Vieläkö on toivoa...? FSH vähän koholla...
Kyselen täältä puolelta neuvoa, onko muita tässä tilanteessa olevia? Meille on toista lasta kovasti toivottu kohta kaksi vuotta. Kyse on siis sekundäärisestä lapsettomuudesta. Ensimmäinen sai alkunsa luomusti ja nopeasti, vuosi sitten keväällä oli surullinen ja rankka keskenmeno...
Olemme käyneet asiasta keskustelemassa jo Väestöliitossa. Otettiin verikokeet ja selvisi, että FSH on valitettavasti hieman koholla (13). Lääkäri ei pitänyt luomuraskautta vielä poissuljettuna, mutta kehoitti miettimään aika pikaista IVF hoitoa, mikäli ei raskautta pian kuulu. Ikä on se, mikä tässä on kaiketi se suurin ongelma.... Olen 40 täyttänyt. En kuitenkaan tunne itseäni vielä vanhaksi ja toinen lapsi olisi todella toivottu perheeseemme.
Olen suuresti kiitollinen, jos sinulla on kokemusta tai tietoa tai jotain rohkaisevaa sanottavaa tähän minun tapaukseeni.
Voimia teille kaikille, jotka kuljette tällä kivisellä ja raskaalla polulla... Toivotaan aurinkoista kevättä tälle lapsettomuusrintamalle...
T. Kiitollisna, Sohvianna
Jotkut, joilla on ollut FSH koholla, ovat onnistuneet Menopurilla tai sen edeltäjällä Menogonilla, joten kannattaa kokeilla joko inssiä tai ivf:ää sillä. Se sopii yleensä paremmin myös meille iäkkäämmille. Minäkin onnistuin Menopurilla vaikka useat Puregon-hoidot eivät tuottaneet tuosta. Ikää mulla on 39 v.
Onnea yritykseen!