Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisitko kuvitella syrjäytyväsi?

Vierailija
15.11.2017 |

Pieni mielikuvitusleikki.
Mitä elämässäsi tapahtuisi, mikä ajaisi sinut raiteiltasi ja yhteiskunnan ulkopuolelle. Olisit ihan vailla suuntaa ja vetäytyisit kuoreesi. Tai ehkä turruttaisit itsesi päihteillä. Lähtisit vaeltamaan etkä koskaan palaisi. Sinussa ei enää olisi jäljellä sitä järkevää tai tuntevaa minää.

Pystytkö kuvittelemaan sellaisen tapahtumaketjun?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyn, koska olen jo (ainakin melkein) siinä tilanteessa. Työttömyys ja masennus suistaneet minut raiteiltaan.

Vierailija
2/21 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty. On tapahtunut jo niin paljon kaikkea pahaa että olisin jo aiemmin tehnyt noin.

Mutta taidan olla sellainen "vesi hanhen selästä"- tyyppi.

Alkoholistiakaan ei tullut vaikka on geeneissä ja join yhdessä vaiheessa tosi paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti. Riski on ihan konkreettisestikin olemassa työttömyyden iskiessä, koska sosiaalinen elämäni on lähes kokonaan töihin liittyvää. Masennus ja itsetunto-ongelmat minulla on jo valmiina.

Vierailija
4/21 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tohon vaeltamiskohtaan asti on helppo kuvitella. Sitä en pysty kuvittelemaan.

Mä eristäytyisin kuoreeni jo työpaikasta luopuessani. Itse asiassa se on vähän niinkuin suunnitelma muutaman vuoden sisään, kunhan rahat riittää.

Tunteva ihminen olisin varmasti silti, itsekseni.

Vierailija
5/21 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielelläni, kunhan rahaa tulisi. Minulle riittää koti, perhe ja tv. En kaipaa v-mäisiä ihmisiä työkavereikseni, en aikaisia herätyksiä, en pakkaseen lähtemistä, kellon kanssa kilpaa menemistä.

Vierailija
6/21 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse kuvitella mitään.

T. Syrjäytynyt

Vierailija
7/21 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osannut kuvitella, mutta niin siinä kuitenkin on nyt käynyt. Vaikea hyväksyä vieläkään.

Vierailija
8/21 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä elämässäsi tapahtuisi, mikä ajaisi sinut raiteiltasi ja yhteiskunnan ulkopuolelle. Olisit ihan vailla suuntaa ja vetäytyisit kuoreesi. Tai ehkä turruttaisit itsesi päihteillä. Lähtisit vaeltamaan etkä koskaan palaisi. Sinussa ei enää olisi jäljellä sitä järkevää tai tuntevaa minää.

Minä elän tällaista tapahtumaketjua :(

Toivon, että kuolisin.

Vierailija
9/21 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo helposti voisin kuvitella, koska oli jo lähellä, etten syrjäytynyt. Valmistuin ammattikoulusta hyvin paperein 19-vuotiaana, jonka jälkeen en työllistynyt, vaikka hainkin töitä. Olin kolme vuotta työttömänä, samaan aikaan olin huonossa parisuhteessa. Aloin olla jo todella masentunut, mutta sitten sain kauan haluamani opiskelupaikan ammattikorkeakoulusta. Opinnot ovat edenneet tavoiteajassa ja olen onnellisessa parisuhteessa. Opintojen aloitus oli vaikean elämänvaiheen jälkeen aluksi raskasta, mutta nyt uskon vahvasti, että tulevaisuus näyttää valoisalta ja uskon työllistyväni alalta, jota opiskelen. Koen tämän opiskelupaikan mahdollisesti pelastaneen minut syrjäytymiseltä, koska olisin varmaan seonnut lopullisesti, jos en olisi saanut tätä mahdollisuutta.

Vierailija
10/21 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo kai aika lähellä syrjäytynyttä? Jätin lukion kesken yli 5 vuotta sitten ja siitä lähtien olen ollut työtön. En edes yritä etsiä mitään tekemistä, päivät kuluu dataillessa. Päihteitä kuluu suhteellisen paljon vaikka ei nyt kai vielä ihan hälyyttäviä määriä, kuitenkin noin kerran viikossa tai joskus kaksi. Koira pakottaa käymään ulkona pari kertaa päivässä ja asun poikaystävän kanssa joten jotain sosiaalisia suhteitakin on. Ei tästä kovin pitkä matka olisi täyteen syrjäytymiseen mutta mielenterveys on vielä ihan suhteellisen kunnossa joten sekin varmaan auttaa.

Vierailija
11/21 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo voisi tapahtua, jos menettäisin kaikki läheiseni: lapseni, vanhempani, sisarukseni, sisarusteni lapset ja sisarusteni lapsenlapset. Silloin elämälläni ei olisi enää mitään merkitystä. Niin kauan, kun yhdessäkin heistä henki pihisee, mulla on syy elää. 

Vierailija
12/21 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, ellei mielenterveys tai muu terveys jostain syystä romuttuisi pahasti.

Vierailija
13/21 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon jo syrjäytynyt. En ole kyllä koskaan mitään muuta elämältäni kuvitellutkaan.

Vierailija
14/21 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai.

Sitten kun yhteiskunnan odottama käyttäytymisnormi muotoutuu sellaiseksi, ettei siihen enää voi puhtaalla omalla tunnolla osallistua, syrjäytymisestä tulee välttämättömyys.

Vierailija
15/21 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tapahtuisi? Olisin kerrankin tilanteessa että minulla on riittävästi aikaa. Viihdyn yksin paremmin kuin hyvin. En kaipaa isoa mammonaa ja ihmisjoukkoa ympärilleni.

Hoitaisin pientä pihaani, lukisin kirjoja, neuloisin, ja nauttisin elämästäni. Tavoite on syrjäytyä vapaaehtoisesti 5-10 vuoden päästä.

Vierailija
16/21 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, en ole nytkään syrjäytynyt vaikka en ole ollut töissä tai koulussa pariin vuoteen eikä minulla ole paria poikkeusta lukuunottamatta enää säännöllisiä henkilökohtaisia sosiaalisia kontakteja. Silti minulla on kaikki mitä tarvitsen ja olen tyytyväisempi tilanteeseeni kuin koskaan. Vaikea keksiä mitään mikä voisi tätä tilannetta huonontaa. Ehkä vaan olen jotenkin aina suuntautunut omaa elämääni suurempiin asioihin, maailmassa on niin paljon opittavaa ja ihmeteltävää ettei edes yksi ihmiselämä riitä kuin alkuun pääsemiseen.

Vierailija
17/21 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tapahtuisi? Olisin kerrankin tilanteessa että minulla on riittävästi aikaa. Viihdyn yksin paremmin kuin hyvin. En kaipaa isoa mammonaa ja ihmisjoukkoa ympärilleni.

Hoitaisin pientä pihaani, lukisin kirjoja, neuloisin, ja nauttisin elämästäni. Tavoite on syrjäytyä vapaaehtoisesti 5-10 vuoden päästä.

En laskisi syrjäytymiseksi jos vapaaehtoisesti elää vähän erakkomaisempaa elämää.

Vierailija
18/21 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse kuvitella.

Vierailija
19/21 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syrjäytynyt voi olla kyllä ilman päihdeongelmiakin. Mulla siihen riittää työttömyys ja sosiaalisten suhteiden puute.

Vierailija
20/21 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut koko aikuisikäni ns"syrjäytynyt". En ole koskaan ollut työelämässä.

Mielenterveysongelmia, päihteitä jne syynä.

Mutta ei voi valittaa. Mieluummin syrjäytynyt kuin hengästynyt uraohjus tai duunari oravanpyörässä, ei käy kateeksi "normaaleja ihmisiä" nykyään, kaikki juoksevat kuin päättömät kanat ja vapaa-ajallakaan ei osata rauhottua.

äiti44

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän