Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Migreeni ja näköhäiriöt? Onko teillä? Millaisia?

Vierailija
14.11.2017 |

Olen kärsinyt migreenistä kohta 10 vuotta. Joskus kohtauksia tullut 1-2 krt viikossa ja välillä saattanut olla muutama viikko väliä ettei oireita ole ollut, tai joskus jopa reilu kuukausi. Kohtaukset ovat yleensä kestäneet muutamasta tunnista yhteen päivään.
Olen syönyt estolääkitystä välillä beetasalpaajien ja verenpainelääkkeiden muodossa, ja kohtausten alkaessa minulla on triptaanit täsmälääkityksenä. Estolääkityksen en ole huomannut auttavan, täsmälääkitys auttaa noin 70%;ssa tapauksista.

Nykyään kohtaukset kestävät pitempään eli 1-2 päivää jolloin saattavat välillä olla poissa muutaman tunnin mutta tulevat uudestaan, ja kohtausten aikana sekä vähän niiden jälkeen näköni sumenee hieman eli ihan kun katsoisi lievän sumun läpi ja on vaikea katsoa heijastavia pintoja kuten tablettia tai kännykkää, joskus tietokonettakin jossa numerot ja kirjaimet "hyppii". Tänään kohtauksen helpottaessa yritin lukea tuoteselostetta enkä nähnyt kunnolla.

Lääkäri sanoi joskus että näköhäiriöt ovat normaaleja migreenikohtauksen aikana, ja koska kyse kauan sitten diagnosoidusta migreenistä eikä mistään yllättävästä lamaannuttavasta päänsärystä ja näköhäiriöistä tms niin ei pitäisi olla syytä huoleen.

Miten teillä muilla migreenistä kärsivillä?

Tiedättekö voiko lääkkeet lisätä näköhäiriöitä, esim. beetasalpaaja?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla migreenin aurat näyttävät tältä:

https://media.riemurasia.net/albumit/mmedia/ra/t9j/mxdx/96450/152362225…

Ei olis pitäny katsoa! Mulla näyttää migreenissä kuin olis vaaleaa sumua tai siis puuttuu osa näöstä ja siinä kieppuu sateenkaarenvärisiä teräviä pieniä kolmioita. Alkaa nenän ja kielenpistelyllä, tässä vaiheessa usein tekee mieli makeaa, kun ajattelee et jos olis vaan alhainen verensokeri. Sitten laajenee pistely tunnottomuudeksi. Kuviot alkaa täyttää näkökentän. Pystyy katsomaan jotain kun liikuttaa silmiä sivuille ikäänkuin kohteen ohi. Kerran ei enää osannut lukea, siis tunnisti aakkoset ja osas lukea sanan mutta ei tajunnut lauseesta mitään. Petiin pitkälleen ja toinen puoli ihan tunnoton. Ei pystynyt edes pyytämään apua. Ei ole tutkittu ikinä, ei lääkkeitä. Mulle on iskenyt migreeni ehkä kolme kertaa elämässä, kaikki flunssan tai poskiontelontulehduksen aikana. Buranalla mennään. Suvussa on tätä rasitteena.

Vierailija
22/25 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otan Imigran-nenäsumutteen ja sen kanssa Burana 600 mg tai Panadol 1 g ja tarvittaessa pahoinvointilääkkeen. 

Mikä pahoinvointilääke sinulla on käytössä?

Minulla on sellainen kuin Primperan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on migreenikohtaus muutaman kerran vuodessa. Ensin ilmestyy sokea piste, sitten alkaa näkyä kaarevaa, väreilevää, värikästä, liikkuvaa sahalaitaa. Sen jälkeen kova kipu jos en ole ottanut särkylääkettä, mutta 3 * 400 mg ibuprofeenia pitää sen aika hyvin poissa. Yleensä kipu on vasemmassa silmässä ja sen ympäristössä ja päälaen vasemmalla puolella. Joskus on tullut näköhäiriöitä ilman kipua, mutta nykyään en jää odottamaan tuleeko kipu vai ei. En ole yleenä lähtenyt kotiin jos se iskee työpäivän aikana ja lääkkeitä on saatavilla, mutta sen verran joudun pitämään taukoa että näen taas normaalisti.

Pikkusiskollani kävi joskus niin että hän heräsi yöllä ja ei pystynyt puhumaan. Äiti antoi kynän ja paperia, mutta hän kykeni kirjoittamaan vain siansaksaa. Se tulkittiin jälkeenpäin migreeniksi, en tiedä mitä oli mutta ilmeisesti tapaus ei ole toistunut.

Vierailija
24/25 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on migreenikohtaus muutaman kerran vuodessa. Ensin ilmestyy sokea piste, sitten alkaa näkyä kaarevaa, väreilevää, värikästä, liikkuvaa sahalaitaa. Sen jälkeen kova kipu jos en ole ottanut särkylääkettä, mutta 3 * 400 mg ibuprofeenia pitää sen aika hyvin poissa. Yleensä kipu on vasemmassa silmässä ja sen ympäristössä ja päälaen vasemmalla puolella. Joskus on tullut näköhäiriöitä ilman kipua, mutta nykyään en jää odottamaan tuleeko kipu vai ei. En ole yleenä lähtenyt kotiin jos se iskee työpäivän aikana ja lääkkeitä on saatavilla, mutta sen verran joudun pitämään taukoa että näen taas normaalisti.

Pikkusiskollani kävi joskus niin että hän heräsi yöllä ja ei pystynyt puhumaan. Äiti antoi kynän ja paperia, mutta hän kykeni kirjoittamaan vain siansaksaa. Se tulkittiin jälkeenpäin migreeniksi, en tiedä mitä oli mutta ilmeisesti tapaus ei ole toistunut.

Niin siis tuo on yksi migreenin oire, vaikeuksia tuottaa tai ymmärtää puhetta tai tekstiä. Minä pystyin ymmärtämään joitain sanoja kun tuo kohtaus oli päällä mutten pystynyt ymmärtämään lauseiden merkitystä. Yritin silloin pistää puolisolle viestiä. Luin tekstin ainakin 10 kertaan läpi ennen kuin uskoin sen olevan ymmärrettävä. jälkikäteen katsottuna siinä oli max 3 sanaa peräkkäin mitkä muodosti jotain ymmärrettävää.

Vierailija
25/25 |
16.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säteileekö teillä koskaan "aivon ja otsalohkon seuduilta" migreenikipu muualle kuten korviin, poskionteloihin, leukaan asti?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi seitsemän