Naapurini varastaa taloyhtiön sähköä :D
Kerrosta alempana on nyt useamman päivän ollut sähköjohto pujotettuna postiluukun kautta rappukäytävän puolella olevaan pistorasiaan. Kuinka pihi pitää olla, ettei viitsi yhden laitteen sähköstä maksaa? Minä en kyllä kehtaisi! Tunnustaako joku täällä tehneensä noin?
Kommentit (62)
Huumekasvien kasvatus vie paljon energiaa.
Kuulostaa naapurin kamapäältä, tekee aina saman kun sähköt suljetaan maksamattomien laskujen takia ja espoon asuntojen isännöitsijän mielestä ihan hyväksyttävää toimintaa eli sallittua, koska ei ottanut siihen mitään kantaa, ei puuttunut siihen
Onpa täällä taas porukkaa. Parista päivästä en vielä lähtis hillumaan, jos puhutaan viikoista tai kuukausista, niin eri homma. Joo, maksaa yhtiölle, jos joku ottaa sähköä käytävästä, mutta pohtikaas nyt huviksenne paljonko parin päivän sähköt johonkin kämppään maksaa jaettuna jokaiselle osakkaalle, vai osaatteko?
Ilmoita isännöitsijälle. Älä vedä johtoa irti, koska naapurilla voi olla lupa käyttää taloyhtiön sähköä.
Vierailija kirjoitti:
Onpa täällä taas porukkaa. Parista päivästä en vielä lähtis hillumaan, jos puhutaan viikoista tai kuukausista, niin eri homma. Joo, maksaa yhtiölle, jos joku ottaa sähköä käytävästä, mutta pohtikaas nyt huviksenne paljonko parin päivän sähköt johonkin kämppään maksaa jaettuna jokaiselle osakkaalle, vai osaatteko?
varastamista on aina varastamista. Eihän se haittaa jos lainaa venettäsi pari päivää, sehän on jo maksettu.....
Asuin aikoinaan kerrostalossa, niin alakerran naapuri teki samaa. Oli vanhempi herra ja pirun pihi (sillä oli paljon ehdotuksia kuinka taloyhtiössä pystyttiin säästämään).
Irrotin aina ohikulkeissani sen piuhan seinästä. Sitten se laittoi heippalapun, että kuka julkeaa hänen sähköjohtoonsa koskea.
Joku väärä leuka teki vastineen, että HYVÄ IDEA! Alanpa itse samaan puuhaan.
Lähemmäs puoli vuotta meni ennenkuin setä luovutti. Hän marmatti pihalla ohikulkijoille ja kyseli kaikilta, että ketkä häntä oikein kiusaa. Hihhihiiii!
Nykyisessä rivarissa taloyhtiön entinen puheenjohtaja piti etuoikeutenaan käyttää taloyhtiön vettä kesällä pihansa kasteluun. Senkin nappasin irti aina ohikulkeissani. Asiasta on kokoonnuttu, puhuttu ja kielletty, mutta niin vaan homma jatkui useamman kesän. Taisi se jonkun laskunkin saada. Perusteli, että jotain korvaustahan hänen on saatava puheenjohtajuudestaan. Se olikin hänen valtakautensa sitten siinä. Seuraavaa kesää odotellessa.
Parempi niksi:
Piikkaa reikä oman pistorasiasi alle. Naapurin pistorasia on siinä takana. Siitä kun johdotat, kukaan ei huomaa. Mutta älä ota liikaa, muuten naapuri huomaa laskusta.
Naapurin ukko lataa sähköautoaan lämmitystolpasta. Käy kahden tunnin välein vääntämässä sähkön uudelleen käyntiin. Odotan mielenkiinnolla kevään yhtiökokousta, onkohan muutkin havainneet, että me maksetaan taloyhtiönä tämän yhden autoilua. Meille muillekin voisi järjestää jonkinlaiset bensa-voucherit huoltoasemalle.
Kun taannoin meidän rivitaloyhtiön piha asfaltoitiin, tämä sama tyyppi vaati, että asfaltoinnin maksut jyvitetään sen mukaan, missä kohtaa pihaa kenenkin osakkaan asunto on. Eli koska pihan perällä asuva käyttää asfalttia enemmän, hänen pitää maksaakin enemmän. Ja monenlaista muutakin naukumista on riittänyt vuosien varrella.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät, että kyse on yhdestä laitteesta? Jos onkin jatkojohto, jonka päästä virran voi jakaa useampaan laitteeseen.
Ja jos asunnossa asuu sähkömies (tai muu asiansa osaava), niin kylläpä saunailtaisin virran ottaminen kiukaaseen ulkopuolelta alentaisi jo kivasti sähkölaskua.
En itse tee noin (en kehtaisi, enkä vaikeita kytkentöjä osaisikaan). Mutta ainahan varkaista on ollut ja on olemassa.
Sähkömies olisi kyllä keksinyt hieman nohevempiakin ratkaisuja varastaa sähköä.
Normaalipummeilla sähköt ei katkea, koska sossu maksaa asumiskulut.
Mutta uskon tosiaan että kyse on siitä että asunnosta on sähköt poikki syystä tai toisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla oma sähkö katkaistu. Ilmoita isännöitsijälle.
En tiedä kehtaanko. Vaikuttaisin kerrostalokyylältä, erityisesti kun olen joutunut kerran aiemmin tekemään häiriöilmoituksen yhdestä metelinaapurista. Toivottavasti joku muu ilmoittaa.
Mitään tuollaisia aleta ilmoittamaan. Anna toisen säästää vähän sähkössä. Oikeastaan ainoa mistä ilmoitan on se jos naapurissa tapellaan niin että on syytä pelätä jonkun hengen tai terveyden puolesta. Mun puolesta saa vöhniä sähköä, kasvattaa ganjaa jne. E todellakaan pikkujutut purista.
Vierailija kirjoitti:
Naapurin ukko lataa sähköautoaan lämmitystolpasta. Käy kahden tunnin välein vääntämässä sähkön uudelleen käyntiin. Odotan mielenkiinnolla kevään yhtiökokousta, onkohan muutkin havainneet, että me maksetaan taloyhtiönä tämän yhden autoilua. Meille muillekin voisi järjestää jonkinlaiset bensa-voucherit huoltoasemalle.
Kun taannoin meidän rivitaloyhtiön piha asfaltoitiin, tämä sama tyyppi vaati, että asfaltoinnin maksut jyvitetään sen mukaan, missä kohtaa pihaa kenenkin osakkaan asunto on. Eli koska pihan perällä asuva käyttää asfalttia enemmän, hänen pitää maksaakin enemmän. Ja monenlaista muutakin naukumista on riittänyt vuosien varrella.
Mä jotenkin diggailen tämmöisistä tyypeistä, tietty siihen saakka, kun ei mun elämää häiritse. ;)
Meidän taloyhtiössä on moinen venkula kanssa. Se on huikeeta mitä kaikkea ne piheyksissään (rahapulassaan) keksii. Miten tuo esille asian ja puhuu ihmisiä ympäri näihin järjettömiin ideioihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
varastamista on aina varastamista. Eihän se haittaa jos lainaa venettäsi pari päivää, sehän on jo maksettu.....
No mua ei kyllä haittais, jos joku meidän yhtiöstä pari päivää vetäis sähköä roikalla asuntoonsa. Ihan uskomatonta hurskastelua, kun ei toi ole mikään iso summa ja ihmisille nyt voi tulla kaikenlaisia elämäntilanteita. Kuten sanoin, niin viikkoja tai kuukausia jatkuva tilanne on jo eri.
Mutta kitiskää toki jostain parista sentistä, koska teillä on periaatteita. :D
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät, että kyse on yhdestä laitteesta? Jos onkin jatkojohto, jonka päästä virran voi jakaa useampaan laitteeseen.
Ja jos asunnossa asuu sähkömies (tai muu asiansa osaava), niin kylläpä saunailtaisin virran ottaminen kiukaaseen ulkopuolelta alentaisi jo kivasti sähkölaskua.
En itse tee noin (en kehtaisi, enkä vaikeita kytkentöjä osaisikaan). Mutta ainahan varkaista on ollut ja on olemassa.
Pälli. Kiukaat on kolmen sulakkeen takana.
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa juu olla ihan mykkänä ja odotella yhtiökokousta, jossa voidaan tehdä päätöksiä vain listalla olevista asioista. Niillä muita asioita -turpakäräjillä ei ole mitään merkitystä.
Kävin kattoo
Mulla on kolmen kympin takana, eli siihen saa siis n. 6 kw kiukaan laitettua. Jos maximit olisi 7,2 kw = 3 x 2400w, mutta ei kai kukaan hullu asenna sellaisia, että olisi riskirajoilla.
Ja yleensä pienimmissäkin kiukaissa alkaa olemaan tuo 6 kw, sitä et yhdestä sähköjohdosta vetele. Kun yhdestä kympistä teoreettisesti saa sen 2400w, tosin mulla jännite on 230V, eli ei siitä saisi pihalle kuin alle 2300W / Per sulake.
Liesi näyttäisi olevan 3x 16A
Sinccis
Epäilen kyllä, että kämpässä tehdään jotain remonttia, jonka takia siellä on esim. lattiakuivuri päällä yötä päivää ja taloyhtiön kuuluukin maksaa nämä sähköt.
Vedä töpseli irti, sitten johto sivuleikkureilla poikki ja nopeasti häviät paikalta. Toistat tätä niin kauan, kuin johto yhtiön töpseliin ilmestyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mua ei kyllä haittais, jos joku meidän yhtiöstä pari päivää vetäis sähköä roikalla asuntoonsa. Ihan uskomatonta hurskastelua, kun ei toi ole mikään iso summa ja ihmisille nyt voi tulla kaikenlaisia elämäntilanteita. Kuten sanoin, niin viikkoja tai kuukausia jatkuva tilanne on jo eri.
Mutta kitiskää toki jostain parista sentistä, koska teillä on periaatteita. :D
No, ei se yleensä ole parista päivästä kiinni. Jos sähköt ovat poikki maksamattomista laskuista, niin se ei aukea ilman takuurahaa. Eli silloin kyseinen asukas voi olla ilman sähköä monta viikkoa kuunes sen saa taas auki. Ja, ei se myöskään katkaista ilman monta varoitusta, joten eiköhän se töpseli ole siinä tovin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiukaaseen ei käy perus 220v käytävästä. Meillä uusi naapuri teki noin ennen kuin oppi ettei täällä varasteta sähköä normaalisti.
Nykyisin jännite on noin 230V ja 16A pistorasista saa 3,6kW ja sellaisia kiukaita löytyy että töpselisähkö riittää. https://www.taloon.com/sahkokiuas-harvia-vega-compact-bc35-3-5-kw-2-4-5…
Ehkä tyyppi on väsännyt saunan vessaan tms. ja ottaa sähkön rapusta että tulee edukkaammaksi.
Pitäähän toisen saada ruuat tehtyä jos on sähköt poikki. Olen itse aina yöllä käyttänyt taloyhtiön sähköjä jos itsellä ollut ne poikki. Pitkään vaan huoli omista asioista jos ne on ovat paremmassa jamassa kuin toisella. :D