Käärme karkasi ja nyt on tosi huono fiilis kaikilla, varsinkin lapsella
Meillä ehti olla neljän kuukauden ikäinen viljakäärme reilun viikon ajan. Lapsi (11v) säästi itse rahat käärmettä varten, me vanhemmat maksoimme terraarion ja kaikki tarvikkeet (käärme siis on/oli nimellisesti lapsen mutta me aikuiset toki olemme/olimme päävastuussa ja nuo tarvikkeet olivat yksi joululahja).
Viime yönä käärme oli päässyt karkuun. Syyllinen löytyi kissasta joka oli onnistunut nostamaan verkkoa siten että siihen tuli pienen käärmeen mentävä aukko. Koko kämppä on myllätty läpikotaisin mutta lieroa ei vain ole näkynyt. Mielessä on myös se, että entä jos kissa on syönyt koko käärmeen. Mitään todisteita ei asiasta tosin ole.
Lapsi on itkenyt koko päivän ja meillä vanhemmilla on tosi paska fiilis. Teimme siitä verkkokannesta käärmeenpitävän mutta emme ottaneet huomioon kissaa. Tai emme edes ajatelleet että kissa pystyisi nostamaan kantta siten että käärme pääsisi karkuun. Ehkä kyseessä on lähinnä vahinko, kuka tietää.
Nyt vain pidetään peukkuja ettei kissa ole syönyt tai vahingoittanut käärmettä vaan se ilmaantuu itsestään esiin jossakin vaiheessa. Nälkä sillä varmaan on, syönyt viimeksi kolme viikkoa sitten (tässä välissä ollut nahanluonti ja muutto uuteen kotiin ja siksi ollut syömätön).
Kommentit (124)
Veikkaan myös, että luikero on syöty, jos se kerran on noin pieni. Ehkä kissa oksentaa sulamatta jääneet osat parin päivän päästä ulos ja asia varmistuu.
Meillä kävi aikanaan samalla tavalla. Oli kateissa muutaman viikon, mutta pidettiin jatkuvasti vesikippoa huoneen nurkassa.
Eräänä päivänä huomattiin sitten karkulainen vesikipolta ja napattiin takaisin terraarioon. Kovasti oli raasu laihtunut, mutta toipui nopeasti entiselleen.
Eli kokeilkaa asettaa juomaa (tai jos toteutettavissa ruokaa) käärmeen saataville ja seuratkaa, ilmestyykö näkyville. Saattaa kestää kauan. Näillä keleillä ei onneksi uloskaan karkaa.
Toivottavasti löytyy!
Tää on ihan mahtava ketju, kiitos!!
Nauroin vedet silmissä kommenteille :D
Mutta jos vakavasti mietin niin aika kamalaa, en uskaltais nukkua tuossa talossa ennenkuin käärme on löydetty.
Joku ehdotti pakastehiiren laittamista sängyn alle sulamaan, kiva ap n aamulla herätä kun huoneessa leijuu hiirenraadon huumaava tuoksu... :D
Vierailija kirjoitti:
Multa karkasi kerran tarantella kerrostalossa, eikä sitä koskaan löytynyt, muutettiin pois muutama kuukausi karkaamisen jälkeen. Luulen että meni jonnekkin seinän väliin piiloon ja tiedän, että käärmeitä on karannut samalla tavalla.
Toivottavasti ap löytää omansa!
Jos olisit oikeasti omistanut sellaisen, tietäisit, että se on tarantula, ei tarantella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi kiva jos se luikertelee naapuriin :/ Käärmeiden pitäminen lemmikkinä pitäisi kieltää.
Pieni ja täysin vaaraton, ja varmasti pelkää ihmisiä.
Kun jotain elukkaa pelkää, on ihan sama onko se pieni ja vaaraton, vai iso ja vaarallinen, pelottava se on siitä huolimatta.
Pelkää sinä aivan rauhassa vain. Haittaa viljakäärmeestä ei silti ole. Minä pelkään rillipäisiä ja partaisia miehiä, kielletäänkö nekin?
Ei kukaan ole vaatinutkaan viljakäärmeiden kieltämistä, sen enempää kuin rillipäisten ja partaisten miestenkään. Sen sijaan käärmeen pitämisen lemmikkinä kyllä saisi kieltää. Ja joo, samoin voidaan kieltää myös rillipäisten ja partaisten miesten pitäminen lemmikkinä.
Ja minähän en mun miehestä luovu, prkl! Se on sitä paitsi aivan yhtä vaaraton kuin viljakäärmekin. Pitää toivoa, ettei kissa päästä sitä vahingossa pakoon...
Vierailija kirjoitti:
Multa karkasi kerran tarantella kerrostalossa, eikä sitä koskaan löytynyt, muutettiin pois muutama kuukausi karkaamisen jälkeen. Luulen että meni jonnekkin seinän väliin piiloon ja tiedän, että käärmeitä on karannut samalla tavalla.
Toivottavasti ap löytää omansa!
Ai sinunkos se olikin? Muutin meinaan kämppään jälkeesi ja paistoin sen pannulla runsaan rasvan ja jauhojen kanssa. Oli erittäin maukas lähemmäs sadan euron lounas. ;)
Toiset on niin urpoja että pitäisi olla eläinkielto.
Ap taas
Käärme löytyi eilen. Ihmettelin, miksi kissa pyörii yhden muovipussin ympärillä keittiössä ja nostin pussia kun ajattelin että siellä on varmaan joku leluista alla. No ei ollut joten laskin pussin takaisin maahan ja taas kissa alkoi mätkiä sitä. Siinä vaiheessa syttyi lamppu päässä ja kurkkasin pussiin. Sielläpä se meidän matonen oli. Päätyi samantien faunaboksiin odottamaan lukittavaa terraariota.
Nopea liikkeissään se on kyllä ollut, sillä se muovipussi jätettiin tuntia ennen löytymistä lattialle. Siinä välissä oli useasti käyty keittiössä mutta tietysti tuo käärme on sen verran pieni ja nopea ettei sitä tuosta vain havaita.
Ollaan kyllä pirun helpottuneita ja oli lähellä ettei lapsi alkanut itkeä kun tajusi, että lemmikki oli tosiaan löytynyt.
No hyvä jotta löytyi vaikka käärme ei mikään lempparieliö olekaan :)
Kiva, kun kerroit, että löytyi!
Vierailija kirjoitti:
Siis niin sairasta pitää käärmettä lemmikkinä. En ikinä pysty ymmärtämään ihmisiä jotka pitävät käärmeitä lemmikkinä.
Olen niin samaa mieltä! Eihän käärme ole toki voinut päättää, millaiseksi syntyy. Sen takia säälin vähän käärmeitä. Mutta käärmeiden pito lemmikkinä täytyisi todellakin kieltää. Ovat vaarallisia, jos ei ihmiselle niin ainakin muille eläimille. Olisi hyvä jos käärmeet katoaisivat sukupuuttoon.
Vierailija kirjoitti:
Voitko ap kertoa naapureillesi että käärme on valloillaan ! Itse naapurina haluaisin ehdottomasti tietää, että pitää olla varuillaan.
Missä asutte. En halua meille käärmettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitko ap kertoa naapureillesi että käärme on valloillaan ! Itse naapurina haluaisin ehdottomasti tietää, että pitää olla varuillaan.
Eiköhän neljä talvea ole tuon käärmeen jo hoidellut, jos ei joku eläin jo sitä ennen. Että tuu vaan alas sieltä pöydältä seisomasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi kiva jos se luikertelee naapuriin :/ Käärmeiden pitäminen lemmikkinä pitäisi kieltää.
Pieni ja täysin vaaraton, ja varmasti pelkää ihmisiä.
Kun jotain elukkaa pelkää, on ihan sama onko se pieni ja vaaraton, vai iso ja vaarallinen, pelottava se on siitä huolimatta.
Silloin se vika on sinun päässäsi, jos pelkäät vaaratonta eläintä. Muiden ei tarvitse rajoittaa elämäänsä siksi, että sinulla on fobia.
Minä pelkään korkeita paikkoja, mutta en vaadi kerrostaloja kiellettäväksi.
Sovitaanko niin, että te käärmeiden omistajat pidätte huolen siitä, että käärmeenne pysyy kotona eikä mene naapureita säikyttelemään? Niin me muutkin lemmikkien omistajat joudumme tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko päivämäärien katsominen vaikeaa?
Nyt on kuningaspyton karkuteillä. Hiukkasen isompi kuin ap.n käärme.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d4604bdc-2c0e-44ee-9ea2-9004fa43a4b0
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis niin sairasta pitää käärmettä lemmikkinä. En ikinä pysty ymmärtämään ihmisiä jotka pitävät käärmeitä lemmikkinä.
Olen niin samaa mieltä! Eihän käärme ole toki voinut päättää, millaiseksi syntyy. Sen takia säälin vähän käärmeitä. Mutta käärmeiden pito lemmikkinä täytyisi todellakin kieltää. Ovat vaarallisia, jos ei ihmiselle niin ainakin muille eläimille. Olisi hyvä jos käärmeet katoaisivat sukupuuttoon.
Niin sairasta nostaa lankaa vuodelta 2017.
No jos käärme on päässyt kissaa pakoon, ei se tule esiin ennen kuin kissa poistuu kämpästä. Jos käärme on asunnossa, kissa luultavasti löytää sen. Jos kissa tepastelee kotona muina kissoina, niin kärmes on syöty jo kauan sitten tai on karannut naapuriin.