Migreeni ja näköhäiriöt? Onko teillä? Millaisia?
Olen kärsinyt migreenistä kohta 10 vuotta. Joskus kohtauksia tullut 1-2 krt viikossa ja välillä saattanut olla muutama viikko väliä ettei oireita ole ollut, tai joskus jopa reilu kuukausi. Kohtaukset ovat yleensä kestäneet muutamasta tunnista yhteen päivään.
Olen syönyt estolääkitystä välillä beetasalpaajien ja verenpainelääkkeiden muodossa, ja kohtausten alkaessa minulla on triptaanit täsmälääkityksenä. Estolääkityksen en ole huomannut auttavan, täsmälääkitys auttaa noin 70%;ssa tapauksista.
Nykyään kohtaukset kestävät pitempään eli 1-2 päivää jolloin saattavat välillä olla poissa muutaman tunnin mutta tulevat uudestaan, ja kohtausten aikana sekä vähän niiden jälkeen näköni sumenee hieman eli ihan kun katsoisi lievän sumun läpi ja on vaikea katsoa heijastavia pintoja kuten tablettia tai kännykkää, joskus tietokonettakin jossa numerot ja kirjaimet "hyppii". Tänään kohtauksen helpottaessa yritin lukea tuoteselostetta enkä nähnyt kunnolla.
Lääkäri sanoi joskus että näköhäiriöt ovat normaaleja migreenikohtauksen aikana, ja koska kyse kauan sitten diagnosoidusta migreenistä eikä mistään yllättävästä lamaannuttavasta päänsärystä ja näköhäiriöistä tms niin ei pitäisi olla syytä huoleen.
Miten teillä muilla migreenistä kärsivillä?
Tiedättekö voiko lääkkeet lisätä näköhäiriöitä, esim. beetasalpaaja?
Kommentit (25)
Minulla on näköhäiriö vain auran aikana, ja oikein klassinen sellainen, ts. ensin ilmestyy näkökenttään hämärä kohta juuri siihen mihin yrittää katseen tarkentaa (esim teksti), sitten siinä alkaa väristä kirkas sahalaitakuvio (kuin hehkulappuun katsomisen jälkikuva), joka vähitellen laajenee kaareksi ja kasvaa kunnes liukuu näkökentästä ulos. Sitten alkaa kolmen päivän päänsärky.
Sillon kun mulla oli migreeniä, se alkoi aina sokealla pisteellä, jonka jälkeen sahalaitakuvio ja sitten päänsärky. Kerran en kyennyt lukemaan tekstiä, siis näin kyllä kirjaimet mutta en osannut tulkita niitä. Lääkkeistä en tiedä kun en käyttänyt muuta kuin perus särkylääkettä.
Onneks ei oo tuosta vaivasta tarvinnut vuosiin kärsiä... *kop kop*
Minulla on kahdenlaista migreenia. Nakohairio tai sarky. Nykyään onneksi harvemmin särkymigreeniä ja näköhäiriön saan pois triptaanilla (heti otettava!) ja lyhyella levolla.
Sisarellani on myos joko tai migreeni.
Minun migreeni on toispuoleista ja kipu säteilee välillä sen puolen otsaan, poskionteloon ja leukaluuhun.
Aamulla oli sellaisia näköhäiriöitä myös kuin puoliksi läpinäkyviä lainekkaita hiuskarvoja olisi liukunut pitkin näkökenttää, oikeasta ylälaidasta vasempaan alalaitaan ja toisin päin.
t :AP
Siis yleensä toispuoleista, joskus valtaa koko pääkopan.
t: AP
Alkaa näköhäiriöllä siten että näkö sumenee ja on vähän kuin roskan tunne silmissä. Sitten tulee sahalaitakuvio erittäin kirkkaalla välkkeellä ja kestää sen puoli tuntia. Joskus tulee päänsärky mutta ei aina.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on näköhäiriö vain auran aikana, ja oikein klassinen sellainen, ts. ensin ilmestyy näkökenttään hämärä kohta juuri siihen mihin yrittää katseen tarkentaa (esim teksti), sitten siinä alkaa väristä kirkas sahalaitakuvio (kuin hehkulappuun katsomisen jälkikuva), joka vähitellen laajenee kaareksi ja kasvaa kunnes liukuu näkökentästä ulos. Sitten alkaa kolmen päivän päänsärky.
kiitos sinulle oikein paljon kun selvensit noin hyvin tuon aurallisen migreenin tunteen, kun jokapuolella hoetaan sitä auraa mutta missään ei anneta esimerkkejä miltä se potilaasta oikeasti tuntuu ja näyttää :))) olen ihmetellyt aurallista migreeniä monta vuotta ja missään ei kunnon selvitystä suomeksi eikä englanniksi. kaikki vaan sanoo aina että "no kun semmoinen sahalaita ymmärrätsä".
Minulla välkkyy näkö ja tuntuu joskus että roska silmässä, ja huomaan että toinen korva menee ikäänkuin tukkoon noin vartiksi kerrallaan.
Voiko migreenin aikana nähdä salamavaloja toisessa silmäkulmassa?
AP: mene neurologille!
Minulla on todella hankala aurallinen migreeni, ja ainoastaan neurologit osaavat hoitaa sitä. Muita lääkäreitä eivät osaa tarpeeksi migreenistä.
Sain lisää kohtauksia beetasalpaajilta, eli ne ei todellakaan toimineet minulla. Amitriptyliini toimi hyvin, aika monta vuotta. Nykyään syön epilepsialääkkeitä estohoitoa, ne toimivat hyvin.
Minulla on erittäin hyvä neurologi (yksityisellä puolella), häneen voin luottaa. Hän osaa aina auttaa, myös silloin kun itse olen epätoivoinen.
Minulla migreeni alkaa sormien tai kielen puutumisella, näköhäiriönä (sahalaita) sitten tulee toispuoleinen kipu ja äärettömän huono olo henkisesti. Saatan esim yrittää muistella omien lasteni nimiä enkä millään muista niitä. Migreeni pahinta mitä tiedän.
Vierailija kirjoitti:
Ei saatana. Tämä oli niiiiin just-eikä-melkein kuvaus, että mä yökkäsin. T. Pavlovin migreenipotilas
P.s et olisi uraa ajatellut migreenikauhukirjailijana?
jaa, oma migreeni alkaa sillä sokealla pisteellä mikä kohtauksen edetessä suurenee jonkin verran väreileväksi pisteeksi ja samoin huomaan että näkökentän reuna rupee sumenemaan eli näen koko ajan suppeammin. on joskus sumentunut näkö kokonaan että näen vain yjden pisteen verran ympäristöä. ja kun näköhäiriöt hellittää niin alkaa se toispuoleinen silmän takaa lähtevä jomotus mikä laajenee päänsäryksi. ja samalla on se tukkoinen huono olo. on myös kerran tullut tekstin/puheen tuoton/ymmärtämisen vaikeus. se oli pelottavaa kun tajuaa ettei osaa muodostaa ymmärrettävää lausetta tai ymmärrä lukemaansa tai kuulemaansa ... onneksi osasin lähteä etsiä sitä migreenin oireena niin helpotti oloa.
Miten muuten erottaa migreenin tilapäisesti aiheuttaman näköhäiriön, vai sen että aiheuttaako olemassa oleva näköhäiriö kuten huonontunut näkö, mahdollisesti migreeniä? Siinäpä pulma.
Vierailija kirjoitti:
Minulla migreeni alkaa sormien tai kielen puutumisella, näköhäiriönä (sahalaita) sitten tulee toispuoleinen kipu ja äärettömän huono olo henkisesti. Saatan esim yrittää muistella omien lasteni nimiä enkä millään muista niitä. Migreeni pahinta mitä tiedän.
Aika pelottavaa.
Minulla on ajoittain aurallista migreeniä. Oli jo välillä poissa, mutta on palannut uudelleen.
Useimmiten se tulee töissä.
Alkaa sillä, kun ihmettelen, etten näe kunnolla. Heti kohta tulee vasemmalle puolelle vilkkuvat sahalaitakuviot, joskus on jotain palloja. Jos tässä vaiheessa otan lääkkeen, yleensä pian helpottaa, eikä mene kipuvaiheeseen. Joskus näköhäiriöt palaa tunnin kuluttua uudelleen.
Minulla on tehonnut Burana.
Painottuu vasemmalle puolelle.
Värikalvontulehduskin on ollut useamman kerran vasemmassa silmässä.
Riittävä uni, liiallisen stressin välttäminen ja liikunta ovat tärkeitä migreenin karkoittamisessa.
Joillakin ruoka-aineilla on myös yhteyttä, esim. sitrushedelmät, suklaa, juusto ja punaviini. Itselläni olen huomannut runsailla sitrushedelmillä olevan yhteyttä.
Tsemppiä arvoisat kohtalotoverit :)
💛
Minulla migreenin aurat näyttävät tältä:
https://media.riemurasia.net/albumit/mmedia/ra/t9j/mxdx/96450/152362225…
Minulla tulee välillä ennen migreenikohtauksia silmään sahalaitakuvio ja näkökenttä sumenee oudosti. Joskus näkyy lumisadetta niin kuin ennen tv:ssä. Olo on niin sekava ja poissaoleva, etten ikinä oikein tajua, että mikä juttu tämä on. Ihmettelen vain, että onpa kumma olo ja mikähän tuo sahalaita on. Viimeksi luulin, että se kuvio on seinässä. Pian alkaakin jo särky ja alan oksentaa ja ripuloida. Pahoinvointilääke tehoaa kyllä hyvin minulla. Ennen sitä oksensin ja ripuloin monesti 5-7 kertaa. Seuraavana päivänä ei housut pahemmin kiristäneet.
Otan Imigran-nenäsumutteen ja sen kanssa Burana 600 mg tai Panadol 1 g ja tarvittaessa pahoinvointilääkkeen.
Vierailija kirjoitti:
Otan Imigran-nenäsumutteen ja sen kanssa Burana 600 mg tai Panadol 1 g ja tarvittaessa pahoinvointilääkkeen.
Mikä pahoinvointilääke sinulla on käytössä?
Jos muutaman vrk:n kestäneen migreenin takia ei saa nukuttua öitä kunnolla niin voiko se väsymys vaikuttaa näkökykyyn heikentävästi?