Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi täyttää 3 ja käyttää vieläkin vaippaa

Vierailija
08.11.2017 |

Huoh. Kesästä asti on vessajuttuja aktiivisesti harjoiteltu. Välillä menee päiviä (kotona) ihan ok, menee itse potalle (tai pöntölle, tykkää enemmän siitä) mutta välillä ihan laiskuuttaan pissaa housuun jos on jotakin mielenkiintoista tekemistä. Samoin kakan saattaa mennä tekemään jonnekkin piiloon, ja sitten tulee sanomaan että kakka pitää pestä pois. Poika tiedostaa tasan tarkkaan milloin on hätä, mutta syystä tai toisesta ei aina halua vessaan mennä.

Ollaan kehuttu ja tsempattu ihan hirveästi joka pissasta ja kakasta, viedään säännöllisesti vessaan, luetaan pottailukirjoja, jopa tarrataulun väsäsin motivaattoriksi, mutta joku asia tässä vielä haraa vastaan. Ollaanko ainoita joilla vielä kolmevuotiaalla on vaippa? Tässä oli pari kuukautta että annettiin vähän rauhaa asialle eikä painostettu vessaan millään tavalla, eikä oltu vahinkoja huomaavinaan, mutta nyt alkaa jo päiväkotikin ymmärrettävästi asiasta olla huolissaan.

Kohtalotovereita tai vinkkejä? Lapsi on muuten kaikilta taidoiltaan erittäin etevä, kielellisesti jopa aika paljon keskivertoa edellä, mutta tämä asia ei vain jotenkin etene.

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On vaippa meidänkin kohta kolme vuotiaalla. En tiedä miten oikein opettaa potalle tai pöntölle kun kumpaakin pelkää niin, että riivattu huuto alkaa kun yrittää niille ohjata.

Pelkää :"""D

Vierailija
62/83 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi potalla käyminen on asia, kun "lapsi on siihen valmis". 

Kyllähän kaikessa muussakin kasvatuksessa noudatetaan tiettyjä ikästandardeja. 

Imetys lopetetaan, kun äiti näin päättää. Itse syödään, kun lusikka annetaan käteen jne. 

Mikä ihmeen pyhä lehmä tämä vaipan käyttö on?

Parasta aloittaa potalla käyminen reilusti ennen kahta, jotta lapsi ei ehdi siihen liikaa tottua ja saavuttaa uhmaikää. 

Kolmivuotias kokee jo itsemäärämisoikeuteensa puuttumisena, kun vaaditaan potalle. Vaipasta on tullut osa itseä ja sontiminen siihen itsestäänselvyytenä. 

Mä olen ainakin imettänyt siihen saakka, että varsinaista vieroitusta ei ole tarvittu vaan lapsi on itse kyllästynyt rintaan/siirtynyt pääosin muuhun ravintoon. Samoin kuivaksi olen opettanut niin, että olen kokeillut ottaa vaipat pois säännöllisin väliajoin, ja laittanut ne takaisin jos vahinkoja sattuu jatkuvasti. Sitten eräällä kerralla vahinkoja ei sattunut enää yhtään. Voila: ei harjoittelua, ei opettamista (molemmat olivat tuolloin n. 2.5v), ei jatkuvaa siivousta, lapsi kuiva, tehtävä suoritettu.

En myöskään usko, että jokaikinen lapsi alkaa heti ongelmitta syödä itse lusikalla, kun sellainen hänelle annetaan.

En kerta kaikkiaan ymmärrä mikä siinä on ongelma, jos lapsi ei ole vaipaton alle 2-vuotiaana (paitsi, että se on ilmeisesti joidenkin mielestä "ällöttävää". Ympäristösyyt ymmärrän, mutta niihin ei ole tainnut kukaan täällä vedota, vaan siihen, että lapsen *vaan pitää* olla kuiva mahdollisimman aikaisin).

Ei kai kukaan ole sanonut, että pitää olla kuiva alle 2-vuotiaana. Siitä on kuitenkin puolet aikaa kolmivuotiaaksi, jolloin odotusarvo todellakin on tämä. 

Eikä se kuivuus niinkään, mutta ei paskanhajun levittäminen esim. kutsuilla ole suotavaa. Ison, sekaruokaa syövän lapsen köntsät housuissa ovat jotain todella epätoivottavaa. 

Suoli antaa merkkejä lapselle itselleen ja tarkkaavaiselle vanhemmalle siten, että 1-vuotiaana tämän voi hoitaa diskreetisti. 

Mutta kyllä kai jokainen vanhempi vaihtaa kakkavaipan heti? Jos ei, niin ongelma ei ole vaipan käyttö sinänsä vaan vanhempien välinpitämättömyys lapsen hoidossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kovin myöhään aloittavat monet vanhemmat pottaharjoittelun. Itsellä kolme lasta ja potalla on alettu käydä jokaisen kohdalla, kun kävelemään on opittu. Heti aamulla ensimmäisenä potalle. Aamupalan jälkeen ja joka ruokailun jälkeen ja päiväunien jälkeen. Onhan se rumbaa ja niin harvoin se pissa tuli ennen kuin 1,5 vuoden iässä alkoi jo päivittäin joku pissa tuleen potalle.

Kuivia jokainen oli, kun olivat täyttäneet 2 vuotta.

Taivas kun kaikilla ei ole yhtä yksinkertaiset lapset. Ei läheskään aina siitä ole kyse etteikö harjoittelua olisi aloitettu ihan riittävän aikaisin. Toiset pistää hanttiin asiassa ihan tosissaan vaikka mitä keinoja kokeillaan eikä painosteta kuitenkaan liikaa. Kannustetaan, keksitään, opetellaan, palkitaan, kehutaan. Asia alkaa sujua sitten kun lapsi on valmis eikä aiemmin.

Miksi sitten vielä 70-luvulla kaikki terveet lapset olivat kuivia jo paljon ennen kahta vuotta? 

Ovatko geenit puolessa vuosisadassa näin huonontuneet? Ja vieläkin yhteiskunnissa, joissa ei ole vaippakulttuuria samassa määrin lapset ovat "valmiita" huomattavasti aikasemmin. 

Olisiko massiivisella vaippateollisuudessa osuutensa asiaan?

Kyllähän sitä saa sievoiset summat käärittyä kun myy vaippoja vielä 3-vuotiallekin ja jopa 6-vuotialle. Aika monta vaippaa siinä ehtii myydä.

Mutta toki jos toitotetaan vanhemmille että lapsi ei ole valmis jne. onhan se hyvä siinä myydä vaippoja.

Vierailija
64/83 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Imetys lopetetaan, kun äiti näin päättää. Itse syödään, kun lusikka annetaan käteen jne. 

Parasta aloittaa potalla käyminen reilusti ennen kahta, jotta lapsi ei ehdi siihen liikaa tottua ja saavuttaa uhmaikää. 

Kolmivuotias kokee jo itsemäärämisoikeuteensa puuttumisena, kun vaaditaan potalle. Vaipasta on tullut osa itseä ja sontiminen siihen itsestäänselvyytenä. 

Mä olen ainakin imettänyt siihen saakka, että varsinaista vieroitusta ei ole tarvittu vaan lapsi on itse kyllästynyt rintaan/siirtynyt pääosin muuhun ravintoon. Samoin kuivaksi olen opettanut niin, että olen kokeillut ottaa vaipat pois säännöllisin väliajoin, ja laittanut ne takaisin jos vahinkoja sattuu jatkuvasti. Sitten eräällä kerralla vahinkoja ei sattunut enää yhtään. Voila: ei harjoittelua, ei opettamista (molemmat olivat tuolloin n. 2.5v), ei jatkuvaa siivousta, lapsi kuiva, tehtävä suoritettu.

En myöskään usko, että jokaikinen lapsi alkaa heti ongelmitta syödä itse lusikalla, kun sellainen hänelle annetaan.

En kerta kaikkiaan ymmärrä mikä siinä on ongelma, jos lapsi ei ole vaipaton alle 2-vuotiaana (paitsi, että se on ilmeisesti joidenkin mielestä "ällöttävää". Ympäristösyyt ymmärrän, mutta niihin ei ole tainnut kukaan täällä vedota, vaan siihen, että lapsen *vaan pitää* olla kuiva mahdollisimman aikaisin).

Ei kai kukaan ole sanonut, että pitää olla kuiva alle 2-vuotiaana. Siitä on kuitenkin puolet aikaa kolmivuotiaaksi, jolloin odotusarvo todellakin on tämä. 

Eikä se kuivuus niinkään, mutta ei paskanhajun levittäminen esim. kutsuilla ole suotavaa. Ison, sekaruokaa syövän lapsen köntsät housuissa ovat jotain todella epätoivottavaa. 

Suoli antaa merkkejä lapselle itselleen ja tarkkaavaiselle vanhemmalle siten, että 1-vuotiaana tämän voi hoitaa diskreetisti. 

Juu yksivuotta täytettyään lapsesta näki että nyt on kakkahätä, siirsin potalle jolloin lapsi vain kieltäytyi kakkaamasta seurauksena vatsaansa itkevä väsynyt pottakammoinen taapero. Muutaman tällaisen ummetuskerran jälkeen lapsi oppi kakkaamaan salassa, ei antanut enää mitään merkkejä hädästä. Lopetin lapsen kiduttamisen, yritetään sitten myöhemmin uudestaan, ihan diskreetisti.

Vierailija
65/83 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin päiväkodilla oli merkitystä vaipoista luopumisessa. Reilu 2 v lapsi nosti kotona hirveän metelin potalle menemistä. Ja teki asiat vaippaan.

Olin erittäin yllättynyt, kun päiväkodissa sanottiin että voisin tuoda lapselle alkkarit, hän ei tarvitse enää vaippaa täällä. Niinpä sitten kotonakin otettiin järeämmät palkinnot käyttöön ja kas, potalla asioiminen alkoi kiinnostaa. Eli meidän lapsi oli hommaan täysin valmis, mutta ilmeisesti vain vastaan panemisen ilosta tappeli kotona :D

Ja kyllä, hän sai palkinnoksi pienen herkkupalasen, kun kävi potalla. Palkitsemista kotona käytettiin noin kuukausi ja siitä se sitten unohtui kuin itsestään vähitellen.

Vierailija
66/83 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei olla 70-luvulla. Minusta ei ole oikein pakottaa pottaa vastustavaa lasta potalle väkisin. Enemmän vahinkoa sillä saa aikaan kuin mitään hyötyä. Enkä pidä ajatuksesta, että lasta, joka ei suostu potalle menemään, pidetään kovassa hädässä kunnes laskee alleen ja nöyryytetään märissä housuissa. Kotioloissa ehkä välillä niinkin, mutta ei muualla. Poikani suostui pottaan vajaa 3-vuotiaana ja sitten asiassa ei ongelmia ollutkaan, edes öisin. Pottaa kyllä yritettiin käyttää jo pitkän aikaa ilman että havaittavaa edistystä tuli. Ei kaikki lapset ole yhtä helposti ohjailtavissa. Kukaan ei enää muistele myöhemmin koska lapsi oppi kuivaksi koska sillä ei ole väliä. Sillä voi ollakin, millä tavoin se lapsi on kuivaksi opetettu.

Vierailija
67/83 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ei olla 70-luvulla. Minusta ei ole oikein pakottaa pottaa vastustavaa lasta potalle väkisin. Enemmän vahinkoa sillä saa aikaan kuin mitään hyötyä. Enkä pidä ajatuksesta, että lasta, joka ei suostu potalle menemään, pidetään kovassa hädässä kunnes laskee alleen ja nöyryytetään märissä housuissa. Kotioloissa ehkä välillä niinkin, mutta ei muualla. Poikani suostui pottaan vajaa 3-vuotiaana ja sitten asiassa ei ongelmia ollutkaan, edes öisin. Pottaa kyllä yritettiin käyttää jo pitkän aikaa ilman että havaittavaa edistystä tuli. Ei kaikki lapset ole yhtä helposti ohjailtavissa. Kukaan ei enää muistele myöhemmin koska lapsi oppi kuivaksi koska sillä ei ole väliä. Sillä voi ollakin, millä tavoin se lapsi on kuivaksi opetettu.

Ja vaippojen valmistajat kiittelevät. 

On todellakin väliä ympäristön kannalta, käytetäänkö vaippoja yksi- vai kolme, nelivuotiaaksi saakka. Ja kyllä muistan nämä kyvyttömät vanhemmat hautaan asti, jotka eivät ole lastaan opettaneet ulostamaan oikeaan paikkaan ajoissa. 

Vierailija
68/83 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On todellakin väliä ympäristön kannalta, käytetäänkö vaippoja yksi- vai kolme, nelivuotiaaksi saakka. Ja kyllä muistan nämä kyvyttömät vanhemmat hautaan asti, jotka eivät ole lastaan opettaneet ulostamaan oikeaan paikkaan ajoissa. 

Onneksi ihmisten elämä ei ole sinun muistamisistasi kiinni. Ne kolmevuotiaana kuivaksi oppineet porskuttavat iloisina vailla traumoja eteenpäin sillä välin kun sä muistelet toisten torttujen vääntöjä. Ei sullakaan hyvin mee.

Vierailija
69/83 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kovin myöhään aloittavat monet vanhemmat pottaharjoittelun. Itsellä kolme lasta ja potalla on alettu käydä jokaisen kohdalla, kun kävelemään on opittu. Heti aamulla ensimmäisenä potalle. Aamupalan jälkeen ja joka ruokailun jälkeen ja päiväunien jälkeen. Onhan se rumbaa ja niin harvoin se pissa tuli ennen kuin 1,5 vuoden iässä alkoi jo päivittäin joku pissa tuleen potalle.

Kuivia jokainen oli, kun olivat täyttäneet 2 vuotta.

Taivas kun kaikilla ei ole yhtä yksinkertaiset lapset. Ei läheskään aina siitä ole kyse etteikö harjoittelua olisi aloitettu ihan riittävän aikaisin. Toiset pistää hanttiin asiassa ihan tosissaan vaikka mitä keinoja kokeillaan eikä painosteta kuitenkaan liikaa. Kannustetaan, keksitään, opetellaan, palkitaan, kehutaan. Asia alkaa sujua sitten kun lapsi on valmis eikä aiemmin.

Miksi sitten vielä 70-luvulla kaikki terveet lapset olivat kuivia jo paljon ennen kahta vuotta? 

Ovatko geenit puolessa vuosisadassa näin huonontuneet? Ja vieläkin yhteiskunnissa, joissa ei ole vaippakulttuuria samassa määrin lapset ovat "valmiita" huomattavasti aikasemmin. 

Olisiko massiivisella vaippateollisuudessa osuutensa asiaan?

Tämä. Äideillä taisi ennen vanhaan olla hieman enemmän motivaatiota opettaa lapsi sisäsiistiksi kun oli vaan harsovaippoja jotka piti pestä hyvässä lykyssä käsin... Vaipat ei myöskään olleet lapselle niin mukavia, joten lapsen omakin motivaatio oli aivan toista luokkaa kuin nykyään.

Tätini oli kätilö ja on kertonut miten lapset pruukasi ennen olla kuivia 1,5 vuotiaana...

Vierailija
70/83 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu yksivuotta täytettyään lapsesta näki että nyt on kakkahätä, siirsin potalle jolloin lapsi vain kieltäytyi kakkaamasta seurauksena vatsaansa itkevä väsynyt pottakammoinen taapero. Muutaman tällaisen ummetuskerran jälkeen lapsi oppi kakkaamaan salassa, ei antanut enää mitään merkkejä hädästä. Lopetin lapsen kiduttamisen, yritetään sitten myöhemmin uudestaan, ihan diskreetisti.

Ja pikku terroristi on syntynyt. Aiotko aina karkkihyllylläkin antaa periksi jos lapsi itkee?

Vierailija
71/83 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ne harsovaipatko on tämän päivän äitien vika? Turha syyllistää vanhempia.

Vierailija
72/83 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki normaalit lapset oppivat pytylle ennen kuin menevät kouluun. Ei haittaa yhtään, jos 3-vuotiaalla on vaippa.

Meidän poika tiesi hyvin viimeistään 2-vuotiaana, mitä pottaan tehdään. Jos sain sen potalle, se pissasi ja kakkasi ihan hyvin. Mutta kun se ei kertonut koskaan, että on hätä.

Annoin olla. Ajattelin, että opettakoot tarhassa.

Kun poika oli melkein 4, aloin itse vähän kyllästyä. Päätin vaan yksi aamu, että nyt ei enää pidetä vaippaa. Siitä se sitten lähti ja noin viikossa päästiin vaipoista eroon.

Olen itse sitä mieltä, että asia meni lopulta noin helposti nimenomaan siksi, että lapsi oli vihdoin siihen valmis. Ja heti kun se oppi pois vaipoista, se oppi samantien kertomaan hädästään, menemään vessaan oma-aloitteisesti (ei halua minua mukaan) hoitamaan asiansa vessassa, pesemään kätensä jne. Ei ne 1-vuotiaat potalle opetetut osaa tota koko kuviota.

Vierailija
73/83 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh miten yksiulotteista ja mustavalkoista ajattelua. Toivottavasti et ole tuollaisella tuomitsevalla mentaliteetillä missään ammatillisessa kasvatustehtävissä.

Vierailija
74/83 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaippa pois! Ei 3-vuotias enää montaa kertaa halua housuun kakata!

Vierailija
75/83 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 56 v ja käutän vaippoja.

Vierailija
76/83 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kyllä kai jokainen vanhempi vaihtaa kakkavaipan heti? Jos ei, niin ongelma ei ole vaipan käyttö sinänsä vaan vanhempien välinpitämättömyys lapsen hoidossa.

Ehtiihän se paskan haju levitä juhlatiloihin. 

Ja kyllä se on kiusaannuttavaa, jos isot lapset viedään kuin vauva pesulle ja vaipan vaihtoon. 

Pysykööt poissa ja kotonaan tehkööt mitä haluavat. 

Vierailija
77/83 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin päiväkodilla oli merkitystä vaipoista luopumisessa. Reilu 2 v lapsi nosti kotona hirveän metelin potalle menemistä. Ja teki asiat vaippaan.

Olin erittäin yllättynyt, kun päiväkodissa sanottiin että voisin tuoda lapselle alkkarit, hän ei tarvitse enää vaippaa täällä. Niinpä sitten kotonakin otettiin järeämmät palkinnot käyttöön ja kas, potalla asioiminen alkoi kiinnostaa. Eli meidän lapsi oli hommaan täysin valmis, mutta ilmeisesti vain vastaan panemisen ilosta tappeli kotona :D

Ja kyllä, hän sai palkinnoksi pienen herkkupalasen, kun kävi potalla. Palkitsemista kotona käytettiin noin kuukausi ja siitä se sitten unohtui kuin itsestään vähitellen.

Miten on mahdollista, että ihan ilman "herkkupalasia" hoituvat normaaliin kasvatukseen liittyvät jutut. Olenko joku supermamma?

Ja ihan perusjuttuihin luen siisteyskasvatuksen. Neljä lasta ja täysin siistejä kaikki puolentoista ja kahden vuoden välillä. 

Mikä ihmeen pottapelko? Väärin tehty lapselle, jos tällainen pääsee kehittymään. 

Vierailija
78/83 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hyi olkoon jos pitää jonnekkin olkkariin pottia viritellä. Jos kuivaksi opetellaan niin onko toi matka vessaan sitten se ylivoimaisin osuus, hätäähän siinä opetellaan tunnistamaan.

Ihmeellisen ison numeron saatte noinkin pienestä asiasta. Lapsi oppii senkin taidon siinä sivussa, ei tarvitse itseään tuhannen mutkalle vääntää kera palkintojen ja kannustimien. Kuivaksi oppiminen on lapsentahtista, se ei siitä miksikään muutu.

Itselläni on 3 lasta joista jokainen on oppinut omaa tahtiaan. Esikoinen oli yökastelija 5 vuotiaaksi vaikka oli päiväkuiva 2 vuotiaana, keskimmäinen oli kuiva 1,5 vuotiaana ja kolmas alle 2 vuotiaana. Ei meillä vahinkoja tapahtunut kuin kerran pari, eikö ollut pottia joka huoneessa.

Älkää nyt itseänne siitä syyllistäkö, näkeehän näitäkin lukiessa että taitoja yritetään opettaa äidin tahtiin, ei lapsen. Lapsi oppii kyllä ilman pakottamistakin. On parempia ja huonompia päiviä. Asia kuitenkin muhii siellä lapsen aivoissa ja sitten siitä tulee automaatio.

Kaverin lapsi oli 3 vuotias kun äiti sitten kysyi väsyneenä miksi teet rakas vaippaan kun pitäisi jo pottaan opetella. Lapsi mietti pitkään ja vastasi sitten, jos et laita minulle vaippaa, en saa pusuja masuun. Lapselle ne vaipanvaihtohetket oli siis tärkeitä hetkiä äidin kanssa hassutellen. Äiti lopetti sen ja hassuttelu siirrettiin siihen hetkeen kun potan jälkeen vedettiin pöksyt jalkaan. Lapsi oli kuiva päivässä.

Eipä sitä aina uskoisi mitä siellä lapsen mielessä liikkuu.

No hyi olkoon, kuinka kapeakatseinen olet.

Meillä nyt vain toimi potta olkkarissa, teillä se ei olisi tullut kuuloonkaan. Koin helpommaksi pitää sen potan lähellä lasta, jotta pääsi nopeasti asioille, pidätyskyky kun ei noilla alle kaksivuotiailla huima ole.

Potalleopettelusta nimenomaan ei tehty numeroa. Omaa tahtiaan nuokin oppivat, eihän sitä edes voi jouduttaa (vaikka se potta olkkarissa olisikin).

8

Vierailija
79/83 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja pikku terroristi on syntynyt. Aiotko aina karkkihyllylläkin antaa periksi jos lapsi itkee?

En, ei lasta satu eikä siltä mene yöunet siitä ettei saa karkkia (eikä kyllä osaa edes vaatia karkkia kun ei sellaista koskaan ole ostettu).

Syötätkö sinä lapsellesi kalaa koska sanotaan, että kalaa kuuluu syödä, vaikka hänelle tulisi kovat tuskat siitä.

Vierailija
80/83 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt sulta taisi lähteä tuomitseminen vähän käsistä...kumma kun ympäristövaikutukset ilmestyivät keskusteluun vasta, kun kaikki eivät lähteneet mukaan mollaamaan vanhempia, joiden lapsilla on vielä 3v vaippa.