Kilpirauhasen poistoleikkaus, vauvahaaveet, omat kokemukseni
Hei vaan! Tuli mieleen aloittaa tällainen aihe, koska ehkä tästä voisi olla jotain hyötyä jollekin joka on itse menossa kilpirauhasen poistoleikkaukseen. Ajattelin päivittää tähän ajan myötä omia kokemuksiani elämästä ilman kilpirauhasta. Suunnittelemme mieheni kanssa myös perheenlisäystä, tavoitteeni on tulla raskaaksi vajaan puolen vuoden kuluttua (huhtikuussa 2018), joten katsotaan miten siinä asiassa käy :)
Olin toissapäivänä leikkauksessa, minulta poistettiin kilpirauhanen kokonaan (lisäkilpirauhaset säästyivät), leikkauksen syynä lähes 7 vuotta sitten alkanut liikatoiminta, diagnoosina Basedowin tauti. Pelkäsin aika paljon leikkaukseen menoa, lähinnä sitä minkälainen olotilani tulee olemaan sen jälkeen. Minusta tuntuu että useimmat kokemukset mitä netistä luin aiheesta olivat negatiivisia. Minulla tähän asti kokemus on ollut ihan positiivinen, tokihan asiat voivat vielä muuttua. Mutta siis tähän asti, 2 päivää leikkauksen jälkeen voin hyvin.
Leikkaus sujui hyvin. Kilpirauhaseni oli hieman suurentunut ja kyhmyinen. Minulla ei ole leikkauksen jälkeen ollut kovia kipuja kaulan alueella, eikä ole tarvinnut särkylääkkeitäkään juuri syödä. Leikkaus tapahtui aamulla ja sen jälkeisenä päivänä minulla oli iltaan asti kova päänsärky ja huono olo, päässä pyöri enkä päässyt nousemaan ylös sängystä. Päänsärky ja huimaus meni kuitenkin ohi yöhön mennessä, luultavasti se johtui anestesian ja rauhoittavien lääkkeiden vaikutuksesta. Käsittääkseni minulle annettiin jotain rauhoittavaa juuri ennen leikkausta. Sairaslomaa sain kaksi viikkoa. Yläkroppani on aika jumissa, päätä on vähän vaikea käännellä, eikä niskaa pysty taivuttelemaan ja mitään painavia asioita ei saisi nostella. Leikkausarven ulkonäöstä en osaa paljoakaan vielä sanoa kun siinä on teippi päällä. Arpi on kaulan alaosassa ja noin 5-6 cm pitkä. Olin sairaalassa yhden yön ja pääsin seuraavana päivänä kotiin. Kaula ei ole mitenkään pahasti turvoksissa, eikä muutenkaan pahan näköinen mutta haavan yläpuolella kaulalla on ulkoneva 'kyhmy' joka ehkä on turvotusta. Se näyttää hieman oudolta sivuprofiilista mutta luulisin että se laskeutuu ajan myötä.
Tunnen oloni ihan normaaliksi tällä hetkellä, en ole väsynyt ja pystyn tekemään asioita kuten ennenkin. Siivoilen, käyn kaupassa, teen ruokaa, olen lapsen kanssa yms. Sairaalassa aloitettiin tyroksiini lääkitys, annostus 125 mikrogrammaa vuorokaudessa. Kalsium-arvot ovat hieman normaalia matalammalla ja otan myös kalsiumtabletteja toistaiseksi. Kilpirauhasarvot testataan kuukauden päästä, ajattelin tulla kertomaan tänne miten voin silloin ja miten elimistö on sopeutunut tyroksiini lääkitykseen.
Ai niin, ääneni vaikuttaa olevan ihan kunnossa:) Hieman on nyt vielä käheyttä ja rykimistä, mutta kun äänen saa avattua niin se kuulostaa mielestäni samalta kuin ennenkin.
Tsemppiä ja onnea tosi paljon kaikille jotka ovat menossa kilpirauhasleikkaukseen ja olisi kiva kuulla kokemuksianne!