Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita jotka eivät tee ns. joulusiivousta?

Vierailija
14.11.2017 |

Enkä tarkoita, että meillä on jouluna sotkuista ja likaista, ei, vaan etten tee mitään sellaista perinteistä suursiivousta joulun alla.

Kenenköhän keksintöä entisaikaan oli kuormittaa naiset vielä sellaisellakin, kun oli koti, lapset, karja, pyykkäys, siivous jne yksin heidän harteillaan ja koko joulunlaitto muutenkin! Ja sitten vielä suursiivous nimenomaan JOULUN alla.

Teen suuremman siivouksen syksyllä ja keväällä. Ilman mitään juhlapyhää siinä lähistöllä ja keskityn jouluna kaikkeen muuhun valmisteluun, mutta tavallinen viikkosiivous riittää. Miksi väsyttää muutenkin kiireisenä aikana itseään isolla siivousurakalla?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli kolmen sukupolven naiset saman katon alla ja piikoja liuta siinä apuna.

Joo en tee minäkään mitään joulusiivousta, vaikka mieheni sitä kovasti intoilee (koska äitinsä teki aina joulusiivouksen). No mut mähän oonkin huonompi talousihminen kuin anoppi, se on jo selvitetty aikoja sitten. Tehköön mies itse jos haluaa, mutta minä en halua, eikä mieskään tee koska ei jaksa. Siivotaan vähän parempi viikkosiivous, vaihdetaan puhtaat matot ja se on siinä. Kaappeja en ala siivoamaan.

Vierailija
2/24 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein, miksi siivota jouluna, kun ei siivoa muulloinkaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävi siivooja viime viikolla tekemässä perusteellisemman siivouksen ja jouluviikolla riittää sitten perussiivous (siivoojan tekemänä). Itse saatan välissä imuroida kerran jos en pysty muuten olemaan kotona.

Vierailija
4/24 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen suursiivoukset osissa pitkin vuotta. En esim. kahtena viikonloppuna vuodessa. Meillä ei ole edes joulukoristeita, kun ei ole lapsiakaan.

Vierailija
5/24 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen suursiivoukset osissa pitkin vuotta. En esim. kahtena viikonloppuna vuodessa. Meillä ei ole edes joulukoristeita, kun ei ole lapsiakaan.

Miten joulukoristeet ja lapset liittyy toisiinsa?

Vierailija
6/24 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoan vasta joulun jälkeen. Jouluna poltetaan paljon kynttilöitä ja ollaan muutenkin tunnelmavalaistuksessa, joten pienet epäsiisteydet ei näy eikä haittaa.

Vierailija
7/24 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä siivoan vasta joulun jälkeen. Ihan turhaa siivota ennen joulua, kun välipäivinä on rajattomasti aikaa. Tulee samalla siivottua joulusta kertyneet sotkut pois. Mulla on ollut vuosia jo perinteenä käydä keittiönkaapit läpi joulun jälkeen ja tehdä inventaariota kotivaraan. Vaatekaapit käydään läpi kauden vaihtuessa eli keväällä ja syksyllä, ei niitäkään tarvitse jouluksi siivota. Suursiivousta tulee tehtyä läpi vuoden aina johonkin kohtaan taloa sen mukaan kun kausi muuttuu sen kohdan osalta niin, että sitä paikkaa muutenkin tulee pengottua. Kuten esim varastot syksyllä ja keväällä. Jouluna ei oikeastaan ole mitään erityistä kohtaa, mitä pitäisi puunata erityisesti. Normaali viikkosiivous riittää jouluna.

Vierailija
8/24 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on koko ajan perussiistiä ja siivouspäivä joka viikko niin miksi ihmeessä vielä tehdä joku kaappiensiivous joulun alla. Niitä käyn läpi pitkin vuotta.

Sitä paitsi nyt on armollinen aika pölyn suhteen, kun on niin pimeää. Keväällä on sitten toisin.

Vierailija
9/24 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tiedä miten siivoan lainkaan. Pienet tilat ja muu perhe kerää valtavasti tavaraa. Vaikea siinä on siivota.

Vierailija
10/24 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on koko ajan perussiistiä ja siivouspäivä joka viikko niin miksi ihmeessä vielä tehdä joku kaappiensiivous joulun alla. Niitä käyn läpi pitkin vuotta.

Sitä paitsi nyt on armollinen aika pölyn suhteen, kun on niin pimeää. Keväällä on sitten toisin.

Mulle perusteellisempi siivous tarkoittaa lattianpesua, saunanpesua, kylppärin kaakeleiden pesua ja esim. jääkaapin pesua. Siivooja tekee tämän noin 4x vuodessa.

Perussiivous on imurointi, vessanpesu ja pahimpien pölyjen pyyhkiminen. Tämä tehdään meillä noin 2 viikon välein (1-3 viikon todellisuudessa riippuen paljonko ollaan kotona ja onko tulossa vieraita).

t.3

Vierailija
11/24 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tähän ikään mennessä (45) ole edes kuullut "joulusiivouksesta". .

Vierailija
12/24 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä juuri. Joulun fiilis tulee herkuista ja lahjoista ja laiskottelusta. Ihan perusputsaus riittää, imurointi, petivaatteet vaihtoon ja vähän roskia pois pöydiltä. Saunaa en ole jaksanut pestä pariin vuoteen joten ehkä sitä pitäisi vähän huuhdella.

Vierailija
13/24 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee. En ole koskaan tehnyt. Mulla on aina siistiä, niin ihan turhaan pitäisi jouluna siivota jotenkin "paremmin".

Vierailija
14/24 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin lattiat luutata ja matot vaihtaa jossain vaiheessa, viimeksi keväällä tein saman 😁 Ja viikonloppuna pesin ikkunat ja laitoin jouluverhot, kamalaaaaa!

Vierailija
15/24 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten joulukoristeet ja lapset liittyy toisiinsa?

Meidän perheessä liittyy. Tykkään katsella niitä julkisissa tiloissa, mutta en jaksa itse laittaa tai säilyttää niitä. Jos perheeseen tulee lapsia, mennään tietenkin heidän mielen mukaan. Muinakin juhlapyhinä.

Vierailija
16/24 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä, että siivotaan vähän paremmin jos on on tuossa vieraita tai on tapana viettää joulua erityisen juhlallisesti. Mutta jotain kaappien ym. piilossa olevien kohteiden siivousta en tajua. Ja jos viettää joulua rennosti kotona (varsinkin yksin kuten minä), ihan perussiivous riittää.

Vierailija
17/24 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä siivoan ihan normaalisti ja joulun jälkeen vähän kunnollisemmin. Puran joulukoristeet yleensä jo ennen uutta vuotta ja teen vähän kevätsiivouksen tyylisen perusteellisemman putsauksen.

Vierailija
18/24 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tehdään viikottainen viikkosiivous, johon kuuluu tavaroiden kerääminen paikoilleen ja viikon aikana tulleiden lehtien ym kerääminen pois. Imurointi, vessanpesu, lattioiden ja pölyjen pyyhintä joka toinen viikko tai viikottain, jos näyttää olevan tarvetta. Hyvällä säällä matot ulos tuulettamaan ja talvella myös peitot ym. Keittiö tulee siivottua päivittäin (pintojen puhdistus).

Sitten sitä kaikkea muuta pitkin vuotta: kun jääkaappi näyttää likaiselta pesen sen. Tapahtuu noin 3kk välein. Sama uunin, roskiskaapin, kuiva-ainekaapin ja astiakaapin kanssa. Muut keittiökaapit saattavat mennä parikin vuotta koskematta. Suihku ja sauna pestään vaihtelevasti muutamia kertoja vuodessa, suihkun lattia useammin kuin sauna. Viemärit putsataan samalla. Ikkunat pesen kerran vuodessa, sisäpinnat tulee pyyhkäistyä rasvaisista kädenjäljistä aina tarvittaessa. Ovet, ovenpielet pyyhin myös tarpeen mukaan, ehkä kerran kuussa. Vaatehuoneiden kimppuun isken kun tarpeeksi inspiroi. Lasten huoneet yritän käydä läpi kerran vuodessa niin, että keräilen rikkinäiset ja turhat lelut pois, muuten niissäkin viikkosiivous. Syksyllä siitepölykauden loputtua pesen verhot ja pyyhin nihkeällä seinät ja katot (meillä tuuletetaan ikkunasta).

Meillä on sellaista peruspuhdasta ja -siistiä, en näe mitään tarvetta jollekin kaiken läpikäyvälle siivousrypistykselle vain joulun tai juhannuksen takia. Puhdas sauna ja puhtaat lakanat sängyssä kyllä pitää olla jouluna, mutta muuten viikkosiivous riittää. :)

Vierailija
19/24 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli kolmen sukupolven naiset saman katon alla ja piikoja liuta siinä apuna.

Joo en tee minäkään mitään joulusiivousta, vaikka mieheni sitä kovasti intoilee (koska äitinsä teki aina joulusiivouksen). No mut mähän oonkin huonompi talousihminen kuin anoppi, se on jo selvitetty aikoja sitten. Tehköön mies itse jos haluaa, mutta minä en halua, eikä mieskään tee koska ei jaksa. Siivotaan vähän parempi viikkosiivous, vaihdetaan puhtaat matot ja se on siinä. Kaappeja en ala siivoamaan.

Minun suvussani pienillä maatiloilla rajantakaisessa Karjalassa ei ollut mitään piikoja, ja naisilla tosi paljon ulkotöitä myös. Kovaa työntekoa oli elämä siellä.

Vierailija
20/24 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niitä muitakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän