Enpä ole ennen tällaista rahattomuutta kokenut.
Nyt on ollut sellainen syksy että rahat on ihan loppu aina jo viikkoa ennen palkkapäivää. Ollut hyvin poikkeuksellisia kustannuksia pitkin syksyä ja sinnittelen. Ensimmäisen kerran olen ottanut luottokortin käyttöön, nyt olen pienentänyt sen osuutta maksamisessa.
Kamala tunne kun ei ole rahaa. Olen hyväosainen, eikä koskaan ennen ole tällaista tarvinnut kokea. Tili tulee tiistaina, eli siihen asti on kärvisteltävä.
Ruokaa meillä on kaapit täynnä, se ei ole ongelma. Mutta silti ahdistaa. Voin vain kuvitella mitä on oikea köyhyys, kuinka se ahdistaa. Ja kun se vain jatkuu.
Kaveripiirissäni on varakkaita ihmisiä, joten he eivät tätä koe, enkä heille viitsi puhua. Mutta kamala tunne ja johonkin piti avautua.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
No lisäsin alkuperäiseen viestiini tuon hirmumyrskyn aiheuttaneen sanan "hyväosainen", koska en nyt varsinaisesti mikään huono-osainen koe olevani. Siitäkin tulisi huutoa jos niin sanoisin.
Meillä on iso omakotitalo pk-seudulla kaupungin keskustan tuntumassa, laskut maksetaan ajallaan ja normaalisti elämä pyörii hyvin. Omat bruttotuloni ovat 5 000 e. Lisäksi miehen tulot. Jos näillä spekseillä kutsuisin itseäni huono-osaiseksi, olisi se mielestäni melko kieroutunutta.
Mutta siis yllättäviä kuluja tuli paljon, useita tuhansia. Halusin maksaa niitä luottokortilla, koska tiesin että sen avulla selviän maksuista ilman että kajoan SÄÄSTÖTILIINI, joka minulla toki on. Mutta siihen en koske. Ja kun päätin sinnitellä, on todellakin rahat loppu. Kelpaako tämä selvitys nyt tälle raadille?
ap
Luultavasti ei ellet vielä kerro sentilleen mihin mikäkin euro meni. Täällä on niin kaukaa haettu ajatus, että mikään ikinä voisi olla yllättävä kulu. Kaikilla on jo kymppitonni säästössä tai vaihtoehtoisesti sossu maksaa.
No anteeksi. On tämä ihme palsta. Ei saa sanoa mitään.
En ole ennen luottokorttia käyttänyt. En ole hyväosainen enkä huono-osainen. Sellainen aloitus kai olisi kelvannut. Hankkikaa elämä, hyvä- tai huono-osainen sellainen.
ap
Aika moni keski- ja hyvätuloinen elää ns. kädestä suuhun eli kulutetaan se mikä tulee (tyyliin: kun tulot kasvavat niin menotkin). Tämä voi kostautua jossain vaiheessa jos ei ole säästetty mitään (kaikki ostettu velaksi ja osamaksuilla) ja eteen tuleekin jotain "yllättävää" kuten puoliso sairastuu pitkäaikaisesti ja putoaa pienelle sairauspäivärahalle sekä auto ja silmälasit hajoaa ym. kaikki samaan aikaan. Mulla on säästössä pahan päivän varalle pieni pesämuna. Kummasti helpottaa elämää kun tietää että jos sellainen päivä iskee niin on sitten pelivaraa. Kannustan kaikkia säästämään edes vähän jos suinkin pystyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No lisäsin alkuperäiseen viestiini tuon hirmumyrskyn aiheuttaneen sanan "hyväosainen", koska en nyt varsinaisesti mikään huono-osainen koe olevani. Siitäkin tulisi huutoa jos niin sanoisin.
Meillä on iso omakotitalo pk-seudulla kaupungin keskustan tuntumassa, laskut maksetaan ajallaan ja normaalisti elämä pyörii hyvin. Omat bruttotuloni ovat 5 000 e. Lisäksi miehen tulot. Jos näillä spekseillä kutsuisin itseäni huono-osaiseksi, olisi se mielestäni melko kieroutunutta.
Mutta siis yllättäviä kuluja tuli paljon, useita tuhansia. Halusin maksaa niitä luottokortilla, koska tiesin että sen avulla selviän maksuista ilman että kajoan SÄÄSTÖTILIINI, joka minulla toki on. Mutta siihen en koske. Ja kun päätin sinnitellä, on todellakin rahat loppu. Kelpaako tämä selvitys nyt tälle raadille?
apNo sittenhän olisit voinut kirjoittaa, että "enpähän ole ennen luottokorttia käyttänyt yms".
Mitä sun mielestä tarkoittaa aloituksen kolmas virke? Se, jossa sanotaan, että ensimmäistä kertaa on ottanut luottokortin käyttöön.
lienee tätä "olen keskiluokkaa" ja nettotuloja on 900e/kk + asumistuet ja vuokran jälkeen (kivikossa) yms internet jne kädessä on 400e/kk. Niillä sitten ruuat ja kaikki muu.
Ja ullaatus, jostain tipahti 500e korjauslasku autolle niin talous on nurin.
10 pisteen vihje. Keskiluokalle jää yli 1500e/kk käteen per aikuinen ja toiset 1000e/lapsi pakollisten jälkeen eikä saa mitään tukia ku korkeintaan lapsitukea ja nekin menee lapsen osakkeisiin. Samoin on omaa osakesalkkua tai edes rahastoja (ryöstökuluilla) 300.000e edestä. Asunnon omistaa vaikkei ole vielä ehtinyt maksaa velattomaksi, ja sekin koska velka on negatiivisella tai muuten vain mitättömälläkorolla ja osinkoja ortoaa 5% tuotolla joten velan pois maksaminen on vähän niinku tyhmää
Siis mielummin makselet korollista luottoa kuin maksat ylimääräiset menot säästötililtä? Ei ihme että olet noin huonossa jamassa.
Normaali ihminen käyttää niitä säästöjä ylimääräisiin menoihin, harmittaahan se että joskus joutuu säästöihin kajoamaan, mutta ei muuta kuin uudestaan kartuttamaan säästöjä kun tilanne helpottuu.
Raadille kelpaa selitys, mutta ittepähän alotit vuodattaan.
Ja juu, noilla tuloilla olet hyväosainen. Hyvä jos koet vähän empatiaa rahavajeisia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
No kaikki suomessa ovat hyväosaisia. Jos sulla on varaa ostaa ruokaa ja katto pään päällä, olet hyväosainen. Miettikää nyt esim. Kehitysmaiden OIKEASTI köyhiä ihmisiä.
No jos sinulla on velkaa ja on pakko käydä töissä tämän vuoksi niin et ole hyväosainen.
Velkavanki lähinnä.
En minä maksa luottokortiltani mitään korkoja. Ehkä se ei ole sitten luottokortti, vaan maksuaikakortti, kuten Master Card tai Visa. Ihan korotonta maksuaikaa tuolla saa.
Vierailija kirjoitti:
En minä maksa luottokortiltani mitään korkoja. Ehkä se ei ole sitten luottokortti, vaan maksuaikakortti, kuten Master Card tai Visa. Ihan korotonta maksuaikaa tuolla saa.
Kerrotko vielä mikä tässä "rahattomuudessasi" on niin ahdistavaa?
Kun on kerrankin kokenut olevansa ihan yksin, vielä ystävät oikein korostavat ettei heiltä ainakaan apua heru, oppii olemaan rahasta tarkka.
Näin voidaan erottaa köyhä hyväosaisesta, ei ensimmäiseksi ajattele turvaverkkoa.
Vierailija kirjoitti:
Sääntö numero yksi: älä ota velkaa
Sääntö numerop kaksi: jos ajattelet ottavasi velkaa, lyö itseäsi niin kovaa että tuo ajatus unohtuu
Harvinaisen viisasta kirjoitusta.
Vierailija kirjoitti:
ap
Melko lailla sama tilanne. bruttotuloja 3500e ja siis rivitalo keskustan tuntumassa. Nyt on kesästä asti ollut jatkuvasti uusia tilantetita, mihin rahaa on vain palanut ja nyt rahat vähissä. Ahdistaa, koska olen vielä kymmenisen vuotta sitten elänyt oikeasti köyhänä ja tuilla, ja pelkään että tästäkö se taas lähtee... vanha ahdistus ainakin hiipii mieleen.
Pystytkö lainaamaan mieheltäsi? Tai ottaa säästötililtä? Ne tulevat kuitenkin "halvemmaksi lainaksi" kuin luottokortin korot.
Joulu vähän minimaalisemmin, edulliset ruoat talven ajaksi, matkustus, ostokset, lehtitilaukset ja kauneushoidot minimiin ja uuden "pahanpäivän varallisuuden" kasvattaminen kevääksi -näin minä suunnittelin tekeväni.
Ehkä teen kirpparipöydän - saaha siitäkin aina viikon ruokarahat.
Kunhan selviät tiistaihin, niin voit sen jälkeen tehdä paljon suhteellisen huomaamattomia valintoja kulujen karsimiseksi ja toisaalta myydä ylimääräisiä pois (jos on vanhoja pyöriä, talviurheilutarvikkeita, laukkuja, designia, huonekaluja, mitä et oikeasti käytä)
Ihan höpöhöpöä että luottokortilla on isot kulut. Muutaman tonnin kun sieltä vippaa, ja maksat vaikka parin kuukauden päästä pois, niin korkoa tulee muutama kymppi.
Se ei riitä pikalainoissa edes avausmaksuun.
Voi helvetti mitä vastauksia. Suomi on täynnä näitä kaukaa viisaita joilla säästötilit pullottaa rahaa eikä ikinä missään vaiheessa käytä luottoa koska se on suurin rikos maailmassa! Ja auta armias jos tänne siitä avaudut. Tänne ei saa kirjoittaa muut kuin marimekkoon pukeutuneet akateemikot jotka hörppii tummaa paahtoa muumimukista ja sijoitusasunnot helsingin keskustassa.
Mä ymmärrän sua ap ihan täydellisesti. Meitä tavallisia pulliaisia elämä joskus heittelee, mut musta tuntuu kuitenkin että sulla on järki päässä ja osaat hoitaa raha-asiasi. Älä välitä näistä säästöpossuista jotka täällä pätee.
Siis sä oot ap köyhä etkä hyväosainen.
No sittenhän olisit voinut kirjoittaa, että "enpähän ole ennen luottokorttia käyttänyt yms".