Kierukasta tulehdus, onko mahdollista? Kokemuksia?
1,5v ollut kierukka, alun muutaman kk tiputtelun ja vuodon jälkeen vuodot loppui kokonaan moneksi kuukaudeksi sitten taas palaililvat tosi vähäisinä. Nyt pari kk sitten tuli 1,5vkoa ihan tosi runsaasti vuotoa. Soitin neuvolaan, sanoivat et seuraa tilannetta. Se sitten taukosi taas kunnes alkoi tiputteluna ja välillä runsaampana uudelleen. Nyt taas oli 3 viikkoa epämääräistä enemmänja vähemmän vuotoa plus olen ollut sitkeästi flunssassa ja kuumetta ollut 2 eri kertaa. Samalla ajalla. lisäksi kuukautiskivun kaltaisia alavatsakipuja. Taas soitin neuvolaan, eivät suostu antamaan edes ns kontrolliaikaa kun selitin tilannetta.
Kysymys kuuluu siis onko kellään tullut kierukasta tulehduksia ja miten ovat oireilleet? Mulla ei yleensä ole juuri lainkaan flunssaa tai kuumetta ja tää vuoto/särkytilanne huolestuttaa. Olenko ihan vainoharhainen vai marssinko tästä seuraavasi terveyskeskukseen ihan vaa tutkituttamaan flunssaani jotta saan mielenrauhan?
Kommentit (6)
Olen ollut niin ihmeissäni etteivät voi edes tarkistaa tilannetta kun kierukkaa laitettaessa sanottiin et heti yhteys sitten jos yllättäviä muutoksia ilmenee. Huomenna varmaan sitten soittoa terveyskeskuksen puolelle.
Kiitos vastauksestasi.
Ap
Toinen vaihtoehto voisi olla, että kierukka on huonossa paikassa, valahtanut kohdunkaulakanavaan. Se aiheuttaa mainitsemiasi vuoto-oireita, mutta ei kuumetta. Infektio-oireisiin kuuluu lisäksi voimakkaan pahanhajuinen vuoto. Tilanne olisi hyvä tarkistaa ultraäänellä.
Vierailija kirjoitti:
Toinen vaihtoehto voisi olla, että kierukka on huonossa paikassa, valahtanut kohdunkaulakanavaan. Se aiheuttaa mainitsemiasi vuoto-oireita, mutta ei kuumetta. Infektio-oireisiin kuuluu lisäksi voimakkaan pahanhajuinen vuoto. Tilanne olisi hyvä tarkistaa ultraäänellä.
Okei, vuoto ei ole erityisen pahanhajuista ollut, tosin ei se kukkasiltakaan tuoksu 😬
Tätä minäkin yritin puhelinvastaamon hoitsulle tarjota vaihtoehdoksi ja pelkoa siitä että ehkäisytehokin on voinut heiketä? Silti en saanut aikaa tarkastukseen.
Kiitos sullekin.
Ap
Mulla oli kierukka ihan missä pitääkin ja siitä tuli sitte kunnon tulehdus kierre. Loppui vasta kun kierukka poistettiin. Ja lääkäri sanoi itsekin että kierukka aiheutti.
Kierukka aikoinaan aiheuttanut 2 kohtutulehdusta, ja oli pakko poistaa. Alavatsaoireet samankaltaisia. Lääkäriin.
Lekuriin.Heti.Kerrot myös että epäilet kierukasta johtuvaa tulehdusta.