P*skin duuni: henkilökohtainen avustaja
Luin ketjua, jossa moni kertoi huonoimmat työkokemukset avustajan työstä. Tunsin piston sydämessäni,,olen itse työnantaja, ja mietin,,olenko ollut aivan kauhea esimies. Olen kolmekymppinen perheellinen nainen, sairauksina vakava masennus, ms-tauti ja lievä näkövamma. Liikun ja peseydyn ym itse. Kuormittavuutta tulee siitä, että olen usein väsynyt, uupunut ja alakuloinen, toisinaan myös ärtynyt kivusta johtuen. Minulla on ollut parin viime vuoden aikana 6 työntekijää. Yksi heistä on työskennellyt lähes "täyttä päivää" eli 4-5 päivää viikossa. Palkka on 10,50 tunti, lisät päälle, esim sunnuntaisin 21 €/h. Tänään sain työntekijältäni täyslastillisen p*skaa niskaani, kun jouduin antamaan 2 vk sisään neljännen suullisen varoituksen työtehtävien laiminlyömisestä. Olen kuulemma kauhea akka jonka kanssa on mahdotonta tulla toimeen. Sorsin työntekijää ja suosin muita avustajiani. Olen hankala ihminen ja kanssani on mahdotonta tehdä töitä. Olen antanut avustajalle paljon vapauksia, joustan työajoissa, päästän aikaisin kotiin jos työt on siltä päivältä tehty, annan toisinaan jopa palkallisen vapaapäivän. Muiden työntekijöiden kanssa tällaisia vapauksia ei ole ollut, kun tekevät satunnaisia vuoroja. Vaan ei ole ollut ongelmiakaan. ei mitään riitaa ikinä.
Voiko olla niin, että olen tosiaan kauhupomo, en ole vain ymmärtänyt sitä itse? Lupasin kirjoittaa hyvän työtodistuksen, jos irtisanoo itse itsensä. Jos taas joudun irtisanomaan, se ei näytä hyvältä työntekijän työhistoriassa. En kestä tätä ihmistä enää kodissani, ja tilanne vaikuttaa lapsiin ja mieheenkin. Miten tämän hoitaisi niin, että ei olisi kusip** esimies?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Ap, m,ehän saatiin lukea van sun versio asiasta.
Pyydähän työntekijääsi kirjottamaan oma versionssa.
Täällä on ollut lukuisia ketjuja, joissa avustettavat haukutaan. Oletko muistanut niissä pyytää toisen osapuolen näkemystä, vai onko sinusta ollut riittävää kuulla vain avustajan mielipide tuosta työstä ja uskoa siitä vain pahaa?
Jokainen voisi myös miettiä, millaista olisi, jos tarvitsisi itse avustajaa. Miltä tuntuisi, jos ei kykenisi elämään itsenäisesti.
Oletko yksinhuoltaja? Kiinnitti huomiota tuo että avustaja siivoaa (viikkosiivousta?) ja pyykkää vaikka se ei yleensä kuulu toimenkuvaan jos on terve puoliso talossa. Avustajahan on henkilökohtainen, eikä mikään kodinhoitaja.
Henk koht avust ei ole siivooja. Vaan hän avustaa sinua kun sinä itse siivoat. Eikö tullutkin riita kun hän ei siivonnut tarpeeksi hyvin?? !arvasin.
Mulla oli aloittajan kaltainen kauhupomo. Silti henkilökohtaisen avustajan työ oli parasta ikinä ja muistan esimiestäni lämmöllä. Sairaus ja lääkkeet vaikuttavat mielialaan ja käytökseen. Silti esiin tuli ihana ihminen. Tarvin rahaa ja sain työn helposti. Yllätyin, miten tyydyttävää oli auttaa toista ihmistä elämään oman näköistä elämää. Hakekaa rohkeasti avustajan töitä, siinä oppii aivan hurjasti ihmisistä ja elämästä.
Etsit uuden avustajan tilalle.
Avustajilla ei tarvitse olla mitään koulutusta, joten monelle työ on myös kokeilua siitä onko hoitoala edes yhtään heidän oma juttu.
Kaikilla ei vaan ole vahvuuksia alalle.
Mihin ihmeeseen tarvitset avustajaa kun sinulla on mies ja lapset, eiköhän arki pyörisi hyvin ilmankin. Itse en ottaisi mitään ulkopuolista työvoimaa vastaan jos ei ihan pakko olisi.
Olen tehnyt jonkun aikaa nyt avustajan töitä osa-aikaisesti. Pidän työstä ja hyvin on asiat sujuneet avustettavien kanssa. Joku tuolla aiemmin kirjoitti, että kannattaa miettiä työssään myös sitä, millaista olisi jos itse olisi riippuvainen muiden avusta. On ymmärrettävää, että avustettava voi välillä olla ns hankala. Tätä kannattaa jokaisen, joka avustajaksi aikoo miettiä. On huonoa oloa, kovia kipuja jne. Avustaja on työssään asiakasta varten, ei päinvastoin.
Ainoa miinus työssä on ollut huono tuntipalkka, eli vaikea olisi pelkällä avustajan työllä tulla toimeen.
Olen hyvin väsynyt avustaja, henkisesti on rankkaa. Ei fyysisesti.
Millä tavalla vammainen voi antaa suullisia varoituksia🤣🤣🤣🤣suoraan sanoen en olisi enää sinunlaisesi avustaja,en vaikka millä karenssilla peloteltais.
Vierailija kirjoitti:
Oletko yksinhuoltaja? Kiinnitti huomiota tuo että avustaja siivoaa (viikkosiivousta?) ja pyykkää vaikka se ei yleensä kuulu toimenkuvaan jos on terve puoliso talossa. Avustajahan on henkilökohtainen, eikä mikään kodinhoitaja.
Eikö avustajan työt ole usein simputtamista ja siivoamista. Kannattaa olla mieluummin koulutettu hoitaja ja julkisella puolella töissä. On selkeä työnkuva.
Tämä. Olen samaa mieltä. Itse osaan vapaa ajalla nollata työn aiheuttaman stressin.
Neuvoni on älkää menkö tähän duuniin. Ite oon lopettamassa. Mielenterveys on mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Sukulaiset sanoo toista ja asiakas toista. Päätä siinä sitten mitä teet.
Tämä tullut ilmi monta kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä, henkilökohtaisen avustajan työ on kamala työ. Luulen että avustajat ovat henkisesti lujemmalla kuin esim. hoitotyöntekijät. Hoitotyössä asiakkaat vaihtuvat ja voi puhua omasta väsymyksestä yms. kollegoiden kanssa, avustajan työssä työntekijä on täysin yksin, ainoa seura on avustettava, joka on sairas, joskus voi olla myös psyykkisesti.
Joka työpäivä tuossa työssä joutuu kestämään valitusta yms, mikään ei ole hyvin ja kaikki pitää olla tiptop. Onneksi ei enää kauan tarvitse olla avustaja.
Niin on ehkä alin työ mitä olemassa.
Itselleni kävi näin: olin avustajana samalle ihmiselle yli neljä vuotta. Hän meni, ehkä diagnosistaan johtuen koko ajan sisäänpäinkääntyneemmäksi, masentuneemmaksi ja sulkeutuneemmaksi. Hänen mukaansa minulla kun kävin häntä kotonaan avustamassa oli "liian paljon tunteja" ja "liian hyvä palkka", se 10,63/h. Työ loppui kuin seinään miltei vuosi sitten. Minä odottelin sosiaalialan väkeä uusimaan työsopimustani vuoden lopussa. Tulikin hahmo joka sivuutti minut täysin ja meni avustettavan luokse joka siis on virallisesti mm. holhouksenalainen. Minulle selvisi sinä päivänä että selkäni takana oli hommattu seuraajaa pää punaisena, koko syksyn ajan. Tämä jätti huonon maun touhusta koska olin erittäin joustava työaikojen suhteen, lähdin avustettavan kanssa parin viikon ulkomaanlomille ja yleensäkin, yritin kele parhaani!