Vaimoni on narsisti, tai jotain
Kaunis, rakastettamani vaimoni on narsissi tai rajatilapersoona. Toivon olevani väärässä.
En ole tätä itselleni myotänyt aiemmin, mutta pelkäämpä pahoin että otsikkoni väite on tosi.
Kamalimpia metodeita, joita hän käyttää minuun on esittää kysymys ja kun alan vastaamaan, hän alkaa puhumaan päälleni omaa vastaustaan minulle esittämään kysymykseensä.
Vartin päästä hänen vastauksensa on muuttunut minun vastauksekseni.
Onko mitään toivoa, että hän voisi kasvaa näissä asioissa.
Olen niin ahdistunut miten koko elämä jumittautuu yhden ihmisen järjettomään valtataisteluun.
Itse tyoskentelen etäällä ja hänen autonsa tarvitsee uudet renkaat. Nyt ei suostu kertomaan mitä numeroita auton renkaissa on (215/45 17" tod näk) jotta voisin ostaa autoon uudet renkaat ja hän voisi vain ajaa liikkeeseen ja vaihdattaa ne. Vika on minussa kun en saa hoidettua tällaistakaan asiaa.
Olen niin väsynyt. Olen niin surullinen. Olen niin epätoivoinen.
En halua erota. Kokisin, että elämäni on turha ja liian täynnä tuskaa.
Voiko olla mitään mahdollisuuksia, että aikuinen kasvaisi ja pystyisi normaaliin ajatusten vaihtoon.
Ps hän tulee lukemaan tämän ja olen taas mokannut pahasti kun julkisesti retostelen ja valehtlen meidän asioista. (anonyymisti)
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
No mä uskon että tää on totta. Syy: olen itse vaimosi kaltainen. OLIN!!! Tähän syksyyn saakka, ja monta vuotta. En ollut sitä edes tajunnut.
Mieheni on kiltti, hieman huono verbaalisesti ja onnistuu välillä sanomaan tahattomasti väärin jotain mistä suutun jne. Lopulta en vaan ikinä sietänyt sitä hidasta sönkötystä.. Tää on siis ihan pikkujuttu tässä koko sopassa. Mutta mä olen vaan vuosien aikana kehittänyt kaikesta elämästä sellaisen stressin, että mies on ollut sen kohde. Koska kaikki oma elämä on niin kaaoksessa enkä nauti mistään, ja kaikki ylimääräinen tuottaa stressiä ja ahdistusta... niin sen sijaan että olisin korjannut oman käytökseni (en kyllä edes tajunnut sitä) niin takerruin, kontrolloin, nypläsin, hääräsin, raivosin, nälvin - miestäni. Sain molemmat, sekä itseni että hänet, uskomaan että kaikki hänen tekemänsä ja sanomansa on väärin. ja juuri olisin voinut omassa pyhässä raivossani oikeuttaa itselleni tuollaisen rengasjutun, kun "mies on niin tyhmä että oppiipa".
No, mikä mut herätti tästä painajaisesta? Mies sanoi syksyllä, että haluaa erota. Näitä nimenomaisia syitä hän ei tuonut esiin. Mutta kun hajosin miljooniksi palasiksi ja itkin ja purin tunteitani, sanoin että rakastan häntä niin paljon että miten mä sen saan pois. Sitten mies näytti vähän erikoiselta ja sanoi, että "rakastatko? kun musta tuntuu että en mä ole kummoinenkaan tyyppi kun mä teen aina kaiken väärin". Se särki mun sydämen. Kun ihan oikeasti rakastan, mutta mun käytös on syönyt sen tunteen pois.
Nyt olen muutaman kuukauden aikana tehnyt ihan täyskäännöksen. ja yllätys - voin itsekin paremmin. mitä kauemmin tätä kestää sen selvemmin nään mikä perse olen ollut.
Sinä et ainakaan ole narsisti tai rajatilapersoona kuten ap epäilee vaimonsa olevan. Ja täällä moni epäilee että vaimo ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä uskon että tää on totta. Syy: olen itse vaimosi kaltainen. OLIN!!! Tähän syksyyn saakka, ja monta vuotta. En ollut sitä edes tajunnut.
Mieheni on kiltti, hieman huono verbaalisesti ja onnistuu välillä sanomaan tahattomasti väärin jotain mistä suutun jne. Lopulta en vaan ikinä sietänyt sitä hidasta sönkötystä.. Tää on siis ihan pikkujuttu tässä koko sopassa. Mutta mä olen vaan vuosien aikana kehittänyt kaikesta elämästä sellaisen stressin, että mies on ollut sen kohde. Koska kaikki oma elämä on niin kaaoksessa enkä nauti mistään, ja kaikki ylimääräinen tuottaa stressiä ja ahdistusta... niin sen sijaan että olisin korjannut oman käytökseni (en kyllä edes tajunnut sitä) niin takerruin, kontrolloin, nypläsin, hääräsin, raivosin, nälvin - miestäni. Sain molemmat, sekä itseni että hänet, uskomaan että kaikki hänen tekemänsä ja sanomansa on väärin. ja juuri olisin voinut omassa pyhässä raivossani oikeuttaa itselleni tuollaisen rengasjutun, kun "mies on niin tyhmä että oppiipa".
No, mikä mut herätti tästä painajaisesta? Mies sanoi syksyllä, että haluaa erota. Näitä nimenomaisia syitä hän ei tuonut esiin. Mutta kun hajosin miljooniksi palasiksi ja itkin ja purin tunteitani, sanoin että rakastan häntä niin paljon että miten mä sen saan pois. Sitten mies näytti vähän erikoiselta ja sanoi, että "rakastatko? kun musta tuntuu että en mä ole kummoinenkaan tyyppi kun mä teen aina kaiken väärin". Se särki mun sydämen. Kun ihan oikeasti rakastan, mutta mun käytös on syönyt sen tunteen pois.
Nyt olen muutaman kuukauden aikana tehnyt ihan täyskäännöksen. ja yllätys - voin itsekin paremmin. mitä kauemmin tätä kestää sen selvemmin nään mikä perse olen ollut.
Sinä et ainakaan ole narsisti tai rajatilapersoona kuten ap epäilee vaimonsa olevan. Ja täällä moni epäilee että vaimo ei ole.
Ensimmaiseksi toteankin haluavani olevani väärässä. Moni käytoksen nyanssi vaimolla viittaa rajatilapersoonaan. Toivon tietenkin olevani väärässä koska oikeassa ollessani tilanne on toivoton.
Vauvapalstan keskustelut ovat aina näin. Jos olisin kirjoittanut olevani nainen ja vaimoni olevani mies vastaukset olisivat todella erillaisia.
Meidän suhteessa monet perinteiset käytoskuviot ovat päälaellaan perinteisiä sukupuolirooleja ajatellen.
Pintapuolelta minä olen kuitenkin macho ja teen vain miehisiätoitä. Vaimo taasen hoitaa kotia.
Se on kuitenkin pinta puoli vain.
Tunnepuolella olen empaattinen ja herkkä. Pyrin olemaan olematta Obelix, mutta kait se joskus sinne valahtaa. Yriän kuitenkin etten olisi.
Vaimo taaseen on vailla empatiaa, kova ja laskelmoiva. Perinteisi mies arvoja siis.
Haluaisin ja olenkin valmis tyoskentelemään parisuhteemme eteen, mutta ei se yksin tule onnistumaan. Melko usein tuntuu että vaimo hakee minusta vain hyotyä. Tienaan kolme kertaa hänen ansionsa. Osaan tehdä rahalla rahaa. Olen fiksu. Saan suurrimman nautinnon seksissä kun hän saa orgasmin.
Yritän siis tarjoa paljon, mutta koen saavani osakseni vain halveksuntaa ja vihaa.
Asetelma siis perinteinen kusipaa ja kunnon tytto, mutta sukupuolet toisinpain. Kilttimies syndrooma. Tuskin kovin moni ei katekorioisi minua kilttimies lootaan. Tosin kaikissa meissä asuu kilttimies. Kuinka dominoiva se on onkin toinen asia.
halusitko neuvoja vai vaan kitistä? sait niitä neuvoja
Kommentin 15 kirjoittajalle, tiedän tunteen. Otin eron vastaavassa tilanteessa esille kun koin, että ei ollut enää voimia jatkaa. Muutosta ei tullut eikä voinut edes myöntää olleensä ilkeä(vuosia) ja pyytää anteeksi. Yrittäessään säilyttää kasvonsa, ilmoitti itsekin haluavansa eron ja niin se ero sitten myös tehtiin. Jaa, että onko nyt paremmin. No ainakin se nälviminen ja kuormitus loppui.
Vierailija kirjoitti:
Ei se päälle puhuminen ole narsismin merkki, se on huonoa käytöstä ja kunnioituksen puutetta.
Minusta viittaa kyllä jonkinlaiseen manipuloivaan persoonallisuushäiriöön tuo että henkilö laittaa omat ajatuksensa sanoiksi toisen suuhun. Esimerkiksi minun äitini tekee sitä ja enimmäkseen vielä minun tai isäni kuulematta.
Teet vain miehisiä töitä, mutta nainen on se kylmä ja kova? Miksi en saa tästä kiinni? Onko vaimolla kolme palvelijaa, vai miksi tämä mihinkään tyytymätön laskelmoiva kovis ei laita sinua osallistumaan kotona? Jos kerran osaa laittaa maailmankirjat sekaisin yksien renkaiden takia?
Kai sekin mahdollista on, mutta eipä ole tullut vastaan. Miksi tämä kylmä ja laskelmoiva tyyppi olisi epävakaa - minulla on ollut sellainen nuoruudessa poikaystävänä, ja mitä kaikkea kamalaa se olikin, niin ei kyllä kumpaakaan noista. Siinä sen ihmisen parhaat puolet olikin, sillä oli tavallaan sydän vaikka se osasikin vaatia mahdottomia.
Narsismi sitten taas - no, mistäpä sen tietää kun sinä et kerro - ei se näistä renkaista vielä aukene.
Italiassa kaikki huutaa ja puhuu toistensa päälle. Kaikki italiaanot narsuja? 😀 kyökkipsykologi relaa nyt vähän...
Vierailija kirjoitti:
Teet vain miehisiä töitä, mutta nainen on se kylmä ja kova? Miksi en saa tästä kiinni? Onko vaimolla kolme palvelijaa, vai miksi tämä mihinkään tyytymätön laskelmoiva kovis ei laita sinua osallistumaan kotona? Jos kerran osaa laittaa maailmankirjat sekaisin yksien renkaiden takia?
Kai sekin mahdollista on, mutta eipä ole tullut vastaan. Miksi tämä kylmä ja laskelmoiva tyyppi olisi epävakaa - minulla on ollut sellainen nuoruudessa poikaystävänä, ja mitä kaikkea kamalaa se olikin, niin ei kyllä kumpaakaan noista. Siinä sen ihmisen parhaat puolet olikin, sillä oli tavallaan sydän vaikka se osasikin vaatia mahdottomia.
Narsismi sitten taas - no, mistäpä sen tietää kun sinä et kerro - ei se näistä renkaista vielä aukene.
Ilmaisin itseäni hieman huonosti.
En juuri siivoa tai hoida pyykkejä.
Teen ruokaa, hoidan lasten asioita. Pois lukien wilman.
Pää kotityoni on talon korjaaminen. Opettajana olo. IT tuki. Auto korjaaja. jne
Nyt juuri menee paremmin, mutta viime viikko oli kauhia. Nautitaan nyt tästä niin kaun kuin helpompi jakso kestää.
Tai jotain. Oli disclaimer siihen että en ala väittää tietäväni onko rakkaalla vaimollani todellista vakavaa persoonallisuushäiriotä
M43 kirjoitti:
Kaunis, rakastettamani vaimoni on narsissi tai rajatilapersoona. Toivon olevani väärässä.
En ole tätä itselleni myotänyt aiemmin, mutta pelkäämpä pahoin että otsikkoni väite on tosi.
Kamalimpia metodeita, joita hän käyttää minuun on esittää kysymys ja kun alan vastaamaan, hän alkaa puhumaan päälleni omaa vastaustaan minulle esittämään kysymykseensä.
Vartin päästä hänen vastauksensa on muuttunut minun vastauksekseni.Onko mitään toivoa, että hän voisi kasvaa näissä asioissa.
Olen niin ahdistunut miten koko elämä jumittautuu yhden ihmisen järjettomään valtataisteluun.Itse tyoskentelen etäällä ja hänen autonsa tarvitsee uudet renkaat. Nyt ei suostu kertomaan mitä numeroita auton renkaissa on (215/45 17" tod näk) jotta voisin ostaa autoon uudet renkaat ja hän voisi vain ajaa liikkeeseen ja vaihdattaa ne. Vika on minussa kun en saa hoidettua tällaistakaan asiaa.
Olen niin väsynyt. Olen niin surullinen. Olen niin epätoivoinen.
En halua erota. Kokisin, että elämäni on turha ja liian täynnä tuskaa.Voiko olla mitään mahdollisuuksia, että aikuinen kasvaisi ja pystyisi normaaliin ajatusten vaihtoon.
Ps hän tulee lukemaan tämän ja olen taas mokannut pahasti kun julkisesti retostelen ja valehtlen meidän asioista. (anonyymisti)
kannattaa erota kun on liian myöhäistä :( ei muutu normaaliksi ihmiseksi pahemmaksi muuttuu ajan, saatossa. narsismi on sairaus ja siitä ei parane
Voimaantunut vasemmistokonservatiivifeministi?
Narsistiset kiusaajat eivät muutu, koska ovat lähtökohtaisesti kehityskelvottomia.
Tossukat itkupillit voi muuttua. Tosin siltä lähimmältä, kiusaajalta ei sitä tukea saa, päinvastoin kiusaaja ei kestä mitään kehitystä kun itsessään ei sitä tapahdu, ja valta-asema horjuu.
Jokaisen tossukan pitäisi itse vahvistaa itseään, lukekaa tai hakekaa ammattiapua. Kiusaaja yrittää sabotoida tossukan kasvua tietysti, mutta jokainen on kuitenkin erillinen yksilö ja velvollinen huolehtimaan ensisijaisesti itsestään.