Tärykalvon puhkaisu ilman puudutusta, voiko olla totta
Muistatteko yhtään, tehtiinkö tärykalvon puhkaisua 70-80-luvuilla lapsille ilman puudutusta?
Minulle on jäänyt tuollainen muisto kummittelemaan, että korvani olisi pariin kertaan puhkottu terveyskesluksessa. Ja että kipu olisi ollut niin hirvittävä, että olisin siinä menettänyt tajuntani.
Olin silloin pieni, alle kouluikäinen. Mietin kuitenkin, voiko asia olla oikeasti näin.
Muistaako kukaan, miten noissa meneteltiin?
Kommentit (68)
Puhkottiin useampaan kertaan ilman puudutusta -70 luvun puolivälissä. Todella traumaattiset muistot.
Kyllä. Traumaa ja kipua pikkulapsille. Vieläkin sairaaloissa ja muualla on käytäntöjä että osa pitäisi aikuisista nukuttaa jopa. Ja turvatonta, yksinäistä siellä. Paljon korjattavaa nykypäivänäkin.
Vierailija kirjoitti:
Siis jos korvat on todella pahasti tulehtuneet, auttaako se puudutus yhtään mitään? Kyllä mä ymmärrän, jos antibiooteilla saadaan hoidettua parempaan suuntaan, sitten puudutetaan ja puhkaistaan.. Mutta jos tilanne on oikeesti jo paha, niin en usko puudutuksella olevan vaikutusta. Eikö tämä sama juttu päde aika moneen muuhunkin tulehdusjuttuun. Tai sitten oon vaan aina luullut niin..
Omakohtainen kokemus, puudutus ei tehoa hampaanpoistossa kunnolla silloin kun juuri on tulehtunut.
Minulta puhkaistiin 70-luvun alkuvuosina, ehkä 72 tai 73, ja ilman puudutusta. Olin päälle 10-vuotias, joten hyvin muistan. Enemmän se tulehduskipu kuitenkin sattui kuin tärykalvon puhkaiseminen. Se vain jännitti ja pelotti ja siksi vastustelinkin sitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tärykalvon puhkaisu paljon satu. Sen verran kuitenkin että en ole vastannut puhelimeen puhdistaessani korvia sen jälkeen. Tulehdus sattui moninkertaisesti puhkaisuun verrattuna.
Sattuu paljon. Ja sitä edeltävä vaikun poisto. Joillakin tuli paljon tulehtuneista korvista.
Vierailija kirjoitti:
Ei puudutettu, koska uskottiin, että tulehtunut tärykalvo on jo kipeä, ei siinä puudutus auta.
Siis anteeksi mitä? Puudutusta ei laitettu sen takia että, piikki työnnetään todella lähelle sitä tärykalvoa, ja se jos mikä sattuu vielä pahemmin kun itse puhkaisu. Siinä sinun uskomiset! Tietoa sulla ei ainakaan ollut.
Sama täällä. Äitini oli tosi kiukkuinen, kun joutui pitelemään minua väkisin kiinni. Hän valitti, että eikö tuollainen ole hoitajien hommaa.
Yhdellä kerralla pakenin epätoivoisena nurkkaan, kun lääkäri sanoi että taas pitäisi puhkaista. Lääkäri sanoi, että ei sitten, ja kirjoitti antibiootit. Olin ihan ihmeissäni, että miksi tämä kaikki kidutus on tehty, jos tulehduksen voi kerran hoitaa antibiooteilla.
-77.
Vierailija kirjoitti:
Ei puudutettu, koska uskottiin, että tulehtunut tärykalvo on jo kipeä, ei siinä puudutus auta.
Kivunpoisto on aina tehtävä!! Tai nukutus lyhyesti. Ei eläimillekään tehdä ilman nukutusta kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis jos korvat on todella pahasti tulehtuneet, auttaako se puudutus yhtään mitään? Kyllä mä ymmärrän, jos antibiooteilla saadaan hoidettua parempaan suuntaan, sitten puudutetaan ja puhkaistaan.. Mutta jos tilanne on oikeesti jo paha, niin en usko puudutuksella olevan vaikutusta. Eikö tämä sama juttu päde aika moneen muuhunkin tulehdusjuttuun. Tai sitten oon vaan aina luullut niin..
Omakohtainen kokemus, puudutus ei tehoa hampaanpoistossa kunnolla silloin kun juuri on tulehtunut.
Ei niin ja se puudutteen antaminen pistoksena vasta sattuukin, kivuliainta koko toimenpiteessä.
Kukaan ei rauhoittanut lasta tai lohduttanut. Se oli kauheaa. Kylmää toimintaa. Kukaan ei puhunut.
Eihän siitä kauaakaan ole kun lääkärit luuli ettei pikkuvauvat tunne kipua.
Tärykalvon puhkaisu nimenomaan poisti sen perkeleellisen kivun, joka aiheutui tulehduksesta. Minulta on puhkaistu tärykalvo monta kertaa lapsena. Tärykalvo on myös puhjennut itsekseen useita kertoja korvatulehduksen vuoksi.
Mun 2010-luvulla syntyneellä lapsellani puhkesi tärykalvo itsestään. Olin mennä omien traumojeni takia paniikkiin, kun lapsen korvasta alkoi valua veristä märkää. Lapsi totesi, että ei sattunut yhtään, särky vain helpotti, ja lääkäri vahvisti, että ei sen kuulukaan erityisesti sattua, kun kalvo antaa myöten ja päästää eritteen pois. Parani siististi, ei kuulonalenemaa.
Uskomatonta miettiä, että kaikki se minun kidutukseni tehtiin tuon tilanteen ehkäisemiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivunpoisto on aina tehtävä!! Tai nukutus lyhyesti. Ei eläimillekään tehdä ilman nukutusta kaikkea.
Eläimiltähän laitetaan aina taju pois jos kyse on muusta kuin rokotteesta. TässäKin asiassa eläimet saa ihmisiä parempaa kohtelua.
Vierailija kirjoitti:
Siinä tapauksessa muistoni ei taida olla väärä. Muistaako tai tietääkö kukaan, miltä tärykalvon puhkaisun pitäisi tuntua?
Mietin, reagoinko siihen jotenkin aivan överisti vai oliko oikeasti tyypillistä, että kivun vuoksi menetti tajuntansa. Ja tämä oli ihan normaalia 4-5-vuotiaan lapsen hoitoa?
Ap
Se oli aivan järkyttävän kivuliasta. Monta kertaa puhkaistiin, kunnes laitettiin sairaalassa putki korvaan. Mätää valui tyynylle.
Vierailija kirjoitti:
Vittumitä hienohelmoja :))))
Näin manaat huonoa itsellesi
Kyllä, terveyskeskuksen käytävällä vielä, ei edes huoneessa. "Älä nyt siinä itke, ei se noin paljon voi sattua."
80-luku.
Onkohan noista tehty tutkimuksia, että miten vaikuttaa kuuloon? Nimim. kuulovika jo lapsena, jota ketään ei ole kiinnostanut tutkia.
Vierailija kirjoitti:
Eihän siitä kauaakaan ole kun lääkärit luuli ettei pikkuvauvat tunne kipua.
Alice Miller kirjoitti jo 60-luvulla että lapsi muistaa kivun.
Vittumitä hienohelmoja :))))