Miksi pojan pitäisi leikkiä nukella vaikka haluaa leikkiä traktorilla?
Pojat haluavat leikkiä traktoreilla ja autoilla ja pöristä. Tytöt nukeilla ja keittiöleikkejä. Selvät roolierot luonnostaan. Miksi tyrkytetään että kaikki pitää olla sukupuolineutraalia, vaikka näin ei ole. Tyttöjen väri on vaaleanpunainen, poikien sininen, ihan luonnostaan niin valitsevat itse.
Kommentit (72)
Mun tytölle pojat sanoi päiväkodissa, että tytöt ei leiki junilla. Ihmettelin miksi lempilelu meni yhtäkkiä sängyn alle... Ihan turha väittää, etteikö tätä aikuiset myös ylläpidä!!! Mistä joku tuonikäinen osaisi tuollaista sanoa, jos ei ole joltain isältään tms. kuullut.
Se on muuten jännä, että niillä vanhemmilla, jotka väittävät, että tytöt ja pojat on luonnostaan ihan erillaisia ja ei meillä ole mitenkään niitä ohjattu ja kyllä ne ihan itse valitsevat tytöt prinsessamekot ja pinkit ja pojat örkit ja autot on just aina tosi stereotyyppisiä tyttöjä ja poikia. Eli vanhemmat, jotka kohtelevat lapsiaan ensisijaisesti tyttöinä ja poikina, näkevät ympärillään tosi kliseisesti käyttäytyviä tyttöjä ja poikia ja kuvittelevat sen tulevan jotenkin luonnostaan.
Ja sitten niillä vanhemmilla, jotka kasvattavat lapsensa ensisijaisesti yksilöinä, onkin ihan ihmeellisesti niitä "harvoja poikkeuksia" lapsinaan, joihin kaikki stereotypiat ja kliseet tytöistä ja pojista ei sovikaan.
Kumpikohan lie syy ja kumpi seuraus....
Vierailija kirjoitti:
On äärimmäisen yksinkertainen tapa selvittää onko joku lelu tarkoitettu tytöille vai pojille. Se on yksi kysymys:
Onko lelua tarkoitus käyttää sukupuolielimillä?
Jos ei, sillä voi leikkiä kuka vaan.
Jos on, se EI ole lasten lelu!Aikuisista lähes kaikki hoitavat vauvoja ja ajavat autoja, mutta lapsista vain 50% kuuluisi luonnostaan leikkiä näitä? Pah.
Minä hoidan vauvaa koska olen isä ja on velvollisuus hoitaa lasta samallatavalla kuin äidin, nainen ajaa autoa jos on pakko päästä paikasta a paikkaan b samoin minä miehenä. En huvikseni. Lapsi leikkii huviksensa koska haluaa leikkiä, poika haluaa koneita, tyttö nukkeja, meillä on aina ollut molempia ja aina ovat saaneet itse valita. Ainoastaan unikaveriksi poika haluaa nuken kuten tyttökin, luonnollisesti, koska eihän unikaveri voi olla traktori. Ap
Meillä on kolme lasta.
Esikoisella on pitkät hiukset. Hän lukee Aku Ankkoja, piirtää itse sarjakuvia, tykkää erityisesti kalastaa, sienestää, laittaa ruokaa ja auttaa remonteissa. Pitää kesällä kasvimaata ja istutti nyt syksyllä kymmenittäin tulppaanin sipuleita. Pelaa Minecraftia. Tokaluokkalainen. Pienempänä tykkäsi erityisesti lentokoneista ja pupuista.
Keskimmäinen tahtoo pitää hiuksensa lyhyinä ja pukeutua pilkullisiin vaatteisiin. On tosi taitava ompelija ja askartelija ja ihan mahdottoman kiinnostunut merieläimistä. Kiipeilee puissa, pelaa pallopelejä, on huomattavasti ikäistään pätevämpi strategiaa vaativissa lautapeleissä. Tahtoo isona monta lasta ja lemmikkiliskon. On aina tykännyt rakennuspalikoista, legoista ja sellaisesta. Eskarilainen.
Nuorin tykkää värikkäistä hahmoista, loruista, ankkasoittorasiasta, avokadosta ja kylpemisestä. On kohta 5kk.
Nyt jos tytöt on tosiaan tyttöjä ja pojat poikia, on noista kuvauksista varmasti ihan helppo päätellä mitä sukupuolta lapsemme ovat? Me emme ole nimittäin yhdestä heistä ihan varmoja...
Poikalapsen tulee leikkiä nukeilla, koska järkeä vailla oleva ja psyykkisesti sairas viherfemakko äiti niin haluaa.
Hyvin yksinkertaista ymmärtää kun on vain rehellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On äärimmäisen yksinkertainen tapa selvittää onko joku lelu tarkoitettu tytöille vai pojille. Se on yksi kysymys:
Jos on, se EI ole lasten lelu!Aikuisista lähes kaikki hoitavat vauvoja ja ajavat autoja, mutta lapsista vain 50% kuuluisi luonnostaan leikkiä näitä? Pah.
Minä hoidan vauvaa koska olen isä ja on velvollisuus hoitaa lasta samallatavalla kuin äidin, nainen ajaa autoa jos on pakko päästä paikasta a paikkaan b samoin minä miehenä. En huvikseni. Lapsi leikkii huviksensa koska haluaa leikkiä, poika haluaa koneita, tyttö nukkeja, meillä on aina ollut molempia ja aina ovat saaneet itse valita. Ainoastaan unikaveriksi poika haluaa nuken kuten tyttökin, luonnollisesti, koska eihän unikaveri voi olla traktori. Ap
Ja siis sehän on ihan ok. Kyllä noin saa olla. Mutta sitten saa olla ihan erillaillakin. Minulla oli pienenä unikaverina betoniauto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteletko aivan tosissasi olevasi mies?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...Mun pojalla oli unikaverina traktori...
Mutta voi vittu että mua ärsyttää tällaiset avaukset, kun itse olen ollut se tyttö, jota ei olisi vähempää voinut kiinnostaa "tyttöjen jutut" ja nukeilla leikkiminen, ja siitä sai jatkuvasti kuulla, kuinka ei ollut tyttö ollenkaan. Vaikka en mä poikakaan olisi halunnut olla, ainoastaan tehdä niitä asioita jotka kiinnosti. Kynsien lakkailu ja prinsessahölmöilyt ei kiinnostaneet.
Meillä 5v tyttö leikkii petseillä, barbeilla, kumisilla leikkikäärmeillä sekä miekoilla. En pakota mihinkään, vaan annan valita itse ne lelut joista tykkää ,olkoot tyttöjen tai poikien !
Nukeillahan se P-Korean Kimkin leikkii ja paljon se nyt on.
Tämä koko aihe on sellainen, jossa keskustelee kahdenlaisia aikuisia.
On niitä, jotka pienenä sujahtivat sujuvasti ja ilman mitään ongelmia niihin sukupuoleensa kohdistettuihin oletuksiin. Miehiä, jotka olivat aina oikealla tavalla poikia ja naisia, jotka olivat aina oikealla tavalla tyttöjä. Kun on kasvanut ja kokenut sellaisen lapsuuden ja aikuisuuden, voi osalle olla ihan mahdoton käsuttää, ettei kaikkien kokemus ole sama.
Sitten on niitä miehiä, naisia, siltä väliltä olevia ja muun sukupuolisia tai muuten vaan laajemmalla ymmärryskyvyllä varustettuja, jotka ovatkin kokeneet jotain muuta. Naureskelua tai tarpeetonta ihmettelyä, pahimmillaan suoranaisia kieltoja olla sellainen kun on, koska "tyttöjen pitää" tai "pojat ei saa". Niiden on paljon helpompi nähdä sitä vahingollistakin ohjaamista mitä ympäristö lapsille tekee kun heidät nähdään tyttöinä ja poikina eikä yksilöinä.
Ja otsikon kysymykseen on helppo vastaus. Ei ole mitään syytä miksi yhdenkään lapsen, sukupuolikokemuksestaan riippumatta, pitäisi joko leikkiä tai jättää leikkimättä yhtään millään. Koko hommassa kun ei ole kyse milläänlailla siitä mitä tytöt saa tehdä tai pojat saa tehdä tai mitä kenenkään pitäisi tehdä. Vaan siitä, että jokainen ihminen on syntymästään lähtien yksilö, jonka puolesta kiinnostuksen kohteita ei kannata alkaa päättämään perustuen omiin ennakko-oletuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Mun tytölle pojat sanoi päiväkodissa, että tytöt ei leiki junilla. Ihmettelin miksi lempilelu meni yhtäkkiä sängyn alle... Ihan turha väittää, etteikö tätä aikuiset myös ylläpidä!!! Mistä joku tuonikäinen osaisi tuollaista sanoa, jos ei ole joltain isältään tms. kuullut.
Tämä ! Itselläni poikana oli aivan samanlainen kokemus kun olin halunnut itselleni aivan samanlaiset punaiset (tyttöjen) kumisaappaat kuin sillä minua pari vuotta vanhemmalla hoitokodin tytöllä, jonka kanssa leikimme, hänen äitinsä ja mummonsa silmälläpidon, alla yhdessä .
Sain ne vanhemmiltani ja ne olivat minusta hienot, pidin niistä ja halusin käyttää niitä , kunnes...äitini laittoi minut kaupungin silloiseen lastentarhaan ja siellä minua kiusattiin niistä niin, että seuraavana päivänä en sitten millään suostunut (vanhempieni mistään maanitteluista huolimatta, sillä olivathan saappaat sentään maksaneet paljon) niitä kuitenkaan enää jalkaani.
Kiiltokuvia keräsimme tuon tytön kanssa myös ja niitä vaihtelimme toisiltamme ja vertailimme yms. mutta sain kuulla myöhemmin leikkikavereksi tulleita saman talon pojilta, ettei se ole 'oikea' poikien harrastus jne.
Poikien piti kerätä autoja, tai jääkiekkoilijoita esitteleviä Hellas-purkankuvia tai leikkiä muovisotilailla sotaa, tms. 'pojille sopivampia leikkejä'.
Eli kyllähän se nyt aika lailla opittua oli minullakin se mitkä niitä sellaisia leikkejä olivat ja mitkä taas eivät.
Vierailija kirjoitti:
On niitä, jotka pienenä sujahtivat sujuvasti ja ilman mitään ongelmia niihin sukupuoleensa kohdistettuihin oletuksiin. Miehiä, jotka olivat aina oikealla tavalla poikia ja naisia, jotka olivat aina oikealla tavalla tyttöjä. Kun on kasvanut ja kokenut sellaisen lapsuuden ja aikuisuuden, voi osalle olla ihan mahdoton käsuttää, ettei kaikkien kokemus ole sama.
Sitten on niitä miehiä, naisia, siltä väliltä olevia ja muun sukupuolisia tai muuten vaan laajemmalla ymmärryskyvyllä varustettuja, jotka ovatkin kokeneet jotain muuta. Naureskelua tai tarpeetonta ihmettelyä, pahimmillaan suoranaisia kieltoja olla sellainen kun on, koska "tyttöjen pitää" tai "pojat ei saa". Niiden on paljon helpompi nähdä sitä vahingollistakin ohjaamista mitä ympäristö lapsille tekee kun heidät nähdään tyttöinä ja poikina eikä yksilöinä.
Ja otsikon kysymykseen on helppo vastaus. Ei ole mitään syytä miksi yhdenkään lapsen, sukupuolikokemuksestaan riippumatta, pitäisi joko leikkiä tai jättää leikkimättä yhtään millään. Koko hommassa kun ei ole kyse milläänlailla siitä mitä tytöt saa tehdä tai pojat saa tehdä tai mitä kenenkään pitäisi tehdä. Vaan siitä, että jokainen ihminen on syntymästään lähtien yksilö, jonka puolesta kiinnostuksen kohteita ei kannata alkaa päättämään perustuen omiin ennakko-oletuksiin.
Kyllä kyse on sairaista perversioista vs. normaliteetit ja maalaisjärki, aivan kuten oikea vs. väärä.
Asioita jotka ovat itsestään selvyyksiä ja joista ei tulisi edes keskustella, vaan jättää tällaiset asiat puitaviksi hullujenhuoneessa hoitoa saaville potilaille.
He ovat niitä ”laajemmalla ymmärryskyvyllä varustettuja” ja arvatenkin ovat kokeneet myös jotain muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kyse on sairaista perversioista vs. normaliteetit ja maalaisjärki, aivan kuten oikea vs. väärä.
Asioita jotka ovat itsestään selvyyksiä ja joista ei tulisi edes keskustella, vaan jättää tällaiset asiat puitaviksi hullujenhuoneessa hoitoa saaville potilaille.
He ovat niitä ”laajemmalla ymmärryskyvyllä varustettuja” ja arvatenkin ovat kokeneet myös jotain muutakin.
Mitä ihmettä sinä nyt oikein höpiset? (herää kysymys,että oletkohan nyt varmasti edes oikeassa ketjussakaan )
Sellaisia 'hullujenhuoneita' oli muuten joskus 1800-luvun alkupuolella kun koko 'psykiatria' -sanakin oli täysin tuntematon silloisille yksinkertaisille (juuri sillä silloisella 'maalaisjärjellään asioita fundeeraaville ' talonpoikaisyhteisön ihmisille ja 'psykologiakin' heille silloin aivan yhtä tuntematon käsite.
Paljon tuntemusta ja tietoa ei niistä muuten näytä olevan sinullakaan, jos kerran lasten leikkitavat ja -mieltymykset joksikin 'perversioiksi' luokittelet, tulkitset ja niputat ja täällä jonain muka vielä 'itsestäänselvyyksinä' vihjailet.
"Oikea ja väärä" ?
Mitä tuo nyt on olevinaan ?
Haastatko nyt täällä vielä johonkin eksistentiaali-filosofiseen keskusteluun kanssasi jostain ' ihmisen oikeasta ja väärästä' ?
Ei taida onnistua,eikä kannattaa kanssasi,kun sinähän et suvaitse ollenkaan ,että ihmiset ja lasten vanhemmat tällaisista asioista (sinulle voimakkaista tabu-aiheista) keskustelisivat ja keskenään mielipiteitään ja näkemyksiään vaihtaisivat.
Sinun näkemyksesi siitä ,sen sijaan, on nyt nähty ja se tuskin kiinnostaa ketään sen enempää, joten etkö voisi nyt tehdä kaikille palveluksen ja poistua koko ketjusta?
Meillä nelivuotias selasi lelukuvastoa ja barbien ja my little ponyjen kohdalla sanoi ettei halua katella tälläisia tyttöjen juttuja, missä autot on? Eikä hänelle ole ikinä kotona sanottu, että joku olisi tyttöjen tai joku poikien lelu. Joskus pienempänä saattoi nukellakin leikkiä, mutta enää ei kelpaa "koska tyttöjen lelu". Pehmoja kyllä hoitaa välillä.
kuten on todettu, niin poikia kiinnostaa autot ja tyttöjä tyttöjen jutut. kun menen perheen kanssa johonkin, niin itse ajan autoa ja vaimo istuu pelkääjän paikalla. nimittäin eihän se olisi soveliasta että nainen ajaisi autoa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä nelivuotias selasi lelukuvastoa ja barbien ja my little ponyjen kohdalla sanoi ettei halua katella tälläisia tyttöjen juttuja, missä autot on? Eikä hänelle ole ikinä kotona sanottu, että joku olisi tyttöjen tai joku poikien lelu. Joskus pienempänä saattoi nukellakin leikkiä, mutta enää ei kelpaa "koska tyttöjen lelu". Pehmoja kyllä hoitaa välillä.
Opittua (kavereiltaan) siis,tietenkin, jos kerran pienempänä (yksinään) kelpasivat ne nuket.
Ei enää lisää janitoivoloita tähän maahan kiitos. Antakaa pojille se traktori.
Olen päiväkodissa töissä ja kyllä usein pojatkin tykkää leikkiä kotileikissä ja tytöt autoilla. Mutta ei kenenkään PIDÄ leikkiä sellaisella millä ei halua leikkiä, vaikka toki meidän tehtävä on myös rikastuttaa leikkejä, eli saatetaan kyllä välillä määrätä jonnekkin tiettyyn leikkiin vastoin lapsen omaa tahtoa, ihan siksikin, että ei ne aina voi samat lapset varata niitä samoja leluja päivästä toiseen, täytyy antaa kaikille mahdollisuus vuorollaan leikkiä kaikilla.
Jos lapsia ei esim. nukkeleikki kiinnosta, niin kyllä he siellä kotileikissä luo ihan omannäköisensä leikin.
Lapset valitsee myös sen mukaan mitä on opetettu. Useimmat eivät saa valita itse lelujaan, vaan vanhemmat opettaa että Jukka nyt laitetaan ne lastenrattaat sivuun ja ajellaan vaan autolla. Kyllä näistä lapsista kuuluu ja näkyy järkytys kun joku toinen leikkiikin niillä rattailla, kun on opetettu ettei saa. Jukka pitää vain sinistä paitaa ja myös kertoo sen ääneen kuinka punaiset vaatteet on tytöille.