Mitäs teille sanottu kävelytuolista?
Ollaan tässä nyt kahden vaiheilla että ostetaankos sellainen vaiko ei.
Meille fysioterapeutti sanoi viime kehitysseurannassa ettei hyppykiikkua kannata käyttää ja olen kuullut että tuon tuolin kanssa olisi vähän sama juttu..Meillä seuraava seuranta vasta kahen kuukauden päästä joten kysynkin nyt teiltä että mitä mieltä?
Tytöt syntyivät viikoilla 33+3
Kommentit (9)
Olisihan se tosi kätevää kun saisi toisen tytöistä edes hetkeksi laskettua sylistä ilman huutoa,mutta taidan jättää maksamatta moisesta kapistuksesta..kun eivät niin halpojakaan ole!
Ja jossakin väitettiin että lapsi lähtee liikkeellekin huonommin itse kun on tottunut siihen tuoliin..Mites teillä jotka ovat käyttäneet?
en nyt oikein tiedä mitä haittaakaan kävelytuolista voisi olla. Itse hankimme pojallemme (synt.rv 30+5) noin 8 kk:n iässä sellaisen. Ostettiin uutta vastaava, mutta käytetty Graccon tuoli hintaan 25 euroa. Se löytyi ihan täältä vauva-lehden myyydään -palstalta. Niitä myydään aika paljon käytettynä, joten kannnattaa käydä kurkkaamassa.
Meidän poitsu on tykännyt siitä aivan kauheesti! Se on ollut myös meille vanhemmille oiva " apu" silloin kun mikään muu ei ole tuntunut viihdyttävältä. Tuolissa poika ei ole ikinä kitissyt :) Ihan normaalisti ainakin meidän poitsu on lähtenyt liikkeelle, konttaa nyt 11 kk:n iässä (ki 9 kk).
Tuolissa ei kuitenkaan kannata pitää kauhean pitkiä aikoja kerrallaan, max 30 min. Varsinkin alussa se on aika raskasta vauvalle. Me käytettiin sitä yleensä iltaisin kun oli vähän levottomampi. Tuoli on vieläkin käytössä, tosin nyt meno on niin hurjaa sillä, että alkaa maalit rapisemaan seinistä kun törmäilee, ja täytyy sen vuoksi rajoittaa ;)
Mun mielestä poitsun voimat jaloissa on ainakin lisääntynyt tuolin myötä, eikä tosiaan ainakaan meillä ole ollut mitään haittaa siitä, päinvastoin. Kun muistaa vaan sen kohtuuden. Enimmillään me ollaan pidetty lasta tuolissa ehkä tunti/päivä. Mutta sekin on ruhtinaallista, siinä ajassa ehtii tekemään paljon muuta itse :)
Poikani syntyi rv 35. Hänellä epäiltiin jopa cp-vammaa eri syiden takia. Tosin ennuste oli epävarma eikä varmuutta asiasta luvattu kuin vasta noin vuoden ikäisenä.
Kävimme 1,5-vuotiaaksi asti erään mahtavan fysioterapeutin luona säännöllisin väliajoin seurannassa. Tarvetta mihinkään fysioterapiaan ei ilmaantunut, mutta eri vaiheissa seurattiin korjatun iän mukaista kehitystä.
Lapsen ollessa 10-kuukautinen kyselin, mitä mieltä fyssari on kävelytuolista. Koska poika vaikuttikin terveeltä, hän ei kieltänyt, mutta ei kyllä suositellutkaan sitä. Hän taisi sanoa, että kohtuudella voi pitää lasta siinä. Tuntikausia tuskin on suositeltavaa pitää tervettäkään lasta siinä.
No, isovanhemmat hankkivat sellaisen joululahjaksi (meiltä kysymättä). Poika ei kyllä kauhean hyvin siinä viihtynytkään, joten ongelma, jos sitä sellaiseksi voi sanoa, ratkesi itsestään.
Meillä siis rv 29+6 syntynyt keskostyttö ja hyppykiikkua käytti, joskaan ei niin paljon kuin esikoinen aikanaan. Kumpikaan lapsista ei ole koskaan varvastanut ja molemmat tykkäsivät hyppykiikusta ja olihan se hetkellisesti suunnaton apu että sai välillä viihtymään " itsekseenkin" .
Kun kehittyy kait se lapsi sitten muutenkin.
Ja luulisin että meillekin fysioterapeutti sanoo ettei kannata käyttää..kun siitä hyppykiikustakin sanoi.
Kiitos teille vastanneille ja aurinkoista kevättä=)
ja ei ollut mitään haittaa!!! päinvastoin! Poika ei alkanut varvistamaan, ja otti ensiaskeleet n. 10kk iässä. Ei sitä tuolia sen takia laiteta että oppis kävelemään aikaisin....vaan se helpottaa äidin työtä todella paljon, kun saa vähäksi aikaa nostaa lapsen sinne. Ja tokihan lapsi nauttii kun pääsee eteenpäin! Näin myös kaveripiirissä on jokaisella ollut , enkä ole kuullut kenenkään vielä moittivan! Mutta toki jokainen tekee itse päätöksen! aurinkoista päivän jatkoa kaikille!!!:-))))
ja luotimme ammattilaisiin eli kapistusta ei meillä ollut. Molemmat pojat varvastivat, toinen tosi paljonkin jossain vaiheessa. Nyt uhmaisena hyppii taas kuin ballerina varpaankärjillään. Ilmankin pärjää...
Meillä nuo molemmat kiellettiin edellisessä kontrollissa siis sekä kävelytuoli että hyppykiikku koska keskoset ovat kuulemma hyvinkin taipuvaisia siihen varvustamiseen. Meillä siis laitettiin hyppykiikku heti kaappiin. Eskoinen tykkäs aivan järjettömästi hyppykiikusta joka on ihan täysiaikainen mutta tää pikkukakkonen joka on syntyny rvkolla 33+4 ei siitä saa nauttia. Eli uskottiin sitten ihan laakista sitä fysioterapauttia.
Ei kai se niin vaarallista ole, jos vähän aikaa kerrallaan käyttää, mutta en varta vasten menisi hankkimaan. Meillä ei ollut hyppykiikkua tai kävelytuolia. Tytöllä oli jonkin verran varvistusta n. 1,5 vuoden iässä, mutta se meni itsekseen ohi.