Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

P*skin duuni: henkilökohtainen avustaja

Vierailija
10.11.2017 |

Luin ketjua, jossa moni kertoi huonoimmat työkokemukset avustajan työstä. Tunsin piston sydämessäni,,olen itse työnantaja, ja mietin,,olenko ollut aivan kauhea esimies. Olen kolmekymppinen perheellinen nainen, sairauksina vakava masennus, ms-tauti ja lievä näkövamma. Liikun ja peseydyn ym itse. Kuormittavuutta tulee siitä, että olen usein väsynyt, uupunut ja alakuloinen, toisinaan myös ärtynyt kivusta johtuen. Minulla on ollut parin viime vuoden aikana 6 työntekijää. Yksi heistä on työskennellyt lähes "täyttä päivää" eli 4-5 päivää viikossa. Palkka on 10,50 tunti, lisät päälle, esim sunnuntaisin 21 €/h. Tänään sain työntekijältäni täyslastillisen p*skaa niskaani, kun jouduin antamaan 2 vk sisään neljännen suullisen varoituksen työtehtävien laiminlyömisestä. Olen kuulemma kauhea akka jonka kanssa on mahdotonta tulla toimeen. Sorsin työntekijää ja suosin muita avustajiani. Olen hankala ihminen ja kanssani on mahdotonta tehdä töitä. Olen antanut avustajalle paljon vapauksia, joustan työajoissa, päästän aikaisin kotiin jos työt on siltä päivältä tehty, annan toisinaan jopa palkallisen vapaapäivän. Muiden työntekijöiden kanssa tällaisia vapauksia ei ole ollut, kun tekevät satunnaisia vuoroja. Vaan ei ole ollut ongelmiakaan. ei mitään riitaa ikinä.

Voiko olla niin, että olen tosiaan kauhupomo, en ole vain ymmärtänyt sitä itse? Lupasin kirjoittaa hyvän työtodistuksen, jos irtisanoo itse itsensä. Jos taas joudun irtisanomaan, se ei näytä hyvältä työntekijän työhistoriassa. En kestä tätä ihmistä enää kodissani, ja tilanne vaikuttaa lapsiin ja mieheenkin. Miten tämän hoitaisi niin, että ei olisi kusip** esimies?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä, henkilökohtaisen avustajan työ on kamala työ. Luulen että avustajat ovat henkisesti lujemmalla kuin esim. hoitotyöntekijät. Hoitotyössä asiakkaat vaihtuvat ja voi puhua omasta väsymyksestä yms. kollegoiden kanssa, avustajan työssä työntekijä on täysin yksin, ainoa seura on avustettava, joka on sairas, joskus voi olla myös psyykkisesti.

Joka työpäivä tuossa työssä joutuu kestämään valitusta yms, mikään ei ole hyvin ja kaikki pitää olla tiptop. Onneksi ei enää kauan tarvitse olla avustaja.

Vierailija
2/35 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus joutuu olemaan vähän ku**pää, jos toinen on sellainen myös. Itseään täytyy suojella ja omaa hyvinvointiaan. Se, että monilla henkilökohtaisilla avustajilla on huonoja kokemuksia avustettavista, ei tarkoita automaattisesti sitä, että kahden ihmisen yhteistyön takkuillessa, vika on automaattisesti pomossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä, henkilökohtaisen avustajan työ on kamala työ. Luulen että avustajat ovat henkisesti lujemmalla kuin esim. hoitotyöntekijät. Hoitotyössä asiakkaat vaihtuvat ja voi puhua omasta väsymyksestä yms. kollegoiden kanssa, avustajan työssä työntekijä on täysin yksin, ainoa seura on avustettava, joka on sairas, joskus voi olla myös psyykkisesti.

Joka työpäivä tuossa työssä joutuu kestämään valitusta yms, mikään ei ole hyvin ja kaikki pitää olla tiptop. Onneksi ei enää kauan tarvitse olla avustaja.

No sepä tässä, että olen perusluonteeltani erittäin positiivinen, avoin ja ulospäin suuntautunut. Muiden avustajien kanssa nauretaan välillä vedet silmissä. Tietenkin masennuksen kanssa huonoja päiviä on, mutta lapset pitävät arjessa ja ilossa kiinni. Kun itse olin vielä työelämässä, toimin aktiivisesti ammattiyhdistyksessä. Kun sain rahoituksen avustajalle, liityin ensimmäisenä liittoon, että työntekijäni saa paremman tuntipalkan, on oikeutettu lisiin, matkoilla ateriakorvaukseen, saa ensimmäisen kokemuslusän jo vuoden työskentelyn jälkeen, ilman koulutusta. En teetä avustajillani hoitoalaan liittyviä töitä. Työterveyshuolto on hoidettu niin, että työntekijöille on heti työsuhteen alussa nimetty työterveyshoitaja, jonka kanssa voi keskustella työhön liittyvistä ongelmista. Olen myös tehnyt avustajilleni lomakkeen, jossa työntekijä voi antaa kirjallista palautetta, ehdottaa muutoksia työjärjestelyihin. Tämä "ongelma"avustaja ei ole vajaan 2 vuoden kuluessa kertaakaan käyttänyt oikeuttaan kirjalliseen palautteeseen. Suurin ongelma nyt on se, että aiemmin lasten kanssa hyvin toimeentullut avustaja on niin huonolla tuulella jatkuvasti, että lapset reagoivat tilanteeseen. Lapset ovat ehtineet kiintyä avustajaan, onhan hän ollut tiivis osa elämäämme. Avustajalla on ongelmia henkilökohtaisessa elämässään, ymmärrän näitä ongelmia mutta mielestäni niiden ei pitäisi vaikuttaa työtehtävien (apu kotitöissä, lääkäri- ja hoitokäynnit, harrastukset, matkat) hoitoon.

Ehkä olen vain venynyt liian pitkälle, kun olen yrittänyt ymmärtää tätä yhtä työntekijää. Tiukkaa tekee, jos irtisanomislinjalle joutuu lähtemään. Tosi kurjaa kaikille. En todellakaan ole täydellinen pomo, mutta olisin voinut hoitaa tämän homman huonomminkin.

Vierailija
4/35 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän haluaa, että sinä irtisanot, sillä jos hän itse irtisanoisi itsensä, hän menettäisi työttömyyskorvauksia eli saisi karenssia.

Vierailija
5/35 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna kenkää. Ei sun tarvitse tuollaista katsella, ihan oikeasti.

Minä olen ammatiltani hoitaja, tein opiskeluaikana töitä henkilökohtaisena avustajana. Tultiin hyvin toimeen, välillä väännettiin jostain asioista ja puhuttiin paljon (avustettavalla aivovamma ja 4-raajahalvaus), mutta aina kaikki kuitenkin päättyi hyvin.

Ms-taudista tiedän paljon, olin pitkään Invalidiliiton töissä (se oli muuten hirvein työ missä olen koskaan ollut) ja läheiseni kuoli muutama vuosi sitten kyseiseen sairauteen. Missä päin asut ap?

Vierailija
6/35 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
7/35 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna kenkää. Ei sun tarvitse tuollaista katsella, ihan oikeasti.

Minä olen ammatiltani hoitaja, tein opiskeluaikana töitä henkilökohtaisena avustajana. Tultiin hyvin toimeen, välillä väännettiin jostain asioista ja puhuttiin paljon (avustettavalla aivovamma ja 4-raajahalvaus), mutta aina kaikki kuitenkin päättyi hyvin.

Ms-taudista tiedän paljon, olin pitkään Invalidiliiton töissä (se oli muuten hirvein työ missä olen koskaan ollut) ja läheiseni kuoli muutama vuosi sitten kyseiseen sairauteen. Missä päin asut ap?

Pohjoissuomessa. Ms alkuvaiheessa. Ap

Vierailija
8/35 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunta on avustajasi palkanmaksaja. 

Et sinä voi myöntää mitään palkallisia vapaita. Olet siis haalinut itsellesi perusteettomia avustustunteja, joita et tarvitse. 

Vierailija
9/35 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan toimitaan näin: jos avustettava ei syystä tai toisesta ole tilapäisesti henkilökohtaisen avun tarpeessa,palkanmaksu menee sen mukaan, mitä ennakkotyövuorolistassa on merkitty työvuoroiksi. Tämä sääntö on voimassa silloin, jos työvuoron peruuntuminen tulee aikaisemmin kuin 14 vuorokautta ennen muutosta. Tähän muutokseen on kuitenkin oltava vahvat perusteet,,ja tilanne on aina tilapäinen. Avun tarve arvioidaan aina pitkällä aikavälillä, ei kuukausi kerrallaan.

Muiden avustajien kanssa on sovittu, että tekevät tunteja myöhemmin, jos joudun esimerkiksi sairaalaan. Eli esimerkiksi pestään pyykkejä ja siivotaan pitkä päivä, kun kotiudun sairaalasta. Tämän alussa mainitun avustajan kanssa ei ole koskaan toimittu niin, että hän tekisi "sisään" tunteja myöhemmin, hän on saanut palkan myös niiltä työvuorolistaan merkityiltä päiviltä, jolloin ei ole ollut töissä. Tämä selvennykseksi vapaapäivien antamisesta.

En toki voi velvoittaa avustajaa joustamaan tuntien tekemisessä kuten muut avustajat tekevät, hänellä on työehtosopimuksen mukaan oikeus näihin palkallisiin vapaisiin, ja työnantaja ei voi "antaa" työntekijälle perusteettomia paljallisia vapaita. Tässä ilmaisin itseäni väärin. Ap

Vierailija
10/35 |
11.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna kenkää! Itse olen avustajana firman kautta. Joten minun on kinkkisissä tilanteissa helpompi valikoida kenelle menen avustamaan. Myös asiakkaan on helpompi sanoa ketä ei halua kotiinsa avustamaan. Meitä, sekä avustajia että asiakkaita on moneen junaan. Minulla on ollut kivoja avustettavia ja vuosien saatossa olen oppinut tulemaan toimeen myös niiden haastavienkin asiakkaiden kanssa. Avustan työ vaatii tietynlaista luonnetta, pitää olla napakka, tehokas ja ymmärtää erilaisia ihmisiä. Myös oma itsetunto pitää olla kunnossa. Kaikkea ei tarvitse sietää.

Valitettavasti alalle hakeutuu myös huonokuntoisia ja mielenterveydeltään epävakaisia ihmisiä ja välillä miettii kumpi on avustaja ja kumpi asiakas. Tämä varmaan osaksi siksi kun työhön ei vaadita koulutusta.

Vierailija
11/35 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joudut sairaalaan ilman, että tiedetty ennalta ja jos työntekijät lomautetaan tuoksi ajaksi, ei mun käsittääkseni heitä voi silloin velvoittaa tekemään töitä lomautetuilta päiviltä. Näin on käsittääkseni lainkin mukaan eli lomautettuja työntekijöitä ei voida velvoittaa tekemään töitä lomautusajalta. Asia voi olla kyllä eri, jos työntekijät eivät ole lomautettuina. Mutta kannattaa olla tarkka ja varmistaa asia.

Jos et sanojesi mukaan siedä tätä kyseistä työntekijää ja hän toistuvasti laiminlyö joitain asioita, joista olet hänelle huomauttanut, irtisanominen voi olla hyvä vaihtoehto. On kuitenkin hyvä varmistaa ennen irtisanomista, että perusteet irtisanomiselle on ns. oikeat, ettei sinua voida syyttää laittomasta irtisanomisesta. 

Työntekijän irtisanoutumiseen"lahjominen" hyvällä työtodistuksella sanoen ei kuulosta mielestäni kovinkaan hyvältä ratkaisulta. Tai siis jos et ole tyytyväinen hänen työnjälkeensä ja hän esim. laiminlyö tehtäviään, ei hän mielestäni silloin ole ansainnut hyvää työtodistustakaan.

Näin keskustelupalstalla arkea näkemättä on vaikea sanoa, kuka on huono työnantaja ja kuka on hyvä. Avustajan hommassa ollaan kuitenkin niin tiiviisti tekemisissä avustettavan kanssa, että henkilökemioiden ym. on synkattava ainakin suunnilleen. Asenne on myös totta kai oltava kohdallaan työntekijällä. Se on kuitenkin myönnettävä, että yleensä myös työnantajan asenne työntekijäänsä kohtaan "näkyy" eli jos et tosiaan voi sietää häntä talossasi, todennäköisesti se heijastuu myös asenteeseesi häntä kohtaan.

Voi hyvin olla, että työntekijän oma elämäntilanne tosiaan heijastuu ja vaikuttaa työntekoon, vaikka niin ei periaatteessa saisi olla ammatillisuuden nimessä. Hän on työntekijänä sinua varten ja omat murheet tulisi jättää työpäivän ulkopuolelle murehdittavaksi. Voi myös olla, että hän on väsähtänyt työhön ja siten "kyynistynyt". Mutta tämä menee nyt jossittelun puolelle! Tsemppiä tilanteen ratkomiseen.

Vierailija
12/35 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, m,ehän saatiin lukea van sun versio asiasta.

Pyydähän työntekijääsi kirjottamaan oma versionssa.

Ensimmäinen ajatus tuli luettuani alotuksen että näinkö halusit sulan hattuusi? Teksti huokui sitä että haluat vastauksiin hyväksyntää ja vakuutteluja että et ole lainkaan huono työnantaja.

Vapauta ihmeessä tyuöntekijäsi. Muistaakseni huonoa työtodistusta ei saa kirjoittaa. Joko pelkkä työtodistus ja jos arvostelun kirjoittaa niin se ei saa olla huono (näin oli jossain vaiheessa, laki on voinut muuttua)

Vierailija
13/35 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usko pois jos itse mietit tuota niin tuskin olet. Olet varmasti ok. On minulla kokemus hyvästäkin paikasta. Ei valittamista.

Vierailija
14/35 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sellaiset paikat on vaikeita jossa sukulaiset säätää ja sekaa mukana. Sekoittavat kaiken. Saavat aikaan sekaannusta ja epäsopua.

Vierailija
15/35 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaiset sanoo toista ja asiakas toista. Päätä siinä sitten mitä teet.

Vierailija
16/35 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yhtäkkiä oot keskellä riitaa.

Vierailija
17/35 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että vois olla selkeää että sukulaiset ei sekaannu niihin työpaikan asioihin. Koska ei ne avustajat sitten tiedä mitä pitää tehdä ja niitä käytetään pelinappuloina jossain riidassa.

Vierailija
18/35 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisimmässä paikassa kävi lopuksi näin. Jouduin keskelle riitaa. Enkä ota vastaan sellaista kohtelua. Ei kukaan ota.

Vierailija
19/35 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyödään luuria korvaan. Asiakkaan sukulainen. Ja syytetään ties mistä. Ihan kuin omissa asioissa ei olisi tarpeeksi.

Vierailija
20/35 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Is that a rain coat?

Yes, it is!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kaksi