Suurin osa naisista kärsii helvetillisistä kuukautiskivuista, mutta yhteiskunta käyttäytyy kuin se olisi normaalia
Lue mitä tahansa nettikeskustelua kuukautiskivuista ja enemmistössä ovat ne, joilla on todella kovia kipuja. Mutta tässä meidän yhteiskunnassa se on "normaalia" että joutuu monena päivänä kuukaudessa makaamaan lattialla sikiöasennossa itkien...
Tämä kertoo jotain meidän yhteiskunnastamme.
Kommentit (35)
Ei ole mun ongelma. Kärsikööt ei mun asiani.
Vierailija kirjoitti:
Jos pillu ei toimi, niin voitte naiset keskustella siitä keskenänne, mutta älkää tehkö siitä yhteiskunnallista ongelmaa, se on rasittavaa.
Muutenkin nettohyötyjiä mitä tulee tulonsiirtoihin. Elämä ei ole reilua naiset..
Menkkakipuihin ei auta mikää pilleri! Kokemusta on. Ei voi kuin kärsiä. Sama ovulaation aikaan. Yhtä helvettiä.
Kovat kuukautiskivut eivät ole normaalia vaan johtuvat päin persettä olevista elintavoista. Jos syöt päivittäin lihaa, et juurikaan kasviksia, mässäät vähän väliä jotain sipsejä tai karkkia, etkä harrasta liikuntaa riittävästi ja oikeaoppisesti (lue. tavoitteellisesti, ammattilaisen laatiman treeniohjelman mukaisesti), nuku riittävästi yms. on päivänselvää, että tällainen epäterveellinen elämä tekee myös menkoista kivuliaammat. Ei se mitään sattumaa ole, että kuukautiskivuista valittaminen yleistyy sitä mukaa kun naisten ylipaino. Alkakaa nyt huolehtia terveydestänne, teillä on vain yksi keho, siitä tulee pitää huolta!
Minulla oli nuorena tosi runsaat, pitkät ja kivuliaat menkat, oli kuulemma ihan normaalia. Lopputulos on se, että jos otan ibuprofeenia (buranaa), parin kolmen päivän päästä olen ihan h*lvetin kipeä. Koko ruoansulatussysteemi on ihan pois pelistä, kaikki vaivat ja kivut närästyksestä ripuliin. Nyt on kiva muistella, kuinka meille tytöille (lue: lapsille) mainostettiin buranaa, jotta voi "elää täyttä elämää". Joskus mietin, missähän kunnossa maksanikaan on :( .
Mä suhtaudun myös skeptisesti useimpien menkkakipuihin. Valittavat joka kuukausi, silti näyttävät ihan normaaleilta, ei edes yhtään kalpeilta ja liikkuvat normaalisti. Sitä vaan helposti valittaa, kun ei ole mitään kovempaa kokenut. Kyllä koin itsekin yläasteella menkkakivut kovina, vaan on sen jälkeen tullut hieman perspektiiviä asioihin ja saanut kokea mitä se kova kipu oikesti on.
Vierailija kirjoitti:
Kovat kuukautiskivut eivät ole normaalia vaan johtuvat päin persettä olevista elintavoista. Jos syöt päivittäin lihaa, et juurikaan kasviksia, mässäät vähän väliä jotain sipsejä tai karkkia, etkä harrasta liikuntaa riittävästi ja oikeaoppisesti (lue. tavoitteellisesti, ammattilaisen laatiman treeniohjelman mukaisesti), nuku riittävästi yms. on päivänselvää, että tällainen epäterveellinen elämä tekee myös menkoista kivuliaammat. Ei se mitään sattumaa ole, että kuukautiskivuista valittaminen yleistyy sitä mukaa kun naisten ylipaino. Alkakaa nyt huolehtia terveydestänne, teillä on vain yksi keho, siitä tulee pitää huolta!
Ei saatana, mullakin on varmaan 20 kiloa ylipainoa ja täysin kivuttomat menkat, mistähän sä olet tuon saanut päähäsi?
Nyt nelikymppisenä on alkanut ihan tosissaan kyrsiä kuukautiset, ja vielä yli kymmenen vuotta pitäisi kärsiä. Kivut pysyy lääkkeillä aisoissa, mutta muuten koko elämä pitää suunnitella kierron mukaan. Iän myötä vuodot on runsastuneet niin, että en voisi lähteä esim. matkalle, mennä teatteriin tai elokuviin, lähteä ystävien kanssa ulos jne. kuukautisten aikana. Kun on päästävä vaihtamaan side puolen tunnin tai vähintään tunnin välein, niin ei siinä muuta oikein voi tehdä kuin käydä töissä ja mennä sitten kotiin. Onneksi olen toimistotöissä ja pääsen aina tarvittaessa vessaan, mutta aina jännittää sattuuko joku tilaisuus tai pitkä kokous tai pahimmassa tapauksessa työmatka kuukautisten aikaan. Lomamatkat pitää suunnitella niin että yrittää laskea milloin hieman epäsäännölliset kuukautiset alkaa. En vaan jaksaisi enää tätä! Tulkoon vaikka minkälaiset vaihdevuosioireet, kunhan vaan kuukautiset loppuisi ja voisi alkaa elää normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saatana, mullakin on varmaan 20 kiloa ylipainoa ja täysin kivuttomat menkat, mistähän sä olet tuon saanut päähäsi?
Yök, menkat ällöttää muutenkin tarpeeksi niin vielä läskin naisen menkat hyhhyh!
Suurin osa naisista? Tuskin. Ei mulla ole yhtään mitään kuukautiskipuja, joskus teininä vähän oli. Eikä ole kavereillakaan mitä näistä asioista on puhuttu.
Jos suurin osa kärsisi niin se nimenomaan olisi NORMAALIA. Mieti vähän mitä kysyt.
Vierailija kirjoitti:
Kovat kuukautiskivut eivät ole normaalia vaan johtuvat päin persettä olevista elintavoista. Jos syöt päivittäin lihaa, et juurikaan kasviksia, mässäät vähän väliä jotain sipsejä tai karkkia, etkä harrasta liikuntaa riittävästi ja oikeaoppisesti (lue. tavoitteellisesti, ammattilaisen laatiman treeniohjelman mukaisesti), nuku riittävästi yms. on päivänselvää, että tällainen epäterveellinen elämä tekee myös menkoista kivuliaammat. Ei se mitään sattumaa ole, että kuukautiskivuista valittaminen yleistyy sitä mukaa kun naisten ylipaino. Alkakaa nyt huolehtia terveydestänne, teillä on vain yksi
keho, siitä tulee pitää huolta!
Itse kuulun niihin onnekkaisiin joita kuukautiset eivät ole lamauttaneet - ovat tulleet ja menneet. Ainoastaan yhden kerran on ollut karmeat kivut ja silloinkin olin hoikka ja hyväkuntoinen. Joten älähän syyllistä!
Minulla ei ole kovat kuukautiskivut. Mutta jos suurimmalla osalla on, niin onhan se sitten normaalia. Monelle myös tarjotaan lääkitystä, hormonaalista, jos kipulääkkeet ei riitä, tai leikkaushoitoa.
Mitä sille aloittajan mielestä pitäisi tehdä?
Normaali on keskivertoa ja odotettua sanakirjan mukaan. Jos suurimmalla osalla on jotain niin se on keskivertoa ja jos sitä odotetaan se on odotettua. Normaalia se siinä tapauksessa on.
Mä oksensin lääkärin vastaanotolla kivusta, kun menkkojen takia siellä olin. Mitään vikaa ei löytynyt. 800mg buranaa 1g paratabsia vaan kolmesti päivässä, eikä sekään tahdo auttaa. Mulle on asennettu myös hormonikierukka, mutta edelleen olen kipeä menkkojen pari ensimmäistä päivää.
Menkkakivut ovat jotain niin saatanallista. Murtunut luu on pikkujuttu menkkoihin verrattuna.