Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaverillani oli selkäkipua, meni lääkäriin ja hänelle yritettiin tyrkyttää siellä MASENNUSlääkkeitä!

Suomi-masennuslääkekampanjat meneillään?
06.11.2017 |

Ei voi kuin ihmetellä että mikä ihmeen mieliala- ja masennuslääkeinnostus suomalaisilla lääkäreillä on? Olen saanut tämän kuvan monista vuoden sisäisistä keskusteluista.
Saako ne niistä jotain hyviä provikoita?

Kaverini kävi lääkärillä selkäkivun takia. Hän pitää työstään ja on elämäniloinen ja oli sanonut että selkäkipu vaivaa kun tekee istumatyötä ja että se on ainoa ikävä asia joka haittaa elämäänsä juuri nyt, ja kuvitteli lääkärille mentyään että asiaa tutkitaan tarkemmin ettei ole esim. jotain hermoja jumissa selässä tai hartioissa.
Hänelle tarjottiin heti ensimmäisenä masennuslääkkeitä ongelmaan, ja meni tuosta ihan sanattomaksi.
Tulee mieleen että ehkä tilapäinen tulehduskipulääke olisi ollut parempi vaihtoehto, jos tutkimuksiin pääsemisessä saattaa kestää?

Työkaverin isä kuoli ja hän jännitti sitä että miten tulee selviämään hautajaisista. Muuten oli ihan tasapainossa ja tilanteen tasalla. Toinen työkaveri kehotti häntä hakemaan tilapäiset rauhoittavat lääkkeet tuota tilaisuutta varten että pysyy kasassa siellä. No eipä saanut, kun lääkärissä hänelle huomautettiin että ne ovat lähinnä väärinkäyttäjien ja katukauppiaiden juttu, että hänelle voidaan kyllä antaa masennuslääkkeet! Nuo masennuslääkkeethän saattaa aiheuttaa vaan enemmän ahdistusta ja painajaisia, eikä niistä varmasti ole apua hautajaistilanteessa!

Kellään samanlaisia kokemuksia?

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin kokemuksesta sanoa, että mietokin masennuslääke voi koukuttaa enemmän kuin bentsot. Itselleni oli täysi maanpäällinen helvetti lopettaa yksi suhteellisen tavallinen ja lääkärin mielestä harmiton lääke, kun taas bentsoa voin ottaa pari kertaa kuussa tarpeen mukaan ja se toimii ja on luotettava. Lopettamisesta ei tule mitään oireita, eikä lääkettä edes tee mieli käyttää väärin tai ottaa, jos ei oikeasti ole tarve. 1 paketti riittää koko vuodeksi.

Suomalaisilla lääkäreillä on jokin sairaalloinen fiksaatio diagnosoida kaikilla masennus, oli vaiva mikä tahansa ja määrätä masennuslääkkeitä. Potilaalta ei usein edes kysytä "miten voit?" "tai miten elämässäsi menee" ennenkuin tullaan tähän masennus -myyntipuheeseen. Nykyään, jos lääkäri edes ottaa tuon aiheen puheeksi ilman, että olen itse ensin avautunut mielialaongelmista, lopetan käynnin aika nopeasti. Rajansa kaikella ja lääkäreillä pitäisi olla edes jonkinlainen ammattietiikka.

Ei ne mitään tyrkytä, jos ei mene lääkäriin valittamaan vaivoja. Te ette taas ymmärrä mitään, kai otatte edes joka vaivaan alkoholia ja pari bentsoa? Siitä ei ilmeisesti tule mieleen mitään negatiivista?

Eli sinä itse leimaat ihmiset jotka ottaa bentson tai parin, myös alkoholinkäyttäjäksi?

Minä olen raitis ihan terveyssyistä, ja otan miedon bentson silloin tällöin paniikkikohtauksen takia.

Kun voisit hoitaa ongelmasi terapiassa niin mieluummin nappailet nappeja? Hieno logiikka.

Vierailija
42/77 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan peruskauraa! Mun nivelkivut johtuu kuulemma masennuksesta, sain siihen sitten lääkkeet. Eivät kyllä ole vielä auttaneet niihin kipuihin, mutta jospa se kolmas vuosi toden sanoisi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini kävi lääkärillä kerran koska hänellä oli tilapäistä unihäiriötä, työn takia. Haki sitten unilääkkeet jotka määrätty ja alkoi ottaa niitä. Ihmetteli miksi ne eivät pahemmin väsytä mutta tekevät olon kamalaksi, sekavaksi ja häntä alkoi turvottaa. Sitten tajusi kun googletettiin yhdessä sitä lääkettä että sehän onkin masennuslääke jonka oli saanut, eikä mikään unilääke tai nukahtamislääke! Ei tietenkään osannut epäillä mitään koska siinä lääkärin määräystarrassa luki että lääke on unettomuuteen ja siinä luki määrä joka piti illansuussa ottaa!!

Saman lääkkeen indikaatio on siis SEKÄ masennus- että unilääke. Mitä ihmeellistä tuossa nyt on? Monella muullakin lääkkeellä on monta käyttötarkoitusta. Ne voit lukea lääkepakkauksen selosteestakin. Että ei tässä sikäli mistään salaliitosta ole kyse. Mun sukulainen on käyttänyt kaikkein pienintä annosta tuota mainitsemaasi lääkettä (alkaa M-kirjaimella?). Kehuu maasta taivaaseen sen vaikutusta kun meillä on suvussa vanhemmiten pahenevaa unettomuutta joka vie järjen.

Määräystarrassa lukee tietenkin se syy miksi se lääkäri on sitä määrännyt kullekin potilaalle. Kutinalääkkeessä lukee sim. "Maija Meikäläinen, kolmesti päivässä kutinaan kahden viikon ajan". Ei siinä voi lukea sen lisäksi että tätälääkettäkäyttääjokumuujohonkinmuuhunkin.

Tutkittu käyttötarkoitus ei ole ongelma. Mainitsemasi Atarax on tyypillinen tapaus. Off-label sen sijaan on. Esimerkiksi ketiapiinin käyttö unettomuuteen on todella hullujen puoskareiden hommaa.

Minulle ei annettu uutta benzoreseptiä vaan ketipinoria rauhoittavaksi, paniikki ja ahdistuskohtauksiin joita minulla oli tuohon aikaan noin kerran viikossa. Ihan kamala aine tuo ketipinori, kuin joku vieras piru olisi asettunut päähäni asumaan. Muutuin agressiiviseksi, kärsin huimauksesta ja korvissa alkoi tinnitus, en pystynyt seistä paikoillani vaan päässä alkoi pyöriä eli en kyennyt seistä hellan edessä laittamassa ruokaa.

Kun valitin lääkkeestä niin lääkäri näytti siltä ettei usko minua ja että sepittelen oireet, mutta antoi silti benzot joka oli viimeinen purkki jonka käytin ja sen jälkeen kaikki ollut kunnossa.

Naapurini 55+ ikäinen mies oli kaatunut pihalla 2 vkoa sitten, sanoi että häntä huimasi ja että oli ihan outo olo. Onneksi ei lyönyt päätään maahan, sai vaan parit mustelmat, kävi ilmi että hänellekin määrätty ketipinorit! Sanoin etten minä enää itse niihin kammotuksiin koske. Näin häntä muutama päivä sitten ja sanoi minulle että kiitos kun varoitit niistä lääkkeistä että hän lopetti ne ja että hänellä on paljon parempi olo nyt.

Oho! Löytyi kommentti missä joku kuvailee ketipinorin oireita hyvin tutulla tavalla. Nimenomaan ihan kuin olisi jokin vieras piru tai pahuus asettunut pääni sisälle haluten tuhota minut. Agressiivisuutta ja hirveitä painajaisia. Käyttäydyin kuin olisi ollut riivaaja sisälläni. Hirveä lääke. Samaa väitti minunkin lääkäri että keksin oireeni ja että valehtelen. Nukahtamiseen oli määrätty.

Vierailija
44/77 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin todella pahoista selkä- ja vatsakivuista. Kävin lyhyen ajan sisällä monta kertaa lääkärissä. Yhden lääkärin kommentti jäi mieleen: " Yritä nyt päästä yli tosta kivusta". Myöskin vihjailuja, että on pään sisäinen ongelma. Lopulta sitten löytyi suolistoparasiitti, kun vaadin itse ulostenäytteitä otettavan. Että sellainen psykiatrinen kipu oli sitten..

Vierailija
45/77 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP

Kyllä noita masennuslääkkeitä käytetään ihan kivunhoitoon. Samojen välittäjäaineiden ouute vaivaa sekä kipu- että masennuspotilasta. TJEU.

Vierailija
46/77 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen aina sitä miten kaikki lääkärit on mielestään mielenterveysasiantuntijoita ja osaavat myös diagnosoida aivan kaiken mt-ongelmaksi.

Kärsin 20 vuotta endometrioosista ja se diagnosoitiin joko isäni kuolemasta johtuvaksi ahdistukseksi tai opiskelustressiksi tms.

Sama homma kilpirauhasen kanssa. Välittömästi tiedettiin että päässäni heittää eikä siinä kilpirauhasessa.

Vierailija
47/77 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin kokemuksesta sanoa, että mietokin masennuslääke voi koukuttaa enemmän kuin bentsot. Itselleni oli täysi maanpäällinen helvetti lopettaa yksi suhteellisen tavallinen ja lääkärin mielestä harmiton lääke, kun taas bentsoa voin ottaa pari kertaa kuussa tarpeen mukaan ja se toimii ja on luotettava. Lopettamisesta ei tule mitään oireita, eikä lääkettä edes tee mieli käyttää väärin tai ottaa, jos ei oikeasti ole tarve. 1 paketti riittää koko vuodeksi.

Suomalaisilla lääkäreillä on jokin sairaalloinen fiksaatio diagnosoida kaikilla masennus, oli vaiva mikä tahansa ja määrätä masennuslääkkeitä. Potilaalta ei usein edes kysytä "miten voit?" "tai miten elämässäsi menee" ennenkuin tullaan tähän masennus -myyntipuheeseen. Nykyään, jos lääkäri edes ottaa tuon aiheen puheeksi ilman, että olen itse ensin avautunut mielialaongelmista, lopetan käynnin aika nopeasti. Rajansa kaikella ja lääkäreillä pitäisi olla edes jonkinlainen ammattietiikka.

Ei ne mitään tyrkytä, jos ei mene lääkäriin valittamaan vaivoja. Te ette taas ymmärrä mitään, kai otatte edes joka vaivaan alkoholia ja pari bentsoa? Siitä ei ilmeisesti tule mieleen mitään negatiivista?

Eli sinä itse leimaat ihmiset jotka ottaa bentson tai parin, myös alkoholinkäyttäjäksi?

Minä olen raitis ihan terveyssyistä, ja otan miedon bentson silloin tällöin paniikkikohtauksen takia.

Kun voisit hoitaa ongelmasi terapiassa niin mieluummin nappailet nappeja? Hieno logiikka.

Luuletko oikeasti että terapiaan noin vaan mennään ku siltä vähä tuntuu ?

Vierailija
48/77 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bentsot "lähinnä väärinkäyttäjien ja katukauppiaiden juttu" ... eli? Et ole katukauppias tai väärinkäyttäjä niin sulle ei näitä bentsoja voi määrätä?

Vierailija
49/77 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo valitti myös julkisella puolella sietämättömän kovaa, vihlovaa selkäkipua ja sai siihen mielialalääkkeitä ja panadolia. "Syö näitä pari kuukautta ja tule sitten hakemaan lisää"

Ei syönyt vaan meni omalla kustannuksellaan OIKEAAN lääkäriin ja magneettikuvaan josta löytyi niin suuri hermoja painava välilevyn pullistuma että OIKEA lääkäri sai tämän suoraan jonon ohi leikkaukseen.

Parin kuukauden kuluttua kävi taas joogassa ja lenkillä. Arvauskeskuksen uhrina olisi maannut tuossa vaiheessa jo sängyn pohjalla lääkeriippuvaisena.

Vierailija
50/77 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilö meni lääkäriin ripulin takia ja sai lääkereseptin ja kävi ostamassa apteekista lääkkeet.

Myöhemmin terveyskeskuksesta soitettiin ja kerrottiin pahoittelujen kera, että henkilö olikin saanut erehdyksessä ripulilääkereseptin sijasta masennuslääkereseptin.

Siihen potilas totesikin sitten, että hetken jo ihmettelikin kun oli istunut jo pari tuntia paskat housussa eikä se vituttanut ollenkaan.

Vierailija
51/77 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielialalääkkeistä voi todellakin olla hankala päästä eroon. Ne voivat aiheuttaa pitkäkestoisesti niin hankalia oireita lopetusvaiheessa, että ei ihme, jos mielenterveys horjuu siinä vaiheessa. Lääkärit suhtautuvat ihmeen kevyesti näihin haittavaikutuksiin ja tuntuvat määräävän esim. Ketipinoria joka vaivaan. Kaikille tämä jokapaikanlääke Ketipinor ei sovi.

Vierailija
52/77 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
53/77 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkäkipuun ei auta lääkkeet

Jumppa ja vatsa ja selkälihasten vahvistaminen

Istumisen lopetus - duunit seisoen tai vähintään satulatuoli

Vierailija
54/77 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahan takia noita masennuslääkkeittä tyrkytetään joka vaivaan.

Vierailija
55/77 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsari auttaa vaivoihin parhaiten.

Vierailija
56/77 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketipinoria? Hyvänen aika. Anoppini söi kyseistä lääkettä kaksisuuntaiseen. Ei tulisi mieleenkään syödä tuollaista lääkettä.

Vierailija
57/77 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin todella väsynyt, toista rintaani kutitti ja kirveli ja se tuntui puutuneelta ja näillä oireilla diagnosoitiin masennus. Totuus oli kuitenkin toinen ja yksityisen kautta löytyikin rintasyöpä.

Vierailija
58/77 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tarjottiin sähköhoitoja alaselkäkipuun :D 

Vierailija
59/77 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selkäkipuun ei auta lääkkeet

Jumppa ja vatsa ja selkälihasten vahvistaminen

Istumisen lopetus - duunit seisoen tai vähintään satulatuoli

Mulla aiheuttaa ihan järkyttäviä kipuja alaselkään seisominen ja satulatuoli

Vierailija
60/77 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieni annos masennuslääkettä (alle masennuksen hoidon terapeuttisen annoksen) toimii tutkitusti krooniseen kipuun paremmin kuin kipulääkkeet ja on huomattavasti turvallisempi mm. riippuvuuden ja haittavaikutusten kannalta kuin kovemmat kipulääkkeet. Eli jos ei burana ja panadol auta, tuo on tehokkain ja turvallisin ratkaisu. Mutta täällä taas maallikkoasiantuntijat riehuvat, vaikka eivät mistään mitään tiedä. On se vaan kauheaa, kun potilas saa parasta mahdollista hoitoa. Salaliitto! Kansanmurha! Kaikki barrikadeille!

"Krooniseen kipuun" niin se kipu voitaisiin ehkä hoitaa vaikka leikkauksella, antibiooteilla, kortisonilla jos vähän tarkemmin tutkittaisi. Mutta sen sijaan että oikeasti tutkitaan mistä johtuu vaikka paha selkäkipu mikä on selkärangan kohdalla niin päätetään antaa mielialalääkkeitä ja se siitä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi