Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaverillani oli selkäkipua, meni lääkäriin ja hänelle yritettiin tyrkyttää siellä MASENNUSlääkkeitä!

Suomi-masennuslääkekampanjat meneillään?
06.11.2017 |

Ei voi kuin ihmetellä että mikä ihmeen mieliala- ja masennuslääkeinnostus suomalaisilla lääkäreillä on? Olen saanut tämän kuvan monista vuoden sisäisistä keskusteluista.
Saako ne niistä jotain hyviä provikoita?

Kaverini kävi lääkärillä selkäkivun takia. Hän pitää työstään ja on elämäniloinen ja oli sanonut että selkäkipu vaivaa kun tekee istumatyötä ja että se on ainoa ikävä asia joka haittaa elämäänsä juuri nyt, ja kuvitteli lääkärille mentyään että asiaa tutkitaan tarkemmin ettei ole esim. jotain hermoja jumissa selässä tai hartioissa.
Hänelle tarjottiin heti ensimmäisenä masennuslääkkeitä ongelmaan, ja meni tuosta ihan sanattomaksi.
Tulee mieleen että ehkä tilapäinen tulehduskipulääke olisi ollut parempi vaihtoehto, jos tutkimuksiin pääsemisessä saattaa kestää?

Työkaverin isä kuoli ja hän jännitti sitä että miten tulee selviämään hautajaisista. Muuten oli ihan tasapainossa ja tilanteen tasalla. Toinen työkaveri kehotti häntä hakemaan tilapäiset rauhoittavat lääkkeet tuota tilaisuutta varten että pysyy kasassa siellä. No eipä saanut, kun lääkärissä hänelle huomautettiin että ne ovat lähinnä väärinkäyttäjien ja katukauppiaiden juttu, että hänelle voidaan kyllä antaa masennuslääkkeet! Nuo masennuslääkkeethän saattaa aiheuttaa vaan enemmän ahdistusta ja painajaisia, eikä niistä varmasti ole apua hautajaistilanteessa!

Kellään samanlaisia kokemuksia?

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kaveri muutti Jenkkeihin ja hän kärsi jo Suomessa ajottaisesta ahdistus- ja paniikkihäiriöstä.

Suomessa hänelle oli määrätty mielialalääkkeet, ja alkoi nähdä painajaisia, hermosto alkoi oirehtia, sydän tykytti välillä sataa, ahdistui entistä enemmän eikä lopulta uskaltanut mennä ulos. Söi noita nappeja joitakin viikkoja kunnes lopetti. Sanoi että pakko lopettaa kun pääsi Jenkkeihin töihin ja jatkokoulutukseen.

Pääsi Jenkeissä jollekin huippu psykiatrian ja neurologian tohtorille, joka sanoi ettei ahdistus- ja paniikkihäiriöön tulisi ollenkaan määrätä mielialalääkkeitä, että bentsot ja vastaavat ovat ainoa täsmälääke niihin. Että tämä on tiedetty jo vuosia, kokeilujen jälkeen ja että joillekin mielialalääkkeet saattaat aiheuttaa pysyviä hermostovaurioita ja että niistä on vaikeampi vierottautua kuin bentsoista (Xanax jne).

USA:ssahan sen piti olla kakkaa, ainakin jos on tämän palstan asiantuntijoihin luottamista.

Sai bentsot ja hän on kuulemma ottanut niitä enää pari kertaa vuodessa.

- Miten Suomen lääketiede voi tosiaan olla noin paljon muiden maiden lääketieteitä jäljessä?

Vierailija
62/77 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä valitin lääkärille, että maha on kipeä, eikä ruoka maita... sain kanssa reseptin mielialalääkkeistä... Menin kuitenkin toiseen lääkäriin, joka sitten määräsi vatsan tähystyksen, jossa todettiin vaivan olevan katarrin aiheuttama ja siihen hän määräsi happolääkkeen, jolla vaiva helpotti.

Toivottavasti et käytä pitkään, sillä happolääkkeet moninkertaistavat syövän riskin.

Mahakatarrin aiheuttaa helikobakteeri, joten ihmettelen miksi ei tehty häätöhoitoa. Mahan kuuluu olla hapan, joten happosalpaaja ei ole pitemmän päälle hyvä ratkaisu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tyrkytettiin ,en suostunut.

Vierailija
64/77 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli nykyään, jos tarvitsee hautajaisiin rauhoittavaa lääkettä, niin onkin viisainta mennä Alkoon?

Ei ahdista ja jännitä hautajaisissa, kun puoli pulloa kossua hörppää ennen hautajaisia.

Säästyy samalla lääkärikuluilta.

Vierailija
65/77 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli nykyään, jos tarvitsee hautajaisiin rauhoittavaa lääkettä, niin onkin viisainta mennä Alkoon?

Ei ahdista ja jännitä hautajaisissa, kun puoli pulloa kossua hörppää ennen hautajaisia.

Tämä kuullostaa järkevämmältä kun syödä masennuslääkkeitä vuosia

Vierailija
66/77 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle lääkäri määräsi ajoittaiseen unettomuuteen psykoosilääkettä. En ole käyttänyt tässäkin ketjussa mainituista syistä, vaan melatoniinilla olen pärjännyt hyvin. Unettomuuteen ei alan suomalaisen huippuasiantuntijan mukaan edes pitäisi käyttää muita kuin sen hoitoon suunniteltuja lääkkeitä. No, lääkäri sai kai sitten provikkansa.

Vierailija
67/77 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle lääkäri määräsi ajoittaiseen unettomuuteen psykoosilääkettä. En ole käyttänyt tässäkin ketjussa mainituista syistä, vaan melatoniinilla olen pärjännyt hyvin. Unettomuuteen ei alan suomalaisen huippuasiantuntijan mukaan edes pitäisi käyttää muita kuin sen hoitoon suunniteltuja lääkkeitä. No, lääkäri sai kai sitten provikkansa.

Mulle tehtiin ihan sama, psykoosilääkkeitä unettomuuteen vaikka mitään psykoosiin viittaavaa ei ole. 

Psykoosi + masennuslääkkeet on lääkäreiden mukaan ainoat lääkkeet mitä ihmiset tarvitsee. Ja jos ne ei auta niin kaikki kivut on potilaan pään sisällä.

Vierailija
68/77 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahan takia noita masennuslääkkeittä tyrkytetään joka vaivaan.

Niin että menis töihin

Vierailija
69/77 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla taas ihan päinvastaiset kokemukset. Ei ole määrätty, vaikka joskus olisin halunnut. Olen käynyt usein lääkärissä selkäkipujen ja migreenin takia. Selkään en ole saanut mitään apua. Tai kerran lääkäri kirjoitti reseptin clotamiin. Samaa lääkettä minulla on muutenkin jo migreeniin ja ei se tehoa muuhun kipuun ainakaan minulla. Migreenin estoon on sitten määrätty beetasalpaajia.

Joskus on ollut myös vaikeaa henkisesti ja ei ole juuri apuja saanut. Pari kertaa päässyt juttelemaan jonkun kanssa ja on todettu että kaikki on ok. Mitään lääkkeitä ei ole ikinä tarjottu. Vaikka itse olisin ollut valmis kokeilemaan. Lähes koko ikäni kärsinyt väsymyksestä ja en meinaa saada mitään aikaan. Töissä ei kiinnostaisi käydä. Mutta ihan ok tottakai olen...

Vierailija
70/77 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kaveri muutti Jenkkeihin ja hän kärsi jo Suomessa ajottaisesta ahdistus- ja paniikkihäiriöstä.

Suomessa hänelle oli määrätty mielialalääkkeet, ja alkoi nähdä painajaisia, hermosto alkoi oirehtia, sydän tykytti välillä sataa, ahdistui entistä enemmän eikä lopulta uskaltanut mennä ulos. Söi noita nappeja joitakin viikkoja kunnes lopetti. Sanoi että pakko lopettaa kun pääsi Jenkkeihin töihin ja jatkokoulutukseen.

Pääsi Jenkeissä jollekin huippu psykiatrian ja neurologian tohtorille, joka sanoi ettei ahdistus- ja paniikkihäiriöön tulisi ollenkaan määrätä mielialalääkkeitä, että bentsot ja vastaavat ovat ainoa täsmälääke niihin. Että tämä on tiedetty jo vuosia, kokeilujen jälkeen ja että joillekin mielialalääkkeet saattaat aiheuttaa pysyviä hermostovaurioita ja että niistä on vaikeampi vierottautua kuin bentsoista (Xanax jne).

Sai bentsot ja hän on kuulemma ottanut niitä enää pari kertaa vuodessa.

- Miten Suomen lääketiede voi tosiaan olla noin paljon muiden maiden lääketieteitä jäljessä?

Nyt sekoitat "Suomen lääketieteen" ja yksittäisen lääkärin määräämiset.

Vierailija
71/77 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pystynyt avioeron jälkeen nukkumaan kun asiat pyörivät päässä. Olisin tarvinnut unilääkkeitä joiden avulla olisi saanut riittävän unen yöksi. Sain ketipinoria, joka ei auttanut alkuperäiseen ongelmaan ja josta tuli paljon sivuvaikutuksia. (Välinpitämättömyys, "sähköiskut", kuiva suu.. jne.)

Suomi on jostain syystä hyvin lääkevastainen maa ja täällä pelätään erilaisia riippuvuuksia ja lääkkeiden päätymistä katukauppaan ihan hysteerisesti. Lääkärit voisivat tässä kohtaa katsoa peiliin. Ja toiseksi Suomi lienee ainoa maa jos ketipinoria eli masennuslääkettä määrätään unilääkkeeksi. Ainakaan en ole muissa näin kuullut toimittavan.

Vierailija
72/77 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköpöytä on ollut monelle hyvä ratkaisu saa seisten tehdä osan työpäivästä

Vierailija
73/77 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No samoja paitsi mulla lääkäri tyrkytti psykoosilääkettä.

Vierailija
74/77 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä kuullostaa järkevämmältä kun syödä masennuslääkkeitä vuosia

Varmaan kaikki ok kunhan ei salaa selän takana lääkitä tai diagnosoida.

Vierailija
75/77 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parikymmentä vuotta sitten itselläni oli vaikea naissuhde, jonka takia kävin 2 vuotta säännöllisesti silloisessa mielenterveystoimistossa puhumassa ja sain ahdistukseeni aina uuden reseptin masennuslääkkeeseen. Vaikka käytin lääkettä yhtäjaksoisesti pitkään, en koskaan ylittänyt reseptissä määrättyä annostusta. Sitten tuli eräs joulu, jolloin ahdistus kävi sietämättömäksi, enkä ollut muistanut uusia reseptiä. Mielenterveystoimistoon ei silloin päässyt, joten jouduin menemään Töölön Mehiläiseen. Siellä keski-ikäinen naislääkäri sanoi kiukkuisesti, ettei hän kirjoita reseptiä kenelle tahansa kadulta tänne hyppäävälle (olin silloin ja olen edelleen valtion virkamies, joten olemuksestani olisi voinut päätellä, etten ole mikään narkkari). Oli kyllä innokkaasti kirjoittamassa minulle lähetettä terapiaan, mistä ei kuitenkaan ollut mitään apua akuuttiin ahdistukseeni. Ei siis auttanut muu, kuin että "hoidin" joulun ajan ahdistustani alkoholilla. Tämä oli nähtävästi lääkärin tarkoitus. Olen kertonut tästä Mehiläisen työpaikkalääkäreilleni myöhemmin. Joulun jälkeen pääsin taas tuttuun mielenterveystoimistooni, jolloin reseptini taas uusittiin. Tuli lopulta aika, jolloin uskalsin päättää vaikean naissuhteeni. Pian sen jälkeen pystyin lopettamaan kokonaan masennuslääkkeiden käytön. Siitä huolimatta, että käytin niitä yhtäjaksoisesti huomattavasti pitempään kuin mitä nykyisin suositellaan, en koe, että olisin saanut minkäänlaisia vieroitusoireita. Tämä toki on yksilöllistä.

Vierailija
76/77 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selkäkipuun ei auta lääkkeet

Jumppa ja vatsa ja selkälihasten vahvistaminen

Istumisen lopetus - duunit seisoen tai vähintään satulatuoli

Mulla aiheuttaa ihan järkyttäviä kipuja alaselkään seisominen ja satulatuoli

Mulla vaihtelee. Joskus ei kestä seistä, joskus ei istua. Vaihtelumahdollisuus ja sohva töissä ovat oleellisen tärkeät.

Vierailija
77/77 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattas jumpata ja laihtua niin ei tarvi mennä lääkärille turhan takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi neljä