Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tärykalvon puhkaisu ilman puudutusta, voiko olla totta

Vierailija
13.11.2017 |

Muistatteko yhtään, tehtiinkö tärykalvon puhkaisua 70-80-luvuilla lapsille ilman puudutusta?

Minulle on jäänyt tuollainen muisto kummittelemaan, että korvani olisi pariin kertaan puhkottu terveyskesluksessa. Ja että kipu olisi ollut niin hirvittävä, että olisin siinä menettänyt tajuntani.

Olin silloin pieni, alle kouluikäinen. Mietin kuitenkin, voiko asia olla oikeasti näin.

Muistaako kukaan, miten noissa meneteltiin?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei puudutettu, koska uskottiin, että tulehtunut tärykalvo on jo kipeä, ei siinä puudutus auta.

Vierailija
2/21 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ei ole totta. Miten kukaan lääkäri pystyisi tehdä niin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, minullekin on tehty.

Vierailija
4/21 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä tapauksessa muistoni ei taida olla väärä. Muistaako tai tietääkö kukaan, miltä tärykalvon puhkaisun pitäisi tuntua?

Mietin, reagoinko siihen jotenkin aivan överisti vai oliko oikeasti tyypillistä, että kivun vuoksi menetti tajuntansa. Ja tämä oli ihan normaalia 4-5-vuotiaan lapsen hoitoa?

Ap

Vierailija
5/21 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä puhkottiin ilman puudutusta. Sattu ihan sairaasti. Tuolla toimenpiteellä mulle istutettiin lääkärikammo, joka voi oikein hyvin vielä 40-vuotta myöhemmin. Lääkärit puikkoineen, piikkeineen ja vallankäyttöineen on ihan just sieltä.

Vierailija
6/21 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttärelleni tehtiin 2008 ennen etelänmatkaa, muuten ei olisi voinut lentää kun korvansa olivat niin tulehtuneet, ja matka olisi pitänyt perua. Lääkäri kyllä kysyi tytöltä että haluaako puhkoa tärykalvot vai jäädä Suomeen ja ottaa antibioottikuurin ja tyttö itse suostui puhkomiseen. Kovasti se kyllä sattui ja tyttö itki, oli 7v silloin (ja ilman toimenpide tehtiin siis ilman puudutusta).

Vierailija
7/21 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä puhkottiin. Mulle myös laitettiin putket korviin ilman nukutusta.

Vierailija
8/21 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin verbi taivutetaan pystyi tekemään.

Ja miksi ei olisi pystynyt, hoitaja piteli lasten niin, ettei pää liikkunut ja sitten tuikattiin paksu neula läpi tulipunaisen tärykalvon.

Vierailija
9/21 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä oli hoitokeino, ei mikään rangaistus. Joskus lääkäri joutuu satuttamaan potilastaan pahastikin auttaakseen häntä, tästä esimerkkeinä vaikkapa amputaatio vaarallisen tulehduksen leviämisen estämiseksi tai rankat syöpähoidot.

Vierailija
10/21 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttärelleni tehtiin 2008 ennen etelänmatkaa, muuten ei olisi voinut lentää kun korvansa olivat niin tulehtuneet, ja matka olisi pitänyt perua. Lääkäri kyllä kysyi tytöltä että haluaako puhkoa tärykalvot vai jäädä Suomeen ja ottaa antibioottikuurin ja tyttö itse suostui puhkomiseen. Kovasti se kyllä sattui ja tyttö itki, oli 7v silloin (ja ilman toimenpide tehtiin siis ilman puudutusta).

Nyt en kyllä usko. Itseltäni puhkaistiin tärykalvo ihan puudutuksella. Vuosi oli 2003. Varma tieto, koska olin sen verran vanha jo. Ei tuon puudutuksen vuoksi tuntunut missään. Minkä ihmeen takia sun tyttösi ei olisi saanut puudutusta

Vierailija
11/21 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä oli hoitokeino, ei mikään rangaistus. Joskus lääkäri joutuu satuttamaan potilastaan pahastikin auttaakseen häntä, tästä esimerkkeinä vaikkapa amputaatio vaarallisen tulehduksen leviämisen estämiseksi tai rankat syöpähoidot.

Joo, mutta hoidossa pitäisi käyttää puudutusta, jos ne sattuvat. Kuuluu jo ihan lääkärin etiikkaan huolehtia kivunlievityksestä.

Puhutaan kuitenkin vain vajaa 40-vuotta vanhoista tapahtumista. Suomessa ei ollut silloin puutetta eikä hätätilaa, lääkkeetkin kehittyneitä että asiasta olisi voinut huolehtia - kivunlievitys olisi varmasti ollut mahdollista.

Vierailija
12/21 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta puhkaistiin tärykalvo v. 2014 Terveystalossa ilman puudutusta. Hetkellinen kipu toi valtavan helpotuksen useamman päivän tuskaan ja särkyy . olin silloin jo lähempänä kolmeakymppiä.

Vierailija
13/21 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika överiä oli kyllä tajunnan menetys. Mä muistan, että se korvasärky oli niin helvetillistä, että se puhkominen oli suuri helpotus. Kun se kipu loppui sitten ihan heti. Ja mulle tehtiin se kymmeniä kertoja. Ikävämpää on se, että tärykalvon jatkuva puhkominen aiheutti mulle kuulonalenemisen toiseen korvaan.

Muistan, että muutamia kertoja lääkäri ei halunnut puhkoa vaan antoi antibiootit ja se oli minusta kamalaa, kun siinä aina kesti jonkun aikaa ennen kuin auttoivat.

Vierailija
14/21 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä tapauksessa muistoni ei taida olla väärä. Muistaako tai tietääkö kukaan, miltä tärykalvon puhkaisun pitäisi tuntua?

Mietin, reagoinko siihen jotenkin aivan överisti vai oliko oikeasti tyypillistä, että kivun vuoksi menetti tajuntansa. Ja tämä oli ihan normaalia 4-5-vuotiaan lapsen hoitoa?

Ap

Et reagoinut ! Poikani joutui aikoinaan täyteen paniikkiin kun korva sitten vielä imettiin tyhjäksi ja ääni meni ikäänkuin pään sisään.Saatiin niin valtava kammo aikaiseksi tuon kidutuksen jälkeen.Olisikohan ollut 4v ja infektiot seurasivat toisiaan vielä pari vuotta.682

Vierailija
15/21 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tärykalvon puhkaisu paljon satu. Sen verran kuitenkin että en ole vastannut puhelimeen puhdistaessani korvia sen jälkeen. Tulehdus sattui moninkertaisesti puhkaisuun verrattuna.

Vierailija
16/21 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on tehty ja minulta on leikattu kitarisat ilman puudutusta kuusi vuotiaana!!! Tämä tapahtui 50-60luvun taitteessa Seinäjoella.

Vierailija
17/21 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulta puhkaistiin kun olin varhaisteini. Joo, en tiedä vastaavaa kipua. En voi ymmärtää että pikkulapsia kidutetaan moisella toimenpiteellä. Äiti oli mukana ja itki koko ajan, minä itkin, hoitsu piti päätä paikoillaan.

Vierailija
18/21 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Et reagoinut ! Poikani joutui aikoinaan täyteen paniikkiin kun korva sitten vielä imettiin tyhjäksi ja ääni meni ikäänkuin pään sisään.Saatiin niin valtava kammo aikaiseksi tuon kidutuksen jälkeen.Olisikohan ollut 4v ja infektiot seurasivat toisiaan vielä pari vuotta.682

Mukava kuulla. Niin imettiin minunkin korvani.

Muistan vielä sen oranssin neliskanttisen imurilaitteen, putken ja metallisen pään kanssa. Lääkäri seisoi vasemmalla puolellani, sitten se ääni lähenee korvaani. Ja sattuu ihan hirveästi, pimeee. Ja seuraavassa hetkessä huudan suoraa kurkkua, vanhemmat ja lääkäri toteavat reippaina: "nyt se on ohi". Kukaan ei ole erityisen empaattinen. Se oli sitä aikaa.

Vierailija
19/21 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te olitte vaan sellasta prinsessoja että hyttysen pistokin sattui kauheasti!

Vierailija
20/21 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos korvat on todella pahasti tulehtuneet, auttaako se puudutus yhtään mitään? Kyllä mä ymmärrän, jos antibiooteilla saadaan hoidettua parempaan suuntaan, sitten puudutetaan ja puhkaistaan.. Mutta jos tilanne on oikeesti jo paha, niin en usko puudutuksella olevan vaikutusta. Eikö tämä sama juttu päde aika moneen muuhunkin tulehdusjuttuun. Tai sitten oon vaan aina luullut niin..