Miksi pojan pitäisi leikkiä nukella vaikka haluaa leikkiä traktorilla?
Pojat haluavat leikkiä traktoreilla ja autoilla ja pöristä. Tytöt nukeilla ja keittiöleikkejä. Selvät roolierot luonnostaan. Miksi tyrkytetään että kaikki pitää olla sukupuolineutraalia, vaikka näin ei ole. Tyttöjen väri on vaaleanpunainen, poikien sininen, ihan luonnostaan niin valitsevat itse.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
älä tee pojasta n33k3r1n kaltaista HOMOA
Sinusta tekisi mieli tehdä ilmoitus, mutta jokainen kyllä näkee älykkyystasosi viestisi "salakielestä" jo muutenkin.
Olet näköjään, sen lisäksi, oppinut myös jonkun sanan pihanne isoilta pojilta ?
Ei pidäkään. Sairas ajatus.
Kuten se tarhatäti ulkomailla josta joitan vuosia sitten uutisoitiin. Oli yrittänyt pakottaa tytöt leikkimään legoilla, mutta tyttöjä ei ollut kiinnostanut, joten hän kielsi myös poikia leikkimästä legoilla.
Onneksi sain olla lapsi silloin kun jokainen sai leikkiä mitä halusi eikä kukaan aikuinen vahtinut leikkien olevan soveltuvia omaan agendaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä koko aihe on sellainen, jossa keskustelee kahdenlaisia aikuisia.
On niitä, jotka pienenä sujahtivat sujuvasti ja ilman mitään ongelmia niihin sukupuoleensa kohdistettuihin oletuksiin. Miehiä, jotka olivat aina oikealla tavalla poikia ja naisia, jotka olivat aina oikealla tavalla tyttöjä. Kun on kasvanut ja kokenut sellaisen lapsuuden ja aikuisuuden, voi osalle olla ihan mahdoton käsuttää, ettei kaikkien kokemus ole sama.
Sitten on niitä miehiä, naisia, siltä väliltä olevia ja muun sukupuolisia tai muuten vaan laajemmalla ymmärryskyvyllä varustettuja, jotka ovatkin kokeneet jotain muuta. Naureskelua tai tarpeetonta ihmettelyä, pahimmillaan suoranaisia kieltoja olla sellainen kun on, koska "tyttöjen pitää" tai "pojat ei saa". Niiden on paljon helpompi nähdä sitä vahingollistakin ohjaamista mitä ympäristö lapsille tekee kun heidät nähdään tyttöinä ja poikina eikä yksilöinä.
Ja otsikon kysymykseen on helppo vastaus. Ei ole mitään syytä miksi yhdenkään lapsen, sukupuolikokemuksestaan riippumatta, pitäisi joko leikkiä tai jättää leikkimättä yhtään millään. Koko hommassa kun ei ole kyse milläänlailla siitä mitä tytöt saa tehdä tai pojat saa tehdä tai mitä kenenkään pitäisi tehdä. Vaan siitä, että jokainen ihminen on syntymästään lähtien yksilö, jonka puolesta kiinnostuksen kohteita ei kannata alkaa päättämään perustuen omiin ennakko-oletuksiin.
Kyllä kyse on sairaista perversioista vs. normaliteetit ja maalaisjärki, aivan kuten oikea vs. väärä.
Asioita jotka ovat itsestään selvyyksiä ja joista ei tulisi edes keskustella, vaan jättää tällaiset asiat puitaviksi hullujenhuoneessa hoitoa saaville potilaille.
He ovat niitä ”laajemmalla ymmärryskyvyllä varustettuja” ja arvatenkin ovat kokeneet myös jotain muutakin.Mitä ihmettä sinä nyt oikein höpiset? (herää kysymys,että oletkohan nyt varmasti edes oikeassa ketjussakaan )
Sellaisia 'hullujenhuoneita' oli muuten joskus 1800-luvun alkupuolella kun koko 'psykiatria' -sanakin oli täysin tuntematon silloisille yksinkertaisille (juuri sillä silloisella 'maalaisjärjellään asioita fundeeraaville ' talonpoikaisyhteisön ihmisille ja 'psykologiakin' heille silloin aivan yhtä tuntematon käsite.
Paljon tuntemusta ja tietoa ei niistä muuten näytä olevan sinullakaan, jos kerran lasten leikkitavat ja -mieltymykset joksikin 'perversioiksi' luokittelet, tulkitset ja niputat ja täällä jonain muka vielä 'itsestäänselvyyksinä' vihjailet.
"Oikea ja väärä" ?
Mitä tuo nyt on olevinaan ?
Haastatko nyt täällä vielä johonkin eksistentiaali-filosofiseen keskusteluun kanssasi jostain ' ihmisen oikeasta ja väärästä' ?
Ei taida onnistua,eikä kannattaa kanssasi,kun sinähän et suvaitse ollenkaan ,että ihmiset ja lasten vanhemmat tällaisista asioista (sinulle voimakkaista tabu-aiheista) keskustelisivat ja keskenään mielipiteitään ja näkemyksiään vaihtaisivat.
Sinun näkemyksesi siitä ,sen sijaan, on nyt nähty ja se tuskin kiinnostaa ketään sen enempää, joten etkö voisi nyt tehdä kaikille palveluksen ja poistua koko ketjusta?
Kuinka luulet että sinun ihannoimasi kulttuurimarxilaisuus on kaikkia kiinnostavaa? Ei se on vielä enemmistölle sairasta.
Ehkä sinä itse poistut takkuun tai vihreään lankaan jauhamaan omia mieltymyksiäsi, niissä olet omiesi joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinusta tekisi mieli tehdä ilmoitus, mutta jokainen kyllä näkee älykkyystasosi viestisi "salakielestä" jo muutenkin.
Kerrotko mikä tuossa viestissä on laitonta tai väärää? Minulle ei se aukea, vai onko kyse vain sinun suvaitsemattomuudestasi?
(Eri)
Koska lapsista halutaan tehdä vassareita, vaikka väkisin. Ensin murskataan heidän sukupuoli-identitetti ja sitten kun lapsi on sekaisin päästään, niin annetaan käteen kyltti ja paukkupommeja ja äkkiä vastustamaan jotakin vaan. Ei niin väliä mitä, kunhan saa riehua.
Kyllä pojan on vaikka jo puheen kehityksen tai itsensä ilmaisemisen nimissä syytä leikkiä välillä nukeillakin. Ehkä 1800-luvulla miehelle riitti vielä "pörinä", mutta nykyään saisi suusta tulla jo vähän muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko mikä tuossa viestissä on laitonta tai väärää? Minulle ei se aukea, vai onko kyse vain sinun suvaitsemattomuudestasi?
(Eri)
En tiedä, mutta voihan se olla siinäkin ,että tuo sinun 'salakielesi' viesti yksinkertaisesti vain avautui ulkopuolisellekin liian helposti ja ihan ensi silmäyksellä, paljastaen siinä samalla hölmöytesi kaikessa raadollisessa alastomuudessaan ja peittelemättömyydessään ja se vain loi henkisesti niin rujon ja jälkeenjääneen vaikutelman sinusta.
Sorry, vaan
Minkäpä katsoja taas vaikutelmalleen voi, kai se on aina heijastusta siitä jostain lähteestään...
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kolme lasta.
Esikoisella on pitkät hiukset. Hän lukee Aku Ankkoja, piirtää itse sarjakuvia, tykkää erityisesti kalastaa, sienestää, laittaa ruokaa ja auttaa remonteissa. Pitää kesällä kasvimaata ja istutti nyt syksyllä kymmenittäin tulppaanin sipuleita. Pelaa Minecraftia. Tokaluokkalainen. Pienempänä tykkäsi erityisesti lentokoneista ja pupuista.
Keskimmäinen tahtoo pitää hiuksensa lyhyinä ja pukeutua pilkullisiin vaatteisiin. On tosi taitava ompelija ja askartelija ja ihan mahdottoman kiinnostunut merieläimistä. Kiipeilee puissa, pelaa pallopelejä, on huomattavasti ikäistään pätevämpi strategiaa vaativissa lautapeleissä. Tahtoo isona monta lasta ja lemmikkiliskon. On aina tykännyt rakennuspalikoista, legoista ja sellaisesta. Eskarilainen.
Nuorin tykkää värikkäistä hahmoista, loruista, ankkasoittorasiasta, avokadosta ja kylpemisestä. On kohta 5kk.
Nyt jos tytöt on tosiaan tyttöjä ja pojat poikia, on noista kuvauksista varmasti ihan helppo päätellä mitä sukupuolta lapsemme ovat? Me emme ole nimittäin yhdestä heistä ihan varmoja...
Suosittelen että etsitte jostain kuvia tyttöjen ja poikien sukupuolielimistä. Sen jälkeen riisutte lapsenne housut ja vertaatte häidän jalkoväliensä näkymiä kuviin. Näin saatte varmuuden lastenne sukupuolista.
Vaihtoehtoisesti, jos tehtävä tuntuu liian vaativalta, voitte myös kysyä asiaa esim. joltain terveydenhoitoalan ammattilaiselta. He osaavat varmasti ilman kuviakin kertoa lastenne sukupuolen.
Vierailija kirjoitti:
Tämä koko aihe on sellainen, jossa keskustelee kahdenlaisia aikuisia.
On niitä, jotka pienenä sujahtivat sujuvasti ja ilman mitään ongelmia niihin sukupuoleensa kohdistettuihin oletuksiin. Miehiä, jotka olivat aina oikealla tavalla poikia ja naisia, jotka olivat aina oikealla tavalla tyttöjä. Kun on kasvanut ja kokenut sellaisen lapsuuden ja aikuisuuden, voi osalle olla ihan mahdoton käsuttää, ettei kaikkien kokemus ole sama.
Sitten on niitä miehiä, naisia, siltä väliltä olevia ja muun sukupuolisia tai muuten vaan laajemmalla ymmärryskyvyllä varustettuja, jotka ovatkin kokeneet jotain muuta. Naureskelua tai tarpeetonta ihmettelyä, pahimmillaan suoranaisia kieltoja olla sellainen kun on, koska "tyttöjen pitää" tai "pojat ei saa". Niiden on paljon helpompi nähdä sitä vahingollistakin ohjaamista mitä ympäristö lapsille tekee kun heidät nähdään tyttöinä ja poikina eikä yksilöinä.
Ja otsikon kysymykseen on helppo vastaus. Ei ole mitään syytä miksi yhdenkään lapsen, sukupuolikokemuksestaan riippumatta, pitäisi joko leikkiä tai jättää leikkimättä yhtään millään. Koko hommassa kun ei ole kyse milläänlailla siitä mitä tytöt saa tehdä tai pojat saa tehdä tai mitä kenenkään pitäisi tehdä. Vaan siitä, että jokainen ihminen on syntymästään lähtien yksilö, jonka puolesta kiinnostuksen kohteita ei kannata alkaa päättämään perustuen omiin ennakko-oletuksiin.
Se jonka mielestä sukupuoli on "kokemus" kärsii vakavasta topdellisuudentajun puutteesta. Hänelle voisi suositella vaikkapa tutustumista omaan kehoon.
Tällainen todellisuudentajun puute tosin näyttää olevan jopa muoti-ilmiö nykyään. Mitähän seuraavaksi keksitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(Eri)
En tiedä, mutta voihan se olla siinäkin ,että tuo sinun 'salakielesi' viesti yksinkertaisesti vain avautui ulkopuolisellekin liian helposti ja ihan ensi silmäyksellä, paljastaen siinä samalla hölmöytesi kaikessa raadollisessa alastomuudessaan ja peittelemättömyydessään ja se vain loi henkisesti niin rujon ja jälkeenjääneen vaikutelman sinusta.
Sorry, vaan
Minkäpä katsoja taas vaikutelmalleen voi, kai se on aina heijastusta siitä jostain lähteestään...
En ollut tuon alkuperäisen viestin kirjoittaja, siksi minun viestissäni oli (eri).
Mutta, mutta, kysymykseni jäi edelleenkin ilman vastausta, mikä tuossa jonkun lähettämässä viestissä oli laitonta tai väärää tai jälkeenjäänyttä, vaikka sen salakirjoituksenkin ymmärtäisi?
Etkö sinä suvaitse ja salli lainkaan omista mielipiteistäsi eroavia mielipiteitä?
Alapeukuttakaa nyt niin vimmatusti, mutta meidän tyttö rakasti jo pienestä taaperosta asti nukkeja, poneja ja pehmoleluja.
Poikammme taas rakastui heti kaikkiin esineisiin, jossa on pyörät ja joita voi liikuttaa/ajaa ym. Hänelle tarjottiin myös tyttömäisiä leluja, mutta eivät kelvanneet.
Sukupuolia on 2. Se on biologiaa, kiistämätön tosiasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On äärimmäisen yksinkertainen tapa selvittää onko joku lelu tarkoitettu tytöille vai pojille. Se on yksi kysymys:
Onko lelua tarkoitus käyttää sukupuolielimillä?
Jos ei, sillä voi leikkiä kuka vaan.
Jos on, se EI ole lasten lelu!Aikuisista lähes kaikki hoitavat vauvoja ja ajavat autoja, mutta lapsista vain 50% kuuluisi luonnostaan leikkiä näitä? Pah.
Minä hoidan vauvaa koska olen isä ja on velvollisuus hoitaa lasta samallatavalla kuin äidin, nainen ajaa autoa jos on pakko päästä paikasta a paikkaan b samoin minä miehenä. En huvikseni. Lapsi leikkii huviksensa koska haluaa leikkiä, poika haluaa koneita, tyttö nukkeja, meillä on aina ollut molempia ja aina ovat saaneet itse valita. Ainoastaan unikaveriksi poika haluaa nuken kuten tyttökin, luonnollisesti, koska eihän unikaveri voi olla traktori. Ap
...Mun pojalla oli unikaverina traktori...
Mutta voi vittu että mua ärsyttää tällaiset avaukset, kun itse olen ollut se tyttö, jota ei olisi vähempää voinut kiinnostaa "tyttöjen jutut" ja nukeilla leikkiminen, ja siitä sai jatkuvasti kuulla, kuinka ei ollut tyttö ollenkaan. Vaikka en mä poikakaan olisi halunnut olla, ainoastaan tehdä niitä asioita jotka kiinnosti. Kynsien lakkailu ja prinsessahölmöilyt ei kiinnostaneet.
Miksi muiden tyttöjen jutut ovat prinsessahölmöilyjä mutta sinun autoleikkisi toki järkevää ja sitä OIKEAA tekemistä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten sanotaan että sukupuolineutraali väri esim neuvolakortit ekä kuten enimmistö lapsista itse haluaisi? Ainahan saa tehdä tyttö pojan juttuja ja poika tytön juttuja, mutta miksi yritetään peittää sitä ettei olisi poikien leikkejä ja tyttöjen leikkejä koska kyllähän niitä vain on. Ap
Ei ole. Vaikka useat pojat leikkisi autoilla, niin ei ne ole poikien leikkejä, ei leikeillä ole sukupuolta hyvänen aika, ne on vain LEIKKEJÄ. Samoin kuin väritkin. jne. jne.
Vierailija kirjoitti:
Voi lapsiparat teillä jotka pakotatte leikkimään vain tietyntyyppisillä leluilla koska "niin sun pippeli/pimppi käskee"
Tähän on ihan looginen syy. Jos näin menetellään, tulevat ne sukupuoli-identiteettiongelmat näkyviin vasta 18. ikävuoden jälkeen, jolloin lapsi ei ole enää vastuullani eikä minun tarvitse huolehtia hormonihoitojen ja leikkausten rahoituksesta.
Vierailija kirjoitti:
Pojat haluavat leikkiä traktoreilla ja autoilla ja pöristä. Tytöt nukeilla ja keittiöleikkejä. Selvät roolierot luonnostaan. Miksi tyrkytetään että kaikki pitää olla sukupuolineutraalia, vaikka näin ei ole. Tyttöjen väri on vaaleanpunainen, poikien sininen, ihan luonnostaan niin valitsevat itse.
Siinäpä sinulla on vastaus omasssa provossasi. Miksi tyrkytetään, vaikka näin ei ole? Kohtiin: "Pojat haluavat leikkiä traktoreilla ja autoilla ja pöristä. Tytöt nukeilla ja keittiöleikkejä." sekä "Tyttöjen väri on vaaleanpunainen, poikien sininen"
Tuosta väriasiasta pakko sanoa, että tyttöjen ja poikien värit ovat kyllä täysin kulttuurisidonnainen asia. Ei liity mitenkään biologiaan. Vielä 1800-luvulla nimittäin punainen oli miesten väri, koska se kuvasti rohkeutta, ja sininen naisten, koska se kuvasti harmoniaa ja tasapainoa. Sittemmin ne ovat kiepsahtaneet toisinpäin.
Se, että tytöt suosivat vaaleanpunaista ja pojat sinistä, on täysin opittu kulttuurillinen tapa. Pienestä asti heille niitä tyrkytetään.
Poikani leikkii kotina ja päiväkodissa legoilla, nukenrattailla, autoilla ja leikkikeittiöllä. Ei tulisi mieleenkään kieltää niistä yhtään mitään, varsinkaan kun ne rattaat ja keittiö ovat mieluisimmat. Lapsi saa leikkiä ihan millä haluaa, ei ole aikuisten tehtävä ohjata poikaa leikkimään autoilla jos ei hän itse niin halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(Eri)
Sorry, vaan
En ollut tuon alkuperäisen viestin kirjoittaja, siksi minun viestissäni oli (eri).
Mutta, mutta, kysymykseni jäi edelleenkin ilman vastausta, mikä tuossa jonkun lähettämässä viestissä oli laitonta tai väärää tai jälkeenjäänyttä, vaikka sen salakirjoituksenkin ymmärtäisi?
Etkö sinä suvaitse ja salli lainkaan omista mielipiteistäsi eroavia mielipiteitä?
Mielipiteessäkö ?
Mikä tuossa (tuo "salakielinen neronleimaussanasi" mukaanlukien ) periaatteessa kuuden sanan lauseessa sitten oli sitä mielipidettä ?
Minä näin siinä vain yhden peitellyn rasistiseksi katsottavan nimityksen ja yhden täysin asiattomasti esitetyn, leimaavaksi tarkoitetun ilmauksen.. N-sanan ja h-sanan (jotka oli vielä liitetty asiattomasti yhteen ) Tuotako sanot 'mielipiteeksi ja sitäkö täällä muka pitäisi suvaita ?
Olisit vain ihan hyvilläsi ,etten ilmoittanut viestiäsi asiattomaksi.( Voin kyllä kuitenkin vielä korjata sen tilanteen, jos haluat )
Vierailija kirjoitti:
Maailma on renki kirjoitti:
Meilläkin pojat leikkii poikien leluilla ja tyttö omilla leluillaan. Meillä ei tunneta käsitettä sukupuolineutraalius eikä tulla tuntemaankaan...
Eikö teillä tyttö saa koskea poikien leluihin eikä pojat tytön? No jopas on tiukkaa.
Itse ei halua poikien leluilla leikkiä. Tykkää barbeista ja kaikesta tyttömäisestä.
Itsestään tuskin lapsi oppii pitämään joitakin asioita tyttöjen tai poikien juttuja. Meillä poika melko nopeasti päiväkodissa (aloitti hoidossa vähän alle kolme vuotiaana) oppi että poikana hänen ei ole oikein soveliasta pitääkään vaaleanpunaisesta vaikka se pienenä oli hänen lempivärinsä.