Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

45-vuotias vieläkö sulla on menkat, millaiset?

Vierailija
07.11.2017 |

Itsellä on otettu kierukka pois 4kk sitten. Sen jälkeen kierto on ollut 26-30pv. Ovulaatiota en ainakaan enää huomaa niin, kun ennen. Jotakin kipuilua on toisella puolella, mutta tää kipu on 10pv menkoista.
Oikean tai feikki oviksen jälkeen alkaa viikon kuluttua yöhikoilut ja samaan aikaan menkkakipuilut. Pms oireet on myös aika huikeet. Tulee itkettyä ja kiukuteltua..
Saa nähdä haluanko kohta kierukan takas:/

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 55-vuotias ja kuukautiset edelleen säännölliset, joskin vuotoväli on lyhentynyt ja vuoto niukentunut eli kestää vain päivän pari ja silloinkin on kohtuullista. 

Kulkee ilmeisesti suvussa, koska vanhemmalla siskollani loppui vasta 57-vuotiaana ja äidilläni samoin. 

Mutta kärsimyksen vastapainona on erittäin nuorekas ulkonäkö :) Estrogeenin riittävyys kuukautisiin pitää ihon kauniina. 

Vierailija
22/40 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ihan asiallinen aloitus, vaikka useimmilla nelivitosilla vielä menkat toki on. Oishan otsikkoon voinut muotoilla eri tavoin, mutta ideahan siis on, että onko nelikymppisillä menkat vielä samanlaiset kuin ennen, vai onko tullut pre-menopaussin tyyppisiä oireita.

Itse olen vasta 40, mutta pelkään jo vaihdevuosia. Jotenkin mulla on fiilis, että ne tulee olemaan vaikeet. Joskus kipeenä tai stressaantuneena mulla on ollu yöhikoilua ja se on aivan kammottavaa. En tajua, miten porukka pysyy järjissään, jos sellaisia hikipuuskia tulee 24/7.

Mulla on kaikki pms:ät ja runsaat menkat, ja kierto mieluummin lyhenee kuin pitenee. Mulla on aavistus, että tuun vuotamaan vielä runsaasti ennenkuin pääsen kuukautisista eroon.

Jostain luin, että jonkinlaiset vaihdevuosioireet voi kestää loppuelämän ajan. Luulin, että vain max 10 vuotta. Mulla on siis aina ollut väärää tietoa tästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 48 v ja vielä on menkat ihan säännölliset, kierto on vähän lyhentynyt viimeisen vuoden aikana, ennen oli 29 päivää ja nyt 27, muuten samanlaiset kuin ennenkin. Oviskivutkin on samanlaiset, en tiedä sitten mahtaako oikeasti ovulaatiota tapahtua. Meillä on kyllä "sukuvika", että menkat kestävät pitkään, äidilläni 56-vuotiaaksi ja siskollani 58-vuotiaaksi. Monet ovat saaneet lapsia lähellä 50 vuotta ja yksi 51-vuotiaana, että kyllä tässä ihan varuillaan saa vielä olla. 

Vierailija
24/40 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos menkat jatkuu pidempään niin pysyy nuorekkaana? Onko tämä totta vai keksitty juttu?

Vierailija
25/40 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli säännölliset menkat 52-vuotiaaksi asti, jolloin ne loppuivat kohdun ja munasarjojen poistoon. Siihen asti ei mitään vuotohäiriöitä, kierto 23 vrk (31-vuotiaasta asti), ei vaihdevuosioireita, mutta PMS-oireita oli viimeiset pari vuotta.

Vierailija
26/40 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että joka kerta runsaammat. Kierto vaan lyhenee...

44v

Vierailija
27/40 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni alkoi kierto pidentyä 45 vuotiaana, alussa 40-60 pv, sitten 90 pv. Kunnes loppuivat kokonaan 48 vuotiaana.

Vierailija
28/40 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

44v

Tuo on merkki siitä, että vaihdevuodet olevat lähellä.

Vierailija
29/40 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kuukautiset, täytän 46 kohta. Muutaman vuoden ajan kierto oli tavallista lyhyempi, noin 25-26, kun nuorempana oli aina 28. Nyt heittelee parilla päivällä, mutta ei mitään oleellisia heittoja. Hikoilua ennen menkkoja, henkiset PMS-oireet hankalia. Kipuja ei oikeastaan ole enää, ilmeisesti endometrioosi sammunut

Vierailija
30/40 |
07.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli säännölliset menkat 52-vuotiaaksi asti, jolloin ne loppuivat kohdun ja munasarjojen poistoon. Siihen asti ei mitään vuotohäiriöitä, kierto 23 vrk (31-vuotiaasta asti), ei vaihdevuosioireita, mutta PMS-oireita oli viimeiset pari vuotta.

Sulla oli varmasti kohdun ja munasarjojen poistoon joku hyvä syy, tuskinpa niitä huvikseen pois otetaan. Mutta ei siis mitään häiriöitä eikä ylimääräisiä vuotoja?

Musta ois ihanaa, jos menkkojen loputtua sais vain kaikki pois... Hedelmällisessä iässä vois tulla vähän haikea olo, vaikka lapsiluku oiskin täynnä, mut vaihtari-iässä se ois ihana vaihtoehto. Loppuis kaikki hormonipelleily ja -oireilu.

Vierailija
31/40 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää 50, menkat säännölliset. Sama 24 vrk kierto, hyvin runsaat vuodot, kuin aina ennenkin. Lapsi viisi, nuorin neljä.

Vierailija
32/40 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikä 47. Vielä ei ole mitään muutosta. Kierto 28 päivää eikä pms oireissakaan ole mitään muutosta. Viikkoa ennen kuukautisia vit***aa kaikki. Kipuja ei ole koskaan ollut.

Täällä muuten sama, paitsi kierto ärsyttävät 24-26 vrk. Itseasiassa ei ole enää edes pms:ää, kun sain kilpirauhashormonilääkkeet. Ja olen 45v. Kuparikierukka.

Vierailija
33/40 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuvaring käytössä. Se jotenkin vääristää tilanteen kun vuotoa ei tule juuri yhtään. Mietin että pitäisikö lopettaa, jotta tietäisin, mikä on luonnollinen tila...

Vierailija
34/40 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On säännölliset menkat. Pian olen 46. Olen nuoremman näköinen kuin ikää on.

Vierailija
35/40 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jos menkat jatkuu pidempään niin pysyy nuorekkaana? Onko tämä totta vai keksitty juttu?

Estrogeeni mm. pehmentää ihon ja suojaa verisuonia, joten tavallaan menkat pitävät nuorekkaana.

Vierailija
36/40 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää on 46 ja valitettavasti on yhä edelleen. Kaiken huipuksi nykyään vuoden kuin putous pari päivää ja oviksen aikaan olen oikeasti todella kipeä eikä perusburanat eikä liikunnat auta. Nuorempana menkkoja ei edes huomannut.

Loppuisi jo koko riesa.

Vierailija
37/40 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teidän pimperot, kuivia kuin saharat kun hormonit veks?

Vierailija
38/40 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

44v

Tuo on merkki siitä, että vaihdevuodet olevat lähellä.

Tai sitten ei. Itsellä oli tuota pari vuotta + nelikymppisenä, että kierto lyheni päivä kerrallaan ja vuoto runsastui kunnes sitten yhtäkkiä kierto palasikin kerralla entiselleen 30 päivään. Nyt se sitten on ihan kellontarkka taas kuten nuorena eli menkat alkaa aina aamuyöllä klo 05 kierron 30.päivänä. Vuoto on kyllä hieman nuoruutta runsaampaa ekat kaksi päivää.

Ja näin on nyt menty jo 3 vuotta ja vähän päälle. Vaihtareita ei näy ei kuulu poislukien hurja hikoilu joka tosin voi olla seurausta sairastetusta koronasta. Joutaisi kyllä jo loppua koko menkat.

Vierailija
39/40 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää 43 ja kuukautiset tulivat viimeksi kesällä. Silloinkin kesti yhden päivän. Sitä edellisistä väliä puoli vuotta. Eli näyttää siltä, että kuukautiset ovat kokonaan loppuneet. Tämä on ihan hyvä. Ei tarvitse miettiä enää kuukautisia ja pitää taukopäiviä liikunnasta.

Vierailija
40/40 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää 45, vielä toistaiseksi kaikin puolin normaalit menkat. Kierto ollut aina vähän epäsäännöllinen (26-30 pv), vuotomäärä pysynyt samana (yhtä runsaampaa päivää lukuunottamatta maltillista), kivut kuten ennenkin (vain runsainta vuotopäivää ed. päivänä) ja kestokin sama (5-6 pv). PMS-oireissakaan ei vielä muutosta pahempaan (viikkoa ennen menkkoja ollut aina makeanhimoa ja vähän matalampi ärtymyskynnys.)