Uskallanko uimaan?
Menossa on rv 34+4, ja olen käynyt säännöllisesti uimahallissa uimassa kerran viikossa. Terveyskeskuksen ruuhkasta johtuen sain viimeisen lääkäriajan vasta rv 38+0, joten en tiedä mikä kohdunsuun tilanne on tällä hetkellä. Viikolla 29 kohdunsuu oli kiinni mutta pehmeä, kohdunkaulaa jäljellä 3 cm (sama kuin alussa). Ennakoivia supistuksia on ollut hyvin vähän. Mietyttää, että uskallanko vielä käydä uimassa. Mitä jos kohdunsuu onkin alkanut aueta, voinko sitten saada jonkun tulehduksen uimahallin vedestä? Uskaltaisitko sinä sijassani jatkaa uintia?
Kommentit (10)
Mulla oli kohdunsuu pehmentynyt ja lyhentynyt 2cm:iin vkolla 32. En ole saanut uida neuvolan ohjeiden mukaan sen jälkeen. Ihan kuulemma vaan sen takia ettei otettaisi turhia riskejä bakteereiden takia.
itsellä menossa rv26, kohdun ulkosuu oli auki vähän jo rv20, samoin vähän pehmentynyt, rv25 lääkärintarkastuksessa sama tilanne, paitsi ehkä aavistuksen lyhentynyt (aikaisemmin ei siis ollenkaan lyhentynyt). Kysyin tarvitseeko vältellä mitään tms., ja kerroin käyväni uimassa, niin ei kieltänyt uimista, eikä liikkumista, jos ei ala supistella kipeästi/säännöllisesti/paljon. Tähän mennessä ei ole oikeastaan supistellut, ja uimassa olen ajatellut käydä noin kerran viikossa (tosin uin hyvin rauhallisesti noiden supistusten pelossa). Eli näin mulle, eli varmaan uskaltaisin sinua mennä, mutta ainahan sitä voi vielä jostain kysyä.
Minulla on nyt viikkoja 36+3. Pari päivää sitten lääkärin tarkastuksessa todettiin, että kohdunkaulasta enää reuna jäljellä ja sormelle auki. Minulle kuitenkin sanottiin, että voin hyvin mennä uimaan, koska vauvahan on siellä kohdussa omassa pussissaan. Mieli tekisi mennä, mutta epäilyttää kuitenkin.
Ei ole edes tullut mieleen, että siinä olisi mitään riskiä.
Se on lähes ainoa liikuntamuoto mitä voin harrastaa tämän liian aikaisin laskeutuneen vauvan kanssa, kun kävelykin on tuskaa ja lenkkeily haavetta vain.
Mulla oli viime tarkastuksessa joskus 2vk sitten kohdunkaulaa jäljellä 2cm ja oli pehmeä. Esikoisen kanssa oli paikat auki 3cm jo jonkin aikaa ennen laskettua aikaa.
Jatkan uimista edelleen, onhan uimahallien vesi ihan kloorattua ja vauva on tosiaan omassa pussissa.
unsku rv 35+1
että niin kauan saa uida kunnes kalvot menee puhki. Eli oikeestaan synnytykseen asti. Terkkatäti sano että " siinä vaiheessa ku kalvot puhkeaa ja jos oot lähössä just uimaan ni vaihda reissu sairaalaan!"
Itsekin uin monta kertaa viikossa ja siksi heti kysyinkin et voinko uida aivan loppuun asti. Ainoa liikuntamuoto tällä hetkellä mullakin joka käy. Kävelystä alkaa heti suppailee!
Soffu 28+3
Esikoista odottaessani uin viimeisen kerran uima-altaassa olikohan se kolme päivää ennen synnytystä?! Ja tyttäremme synnytin 11 päivää yliaikaisena. Neuvolan tätikin tiesi, että käyn kaksi kertaa viikossa uimassa - kerran tuolloisen kerrostaloyhtiömme saunan yhteydessä olevassa pienemmässä altaassa, kerran ihan kunnolla kiskaisemassa yleisessä uimahallissa kolmen kilometrin lenkin vauhdilla ja sen päälle sitten porealtaissa loikoilin, ramppasin saunat ja höyrysaunat ja eri sorttiset hierovat suihkut ja putoukset läpi ; ). Täti päinvastoin tykkäsi hyvää!
Olin meinaan aika hyvässä fyysisessä kunnossa, paikat kiinni etc. kaikki siis hyvin. Mutta hänen puheistaan kyllä käsitin, että vaikka olisi ollut kaulaa lyhentynyt, kohdunsuu pehmentynyt tai peräti hieman aukikin, niin olisin saanut kuitenkin painella plutaamaan. Totesi mielestäni, että sitten ei enää saa mennä, jos kalvot puhkeavat, tai limatulppa on poistunut?! En ihan tarkkaan jaksa muistaa. Ja siinä vaiheessa, kun uima-altaaseen meno on kiellettyä ei sovi myöskään mennä sinne kotikylpyammeeseenkaan infektioriskin vuoksi.
Nyt kun odottelen toista lastamme, oinen neuvola, paikkakunta ja täti kyseessä, mutta tuntuu pitävän tämäkin täti aika hyvässä turvassa muksua masussa. - Se kun siellä loikoilee paikkojen ollessa kiinni käytännössä kolmessa päällikkäisessä pussissa hänen mukaansa. Niiden väliin saattaa olla jäänyt/masun hyllyessä saumakohdista tihkuu toiseen kerrokseen joskus tilkkanen lapsivettä (eli voi pöksyynkin tulla), mutta sitäkään ei kannata kuulemma säikähtää - ellei sitten tule tasaisesti ja runsaasti koko ajan lapsi vettä. Eli hänen mukaansa ne kalvot ja lapsivedetkin siellä perimmäisessä sopessa ovat tallessa ja turvassa, vaikka joissain saumoissa pikkaisen falskausta esiintyisi.
Ei kun nauttimaan polskuttelusta! : ) Itse tilanteessasi menisin!
- Tiina -
..kävin esikoista odottaessa siis kaksi kertaa VIIKOSSA uimassa rutiinin omaisesti ja tosiaan yliaikaisenakin " loppuun" asti.
- Tiina -
Hei!
Itse kävin äitipolilla pari viikkoa sitten lääkärin juttusilla. Kohdunkaulani tilanne on ollut pehmeä jo kauan, pituutta se kolmisen senttiä. Kyselin lääkäriltä uimisesta jalääkäri oli sitä mieltä, että ehdottomasti uimaan saa ja pitää mennä, jos se on hyvä liikuntamuoto äidistä itsestään. Hän kuitenkin totesi, että kloorattu vesi voi aiheuttaa hiivainfektioita ja niiltä voi välttyä, jos sujauttaa tamponin uintireissun ajaksi ja nappaa sen sitten pesutilojen vessoissa pois.
No, olen uskaltautunut uimaan ilman tamponia ja uskaltaudun vastakin :). Tämä liikuntamuoto on minulle sellainen, ettei aiheuta supistuksia ja liikkua on muiden terveysseikkojen takia ihan pakko.
Kevis rv 33
... Taidan minäkin sitten mennä turvallisin mielin uimaan. Se on ihana liikuntamuoto, ainut kerta viikossa, kun unohtaa olevansa hehtaarivalas! Vesi kannattaa isoa masua. Uin kerran viikossa 2 km. Tosin nyt pukkaa flunssaa päälle, joten uinti saa jäädä tältä viikolta.
Minttuli79 34+5
Esikoista odottaessa en ehkä olisi mennyt :)