Hiusten hoito ilman shampoota?
Mulla on herkkä iho ja törmäsin tähän nopoo asiaan. Onko kokemusta? Miten toimii vau toimiiko? Mitä käytät tilalla?
Kommentit (6)
Mulla myös todella herkkä iho, mutta luonnonkosmetiikka ei ärsytä. Kannattaa kokeilla!
Yleensä pesen pelkällä lämpimällä vedellä. Joskus käytän yhden munankeltuaisen, silloin veden on oltava haaleaa. Hyvin toimii, esim. kampaajani ei ole valittanut asiasta mitään, eikä tyrkytä shampoonäytteitä.
Pari ensimmäistä viikkoa voivat olla vaikeat, joutuu pesemään usein jottei näytä rasvaiselta. Sitten helpottaa. Pitkistä hiuksista tosin en uskalla sanoa miten toimii; omani ovat olleet lyhyenpuoleiset koko sen kaksi vuotta kun olen shampoon skipannut.
Ei siinä likaiselta näytä ja kyllä hiukset on mahdollista saada puhtaaksi ilman shampootakin, mutta kyllä se pitemmän päälle voi tehdä hallaa ainakin joillekin hiuslaaduille, varsinkin jos ei pidä huolta latvojen hoitamisesta. Eli no poo -pesuun kuuluu oleellisena osana latvojen huuhtelu nesteellä, joka sulkee hiusten pinnan.
Kysehän on siitä, että hiuksia pestään muilla menetelmillä kuin shampoolla. Esimerkiksi ruokasoodalla, savella, kananmunalla, pesupähkinöillä, tai ihan vain pelkällä vedellä. Tärkeää on, että päänahka hierotaan oikein kunnolla ja antaumuksella läpi, jotta rasva lähtee liikkeelle ja päänahan verenkierto paranee. Hoitoaineena no poo -pesussa käytetään yleensä laimennettua omenaviinietikkaseosta, joka sulkee pesun jälkeen hiussuomut siloittaen ja selvittäen hiusta.
Itse kokeilin nopoota noin puolentoista vuoden ajan. Käytin ensin ruokasoodaa hiusten pesuun, mutta sitten siirryin pelkkään vesipesuun. Kokeilin myös noita muita edellä mainitsemiani pesutapoja vesipesujen välissä silloin tällöin. Ruokasoodaa ei voi kuitenkaan käyttää kovin säännöllisesti, koska pitkässä ja rutiininomaisessa käytössä se saattaa alkaa katkomaan hiuksia. Kannattaa googlata baking soda/no poo breakage lisätiedon saamiseksi.
Itsellä on hyvin hento, ohut ja rasvoittuva hiuslaatu. Kokeilin no poota, koska sen kerrottiin auttavan, jos haluaa harventaa pesuvälejä. Itsellä kuitenkaan näin ei käynyt. Eli vaikka no poo -pesullakin sain kyllä puhtaaksi hiukset, jouduin edelleen pesemään hiukset vähintään joka toinen päivä. Se ei siis auta harventamaan pesuväliä sellaisilla ihmisillä, joilla luonnostaan on runsaampi talintuotanto. Se voi auttaa kyllä harventamaan pesuväliä heillä, jotka ovat käyttäneet liian voimakkaita ja päänahkaa ärsyttäviä shampoita, mikä on aiheuttanut normaalia runsaamman talintuotannon. No poo -pesu sopii siis paremmin henkilöille, joilla olisi luonnostaankin harvempi pesuväli.
Kiitos. Nuorena mulla oli älyttömän rajoittuvat hiukset ja pesin joka päivä.
Ilmeisesti olet kuormittanut liikaa kun nykyisin en kestä juuri mitään. Hiuspohja on ihan kaamea. Enää onneksi ei rahoitus pahasti.
Ajattelin kokeilla. Myös ihon pesuun haen vaihtoehtoja
Vierailija kirjoitti:
Kiitos. Nuorena mulla oli älyttömän rajoittuvat hiukset ja pesin joka päivä.
Ilmeisesti olet kuormittanut liikaa kun nykyisin en kestä juuri mitään. Hiuspohja on ihan kaamea. Enää onneksi ei rahoitus pahasti.
Ajattelin kokeilla. Myös ihon pesuun haen vaihtoehtoja
Sulle voisi sopia ruokasoodan sijasta tuo savella pesu, koska savihan samalla hoitaa päänahkaa. Kokeile valkosavea. Voit käyttää valkosavea myös kasvoilla naamiona. Se sopii herkälle iholle. Mutta muista se latvojen hoito! Hiushuuhteita löytyy erilaisia, jos tuo omenaviinietikkaseos ei inspaa. Kuivuneissa hiuksissahan se ei tuoksu yhtään miltään, mutta huuhdeltaessa toki haiskahtaa kylppäri sitten omenaviinietikalta. :)
P.S. Lääkärithän suosittelevat perusvoiteella hiusten pesemistä, jos on päänahkaongelmia. Kokeile siis Humektanilla pesua, jos tämä vaihtoehto kiinnostaa.
Suosittelen mieluummin kokeilemaan muita shamppoita kuin ituhippeilemään. On semmonen parin vuoden projekti kun näytät vaan tosi tosi likaselta & kerranki jos laitat shampoota on koko juttu pilalla.
Itsellä on tosi hauraat ja huonokuntoset hiukset, joten teen 2x viikossa hoitoainepesun ja 2x shampoo