Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi tv-sarjoissa ei synnytetä istukkaa

Vierailija
13.11.2017 |

Viimeksi pari päivää sitten näin TV sarjan jossa nainen alkoi synnyttämään dramaattisesti jossain teatterissa. Sitten siihen tuli kaksi poliisia ja sankareina auttoivat lapsen maailmaan. Oli hengittelyä ja ponnistusvaihe ja lapsi tuli ja sitten kaikki on ihan jee jee, homma ohi! ...Mutku ei se ole. Sitten on vielä se ällö lötkö istukka.

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Draaman kaaren kannalta istukan poistuminen ei ole mielenkiintoista. Harvassa elokuvassa on myöskään 8 tuntia nukkumista öisin...

Tai käydä paskalla. 

Vierailija
22/62 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitteletko, että reality- tai muu tv-sarja kuvataan alusta loppuun ja näytetään sitten. Ei se kyllä niin mene. Vaikka kamera kävisi koko toimituksen ajan, niin ohjelman on mahduttava tiettyyn aikaväliin. Tällöin on pakko pätkiä filmiä reilulla kädellä. Vai haluaisitko nähdä koko synnytyksen telkussa, siis esim. vuorokauden kestävän? Lapsen syntymä noissa ohjelmissa on se tärkeä kohta, ei istukka, joka totta kai on ponnistettava ulos, mutta se tapahtuu usein juuri silloin, kun näytetään, miten vauvaa mitataan ja punnitaan ja ehkä pestäänkin ja annetaan sitten isän syliin, kun äiti pitää vielä "siivota".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
24/62 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Draaman kaaren kannalta istukan poistuminen ei ole mielenkiintoista. Harvassa elokuvassa on myöskään 8 tuntia nukkumista öisin...

Kyllä siitäkin draamaa saa. Varsinkin kun tarvittiin leikkaus koska istukka oli kiinni kohdussa. 8 litraa verta, 14 litraa nestettä suoneen.

Kohtukin piti poistaa. Naistenklinikalla sanoivat että muualla ei olisi todennäköisesti selvinnyt hengissä. 

Vierailija
25/62 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja synnyttäneet voivat istua heti normaalisti :)

Oon synnyttänyt kolme lasta ihan perinteiseen tyyliin ja olen voinut istua normaalisti heti synnytyksen jälkeen. Vältyin tikeiltä kokonaan, mutta näköjään vältyin myös joltain tavanomaiselta alakerran jälkikivulta, kun nyt vasta kuulen tästä ilmiöstä.

Vierailija
26/62 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sellaista edes haluaa nähdä ja miksi? Eipä ne synnytyksetkään kovin realistisia ole ja hyvä niin.

Vierailija
27/62 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei niissä myöskään seurata minuutti minuutilta 15h kestävää synnytystä (siihen menisikin yksi tuotantokausi kokonaisuudessaan) vaan kaikki tapahtuu vauhdilla.

Vierailija
28/62 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon synnyttänyt kolme lasta ihan perinteiseen tyyliin ja olen voinut istua normaalisti heti synnytyksen jälkeen. Vältyin tikeiltä kokonaan, mutta näköjään vältyin myös joltain tavanomaiselta alakerran jälkikivulta, kun nyt vasta kuulen tästä ilmiöstä.

Mulla takana kaksi synnytystä, ekassa tuli pieni repeämä johon laitettiin pari tikkiä. Istuin reikätyynyllä tai vain toisella kankulla pari ensimmäistä päivää. Tokassa synnytyksessä ei tullut repeämiä ja pystyin heti istumaan normaalisti.

Vierailija
29/62 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elokuvissa ja televisiosarjoissa vauva ei ole kiinni äidinsä kohdussa kuin napanuoran varassa.

Vierailija
30/62 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istukan "synnyttäminen" vielä siihen pisteeksi i:n päälle on tuntunut minusta ihan ylivoimaiselta :-D

On ollutkin kyllä pitkät synnytykset. Ja se kohdun painelu....tsiisus että voikin tuntua pahalta, vaikka hyväähän siinä tehdään.

Onneksi ei enää siihen leikkiin ole tarvetta lähteä. Lapset ovat kyllä rakkaita, ei sillä.

Vierailija
31/62 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ne synnytykset muutenkaan taida kovin totuudenmukaisia olla televisiossa ja elokuvissa. Ainakin mitä minä olen nähnyt niitä, niin vauva on esim. televisiosarjassa syntymähetkellä täysin puhdas, jaksaa jo kannatella päätään, on varmasti normaalisti kehittyneen 3-4 kuukautta vanhan vauvan kokoinen vaikka sen pitäisi olla vastasyntynyt eikä sen pää edes ole millään lailla suippo synnytyskanavan puristuksen vuoksi tms.

Vierailija
32/62 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sä tiedät, ettei Tylypahka eikä Kontukaan ole oikeita paikkoja?

Vierailija
33/62 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa, että esikoisen kohdalla se istukka tuli vähän yllätyksenä. Siis kyllä se oltiin mainittu ja totta kai tiesin että istukka pitää tarkistaa että se tulee kokonaisena ulos.

Mutta silti. Kun olen oppini saanut telkkarista ja vauvan ulosvääntäminen oli vähin niinkuin se juttu mihin raskaus loppuu niin... Joo. Yllätyin ettei se ollutkaan ohi :D

Vierailija
34/62 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla neljä lasta ja kun kotona yritin istua normaalisti, sain revenneet tikit ja alapään, jossa ei ole enää välilihaa.

Vierailija
35/62 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elokuvissa on synnytetty "jälkeisiä" mm. Almodovarin elokuvissa, monissa eurooppalaisissa leffoissa. Brittisarja Call the Midwife on täynnä istukaa. Revennyttä istukaa, osittain syntynyttä istukkaa, kokonaista istukkaa. Tietty jos katsoo vaan Greyn Anatomiaa ja HIMYM:ia, voi säästyä istukalta.

Vierailija
36/62 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin tv-sarjoissa tehdään mitään just niinkun oikeassa elämässä?

Vierailija
37/62 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolme lasta synnyttäneenä en edes muista sitä istukan ulos tulemista. Aika vaivattomasti tulleet ulos.

Samaa aloin itse miettiä, en muista koko tapahtumaa, kaksi kertaa synnyttänyt, tosin vuosia sitten.

Vierailija
38/62 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla neljä lasta ja kun kotona yritin istua normaalisti, sain revenneet tikit ja alapään, jossa ei ole enää välilihaa.

Samoin kävi ihan ensimmäisen kohdalla.

Vierailija
39/62 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran jossain niissä jouluisin / pääsiäisin esitettävissä "raamattu-elokuvissa" oli aidon oloinen synnytyskohtaus, olin ihan yllättynyt siitä. Tosin se oli varmasti sellainen draaman takia - joku vanhan testamentin juttu missä joku orja tai kakkosvaimo tai vastaava synnytti yksin. Nainen hoiperteli autiomaassa, istui kyykkyyn ja synnytti kyykkyasennossa alasti punnertaen. Se oli aidon näköistä!

Tarkoitus oli varmaan kuvata sitä miten yksin oli ja kauheaa, mutta minun kohdallani vaikutti toisinpäin.

Vierailija
40/62 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa kauhufilmeissä  noiduttu tai noita synnyttää "sammakoita" eli varmaan keskenmeno tai toinen sikiö tai istukan palasia. On se ollut kuulkaa ennen tarkkaa hommaa se istukankin synnyttäminen.