Inhoan joidenkin käyttämää sanaa kaakku, miksi ei voi sanoa kakku tai
kirjoittaa kakku. Missäpäin maata käytetään kaakku sanaa?
ärsyyntynyt mielensäpahoittaja
Kommentit (19)
Vanhempani ovat Pohjois-Savosta ja sanovat kaakku. He sanovat leipäviipaletta kakuksi.
Ei kait missään päin käytetä tuollaista kvaakku nimeä
Ainakin Kaakkois-Suomessa olen kuullut käytettävän. Etenkin ihan itärajalla. Miksi sulke on ongelma ap, että joku puhuu murteellaan?
Kaakku on vanhakantaista suomenkiletä. Aivan yleisesti käytössä vanhemmassa kirjallisuudessa. Nykyään ehkä jossain murresanana.
Pitää leipoa tänään talkoisiin kaakkuloita. Kaakkuva, se on herkkuva!
Olen 49 v, enkä ole koskaan kuullut kenenkään sanovan kaakku.
Tosin en tunne savolaisia,, enkä oikein pohjois-savossa koskaan käynytkään.
Turun seudullakin edelleen käytössä. Tuo on tosiaan se alkuperäinen sana, joku kielenhuoltaja sitten vain halusi jättää toisen a:n pois.
Sanahan tulee ruotsin sanasta kaka, joka lausutaan pitkänä.
Mikä se kuuma=poppa sitten on? Miksei voi sanoa kuuma?
Peruna on pottu. No hyi, eikä ole.
Vierailija kirjoitti:
Mikä se kuuma=poppa sitten on? Miksei voi sanoa kuuma?
Mikä se sellainen poppamies sitten muka on? Miksi ei voi sanoa kuuma mies?
Miksi jotkut kutsuvat leipää käntyksi? Miksei voi sanoa leipä?
Kyllä se on pohjalaisissa murteissakin kaakku, esim. eteläpohjanmaalla kaikki sanoo kaakku (ei sanota leipiä ym. kakuiksi kuten itäsuomessa). Kakku on sellainen hienostelu "pikkurilli-ojossa"-sana.
Kakkunen on vielä ärsyttävämpi. ”Leipasimpas tässä muutaman kakkusen. ” 😖
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotkut kutsuvat leipää käntyksi? Miksei voi sanoa leipä?
Minusta käntty leivästä puhuttaessa tarkoittaa sellaista jo vähän kovettunutta ja ei muutenkaan tuoretta leipää, kuitenkaan olematta pilalla eli eivät ole varsinaisia synonyymejä, vaan käntty on kuvaava sana millainen leipä on.
Meillä on aina sanottu kaakku. Juuri viikonloppuna söin täytekaakkua ja voileipäkaakkua. 😁 Satakunnasta olen.
Se on murresana. Mitä sitten? Niitä on vaikka kuinka paljon. Ärsyynnytkö muistakin murresanoista?
On se inhottavaa, että joku kehtaa käyttää oman kotipaikkansa murretta. Kyllä kannattaakin moisesta törkeydestä mielensä pahoittaa. Miksei kaikki vain voi puhua niin kuin minä!