Köyhän perheen joulu
Pikku talossa jossa asutaan ympärivuotisesti. Millaisen ajattelet sen olevan?
Kommentit (24)
Köyhän perheen joulu kuulostaa ihanalta. Lahjat voidaan hankkia edullisesti kirpputorilta, kynttilät palaa, jouluruoka ei paljon maksa, tunnelma korvaa rahanpuutteen.
Vierailija kirjoitti:
Tuo pieni talo kuulostaa ihanalta. Köyhäkin joulu voi olla mukava. Yleensäkin on parasta, jos ihmiset pärjäävät keskenään. Rikkaat voi riidellä ja rahalla ei vaan voi saada kaikkea.
Kyllähän se voi kuulostaa ihanalta mutta ei sitä tosiaankaan ole, ahtaus on ahdistavaa.
Kun lukee joululehtiä ja katsoo kuvia isoista kodeista jouluisena ja itse yrittää ahtaa kaikki pieneen tilaan niin ahdistaa.
Ihan tavallisen. Haetaan kuusi metsätä. Koristellaan se. Keitetään joulupuuro, jossa on manteli. Syödään se kanelin ja sokerin kanssa. Käydään hautausmaalla sytyttämässä kynttilöitä. Saunotaan. Joululahjat ovat kuusen alla. Syödään perinteistä jouluruokaa, ainakin osittain itse tehtyä. Lapset leipovat pipareita ja joulutorttua. Katsotaan joululähetyksiä tv:stä.. Jaetaan lahjat. Saadaan ainakin suklaata ja villasukkia. Lapset saavat esim. legoja.
Vierailija kirjoitti:
Ihan tavallisen. Haetaan kuusi metsätä. Koristellaan se. Keitetään joulupuuro, jossa on manteli. Syödään se kanelin ja sokerin kanssa. Käydään hautausmaalla sytyttämässä kynttilöitä. Saunotaan. Joululahjat ovat kuusen alla. Syödään perinteistä jouluruokaa, ainakin osittain itse tehtyä. Lapset leipovat pipareita ja joulutorttua. Katsotaan joululähetyksiä tv:stä.. Jaetaan lahjat. Saadaan ainakin suklaata ja villasukkia. Lapset saavat esim. legoja.
Kuusi taidetaan tänä vuonna ostaa torilta. Ei ole metsää mistä hakea. Puuroa ei syö kuin minä joten sitä en tee. Aamuisin syödään voileipää juuri paistetun kinkun kera. Hautausmaalla käydään, joulurauha katsotaan tv. Stä. Lahjoina ei logoja, lapsi ei niistä pidä vaan ehkä jotain kirjaa, kemisti tavaraa yms. Itse en tee lainkaan jouluruokia, ne ostetaan valmiina. Vain torttuja ja pipareita leivotaan itse. Saunotaan.
Minun jouluni tuollaisessa tilanteessa oli sellainen, että paljon tehtiin itse ja yhdessä. Leivottiin, koristeltiin, laitettiin hyvää ja halpaa ruokaa. Kuusi haettiin itse lähimetsästä, tietenkin.
Ikävää, kun muuten viihtyisän joulun pilasi alkoholi. Tärkeintä köyhän joulussa onkin tunnelma. Kuusi, kynttilät, joululaulut ja jouluruuat eivät paljon maksa.
Vierailija kirjoitti:
Minun jouluni tuollaisessa tilanteessa oli sellainen, että paljon tehtiin itse ja yhdessä. Leivottiin, koristeltiin, laitettiin hyvää ja halpaa ruokaa. Kuusi haettiin itse lähimetsästä, tietenkin.
Ikävää, kun muuten viihtyisän joulun pilasi alkoholi. Tärkeintä köyhän joulussa onkin tunnelma. Kuusi, kynttilät, joululaulut ja jouluruuat eivät paljon maksa.
Meillä ei alkoholia käytetä lainkaan. Miksi vastaukseni nro 7 saa alapeukutuksia?
Vierailija kirjoitti:
Pieni talo preerialla.
Ihana. Täytyykin mennä kirjastoon.
Ette te kovin köyhä perhe ole, jos ostatte jouluruuat valmiina.
Ihanaa ilman sähköä ja kaikkee, ei katota telkkariakaan. Syödään muiden roskisjämäkinkut ja roiskeläppäpitsat kylmiltään. Tai voihan sitä tynnyrin jostain hommata ja pistää pulitulet pystyyn ja lämmitellä vaikka käsiään. Joku tosi ihana laho autiotalo jostain missä ei ole ikkunoitakaan ja seinät joista viima falskaa kivasti läpi. Olisko vähän romanttista tai siistii ainakin. Tästä ei enää pidot parane pahene.
Vierailija kirjoitti:
Ette te kovin köyhä perhe ole, jos ostatte jouluruuat valmiina.
Aina on ostettu. Eipä ne niin paljoa maksa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä? Kaikki ihmiset asuvat taloissaan ympärivuotisesti. Jotkut toki viettävät kesiä ja lomia mökillä tai lomailevat hotelleissa, mutta varsinainen asumus on se talo (tietysti poislukien kerrostalo- ja rivitaloasujat).
Oma talo ja ostetaan ruuat valmiina. Ei nyt ihan hirveän köyhältä kuulosta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä? Kaikki ihmiset asuvat taloissaan ympärivuotisesti. Jotkut toki viettävät kesiä ja lomia mökillä tai lomailevat hotelleissa, mutta varsinainen asumus on se talo (tietysti poislukien kerrostalo- ja rivitaloasujat).
Tämä on mummonmökin kokoinen talo. Moni viettää vain kesäloman tämän kokoisessa "talossa".
Tässä ei nyt taida olla kyse materiaalisesta köyhyydestä.
No hieman dickensiläinen mielikuva aloituksesta tulee. Tuleeko Scrooge käymään?
no en tiedä, kyllä todellinen köyhyys on muuta kuin tämän ketjun romanttiset kuvitelmat takkatulista, metsästä haetuista joulukuusista, pipareiden tuoksusta ja legoista lapsille. Kyllä siinä tunnelma latistuu, kun pikkutalon sähkölaskut on rästissä, iskä vetää masennukseen viinaa, lapsille on lahjaksi fazerin siniset ja ainut tekeminen pimeinä joulun pyhinä on tv:n tuijottaminen. Uupunut äiti keittää pohjaanpalanutta riisipuuroa, jolle lapset irvistelevät ja iskä juo puuron päälle viinaa suoraan pullosta... Mihinkään ei ole varaa lähteä, sukulaisia ei kehtaa kutsua, kun koti on sekaisin ja kunnon tarjottaviin ei ole rahaa.
Missä fantasiassa te elätte? Rahalla ei ole väliä vaan tunnelmalla, heko heko. Ehkä se rauhan tunnelma ja riisipuuro on kiva, jos on koko syksyn saanut syödä monipuolista ruokaa, harrastaa, käydä leffassa ja joulukonserteissa, pikkujoulujuhlissa. On ollut työtä ja iltoja ystävien kanssa. Kenties joku pikku syyslomamatkakin tuli tehtyä ja joulupaketeista paljastuu pelikonsolit ja legot sekä shoppailurahaa välipäiviksi. Sen sijaan jos on koko syksyn kökkinyt siellä pikkutalossa, niin ei se joulun rauha paljon poikkea syys-, loka- eikä marraskuun rauhasta, samaa rauhaa ja puuroa vaan joka ikinen pv.
ja ei en ole köyhä, mutta olen kyllä nähnyt oikeasti köyhiä. Enkä usko että jokaisen köyhän perheen joulu on ihanan tunnelmallinen, ikävä kyllä.
Tuo pieni talo kuulostaa ihanalta. Köyhäkin joulu voi olla mukava. Yleensäkin on parasta, jos ihmiset pärjäävät keskenään. Rikkaat voi riidellä ja rahalla ei vaan voi saada kaikkea.