Lapsi täyttää 3 ja käyttää vieläkin vaippaa
Huoh. Kesästä asti on vessajuttuja aktiivisesti harjoiteltu. Välillä menee päiviä (kotona) ihan ok, menee itse potalle (tai pöntölle, tykkää enemmän siitä) mutta välillä ihan laiskuuttaan pissaa housuun jos on jotakin mielenkiintoista tekemistä. Samoin kakan saattaa mennä tekemään jonnekkin piiloon, ja sitten tulee sanomaan että kakka pitää pestä pois. Poika tiedostaa tasan tarkkaan milloin on hätä, mutta syystä tai toisesta ei aina halua vessaan mennä.
Ollaan kehuttu ja tsempattu ihan hirveästi joka pissasta ja kakasta, viedään säännöllisesti vessaan, luetaan pottailukirjoja, jopa tarrataulun väsäsin motivaattoriksi, mutta joku asia tässä vielä haraa vastaan. Ollaanko ainoita joilla vielä kolmevuotiaalla on vaippa? Tässä oli pari kuukautta että annettiin vähän rauhaa asialle eikä painostettu vessaan millään tavalla, eikä oltu vahinkoja huomaavinaan, mutta nyt alkaa jo päiväkotikin ymmärrettävästi asiasta olla huolissaan.
Kohtalotovereita tai vinkkejä? Lapsi on muuten kaikilta taidoiltaan erittäin etevä, kielellisesti jopa aika paljon keskivertoa edellä, mutta tämä asia ei vain jotenkin etene.
Kommentit (83)
Ihme touhua kirjoitti:
Ei potalle tarvii harjoitella kun aika on oikea! Meillä hoitu homma viikossa kun lapsi oli kypsyny tarpeeksi ja se tapahtui vähän yli kolme vuotiaana. Kaikki meni kuin itsestään ilman mitään ongelmia, "opettamista" tai muutakaan.
Sama täällä! Ensimmäistä lasta istutin potalla monta kertaa päivässä heti kun oppi istumaan. Lapsi oppi silti vasta reilu 3-vuotiaana parissa päivässä sekä yö että päiväkuivaksi. Yhtään vahinkoa ei tullut! Toista en viitsinyt istuttaa jatkuvasti potalla ja niinpä hänkin oppi ilman temppuja 3-vuotiaana päivä- ja yökuivaksi samalla kertaa.
Huvittaa ne, jotka "opettavat" lasta kuivaksi. Lapsi saattaa jopa useita kertoja päivässä pissata housuun, mutta se nyt vasta opetteleekin. Ei niitä vahinkoja tule, jos lapsi on kypsä olemaan kuiva.
Minä olen neljänkymmenen ja äitini muistuttaa vieläkin kauppaan lähtiessä, että onhan kaikki käyneet pissalla...
Vierailija kirjoitti:
Miksi potalla käyminen on asia, kun "lapsi on siihen valmis".
Kyllähän kaikessa muussakin kasvatuksessa noudatetaan tiettyjä ikästandardeja.
Imetys lopetetaan, kun äiti näin päättää. Itse syödään, kun lusikka annetaan käteen jne.
Mikä ihmeen pyhä lehmä tämä vaipan käyttö on?
Parasta aloittaa potalla käyminen reilusti ennen kahta, jotta lapsi ei ehdi siihen liikaa tottua ja saavuttaa uhmaikää.
Kolmivuotias kokee jo itsemäärämisoikeuteensa puuttumisena, kun vaaditaan potalle. Vaipasta on tullut osa itseä ja sontiminen siihen itsestäänselvyytenä.
No ööh, koska lapsi ei opi ennen kuin on siihen valmis. Ei se vaipan pois jättäminen auta jos ei ole auttaakseen. Meilläkin aloitettiin hyvin ajoissa kyllä harjoittelu ja kaikin keinoin yritettiin opettaa. Ei meinannut onnistua millään, kunnes sitten yhtäkkiä vaan oppi. Ja oli myös jo kolmen. Minusta tuntuu että mikään mitä me teimme ei hirveästi siihen asiaan vaikuttanut. Oppi sitten kun oppi. En tiedä miksi meni niin myöhään, ellei stten syynä ollut pikkusisaruksen syntymä kesken opetteluvaiheen. Tosi pienenä tuli isoveljeksi.
Kaiken muun hän onkin sitten oppinut ikätovereitaan aikaisemmin. Ja ihan normaaleja tervepäisiä ja vastuullisia vanhempia ollaan. Älä ap murehdi liikoja, äläkä usko jos jotkut sinua soimaavat. Asia ratkeaa kun sen aika on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh taas näitä täydellisiä äitejä. Lapset on erilaisia. Meillä alettiin pottailla heti kun opittiin istumaan eli siinä 9-10 kk:n kohdalla. Silti oli kolme vuotiaana täysin vaipoissa, eikä vain kerta kaikkiaan suostunut tekemään pottaan pisaraakaan (ei kotona, eikä päiväkodissa). Lopulta kolmansien synttäreiden jälkeen otin vaan kylmästi vaipan pois. Muutaman päivän tuli aivan kaikki housuun, mutta kun "väkisin" kannoin potalle, kun näin, että on pissahätä ja annoin palkinnoksi pienen karkin, kun pissa sinne sitten tuli, niin homma alkoi sujua (kaikki tarrat ym. Oli kokeiltu jo ajat sitten). Silti oli pitkään sellainen, että jos vaan "sai" vaipan, vaikka automatkan ajaksi, sinne lorotti sanomatta mitään, vaikka ilman vaippaa ei vahinkoja sattunut ikinä. Eli meillä ei ainakaan "mamman laiskuudesta" ollut kiinni ne kolme vuotiaan vaipat.
Ihan kuin syömisestä pissaamisestakin voi tulla valtapeli.
Meinaatko tosissasi, ettei lapsesi olisi enää koskaan pissannut ilman vaippaa? Kuten ruualla vekslaileva nirsoilija kuolisi nälkään kolmivuotiaana.
Paha virhe laittaa vaippa lapselle, joka jo tunnistaa hädän ja pystyy käymään potalla.
Laiskoiksi en teitä sano, kyvyttömiksi kasvattajiksi kyllä.
Siis mitäh? Juurihan sanoin, ettei lapsi pissannut pottaan pisaraakaan. Oikeasti saatiin sen kahden vuoden aikana ehkä viisi pissaa pottaan. Homma alkoi sujua vasta kun otin sen vaipan väkisin pois ja sekin pienellä pakolla, koska homma uhkasi jo liukua siihen "pissat tuli housuun, haluan vaihtaa kuivat housut" moodiin. Mutta aluksi sinne pöntölle oli kiire joten jos mentiin paikkaan, jossa vessaan ei pääse heti (vaikka parin tunnin automatka, lentomatka tai joku yleisötapahtuma, jossa vessaan on jono), niin laitoin vaipan. Tätä ei siis kauaa jatkunut ja on käsittääkseni ihan yleistä, että aluksi lapsi on vain kotona ilman vaippaa ja siitä sitten laajennetaan. Sitä en toki tiedä olisiko oppinut kuivaksi aiemmin, jos sen vaipan olisi vain poistanut, mutta tuolloin oli kesäloma, joten koin sen hyväksi hetkeksi.
Vierailija kirjoitti:
Kovin myöhään aloittavat monet vanhemmat pottaharjoittelun. Itsellä kolme lasta ja potalla on alettu käydä jokaisen kohdalla, kun kävelemään on opittu. Heti aamulla ensimmäisenä potalle. Aamupalan jälkeen ja joka ruokailun jälkeen ja päiväunien jälkeen. Onhan se rumbaa ja niin harvoin se pissa tuli ennen kuin 1,5 vuoden iässä alkoi jo päivittäin joku pissa tuleen potalle.
Kuivia jokainen oli, kun olivat täyttäneet 2 vuotta.
Taivas kun kaikilla ei ole yhtä yksinkertaiset lapset. Ei läheskään aina siitä ole kyse etteikö harjoittelua olisi aloitettu ihan riittävän aikaisin. Toiset pistää hanttiin asiassa ihan tosissaan vaikka mitä keinoja kokeillaan eikä painosteta kuitenkaan liikaa. Kannustetaan, keksitään, opetellaan, palkitaan, kehutaan. Asia alkaa sujua sitten kun lapsi on valmis eikä aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen neljänkymmenen ja äitini muistuttaa vieläkin kauppaan lähtiessä, että onhan kaikki käyneet pissalla...
:D
”If you're "baby-led" and you don't want to "rush" them to stop using diapers, I'd invite you to really look at this choice you've made. You teach them to go in diapers, or you teach them to go in the potty. It's not your child's choice...it's yours.”
http://godiaperfree.com/potty-training/
Eli kyllä siihen vaippaankin opitaan, sit kun ikää ehtii tulla yhtäkkiä tarpeeksi. Ja joudut opettaan siitä ”pois”.
Älä lihota vaippafirmaa, menkää vaikka lomalle niille rahoilla.
No hyi olkoon jos pitää jonnekkin olkkariin pottia viritellä. Jos kuivaksi opetellaan niin onko toi matka vessaan sitten se ylivoimaisin osuus, hätäähän siinä opetellaan tunnistamaan.
Ihmeellisen ison numeron saatte noinkin pienestä asiasta. Lapsi oppii senkin taidon siinä sivussa, ei tarvitse itseään tuhannen mutkalle vääntää kera palkintojen ja kannustimien. Kuivaksi oppiminen on lapsentahtista, se ei siitä miksikään muutu.
Itselläni on 3 lasta joista jokainen on oppinut omaa tahtiaan. Esikoinen oli yökastelija 5 vuotiaaksi vaikka oli päiväkuiva 2 vuotiaana, keskimmäinen oli kuiva 1,5 vuotiaana ja kolmas alle 2 vuotiaana. Ei meillä vahinkoja tapahtunut kuin kerran pari, eikö ollut pottia joka huoneessa.
Älkää nyt itseänne siitä syyllistäkö, näkeehän näitäkin lukiessa että taitoja yritetään opettaa äidin tahtiin, ei lapsen. Lapsi oppii kyllä ilman pakottamistakin. On parempia ja huonompia päiviä. Asia kuitenkin muhii siellä lapsen aivoissa ja sitten siitä tulee automaatio.
Kaverin lapsi oli 3 vuotias kun äiti sitten kysyi väsyneenä miksi teet rakas vaippaan kun pitäisi jo pottaan opetella. Lapsi mietti pitkään ja vastasi sitten, jos et laita minulle vaippaa, en saa pusuja masuun. Lapselle ne vaipanvaihtohetket oli siis tärkeitä hetkiä äidin kanssa hassutellen. Äiti lopetti sen ja hassuttelu siirrettiin siihen hetkeen kun potan jälkeen vedettiin pöksyt jalkaan. Lapsi oli kuiva päivässä.
Eipä sitä aina uskoisi mitä siellä lapsen mielessä liikkuu.
Vierailija kirjoitti:
No hyi olkoon jos pitää jonnekkin olkkariin pottia viritellä. Jos kuivaksi opetellaan niin onko toi matka vessaan sitten se ylivoimaisin osuus, hätäähän siinä opetellaan tunnistamaan.
Ihmeellisen ison numeron saatte noinkin pienestä asiasta. Lapsi oppii senkin taidon siinä sivussa, ei tarvitse itseään tuhannen mutkalle vääntää kera palkintojen ja kannustimien. Kuivaksi oppiminen on lapsentahtista, se ei siitä miksikään muutu.
Itselläni on 3 lasta joista jokainen on oppinut omaa tahtiaan. Esikoinen oli yökastelija 5 vuotiaaksi vaikka oli päiväkuiva 2 vuotiaana, keskimmäinen oli kuiva 1,5 vuotiaana ja kolmas alle 2 vuotiaana. Ei meillä vahinkoja tapahtunut kuin kerran pari, eikö ollut pottia joka huoneessa.
Älkää nyt itseänne siitä syyllistäkö, näkeehän näitäkin lukiessa että taitoja yritetään opettaa äidin tahtiin, ei lapsen. Lapsi oppii kyllä ilman pakottamistakin. On parempia ja huonompia päiviä. Asia kuitenkin muhii siellä lapsen aivoissa ja sitten siitä tulee automaatio.
Kaverin lapsi oli 3 vuotias kun äiti sitten kysyi väsyneenä miksi teet rakas vaippaan kun pitäisi jo pottaan opetella. Lapsi mietti pitkään ja vastasi sitten, jos et laita minulle vaippaa, en saa pusuja masuun. Lapselle ne vaipanvaihtohetket oli siis tärkeitä hetkiä äidin kanssa hassutellen. Äiti lopetti sen ja hassuttelu siirrettiin siihen hetkeen kun potan jälkeen vedettiin pöksyt jalkaan. Lapsi oli kuiva päivässä.
Eipä sitä aina uskoisi mitä siellä lapsen mielessä liikkuu.
Kiitos rohkaisusta, kyllähän tämänkin moni tietää, minäkin, mutta silti menee jotenkin ihon alle kun viikosta toiseen siitä asti kun lapsi oli yksi on saanut kuulla miten kamalaa on kun lapsella on vaippa, lapsi täytti juuri kaksi. Isovanhemmilta lähinnä kuulee kauhistelua, yleensä jätän niiden sanomiset omaan arvoonsa mutta tässä asiassa on vaan vaikeaa.
Viekää ne lapset päiväkotiin. Siellä vaipat lähtee. Lapsi katsoo mallia muista lapsista miten hommat kuuluu hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Viekää ne lapset päiväkotiin. Siellä vaipat lähtee. Lapsi katsoo mallia muista lapsista miten hommat kuuluu hoitaa.
Paitsi jos lapsi ei ole vielä fyysisesti kypsä kuivuuteen, silloin ei mikään malli auta.
Ihme touhua kirjoitti:
Ei potalle tarvii harjoitella kun aika on oikea! Meillä hoitu homma viikossa kun lapsi oli kypsyny tarpeeksi ja se tapahtui vähän yli kolme vuotiaana. Kaikki meni kuin itsestään ilman mitään ongelmia, "opettamista" tai muutakaan.
Siis väänsi tortutkin housuun 3-vuotiaana.
Voi yökytys!
Näitä sankaritarinoita riittää niiltä, jotka eivät yhtään osaa lukea lapsen valmiutta. Totta kai kolmivuotias "oppii" vaikka päivässä, kun on jo vähintään vuoden verran ollut täysin valmis asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovin myöhään aloittavat monet vanhemmat pottaharjoittelun. Itsellä kolme lasta ja potalla on alettu käydä jokaisen kohdalla, kun kävelemään on opittu. Heti aamulla ensimmäisenä potalle. Aamupalan jälkeen ja joka ruokailun jälkeen ja päiväunien jälkeen. Onhan se rumbaa ja niin harvoin se pissa tuli ennen kuin 1,5 vuoden iässä alkoi jo päivittäin joku pissa tuleen potalle.
Eikä vaatinut kuin vuoden harjoittelun. Järjetöntä vouhkaamista. Lapsi oppii todella nopeasti kun on siihen valmis.
En sano, että on järjetöntä vouhkaamista - jokainen tekee tavallaan - mutta itse olen samaa mieltä tuosta, että lapsi oppii todella nopeasti, kun on valmis. Mä olen molempien kohdalla vaan kokeillut ottaa vaipat pois ja alkaa viedä potalle aina aamulla, ennen ulkoilua jne. kun olivat tasan 2v -> molemmille sattui jatkuvia vahinkoja, vaikka pissasivat myös pottaan -> laitoin vaipat takaisin ja kokeilin uudestaan 3kk kuluttua -> molemmat oppivat saman tien "itsestään" käymään potalla, tai toinen pöntöllä suoraan. Tämä oli minusta helpoin tie, enkä näe oikein mitään arvoa sinänsä sillä, että jo alle 2v pissaa pottaan (me käytettiin kestovaippoja, kertisten kohdalla toki luonnon ja rahan säästyminen).
Vierailija kirjoitti:
Imetys lopetetaan, kun äiti näin päättää. Itse syödään, kun lusikka annetaan käteen jne.
Parasta aloittaa potalla käyminen reilusti ennen kahta, jotta lapsi ei ehdi siihen liikaa tottua ja saavuttaa uhmaikää.
Kolmivuotias kokee jo itsemäärämisoikeuteensa puuttumisena, kun vaaditaan potalle. Vaipasta on tullut osa itseä ja sontiminen siihen itsestäänselvyytenä.
Mä olen ainakin imettänyt siihen saakka, että varsinaista vieroitusta ei ole tarvittu vaan lapsi on itse kyllästynyt rintaan/siirtynyt pääosin muuhun ravintoon. Samoin kuivaksi olen opettanut niin, että olen kokeillut ottaa vaipat pois säännöllisin väliajoin, ja laittanut ne takaisin jos vahinkoja sattuu jatkuvasti. Sitten eräällä kerralla vahinkoja ei sattunut enää yhtään. Voila: ei harjoittelua, ei opettamista (molemmat olivat tuolloin n. 2.5v), ei jatkuvaa siivousta, lapsi kuiva, tehtävä suoritettu.
En myöskään usko, että jokaikinen lapsi alkaa heti ongelmitta syödä itse lusikalla, kun sellainen hänelle annetaan.
En kerta kaikkiaan ymmärrä mikä siinä on ongelma, jos lapsi ei ole vaipaton alle 2-vuotiaana (paitsi, että se on ilmeisesti joidenkin mielestä "ällöttävää". Ympäristösyyt ymmärrän, mutta niihin ei ole tainnut kukaan täällä vedota, vaan siihen, että lapsen *vaan pitää* olla kuiva mahdollisimman aikaisin).
Meillä nuorin tytöistä oppi kuivaksi 4 vuotiaana. Kokeiltiin useaan otteeseen vaipan pois jättämistä, mutta tyttö halusi vaipan takaisin aina kun tuli pienikin vahinko. Lopulta, kun oli ollut 2 päivää onnistuneesti ilman vaippaa, ja pikkuisen kerkesi lirahtaa housuihin ennen kui nhän kerkesi pytylle. En enää laittanut vaippaa, vaikka hän pyysi. Selitin, että hän on pärjännyt jo monta päivää ilman vaippaa, eikä nytkään tullut edes lätäkköä, joten puhtaat housut vaan jalkaan, ja unohdetaan koko juttu ja vaipat.
Terve lapsi voi toki oppia alle 2 vuotiaanakin kuivaksi, mutta yllättävän pieni ja tavallinenkin viive suoliston kehityksessä voi hidastaa kuivaksioppimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taivas kun kaikilla ei ole yhtä yksinkertaiset lapset. Ei läheskään aina siitä ole kyse etteikö harjoittelua olisi aloitettu ihan riittävän aikaisin. Toiset pistää hanttiin asiassa ihan tosissaan vaikka mitä keinoja kokeillaan eikä painosteta kuitenkaan liikaa. Kannustetaan, keksitään, opetellaan, palkitaan, kehutaan. Asia alkaa sujua sitten kun lapsi on valmis eikä aiemmin.
Miksi sitten vielä 70-luvulla kaikki terveet lapset olivat kuivia jo paljon ennen kahta vuotta?
Ovatko geenit puolessa vuosisadassa näin huonontuneet? Ja vieläkin yhteiskunnissa, joissa ei ole vaippakulttuuria samassa määrin lapset ovat "valmiita" huomattavasti aikasemmin.
Olisiko massiivisella vaippateollisuudessa osuutensa asiaan?
Vierailija kirjoitti:
Meillä nuorin tytöistä oppi kuivaksi 4 vuotiaana. Kokeiltiin useaan otteeseen vaipan pois jättämistä, mutta tyttö halusi vaipan takaisin aina kun tuli pienikin vahinko. Lopulta, kun oli ollut 2 päivää onnistuneesti ilman vaippaa, ja pikkuisen kerkesi lirahtaa housuihin ennen kui nhän kerkesi pytylle. En enää laittanut vaippaa, vaikka hän pyysi. Selitin, että hän on pärjännyt jo monta päivää ilman vaippaa, eikä nytkään tullut edes lätäkköä, joten puhtaat housut vaan jalkaan, ja unohdetaan koko juttu ja vaipat.
Terve lapsi voi toki oppia alle 2 vuotiaanakin kuivaksi, mutta yllättävän pieni ja tavallinenkin viive suoliston kehityksessä voi hidastaa kuivaksioppimista.
Suoliston?
Virtsatiet menevät ihan omia reittejään ja täysin eri hermoston kanssa ovat yhteistyössä.
Eikö tuossa muuten jo kärsinyt tytön sosiaalinen elämä. Omani on nelivuotias ja kaveripiiri on suuri -- yökyläilläänkin jo puolin ja toisin. Yhtään housuun pissaavaa en tunne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten vielä 70-luvulla kaikki terveet lapset olivat kuivia jo paljon ennen kahta vuotta?
Ovatko geenit puolessa vuosisadassa näin huonontuneet? Ja vieläkin yhteiskunnissa, joissa ei ole vaippakulttuuria samassa määrin lapset ovat "valmiita" huomattavasti aikasemmin.
Olisiko massiivisella vaippateollisuudessa osuutensa asiaan?
Anteeksi nyt, mutta mihin perustat väitteesi 70-luvun lapsista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ainakin imettänyt siihen saakka, että varsinaista vieroitusta ei ole tarvittu vaan lapsi on itse kyllästynyt rintaan/siirtynyt pääosin muuhun ravintoon. Samoin kuivaksi olen opettanut niin, että olen kokeillut ottaa vaipat pois säännöllisin väliajoin, ja laittanut ne takaisin jos vahinkoja sattuu jatkuvasti. Sitten eräällä kerralla vahinkoja ei sattunut enää yhtään. Voila: ei harjoittelua, ei opettamista (molemmat olivat tuolloin n. 2.5v), ei jatkuvaa siivousta, lapsi kuiva, tehtävä suoritettu.
En myöskään usko, että jokaikinen lapsi alkaa heti ongelmitta syödä itse lusikalla, kun sellainen hänelle annetaan.
En kerta kaikkiaan ymmärrä mikä siinä on ongelma, jos lapsi ei ole vaipaton alle 2-vuotiaana (paitsi, että se on ilmeisesti joidenkin mielestä "ällöttävää". Ympäristösyyt ymmärrän, mutta niihin ei ole tainnut kukaan täällä vedota, vaan siihen, että lapsen *vaan pitää* olla kuiva mahdollisimman aikaisin).
Ei kai kukaan ole sanonut, että pitää olla kuiva alle 2-vuotiaana. Siitä on kuitenkin puolet aikaa kolmivuotiaaksi, jolloin odotusarvo todellakin on tämä.
Eikä se kuivuus niinkään, mutta ei paskanhajun levittäminen esim. kutsuilla ole suotavaa. Ison, sekaruokaa syövän lapsen köntsät housuissa ovat jotain todella epätoivottavaa.
Suoli antaa merkkejä lapselle itselleen ja tarkkaavaiselle vanhemmalle siten, että 1-vuotiaana tämän voi hoitaa diskreetisti.
Olen lapseton (koska olen alle 20 vielä), mutta siskollani on kaksi lasta jotka ovat 5 ja 6 ja molemmat käyttävät aina öisin vaippaa ja silloin tällöin päivisinkin, minä en lapsista mitään osaa, ajattelin että onpas hassun näköistä kuin noin vanhoilla on vaippa mutta oletin että normaalia.. Ilmeisesti tämän keskustelun perusteella ei ole sittenkään :D joo tiedän että oli ohis, alkoi vain mietityttämään tuo vaippajuttu. Onnea matkaan ap, neuvoja minulla ei valitettavasti ole :) ainakin voit lohduttautua ehkä hieman sillä tiedolla että paljon vanhemmatkin lapset käyttävät vaippaa :D