Vahditteko lastenne suihkussa käyntiä?
Minulla on 5 ja 7v lapset, tyttö (isompi) ja poika (pienempi). Jotkut ystäväni antavat tuonikäisten heilua keskenään suihkuhetkinä. Omien en antaisi, koska suihkussa saattaa ilman aikuista vierähtää puolikin tuntia, ja varsinkin isompi saattaa adhd:nsä takia (oireena voimakas äkkipikaisuus) esim. vääntää pikkuveljeä ja suihkuttaa vettä suoraan suuhun. Shampoota yms. saattaa mennä puoli pulloa yhdellä kertaa. Suihkussa saatetaan alkaa leikkimään tai pelleilemään, seistään suihkut kädessä rintakehää suihkuttaen puolituntia, säädetään lämpötiloja, tutkaillaan ja leikitään sukupuolielimillä, kilpaillaan, leikitään, lauletaan ja otetaan suihkuun tavaroita. On huomattavasti helpompi, että minä seison suihkujen (meillä on 2 suihkua vierekkäin) edessä samalla kun lapset käyvät siinä vierekkäin pesulla. En mitenkään kyylää lapsia, katson vaan että kaikki sujuu asiallisesti, noin 10 minuutissa, keskitytään vain siihen itsensä pesemiseen, (tytölle tämä on välillä vaikeaa)ja että joka kolkka pestään kunnolla, ja avustan tarvittaessa pesemisessä, esim. jos on juostu paljain jaloin ulkona niin kuuraan jalkoja pesusienellä. Monet ystäväni ovat tätä ihmetelleet, he antavat samanikäisten olla suihkussa keskenään. No, jos rauhalliset ja oireettomat lapset, niin miksei. Ja jos on vain yksi suihku, niin kaikki voi hoitua nopeasti. Miten te teette/tekisitte? Ja puhun nyt 3-12 vuotiaista lapsista. Minä ajattelen että silloin kun tyttö täyttää kymmenen, voitaisiin kokeilla ilman aikuista suihkussa käyntiä, ja varmaan tyttö (ja miksei myös poika) osaa vaatia yksityisyyttä suihkuhetkeen. Nyt on vaan kätevämpää että lapset käy yhdessä. Ja kerran viikossa tarkistan lapset kätevästi suihkun yhteydessä, siis käyn suihkun kanssa siinä läpi lasten kehon, että huomaan muutokset kehossa, siinä on turvallisesti minun polvellani, on helppo katsoa ja käydä läpi. Miten teillä toimitaan/toimittaisiin?
Kommentit (46)
"Minä katson että kaikki sujuu asiallisesti"
Öööö
Kuulostaa jotenkin hämmentävältä. Oletko edes kokeillut jospa edes se isompi lapsi alkaisi käymään yksin itsenäisesti pesulla. Ja kerta viikkoon pesu kuulostaa aika vähältä. Ja tosiaan, miksi tuo kehon tarkastus pitää tehdä alasti sylissä? Etkö sä ohi mennen huomaisi poikkeavuudet, esim. vaatteiden vaihdon yhteydessä tai sitten siellä suihkussa sivusta katsoen? Mä en edes tietoisesti ajattele tekeväni lapselleni kehon tarkastusta, mutta silti mahdolliset mustelmat ovat löytyneet ihan normaalin arjen ohella. Ja mä en edes taida olla niin tarkka, että meneekö siellä suihkussa nyt 10 vai 20min. Itsekin saatan välillä viipyä suihkussa.
Oletko aina noin seikkaperäinen ihminen. Alkoi olla aika pitkäveteistä sepostusta. Itselläni pienemmät lapset enkä aina istu vieressä mutta lähellä niin että kuulen mitä tapahtuu ja käyn katsomassa 5.min välein. Mitään sukupuolijuttuja herran jestas ei sentään meidän lapset harrasta. Valvon vaan että suihkuttelua ei tapahdu kylppärissä ulospäin ja tietenkin sitten pesen hiukset ja vartalon. Tarkkoja aikoja ei olla säädetty. Joskus viihtyvät pidempään joskus vähemmän. Nykyään harvemmin haluavat samaan aikaan vaikka ovat siis alle kouluikäisiä. En minä sen ikäisiä kyllä kylvettäisi samaan aikaan varsinkin jos eri sukupuolta.
Ja jos joku nyt ei tajunnut, lapset käyvät joka ilta suihkussa, mutta kerran viikossa tarkistan heidän kehossa. Pesuihin menee vaan ihan hirveästi aikaa, jos molemmat käyvät eriaikaa. Kun olen vahtimassa toista, mitä se toinen tekee? Meillä kun nyt vaan sattuu olemaan kätevästi 2 suihkua vierekkäin.
Ap
Tuossa esimurrosiässä alkoi meidän poika käymään itsekseen suihkussa, ja sitten jossain vaiheessa kävi ilmi, että pelkän veden kanssa siellä lotrattiin, ei shampootta eikä saippuaa käytetty. Noottia asiasta tuli. Nyt 14-v käy itsenäisesti suihkussa joka aamu. Pitkä aika siellä kuluu.
Meillä on saman ikäiset lapset ja kyllä katson päältä molempien peseytymisen. Autan isomman hiusten pesussa, mutta muuten pesee itse. Lapsissa on eroja, mutta vaikea kuvitella monen seitsemän vuotiaankaan vielä selviytyvän täysin itse, jos pitää pestä sampoolla ja laittaa hoitoainetta hiuksiin. Pelkällä vedellä suihkuttelu tietenkin pitäisi tuon ikäiseltä jo sujua.