Kaupan lihavalikoima
Nyt jurppii ja pahasti. Kaupoissa on vaan jauhelihaa, pihvejä, palapaistia ja karjalanpaistilihaa pakattuna eikä paljon muuta. Tänään taas 4 kauppaa kiertänyt tyhjin käsin.
Toisin oli vanhaan hyvään aikaan. Onko missään kaupassa enää lihamestaria?
Kommentit (24)
Luullisen keittolihan saanti se vasta vaikeaa on!Saati kunnon rasvaista sian kylkeä. Munuaisia ja sydäntä en ole nähnyt vuosiin.
Miten voi olla mahdollista? Luulin, että vaan Lidlissä kaikki on kaikkien mielestä huonosti, ei toki missään muualla.
*ihmettelijä*
No onneksi vielä joissain kaupoissa on oikea lihatiski ja muutenkin parempi valikoima lihaa ja kalaa. Kauppahalleista myös saa monenlaista.
Kaupoissa on sitä, mikä käy kaupaksi. Ei yhdelläkään kaupalla ole varaa pitää valikoimissa sellaisia tuotteita, joita yksi satunnainen herkuttelija kerran viikossa ostaa. Saatikka pitää palkkalistoilla lihamestaria katselemassa, kun kansa mättää jauhelihapaketteja kärryyn.
Kun muutin Englantiin, ensimmäinen käynti supermarketin lihaosastolla oli ikimuistoinen. Ottaisinko ankkaa, hanhea vai fasaania, karitsan seläkettä vai kanipaistin, lampaan potkaa vai kateenkorvaa? No, eipä tarvitse tällaisia täällä Suomessa miettiä.
Vierailija kirjoitti:
No onneksi vielä joissain kaupoissa on oikea lihatiski ja muutenkin parempi valikoima lihaa ja kalaa. Kauppahalleista myös saa monenlaista.
Kauppahalleista tuppaa saamaan mitä sattuu, milloin sattuu. Ei me nyt olla hevosia teurastettu. Ei ole nyt poroa, mutta kahden kuukauden päästä kuulemma saattaa olla, tai hirveä. Suunnitteleppa siinä sitten ruokasi etukäteen..
Sinkkumies
Sen takia mä tilaan ne puolikkaina ruhoina. (Enempi ei mahdu kakkospakastimeen)
Sinkkumies
Kyllä täällä ihan noissa isommissa kaupoissa (citymarket ja prisma, parissa supermarketissakin) on lihatiskit, ja valmiiksi pakattuja elimiä kielistä maksaan sekä keittoluita.
Saako jostain sian maksaa? Mulla on anemia ja syön naudan maksaa, mutta sian maksassa olisi moninkertaisesti enemmän rautaa. 23mg vs 6 mg/ 100g
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppahalleista tuppaa saamaan mitä sattuu, milloin sattuu. Ei me nyt olla hevosia teurastettu. Ei ole nyt poroa, mutta kahden kuukauden päästä kuulemma saattaa olla, tai hirveä. Suunnitteleppa siinä sitten ruokasi etukäteen..
Sinkkumies
Hyvältä kauppiaalta voi tilata. Joka paikassa vaan ei kauppahalleja ole - ainakaan hyviä.
Hakaniemeä ikävöivä.
Onneksi on vanha kunnon lihakauppa koulumatkan varrella. Liha ostokset hoituu samalla kun kuskailee lasta.
Eikö ole hassua, että ennen vanhaan soppalihat ostettiin lähikaupasta ja fileet erikoisliikkeestä, mutta nyt on tasan päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole hassua, että ennen vanhaan soppalihat ostettiin lähikaupasta ja fileet erikoisliikkeestä, mutta nyt on tasan päinvastoin.
Potuttaa kun niitä "halvempia" osia ei myydä ja jos myydään, niin ne eivät enää ole halvempia.
Sinkkumies
Mä oon miettiny, että mihin koiranruokiin ne työntää ne halvemmat osat? Nykyään tosiaankin saa fileikaupalla fileitä kaupasta, mutta eikö jokaista filettä kohden pitäisi löytää läjä muitakin osia. Ei vain ole..
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Mä oon miettiny, että mihin koiranruokiin ne työntää ne halvemmat osat? Nykyään tosiaankin saa fileikaupalla fileitä kaupasta, mutta eikö jokaista filettä kohden pitäisi löytää läjä muitakin osia. Ei vain ole..
Sinkkumies
Halvemmat osat päätyvät suomalaisten superherkuiksi: lenkkimakkaraksi ja paistijauhelihaksi, jossa ei paistia ole muruakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Halvemmat osat päätyvät suomalaisten superherkuiksi: lenkkimakkaraksi ja paistijauhelihaksi, jossa ei paistia ole muruakaan.
Joo, ennen päätyivät paistijauhelihaksi. Sitten tein valituksen, että paistiksi saa kutsua vain sellaisia osia, jotka on tehty _oikeasti_ paistista.
Valitukseni meni läpi.
Sinkkumies
Onneksi jauhelihat tulevat nykyisin suoraan lihanjalostustehtailta valmiiksi pakattuina suojakaasuun, ja näin ne ovat paljon tuoreempaa ja parempaa tavaraa kuin aikoinaan lihatiskiaikoina. Vielä parikymmentä vuotta sitten jos pyysit vähärasvaista nautajauhelihaa, saatoit hyvinkin saada rasvaista nautasikaa naudan paistijauhelihan hinnalla. Kotipaikkakunnallani eräs kauppa oli oikein kuuluisa tuosta toiminnasta. Monessa kaupassa myös hygienia oli myös kyseenalaista.
Paistijauhelihojen hinnat nousivat, mutta on hyvä kuitenkin että asiat ovat erotettu toisistaan. Potutti kun edesmennyt isäni osti aina paistijauhelihaa ja luuli saavansa parasta. En hennonnut kertoa, että kusettavat, kun samaan aikaan itse jauhoin paistijauhelihani _itse_ paisteista.
Sinkkumies
Stockkalla, halleissa.
Ne pakatut lihat kelpaa koiralle. Just ja just..
Vierailija kirjoitti:
Stockkalla, halleissa.
Ne pakatut lihat kelpaa koiralle. Just ja just..
Wuf!
Sinkkumies
Ja lisäksi suurin osa on valmismarinadissa. Isommissa kaupoissa on lihatiskillä yleensä joku asioista perillä oleva, jonka kautta voi myös tilata itselleen mieluista tavaraa. Pikkukaupoissa ymmärtää valikoiman rajallisuuden, mutta se marinadin käyttö ei minulle mene jakeluun. Kyllä normaali ihminen osaa itsekin maustaa lihansa.