Mitä mieltä ihmisestä, joka lausuu sanan kardemumma lyhyellä aalla?
Kommentit (23)
Ettei hän ole koskaan hiljaa hiljaa hiipinyt Kaardemumman yössä.
En mitään. Mitä ajattelet ihmisestä, joka tekee tällaisen aloituksen?
Vierailija kirjoitti:
Ettei hän ole koskaan hiljaa hiljaa hiipinyt Kaardemumman yössä.
Kasper. Jesper ja Joonatan.
Että on alle 60-vuotias. Nykysääntöjen mukaan suomen kieltä lausutaan niin kuin kirjoitetaan. Siksi myös sanotaan laser eikä laaser, ja näitä on muitakin esimerkkejä, joita nyt en muista...
Kokeillaan vaikka tällaista vastausta:
"Että ko. henkilö on jotenkin epäkelpo yhteiskunnan jäsen ja hänet pitäisi viedä saunan taakse ammuttavaksi."
Sitähän sää kysyit, ap? Menikö tämä "mielipide" niin kuin toivoit?
Että hän on ihminen, joka lausuu sanan kardemumma lyhyellä aalla.
Vierailija kirjoitti:
Mites 'kaakkao' tai 'kakao'?
Kaakao
Vierailija kirjoitti:
Että on alle 60-vuotias. Nykysääntöjen mukaan suomen kieltä lausutaan niin kuin kirjoitetaan. Siksi myös sanotaan laser eikä laaser, ja näitä on muitakin esimerkkejä, joita nyt en muista...
Ei se ikää katso. Vanhan ihmisen olen kuullut lausuvan kardemumma, samoin vanhan ihmisen olen kuullut lausuvan kaardemumma.
Kertoo koulutuksesta ja kielikorvasta.
Vierailija kirjoitti:
Kertoo koulutuksesta ja kielikorvasta.
Ai, mitä kertoo siitä? Tällaiset kommentit on niin tyhjiä.
Kertooko se siis, että henkilö on koulutettu ja hänellä on hyvä kielikorva? Vai toisinpäin?
Ahaa, siis se kuuluu lausua kardemummaa.
Samaa mieltä kuin ihmisestä joka lausuu Japanin pitkällä aalla ja tuplapeellä.
Kirjoitetaanhan sitä esim. 'tamponi' vaikka lausutaankin 'tamppooni' ja kondomi,vaikka tuotteen nimi lausutaan 'kondoomi' (näiden puhekielisiin ja kansanomaisiin nimityksiin emme nyt puutu,koska nehän kaikki lausutaan niinkuin kirjoitetaankin.)
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä kuin ihmisestä joka lausuu Japanin pitkällä aalla ja tuplapeellä.
Kuulin kerran eräältä radio Yle Puheen arkistohaastattelunauhalta, kun itse Jean Sibelius kertoi saaneensa lahjoja 'jaappanilaisilta' ihailijoiltaan.
Pilalla. Ihan pilalla.