Tärykalvon puhkaisu ilman puudutusta, voiko olla totta
Muistatteko yhtään, tehtiinkö tärykalvon puhkaisua 70-80-luvuilla lapsille ilman puudutusta?
Minulle on jäänyt tuollainen muisto kummittelemaan, että korvani olisi pariin kertaan puhkottu terveyskesluksessa. Ja että kipu olisi ollut niin hirvittävä, että olisin siinä menettänyt tajuntani.
Olin silloin pieni, alle kouluikäinen. Mietin kuitenkin, voiko asia olla oikeasti näin.
Muistaako kukaan, miten noissa meneteltiin?
Kommentit (68)
Olin aikuinen (yli 20) kun tuli elämäni ensimmäinen korvatulehdus. (70-luvun lopulla).
Lääkäri väitti, että särky helpottaa kun puhkaistaan, että on hirmuisen tulehtunut.
Väitti laittavansa puudutusta ja sitten puhkaisi tärykalvon - ei meinannut saada neulaa läpi ja sattui niin helvetillisesti. Sen jälkeen oli hirmuisin kipu elämässäni kolme päivää (vaikka oli antibiootit).
Kuukauteen en kuullut sillä korvalla juuri mitään ja siihen jäi pysyvä kuulon alenema.
Selkeä hoitovirhe, minkä kyllä tajusin, mutten osannut tehdä sille mitään, en edes mennä uudestaan heti lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, terveyskeskuksen käytävällä vielä, ei edes huoneessa. "Älä nyt siinä itke, ei se noin paljon voi sattua."
80-luku.
Onkohan noista tehty tutkimuksia, että miten vaikuttaa kuuloon? Nimim. kuulovika jo lapsena, jota ketään ei ole kiinnostanut tutkia.
Kai ne puhkomisarvet aiheuttivat kuulonalenemaa, mutta niin aiheutti liimakorvakin, joten vaikeaa sanoa, mikä oli se pääasiallinen syy. Minulla toispuoleinen korvakierre, joka päättyi putkitukseen 6-vuotiaana. Kuulonalenema jäi siihen korvaan.
Sen verran minkä vanhempiani tunnen, luulen että korvatulehduksia on voinut olla jo vauvana, mutta ne on kuitattu sillä, että ainahan vauvat huutavat.
Vierailija kirjoitti:
Eihän siitä kauaakaan ole kun lääkärit luuli ettei pikkuvauvat tunne kipua.
Joo avoleikkauksiakin tehtiin ilman mitään ja vauva vissiin sitten vaan meni kivusta tajuttomaksi.
Miksiköhän ei annettu nieltävää lääkettä pari tuntia ennen? Se helpottaa edes vähän. Kipulääke myös ennen hammaslääkäriä ja gynekologia, eteenkin jos toimenpiteitä tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän ei annettu nieltävää lääkettä pari tuntia ennen? Se helpottaa edes vähän. Kipulääke myös ennen hammaslääkäriä ja gynekologia, eteenkin jos toimenpiteitä tiedossa.
Tuolloin myös ajateltiin, että itku vahvistaa keuhkoja ja lapsilla unohtuvat asiat nopeasti.
Kipuakin pahempaa kyllä oli se lohdutuksen puute.
mulla oli kolmekymppisenä niin massiivinen korvatulehdus, että naamakin turposi sen tulehtuneen korvan puolelta. Sitten päästiin siihen pisteeseen että olin jo sairaalassa ja se korvan tärykalvo puhkaistiin....aaaaaahhhhh, mikä helpotus! itkin ihan, koska kipu loppui. Mikään ei ole pahempaa, kuin järkyttävä korvatulehdus. En yhtään ihmettele, että pikkulapset itkee sillätavoin! Olisin itsekkin rääkynyt, jos olisin kehdannut.
Jos tulehdus on niin paha että pitää puhkaista, et taatusti tunne itse puhkaisutapahtumaa. Mulla puudutettiin niin että lääkäri painoi puudutusainetupon tärykalvoa vasten ja tähän kohtaan tehtiin reikä. Imeminen oli se pahin kohta operaatiossa.
Lääkäri näytti imulaitteen pipettiä josta näkyi läpi, miten paljon mätää tuli. Saattoi se imu sattua jopa enemmän kuin puhkaisu. Tylsintä oli korvan suojaus vedeltä. Aikuisena annettiin antibiootteja.
Onneksi nykyään on ilman reseptiä tippoja ennaltaehkäisevästi. Vaikut voi huuhtoa korvapumpulla, ei topseilla. Omakustanteinen pneumokokki-rokote on vähentänyt tulehduksia.
Vierailija kirjoitti:
Näin on tehty ja minulta on leikattu kitarisat ilman puudutusta kuusi vuotiaana!!! Tämä tapahtui 50-60luvun taitteessa Seinäjoella.
Tuolloin oli käytössä eetterinukutus. Miksi ei sitä?
On puhkottu korvat ilman puudutusta. Lisäksi 90-luvulla ruuvattiin murtuneesta sääriluusta luutumisen jälkeen luuta kasassa pitäneen rautakehikon tukiruuvit (5kpl) irti luusta ilman puudutusta. Ne oli porattu sääriluusta läpi ja kun lekuri ne ruuvasi irti, niin ruuvien päät oli veressä. Sanoi vaan että kyllähän mies tämän kestää ja jos ei kestä niin pitää ottaa nukutuksessa ja siitä monen päivän sairaalareissu.
Avomurtuman arvetkin jäivät hoitamatta koska kuulemma miehellä arvet vaan lisää uskottavuutta. Jos olisin ollut samanikäinen 17v nuori nainen niin olisi kuulemma katsottu vähän tarkemmin. Sellaista meillä tässä toksisessa maailmassa.
M49
Minulta puhkaistiin tärykalvo puuduttamatta 15-vuotiaana vuonna 1981. Itse puhkaisu ei minusta sattunut sen enempää kuin tavallinen verikoe, ja lisäksi hirveä korvakipu loppui puhkaisuun. Mutta puhkaisun jälkeen lääkäri imi laitteella mätää korvasta, ja se sattui aivan kamalasti. En tosin tiedä, auttaisiko puuduttaminen imun aiheuttamaan kipuun.
80-luvun lapsena monta kertaa puhkaistu tärykalvo ilman puudutusta, eikä ole jäänyt lääkärikammoa.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ei ole totta. Miten kukaan lääkäri pystyisi tehdä niin?
Äitini oli sairaanhoitaja ja närkästyi kun minä 11 v. itkin kun tulehtunut tärykalvo puhkaistiin. Se imu tuntui hirveällä ja mukana olleen vanhemman piti tukea päätä, ettei pää heilahda puhkaisun hetkellä.
Kontrollikäynnille en suostunut ottamaan äitiä mukaan, isä tuli mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei puudutettu, koska uskottiin, että tulehtunut tärykalvo on jo kipeä, ei siinä puudutus auta.
Siis anteeksi mitä? Puudutusta ei laitettu sen takia että, piikki työnnetään todella lähelle sitä tärykalvoa, ja se jos mikä sattuu vielä pahemmin kun itse puhkaisu. Siinä sinun uskomiset! Tietoa sulla ei ainakaan ollut.
Tärykalvoa ei puuduteta piikillä, vaan puuduttavilla tipoilla. Tärykalvoa ei puhkaista neulalla, vaan siihen tehdään pienellä parasenteesiveitsellä viilto jonka kautta märkä pääsee valumaan välikorvasta pois. Puudutus ei välttämättä tee toimenpiteestä kivutonta, vaan on tärkeä antaa esim. lapselle suun kautta kipulääkettä ennen lääkäriin ja toimenpiteeseen menoa.
Vierailija kirjoitti:
Tärykalvon puhkaisu nimenomaan poisti sen perkeleellisen kivun, joka aiheutui tulehduksesta. Minulta on puhkaistu tärykalvo monta kertaa lapsena. Tärykalvo on myös puhjennut itsekseen useita kertoja korvatulehduksen vuoksi.
SAMAT SANAT
Vierailija kirjoitti:
Siinä tapauksessa muistoni ei taida olla väärä. Muistaako tai tietääkö kukaan, miltä tärykalvon puhkaisun pitäisi tuntua?
Mietin, reagoinko siihen jotenkin aivan överisti vai oliko oikeasti tyypillistä, että kivun vuoksi menetti tajuntansa. Ja tämä oli ihan normaalia 4-5-vuotiaan lapsen hoitoa?
Ap
Ainakin pojallani helpotti kipu heti kun mätä pääsi ulos. Kyllähän ne puhkeaa omia aikojaankin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on tehty ja minulta on leikattu kitarisat ilman puudutusta kuusi vuotiaana!!! Tämä tapahtui 50-60luvun taitteessa Seinäjoella.
Tuolloin oli käytössä eetterinukutus. Miksi ei sitä?
On käytetty, äitini ranneluu meni poikki vuonna -45 ja eetterillä nukuttivat että sai luut kohdilleen ennen kipsiä siitä sitten kotiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ei ole totta. Miten kukaan lääkäri pystyisi tehdä niin?
Kyseessä oli hoitokeino, ei mikään rangaistus. Joskus lääkäri joutuu satuttamaan potilastaan pahastikin auttaakseen häntä, tästä esimerkkeinä vaikkapa amputaatio vaarallisen tulehduksen leviämisen estämiseksi tai rankat syöpähoidot.
Eikö raajan amputaatio tehty nukutuksessa jo 70-luvulla? Tai ainakin kipulääkityksessä?
Muistan että äidiltä leikattiin suonikohjut 70-luvulla ja hän sanoi saaneensa siihen kipulääkkeen.
Vierailija kirjoitti:
Anteekisi nyt, mutta kitarisan leikkaus tehdään kyllä nukutuksessa ja on tehty aina. Tärkalvon puhkaisu harvoin on sattunut kovin pahasti ja näistä toimenpiteistä on lasten vanhempana sekä hoitajana toimenpiteissä olleena kymmenien vuosien komemus.
Uskomatonta pötypuhetta täällä.
'Osasto Kympin lapset' avasi aikoinaan koko maan silmät.