Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tulevan sosionomin mielipide lto-pätevyys keskustelusta:

Vierailija
12.11.2017 |

Tätähän ei melkein saisi edes sanoa ääneen. Kynsin ja hampain täytyisi pitää kiinni siitä lto pätevyydestä, eikä sitä missään nimessä saa sosionomeilta viedä.

Mutta minä olen sitä mieltä että olisin varhaiskasvatuksen sosionomi paljon mielummin kuin lto. Vaikka sosionomi kuinka suuntaisi opinnoissaan vakaan ja pedagogiikkaan, ja tekisi kaikki harjoittelut päiväkodeissa, niin ei me silti olla opettajia, vaan sosiaalialan ammattilaisia. En ymmärrä miksi joku väen vängällä haluaisi tehdä työtä joka ei vastaa omaa koulutustaan, kun voisi vaihtaa nimikkeen sopivammaksi ja keskittyä niihin asioihin, joihin oma silmä on harjaantunut ja joiden asiantuntija itse on. Miettikää miten ihanaa olisi keskittyä työssään vain sosiaalisiin ongelmiin ja sosiaalityöhön, eikä tarvitsisi opettaa, kun sitä varten on ihan muut ammattilaiset.

Mielestäni olisi myös lasten ja perheiden kannalta parempi että päiväkodissa toimisi moniammatillinen työryhmä, johon sisältyisi opettajia, sosionomeja ja lastenhoitajia. Parhaassa tapauksessa vaikka vielä joku terveysalan ammattilainen, mutta se ei tietysti ole resurssien kannalta mahdollista.

Ymmärrän lto-pätevyyden säilyttämisen heillä ketkä ovat sen jo saaneet ja keränneet kokemusta työn kautta, ja joiden ammatti-identiteetti vastaa jo enemmän opettajan kuin sosionomin identiteettiä. Mutta en ymmärrä miksi uudet sosionomit taistelevat niin kovasti uudistusta vastaan. Olisitte opiskelleet LTO:ksi. Itse opiskelen sosionomiksi, koska koen sosiaalialan olevan se minulle omin.

Olenko ihan yksin mielipiteeni kanssa vai uskaltaako joku muukin sosionomi/opiskelija kompata? Enpä ole tähän mennessä vielä saanut pään nyökytyksiä opiskelukavereilta, enkä kentältä. Entä mitä mieltä muut (palvelun käyttäjät) ovat uudistuksesta?

T:1,5v päästä sosionomi :)

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up. Keskustelua aiheesta kiitos :)

Vierailija
2/19 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen Sosionomi opiskelijana kanssasi samaa mieltä. Minua hieman hävettäisi jos tituleeraisin itseäni lto:ksi, kuitenkin Sosionomi lto pätevyys tulee vain 60 op varhaiskasvatuksesta, kun yliopiston lto on opiskellut hurjan paljon enemmän ja on sitä kautta Sosionomia paljon pätevämpi lto. Sosionomeja väheksymättä, mekin olemme tärkeitä päiväkodeissa, ammattinimike ei vain kohtaa ammattitaidon kanssa. Parempi olisi esim varhaiskasvatuksen sosiaali ohjaaja. Minustakin olisi hyvä selkeyttää ammattinimikkeitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen Sosionomi opiskelijana kanssasi samaa mieltä. Minua hieman hävettäisi jos tituleeraisin itseäni lto:ksi, kuitenkin Sosionomi lto pätevyys tulee vain 60 op varhaiskasvatuksesta, kun yliopiston lto on opiskellut hurjan paljon enemmän ja on sitä kautta Sosionomia paljon pätevämpi lto. Sosionomeja väheksymättä, mekin olemme tärkeitä päiväkodeissa, ammattinimike ei vain kohtaa ammattitaidon kanssa. Parempi olisi esim varhaiskasvatuksen sosiaali ohjaaja. Minustakin olisi hyvä selkeyttää ammattinimikkeitä.

Kiva kuulla että joku muukin on kanssani samaa mieltä! Tuntuu ettei tätä mieltä oikein saisi edes olla. Koulussa opettajatkin kehottelee painostamaan ammattiliittoja ja allekirjoittamaan ties mitä adresseja. Mutta kun mun mielestä tää uudistus on vaan hyvä asia :D

-ap

Vierailija
4/19 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosionomi ei oo LTO mutta voi toimia lastentarhanopettajana. 

Vierailija
5/19 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosionomi ei oo LTO mutta voi toimia lastentarhanopettajana. 

Siis kukaanhan ei ole koulutukseltaan LTO (paitsi vissiin vanhan ajan lto opistosta valmistuneet). Sosionomi voi tällä hetkellä toimia LTO:na, samoin kuin varhaiskasvatuksen kandit ja maisteritkin. Vai mitä tarkotit? Multa meni pointtisi ohi.

-ap

Vierailija
6/19 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
7/19 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo uudistus menee läpi, niin päiväkodeilla tulee olemaan suunnaton pula opettajista. Ainakin pääkaupunkiseudulla. Siellä ihan hoitajatkin toimitat Lto:n tehtävissä, kun päteviä opettajia ei saada. Mieluummin siis sosionomi opettajana, kun ei opettajaa ollenkaan. Lisäksi päiväkodissa tehtävä työ on paljon muutakin kuin opettamista. Se on myös perhetyötä. Sosionomilla on tähän paremmat valmiudet. 

Vierailija
8/19 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän LTO ole tutkinto- vaan ammattinimike. Eikä lastenhoitajienkaan kohdalla tehdä jaottelua, onko lähihoitaja oikeutetumpi lastenhoitajan ammattinimikkeeseen kuin lastenohjaaja, joka ei koulutkseltaan ole hoitaja laisinkaan.

Vierailija
9/19 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmen paljon vääntöä saatu aikaiseksi muodollisista pätevyyksistä työvoimapulasta kärsivällä alalla. Ehkä oudoin ala, josta olen kuullut. On niin monenlaista tutkintonimikettä ja nokkimisjärjestystä, että luulisi kyse olevan isoistakin eroista palkkauksessa. Vaan ei ole.

Minulle sosionomi kelpaisit ihan hyvin lapsenk lto:ksi, mutta pakkohan sinun ei ole niihin tehtäviin hakeutua. Jokaisella on oikeus elättää itsensä valitsemallaan työllä.

Vierailija
10/19 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi sosionomi joka kyllä nyökyttää! Itse nuo lastentarhanopettajan pätevyyteen oikeuttavat 60 opintopistettä kyllä opiskelin, kun päiväkotiin koulua aloittaessa ajattelin työllistyväni. Toki vieläkin koen päiväkodin ja lasten kanssa työskentelyn omaksi jutukseni. Silti, nyt kun opinnot ovat aivan loppusuoralla, en koe saaneeni koulutuksen kautta odottamiani eväitä lastentarhanopettajan toimimiseen. En usko olevani pätevä opettajanrooliin, sillä vaka-opintoni eivät ole kasvattaneet tietämystäni lasten kasvattamisesta, heidän pedagogisista tarpeistaan tai kasvun ja kehityksen vaiheistaan. Lisäksi tarvittava tietämys lasten perushoidosta puuttuu koulutuksesta kokonaan.  

Mielestäni työnkuvien selkeyttämiseksi varhaiskasvatuksen sosionomit olisi varmasti hyvä lisä lastentarhanopettajien sekä lastenhoitajien rinnalle, kunhan huolehditaan siitä, että nimikkeiden lisäksi myös työnkuvat tulevat muuttumaan. Olisi ihan reilua erottaa sosionomit selkeästi lastentarhanopettajista, sillä emmehän me ole opettajia eikä näin vähällä pedagogisella osaamisella voi niin olettaakaan. Silti en kuitenkaan hyväksy että sosionomit alettaisiin rinnastamaan lastenhoitajiin. Olemmehan kuitenkin korkeakoulutettuja ammattilaisia, joiden koulutus ei missään määrin vastaa opistotasoisten lasten perushoitoon ja huolenpitoon erikoistuneiden ammattilaisten työtä. Siksi olisikin tärkeää selkeästi luoda rajat sille mikä on varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävä. Me olemme sosiaalialan ammattilaisia joiden tehtävä on huolehtia psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämisestä. Ammattitaitomme ydintä olisi päiväkodissa selkeästi tiivis yhteistyö perheiden, sosiaalitoimen, lastensuojelun ja perhetyön kanssa. Näin yhteistyö luultavasti helpottuisi kun kummankin tahon edustajilta löytyy samanlaista palveluprosessien ja lainsäädännön tuntemusta. Enkä suinkaan tarkoita etteikö varhaiskasvatuksen nykyisellä henkilöstöllä tätä tietämystä olisi. Varhaiskasvatuksen henkilöstön lain vaatimasta ilmoitusvelvollisuudesta huolimatta, varhaiskasvatukselta sosiaalitoimeen tulevien ilmoitusten määrät kertovat yhteisen kielen puutteesta.  

Olen myös täysin samaa mieltä siitä, että varhaiskasvatukseen jo työllistyneet ja ammattitaitoaan siellä kasvattaneet, ovat oikeutettuja pitämään kiinni paikastaan. Ei kuitenkaan ole järkevää kasvattaa sosionomien määrää päiväkodeissa, ettei ajauduta tilanteeseen jossa sosionomien ja yliopistotaustaisten lastentarhanopettajien suhde vääristyy. Yliopistosta kun nyt jo valmistuu vähemmän lastentarhanopettajia kuin ammattikorkeakouluista sosionomeja. Mielestäni pohdinnan arvoinen ratkaisu varhaiskasvatuksen henkilöstökysymykseen olisi luoda sosionomeille mahdollisuus jatkaa opintojaan ja kerryttää näin lastentarhanopettaja-nimikkeeseen vaadittava pätevyys ilman uuden tutkinnon aloittamista. Tällöin he todellakin toimisivat varhaiskasvatuksessa lastentarhanopettajina yliopistotaustaisten lastentarhanopettajien rinnalla. Ja ne sosionomit jotka eivät tähän lisäkoulutukseen hakeudu toteuttaisivat varhaiskasvatuksessa varhaiskasvatuksen sosionomin tehtäviä. Näin päiväkotien moniammatillisuus lisääntyisi ja eikä kenenkään tarvitsisi epäillä lastensa kasvattajien pätevyyttä.

Vierailija
11/19 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

LTO:n vaativuustaso on matalampi kuin sosionomin tai luokanopettajan

tuntuu että LTO eivät tajua sitä että he eivät kaikkea voi kanditutkinnolla vaatia

Vierailija
12/19 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tuntuu että LTO eivät tajua sitä että he eivät kaikkea voi kanditutkinnolla vaatia

luokanpettaja 4800 eur/kk

sosionomi 3800 eur/kk

lto 2500 eur/kk

Vierailija
13/19 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sosionomi 3800 eur/kk

lto 2500 eur/kk

Mistä helvetistä tuo luokanopen palkka on vetäisty?

Vierailija
14/19 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sosionomi 3800 eur/kk

lto 2500 eur/kk

Mistä tuo sosionomin palkka on repäisty? Tuohon eivät pääse edes yliopistokoulutetut sosiaalityöntekijät.

Vierailija
15/19 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastentarhanopettajilla se konkreettinen opettaminen on aika pieni osa työtä. Sen hoitamiseen ei tarvita yliopistoa.

Vierailija
16/19 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosionomi vuosimallia 2018 kirjoitti:

Ammattitaitomme ydintä olisi päiväkodissa selkeästi tiivis yhteistyö perheiden, sosiaalitoimen, lastensuojelun ja perhetyön kanssa. Näin yhteistyö luultavasti helpottuisi kun kummankin tahon edustajilta löytyy samanlaista palveluprosessien ja lainsäädännön tuntemusta. Enkä suinkaan tarkoita etteikö varhaiskasvatuksen nykyisellä henkilöstöllä tätä tietämystä olisi. Varhaiskasvatuksen henkilöstön lain vaatimasta ilmoitusvelvollisuudesta huolimatta, varhaiskasvatukselta sosiaalitoimeen tulevien ilmoitusten määrät kertovat yhteisen kielen puutteesta.

Päiväkoteihin ei kaivata mitään lasujen tekoon ja perheiden kyttäämiseen keskittyneitä ihmisiä.

Kuten ei myöskään sitä esim. terveydenhuollossa vallalla olevaa sairasta ilmapiiriä, missä epäilys jostain mitättömästä ongelmasta tai säätörikkomuksesta perheessä on automaattisesti lastensuojeluasia. Tyyliin: lapsi kertoo äidin olleen kiukkuinen ja väsynyt viime aikoina = lasu.

Vierailija
17/19 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

säätörikkomuksesta

Säätörikkomuksesta = sääntörikkomuksesta.

Vierailija
18/19 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi sosionomi joka kyllä nyökyttää! Itse nuo lastentarhanopettajan pätevyyteen oikeuttavat 60 opintopistettä kyllä opiskelin, kun päiväkotiin koulua aloittaessa ajattelin työllistyväni. Toki vieläkin koen päiväkodin ja lasten kanssa työskentelyn omaksi jutukseni. Silti, nyt kun opinnot ovat aivan loppusuoralla, en koe saaneeni koulutuksen kautta odottamiani eväitä lastentarhanopettajan toimimiseen. En usko olevani pätevä opettajanrooliin, sillä vaka-opintoni eivät ole kasvattaneet tietämystäni lasten kasvattamisesta, heidän pedagogisista tarpeistaan tai kasvun ja kehityksen vaiheistaan. Lisäksi tarvittava tietämys lasten perushoidosta puuttuu koulutuksesta kokonaan.  

Missä AMK:ssa opiskelet? Omista opinnoistani on jo 10 vuotta aikaa, mutta kyllä niihin sisältyi lasten kasvu ja kehitys, sekä pedagogiset tarpeet (erityispedagogiikan perusteet mukaanlukien). Lehtorit olivat itse toimineet lastentarhanopettajina ja opintojaksoihin kuului yhteistyö lähipäiväkotien kanssa. Lisäksi itse suoritin kaikki neljä harjoittelujaksoa päiväkodeissa, yhteensä 24 viikkoa, sekä opinnäytetyönkin tein toiminnallisena projektina eräässä päiväkodissa. Koen, että käytännön työhön koulutuksesta sai todella hyvät valmiudet. Teoriaa ja tutkimuksiahan jokainen toivottavasti lukee myös valmistumisensa jälkeenkin. Esim. kandin tutkinnossa käytettävät kirjathan ovat jokaisen lainattavissa kirjastosta, jos kokee oman teoriatietonsa olevan huteralla pohjalla.

Vierailija
19/19 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammattitaitomme ydintä olisi päiväkodissa selkeästi tiivis yhteistyö perheiden, sosiaalitoimen, lastensuojelun ja perhetyön kanssa. Näin yhteistyö luultavasti helpottuisi kun kummankin tahon edustajilta löytyy samanlaista palveluprosessien ja lainsäädännön tuntemusta. Enkä suinkaan tarkoita etteikö varhaiskasvatuksen nykyisellä henkilöstöllä tätä tietämystä olisi. Varhaiskasvatuksen henkilöstön lain vaatimasta ilmoitusvelvollisuudesta huolimatta, varhaiskasvatukselta sosiaalitoimeen tulevien ilmoitusten määrät kertovat yhteisen kielen puutteesta.

Päiväkoteihin ei kaivata mitään lasujen tekoon ja perheiden kyttäämiseen keskittyneitä ihmisiä.

Kuten ei myöskään sitä esim. terveydenhuollossa vallalla olevaa sairasta ilmapiiriä, missä epäilys jostain mitättömästä ongelmasta tai säätörikkomuksesta perheessä on automaattisesti lastensuojeluasia. Tyyliin: lapsi kertoo äidin olleen kiukkuinen ja väsynyt viime aikoina = lasu.

Sinulla on todella kapea käsitys siitä mitä lapsiperheiden sosiaalityö ja lastensuojelu on. Me emme kyttää, ja toivomme että yhteydenotot tulisivat mahdollisuuksien mukaan muuten kuin ls-ilmoituksina. Äidin kiukku ja väsy ei ole lastensuojelullinen asia, mutta perheellä saattaa olla tarve sosiaalihuollon mukaisille palveluille. Se, miksi lääkäri ei tee yhteydenottoa yhteistyössä (ei ls-ilmoitus, vaan shl:n mukainen yhteydenotto) äidin kanssa, johtuu luultavasti tietämättömyydestä tai laiskuudesta ottaa asioita puheeksi. Kun päiväkodissa olisi sosionomi tekemässä sosiaalialan työtä, se todennäköisesti vähentäisi turhia ilmoituksia ja auttaisi perheitä saamaan apua mitä he tarvitsevat. Ne, jotka sen kokevat kyttäämisenä, ovat useimmiten niitä, jotka apua eniten tarvitsevat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän