Ilkeä nainen ei antanut lapsen silittää koiraa
Olimme lapsen kanssa tänään kävelyllä. Vastaan tuli nainen, jolla oli ihana labradorinnoutaja. Tyttöni kysyi, että saako koiraa silittää. Nainen karjaisi, että ei saa, hanki oma. Lapseni alkoi itkemään. Koira oikein lähestyi tyttöäni ja selvästi ihmetteli, mikä on hätänä. Omistaja vain repi koiransa pois ja jatkoi matkaansa. Huusin perään, että tule takaisin ja pyydä lapselta anteeksi! Ei vastannut mitään, oli kuin minua ei olisi ollut olemassakaan. Mistä asti ihmiset ovat olleet noin törkeitä?
Kommentit (42)
Mulla nuori paimenkoira ja vielä niin villi, että hyppii ja näykkii innostuessaan. Lapset tai niiden vanhemmat taas sellaista voivat pelästyä joten en anna vielä silittää, ellei sitten vanhempi esim. sano että heilläkin on koira ja lapsi on tottunut koirien leikkiin.
Valtaosa koirien omistajista yrittää kouluttaa koiraa, ettei se säntäile ihmisten perään vaan kulkee rinnalla.
Kyl munkin fb-kaverit kirjoittelee rttä v*tuttaa kun jengi pyrkii koiranpennun kimppuun vaikka on keltainen liina merkkinä että koiraa koulutetaan ja siihen ei saa koskea.
Ehkä olitte sadas häirikkö sinä päivänä.
Ps nyyh
Ei ap käsittääkseni niinkään kritisoi sitä, että koiraa ei saanut silittää vaan tapaa ilmaista se.
Olette kumman yksimielisiä, että saa karjua "hanki oma" ystävälliseen ja täysin normaaliin kysymykseen. Miltei päivittäin joku lapsi haluaa silittää villakoiraani ja joskus joudun kiireessä sanomaan, ettei valitettavasti nyt käy.
Tosin en usko koko tarinaan, mutta lähdin nyt siitä, että olisi totta.
Niin se omistaja varmaan tuntee koiransa ja tietää, että ei pidä lapsista tai hyppii vasten tms. Vastaavasti moni lapsi silittää kovakouraisesti, jospa halusi suojella koiraansa lapseltasi? Jospa hän ei ole sellainen ihminen, joka pysähtyy rupattelemaan tuntemattomien kanssa?
Aika pienestä meni lapsesi elämä raiteiltaan. Kannattaa varmaan panostaa siihen pettymyksen sietoon hieman tai edessä on todella kova elämä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ap käsittääkseni niinkään kritisoi sitä, että koiraa ei saanut silittää vaan tapaa ilmaista se.
Olette kumman yksimielisiä, että saa karjua "hanki oma" ystävälliseen ja täysin normaaliin kysymykseen. Miltei päivittäin joku lapsi haluaa silittää villakoiraani ja joskus joudun kiireessä sanomaan, ettei valitettavasti nyt käy.
Tosin en usko koko tarinaan, mutta lähdin nyt siitä, että olisi totta.
Kuten itsekin sanot: miltei päivittäin. Ehkä se koiranomistaja on kyllästynyt silityskyselyihin, tai sitten hänellä itsellään oli huono päivä. Ei sitä aina valitettavasti osaa käyttäytyä korrektisti, jos päässä kiehuu kunnolla.
Ei minunkaan koiraa voi lapset silittää ja karjun jos lapsi on jo tulossa käsi ojossa. Lapsen säikähtäminen on pienempi paha kuin purruksi tuleminen. Jotkut lapset nyt vaan ovat huonosti koulutettuja ja rynnivät koiran kaulaan suorinta tietä. Todellakin vanhempien pitäisi kouluttaa lapsensa lähestymään koiraa aina rauhallisesti ja huomaamaan merkkejä: Jos omistaja vie koiran kauemmas sinusta lapsi, niin omistaja mitä luultavimmin ei halua päästää koiraa lähellesi ja sille on syynsä. Kaikki koirat eivät ole tottuneita lapsiin.
Olipa miten tahansa niin ap:n trollitarinan henkilölle olisi sattunut jotain joka nosti hänen ärtymyskynnystään.
Sano vaan lapselle, ettei kaikki aikuisetkaan ole kilttejä ja hyvin käyttäytyviä.
Sekin on valitettavasti hyvä oppia jo aika pienenä, niin ei sitten myöhemmin esim. "lähde katsomaan koiranpentuja" minkään kivan sedän matkaan.
Vaikka koira olisi rauhallinen ja ystävällinen, niin ymmärrän hyvin, ettei omistaja silti halua antaa lasten jatkuvasti silittää sitä. Minulla on pieni söpö koira, joka rakastaa lapsia, ja olen tehnyt sen virheen, että olen antanut taloyhtiön lasten silittää sitä - ja nyt en saa enää olla lainkaan rauhassa! Lapset ovat ilmeisesti tulkinneet, että kun on kerran saanut silittää, niin IHAN AINA saa silittää, ja aina kun menen pihalle, ryntää jostain suunnasta lauma lapsia kirkuen riemuissaan koiran nimeä. Aaaaargh, haluaisin vain päästä lähtemään lenkille ja palaamaan kotiin rauhassa! En edes pidä lapsista enkä osaa puhua niille. Voi kunpa koirani olisi iso ja kiukkuinen.
Ihan hausko provo, nauroin vähän :)
Aika asiattomasti tokaistu aikuiselta ihmiseltä lapselle. Vierasta koiraa ei pidä silittää, koira on peto eikä koskaan voi tietää miten käyttäytyy, voi hyvinkin helposti olla varautunut ja näykkästä, siitä saa lapsi elinikäisen koirapelon. Mutta jos asiallisesti kysyy että saako silittää niin onhan se aika raukkamaista huudahtaa lapselle että ei saa hanki oma, on koira joutunut vähän väärälle ihmiselle jos noin on kapuloita rattaissa. Minun koiraa saa silittää, on siihen sopiva, mutta jos olisi vähän äkäinen tai arvaamaton, sanoisin kohteliaasti että tämä on vähän arvaamaton ja saattaa puraista että älä silitä. Koiramies jo 20 vuotta.
Itsekin kiellän ja melko tiukasti, kun ihmiset ei meinaa uskoa. Koira on pelko-aggressiivinen, mutta kyllä sillä uteliaisuutta on. Haluaisi mennä nuuskiin, mutta jos ojentaa käden niin alkaa rähiseen. Kiusallisia tilanteita.
Ei minunkaan koiraa saa silittää. Se ei pidä lapsista, johtuen huonoista kokemuksista pentuaikana. Kerran eräs röyhkeä pikku poika halusi näyttää kavereilleen että uskaltaa silittää koiraani (se on isokokoinen). Poika tuli ja suoraan läimäisi käden koiran selän päälle ja koirahan hyökkäsi vastaan ja muristen ja hampaita näyttäen. Poika kaatui maahan säikähdyksestäja lähti itkien matkoihinsa. Karu opetus ettei noin vaan saa tulla.
Vierailija kirjoitti:
Naapurin äijä huusi mulle kun pyysin lupaa kuksia hänen vaimoaan. Nyt on paha mieli ja olo sekä panetus. Eikä pyytänyt anteeksi, ajatuksia?
Käy kysymässä vaimolta kun äijä ei ole kotona.
Vierailija kirjoitti:
Olimme lapsen kanssa tänään kävelyllä. Vastaan tuli nainen, jolla oli ihana labradorinnoutaja. Tyttöni kysyi, että saako koiraa silittää. Nainen karjaisi, että ei saa, hanki oma. Lapseni alkoi itkemään. Koira oikein lähestyi tyttöäni ja selvästi ihmetteli, mikä on hätänä. Omistaja vain repi koiransa pois ja jatkoi matkaansa. Huusin perään, että tule takaisin ja pyydä lapselta anteeksi! Ei vastannut mitään, oli kuin minua ei olisi ollut olemassakaan. Mistä asti ihmiset ovat olleet noin törkeitä?
Tämän tilanteen tulkintaa haittaa se, että tämä on vain sun näkemys tilanteesta. Lähtökohtaisesti toisen lemmikkieläimeen ei saa luvatta koskea. Toisaalta on myös epäasiallista karjua vieraalle lapselle.
Nyt emme tiedä karjuiko nainen tosiaan lapsellesi vai tulkitsetko itse sen vain karjumiseksi. Ja vaikka sanot lapsesi kysyneen luvan, niin ihan hyvinhän on saattanut olla, että lapsi oli jo lähestymässä koiraa käsi ojossa ja sitten vasta ihan likellä kysynyt lupaa silittää. Naisella saattaa olla perusteltu syy kieltää lastasi koskemasta koiraan, vaikka sekin on ihan hyväksyttävää ettei hän vain yksinkertaisesti halunnut lapsesi koskevan koiraansa. Nainen saattoi kieltää tiukkaan sävyyn, jos lapsesi oli jo kosketusetäisyydellä.
Ja ap, ymmärrän että lapset helposti harmistuvat, kun aikuiset tiuskivat heille, mutta sun pitäisi vanhempana opettaa häntä kestämään elämän vastoinkäymisiä. Nyt vähän vaikuttaa siltä, että sä vaan heität lisää vettä myllyyn, etkä oikeasti auta lastasi pääsemään yli harmituksestaan. Tuo tapaus ei oikeasti ole sellainen, että pitäisi olla loppu päivän pois tolaltaan tai itkeä.
Mie oon aiemmin liikaa kiltteyttäni antanu entisten naapurinlasten silittää miun koiraa pentuna. Noh, en kauaa antanu, ko ne lapset yritti myöhemmin ottaa koiraa väkisin syliin ja mm. heittää sitä porkkanalla. Äiti ei tuumannu paljoo mitää. Sen jälkeen aina kannoin koirani niitten kauhukakaroitten ohi ignooraten ne täysin. Vaikka yrittivät tulla silittää, ni kävelin ohi ihan ko ne lapset ois ollu ilmaa. Inhoon tollasia pentuja. Joskus oli lähellä, etten oikeesti ois räjähtäny huutamaan. Parempiaa koira lapsiin, jotka on viisaita. Aikuisille oon sanonu, ettei moikkailla lenkkeillessä, ni koira tietää, että sillon kuljetaan nätisti :)
Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:
Onpa ikävää. Tuli paha mieli lapsen puolesta.
Alapeukkuja tuli, vaikka vastauksesi oli mukava.
Ilmeisesti maineesi ei edellytä yläpeukuttamista laumaeläimiltä.
No olisihan tuon kiellon voinut nätimmin esittää. Mutta joo ainakin ison koiran kanssa tuo silittäminen ei aina ole ok (tätähän ne koirattomat ei tunnu ymmärtävän),kun niillä on sitä massaa että leikkiessäkin voi sattua. Esim. oma labbikseni on innokas hyppimään leikiessään...40kg koira ja 10 kg lapsi niin voi sattua ja tapahtua...
Samaa kokemusta. Koira 30kg. Kiltti ja hyvätapainen aikuisten kanssa. Nuori vielä, joten innostuu liikaa lasten leikeistä, ei ymmärrä, että ovat pieniä. Aiempi pieni koira pelkäsi lapsia, koska olivat kovakouraisia ja yksi vahingossa pudotti.