niin vanha suomalainen perinne, että jokainen pitää omat nimensä. En halua tukea sellaisia muotivirtauksia ulkomailta, joissa otettaisiin miehen sukunimi ja tultaisiin jotenkin hänen suvun alaisuuteen ;)

Vierailija
14/37 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisikohan sukunimensä vaihtaa takaisin tyttönimeen useamman vuoden avioliiton jälkeen, vaikkei eroaisi. Mä en vieläkään osaa kirjoittaa miehen sukunimeä omanani, enkä todellakaan tunne sitä omakseni. 

Vierailija
15/37 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin ottaa mieheni sukunimen, mutta sitten olisin kokonimikaima hänen äitinsä kanssa.

Vierailija
16/37 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut ongelmaa. Oli tärkeetä, että kun meistä tulee me, niin sukunimikin olisi yhteinen.

Miehen sukunimi oli järkevin valinta, kun mulla oli mun feikki-isän sukunimi. Vaikka sillä olin ollut suurimman osan elämästäni, en halunnut olla samanniminen kuin vihaamani ihminen.

Bioisäni sukunimeä en tunne omakseni ollenkaan.

Vierailija
17/37 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joittenkin mielestä ratkaisee. Siksi ne ei voi kuulemma ottaa miehen sukunimeä. Älyttömän lapsellista, sanoisin.

ap

Onko mieskin lapsellinen kun ei suostu ottamaan vaimon nimeä? 

Vierailija
18/37 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saisikohan sukunimensä vaihtaa takaisin tyttönimeen useamman vuoden avioliiton jälkeen, vaikkei eroaisi. Mä en vieläkään osaa kirjoittaa miehen sukunimeä omanani, enkä todellakaan tunne sitä omakseni. 

Kyllä saa tietenkin. Vaihda ihmeessä jos siltä tuntuu! :)

Vierailija
19/37 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otin puolison ruotsinkielisen sukunimen, vaikka omani olisi ollut kiva suomalainen eikä mikään yleinen. Olen sitä mieltä että olen edelleen ja voin myös käyttää niin halutessani tyttönimeäni. Halusin kuitenkin olla miehen kanssa samanniminen. Pohdimme kyllä silloin muitakin vaihtoehtoja. Ehkä jos nyt valitsisin uudelleen, pitäisi oman sukunimeni. 

Ja sitten se ruotsinkielinen nimi on arvattavasti vielä näitä rumia ja yleisiä, Lindgren, Lindström, Karlsson tms?

Vierailija
20/37 |
04.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kai vaihdetaan jos ei omaa sukua tunne läheiseksi ja haluaa identifioitua ennemmin miehen sukuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi