Kaverillani oli selkäkipua, meni lääkäriin ja hänelle yritettiin tyrkyttää siellä MASENNUSlääkkeitä!
Ei voi kuin ihmetellä että mikä ihmeen mieliala- ja masennuslääkeinnostus suomalaisilla lääkäreillä on? Olen saanut tämän kuvan monista vuoden sisäisistä keskusteluista.
Saako ne niistä jotain hyviä provikoita?
Kaverini kävi lääkärillä selkäkivun takia. Hän pitää työstään ja on elämäniloinen ja oli sanonut että selkäkipu vaivaa kun tekee istumatyötä ja että se on ainoa ikävä asia joka haittaa elämäänsä juuri nyt, ja kuvitteli lääkärille mentyään että asiaa tutkitaan tarkemmin ettei ole esim. jotain hermoja jumissa selässä tai hartioissa.
Hänelle tarjottiin heti ensimmäisenä masennuslääkkeitä ongelmaan, ja meni tuosta ihan sanattomaksi.
Tulee mieleen että ehkä tilapäinen tulehduskipulääke olisi ollut parempi vaihtoehto, jos tutkimuksiin pääsemisessä saattaa kestää?
Työkaverin isä kuoli ja hän jännitti sitä että miten tulee selviämään hautajaisista. Muuten oli ihan tasapainossa ja tilanteen tasalla. Toinen työkaveri kehotti häntä hakemaan tilapäiset rauhoittavat lääkkeet tuota tilaisuutta varten että pysyy kasassa siellä. No eipä saanut, kun lääkärissä hänelle huomautettiin että ne ovat lähinnä väärinkäyttäjien ja katukauppiaiden juttu, että hänelle voidaan kyllä antaa masennuslääkkeet! Nuo masennuslääkkeethän saattaa aiheuttaa vaan enemmän ahdistusta ja painajaisia, eikä niistä varmasti ole apua hautajaistilanteessa!
Kellään samanlaisia kokemuksia?
Kommentit (77)
Voin kokemuksesta sanoa, että mietokin masennuslääke voi koukuttaa enemmän kuin bentsot. Itselleni oli täysi maanpäällinen helvetti lopettaa yksi suhteellisen tavallinen ja lääkärin mielestä harmiton lääke, kun taas bentsoa voin ottaa pari kertaa kuussa tarpeen mukaan ja se toimii ja on luotettava. Lopettamisesta ei tule mitään oireita, eikä lääkettä edes tee mieli käyttää väärin tai ottaa, jos ei oikeasti ole tarve. 1 paketti riittää koko vuodeksi.
Suomalaisilla lääkäreillä on jokin sairaalloinen fiksaatio diagnosoida kaikilla masennus, oli vaiva mikä tahansa ja määrätä masennuslääkkeitä. Potilaalta ei usein edes kysytä "miten voit?" "tai miten elämässäsi menee" ennenkuin tullaan tähän masennus -myyntipuheeseen. Nykyään, jos lääkäri edes ottaa tuon aiheen puheeksi ilman, että olen itse ensin avautunut mielialaongelmista, lopetan käynnin aika nopeasti. Rajansa kaikella ja lääkäreillä pitäisi olla edes jonkinlainen ammattietiikka.
Äitini kävi lääkärillä kerran koska hänellä oli tilapäistä unihäiriötä, työn takia. Haki sitten unilääkkeet jotka määrätty ja alkoi ottaa niitä. Ihmetteli miksi ne eivät pahemmin väsytä mutta tekevät olon kamalaksi, sekavaksi ja häntä alkoi turvottaa. Sitten tajusi kun googletettiin yhdessä sitä lääkettä että sehän onkin masennuslääke jonka oli saanut, eikä mikään unilääke tai nukahtamislääke! Ei tietenkään osannut epäillä mitään koska siinä lääkärin määräystarrassa luki että lääke on unettomuuteen ja siinä luki määrä joka piti illansuussa ottaa!!
Vierailija kirjoitti:
Voin kokemuksesta sanoa, että mietokin masennuslääke voi koukuttaa enemmän kuin bentsot. Itselleni oli täysi maanpäällinen helvetti lopettaa yksi suhteellisen tavallinen ja lääkärin mielestä harmiton lääke, kun taas bentsoa voin ottaa pari kertaa kuussa tarpeen mukaan ja se toimii ja on luotettava. Lopettamisesta ei tule mitään oireita, eikä lääkettä edes tee mieli käyttää väärin tai ottaa, jos ei oikeasti ole tarve. 1 paketti riittää koko vuodeksi.
Suomalaisilla lääkäreillä on jokin sairaalloinen fiksaatio diagnosoida kaikilla masennus, oli vaiva mikä tahansa ja määrätä masennuslääkkeitä. Potilaalta ei usein edes kysytä "miten voit?" "tai miten elämässäsi menee" ennenkuin tullaan tähän masennus -myyntipuheeseen. Nykyään, jos lääkäri edes ottaa tuon aiheen puheeksi ilman, että olen itse ensin avautunut mielialaongelmista, lopetan käynnin aika nopeasti. Rajansa kaikella ja lääkäreillä pitäisi olla edes jonkinlainen ammattietiikka.
Ei ne mitään tyrkytä, jos ei mene lääkäriin valittamaan vaivoja. Te ette taas ymmärrä mitään, kai otatte edes joka vaivaan alkoholia ja pari bentsoa? Siitä ei ilmeisesti tule mieleen mitään negatiivista?
Kaikilla lääkkeillä on sivuvaikutuksia. Mainitsemasi vaarattomat, tavalliset tulehduskipulääkkeet aiheuttavat vuosittain monia kuolemia.
Kroonisesta kivusta kärsiville määrätään toisinaan masennuslääkkeitä. Tämä ei johdu siitä, että lääkäri pitää heitä masentuneina tai muuten hulluina, vaan siitä, että masennuslääkkeet nostavat kipukynnystä. Ne siis voivat vähentää potilaan aistimaa kipua.
Mitään täysin haitatonta tai sivuvaikutuksetonta lääkettä lääkäri ei olisi voinut kaverillesi määrätä. Ainakin pitkäaikaisessa käytössä masennuslääkkeet ovat vaarattomampia kuin tulehduskipulääkkeet.
Trisyklisillä masennuslääkkeillä pyritään nostamaan kipukynnystä. Tämä on tyypillinen tapa hoitaa ongelmia nykylääketieteessä. Tarkoitus ei ole parantaa, vaan peittää ongelma. Selkävaivat usein paranevat spontaanisti, eli lääkitystä ei tarvittaisi, jos kestää kipua. Välilevypullistumastakin voi selvitä viikon panadolkuurilla.
Mielenkiintoisimmat tarinat tulevat jäsenkorjaajilta. He ovat niitä joille ihmiset menevät silloin kun lääketieteeltä loppuvat keinot. Ehkä kaverisi voisi suunnata suoraan Karppiselle?
Minä valitin lääkärille, että maha on kipeä, eikä ruoka maita... sain kanssa reseptin mielialalääkkeistä... Menin kuitenkin toiseen lääkäriin, joka sitten määräsi vatsan tähystyksen, jossa todettiin vaivan olevan katarrin aiheuttama ja siihen hän määräsi happolääkkeen, jolla vaiva helpotti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne mitään tyrkytä, jos ei mene lääkäriin valittamaan vaivoja. Te ette taas ymmärrä mitään, kai otatte edes joka vaivaan alkoholia ja pari bentsoa? Siitä ei ilmeisesti tule mieleen mitään negatiivista?
Eli sinä itse leimaat ihmiset jotka ottaa bentson tai parin, myös alkoholinkäyttäjäksi?
Minä olen raitis ihan terveyssyistä, ja otan miedon bentson silloin tällöin paniikkikohtauksen takia.
Vierailija kirjoitti:
Minä valitin lääkärille, että maha on kipeä, eikä ruoka maita... sain kanssa reseptin mielialalääkkeistä... Menin kuitenkin toiseen lääkäriin, joka sitten määräsi vatsan tähystyksen, jossa todettiin vaivan olevan katarrin aiheuttama ja siihen hän määräsi happolääkkeen, jolla vaiva helpotti.
Toivottavasti et käytä pitkään, sillä happolääkkeet moninkertaistavat syövän riskin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla lääkkeillä on sivuvaikutuksia. Mainitsemasi vaarattomat, tavalliset tulehduskipulääkkeet aiheuttavat vuosittain monia kuolemia.
Kroonisesta kivusta kärsiville määrätään toisinaan masennuslääkkeitä. Tämä ei johdu siitä, että lääkäri pitää heitä masentuneina tai muuten hulluina, vaan siitä, että masennuslääkkeet nostavat kipukynnystä. Ne siis voivat vähentää potilaan aistimaa kipua.
Mitään täysin haitatonta tai sivuvaikutuksetonta lääkettä lääkäri ei olisi voinut kaverillesi määrätä. Ainakin pitkäaikaisessa käytössä masennuslääkkeet ovat vaarattomampia kuin tulehduskipulääkkeet.
Ei Suomessa osata.
Minä tarvitsin migreenin estoon täsmälääkettä jota minulla oli ollut aiemmin. Lääkäri ei halunnut määrätä sumatriptaaneja, eikä triptaaneja joita olin käyttänyt (vaikka näitä saa kaikkien muiden maiden apteekkien hyllyistä suoraan eli ei tartte mennä kuin Ruotsiin asti, huom!) vaan kirjoitti Kloptriptyliä koska sen piti kuulemma nostaa kipukynnystä. Sitähän käytetään myös masennukseen. Järkyttävä aine, en päässyt sängystä ylös vaan olisin halunnut nukkua 12 tuntia putkeen normaalin 7 tunnin sijasta, raajani puutuivat ja nuutuivat ja pää tuntui väsyneeltä enkä pystynyt keskittyä mihinkään ja tuntui kuin olisin ollut jossain rinnakkaistodellisuudessa. Lisäksi se aine ei auttanut migreeniin mitenkään. Menin toiselle lääkärille ja hän jatkoi triptaanilääkitystä migreenin täsmähoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Äitini kävi lääkärillä kerran koska hänellä oli tilapäistä unihäiriötä, työn takia. Haki sitten unilääkkeet jotka määrätty ja alkoi ottaa niitä. Ihmetteli miksi ne eivät pahemmin väsytä mutta tekevät olon kamalaksi, sekavaksi ja häntä alkoi turvottaa. Sitten tajusi kun googletettiin yhdessä sitä lääkettä että sehän onkin masennuslääke jonka oli saanut, eikä mikään unilääke tai nukahtamislääke! Ei tietenkään osannut epäillä mitään koska siinä lääkärin määräystarrassa luki että lääke on unettomuuteen ja siinä luki määrä joka piti illansuussa ottaa!!
Saman lääkkeen indikaatio on siis SEKÄ masennus- että unilääke. Mitä ihmeellistä tuossa nyt on? Monella muullakin lääkkeellä on monta käyttötarkoitusta. Ne voit lukea lääkepakkauksen selosteestakin. Että ei tässä sikäli mistään salaliitosta ole kyse. Mun sukulainen on käyttänyt kaikkein pienintä annosta tuota mainitsemaasi lääkettä (alkaa M-kirjaimella?). Kehuu maasta taivaaseen sen vaikutusta kun meillä on suvussa vanhemmiten pahenevaa unettomuutta joka vie järjen.
Määräystarrassa lukee tietenkin se syy miksi se lääkäri on sitä määrännyt kullekin potilaalle. Kutinalääkkeessä lukee sim. "Maija Meikäläinen, kolmesti päivässä kutinaan kahden viikon ajan". Ei siinä voi lukea sen lisäksi että tätälääkettäkäyttääjokumuujohonkinmuuhunkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saman lääkkeen indikaatio on siis SEKÄ masennus- että unilääke. Mitä ihmeellistä tuossa nyt on? Monella muullakin lääkkeellä on monta käyttötarkoitusta. Ne voit lukea lääkepakkauksen selosteestakin. Että ei tässä sikäli mistään salaliitosta ole kyse. Mun sukulainen on käyttänyt kaikkein pienintä annosta tuota mainitsemaasi lääkettä (alkaa M-kirjaimella?). Kehuu maasta taivaaseen sen vaikutusta kun meillä on suvussa vanhemmiten pahenevaa unettomuutta joka vie järjen.
Määräystarrassa lukee tietenkin se syy miksi se lääkäri on sitä määrännyt kullekin potilaalle. Kutinalääkkeessä lukee sim. "Maija Meikäläinen, kolmesti päivässä kutinaan kahden viikon ajan". Ei siinä voi lukea sen lisäksi että tätälääkettäkäyttääjokumuujohonkinmuuhunkin.
Tutkittu käyttötarkoitus ei ole ongelma. Mainitsemasi Atarax on tyypillinen tapaus. Off-label sen sijaan on. Esimerkiksi ketiapiinin käyttö unettomuuteen on todella hullujen puoskareiden hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Trisyklisillä masennuslääkkeillä pyritään nostamaan kipukynnystä. Tämä on tyypillinen tapa hoitaa ongelmia nykylääketieteessä. Tarkoitus ei ole parantaa, vaan peittää ongelma. Selkävaivat usein paranevat spontaanisti, eli lääkitystä ei tarvittaisi, jos kestää kipua. Välilevypullistumastakin voi selvitä viikon panadolkuurilla.
Mielenkiintoisimmat tarinat tulevat jäsenkorjaajilta. He ovat niitä joille ihmiset menevät silloin kun lääketieteeltä loppuvat keinot. Ehkä kaverisi voisi suunnata suoraan Karppiselle?
Jäsenkorjaajien lisäksi myös mm. saunatontulta ja tarot-tulkitsijalta kannattaa kysyä lääketieteellisistä asioista, eityisesti trisyklisistä masennuslääkkeistä. Kyllä "kansa" tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkittu käyttötarkoitus ei ole ongelma. Mainitsemasi Atarax on tyypillinen tapaus. Off-label sen sijaan on. Esimerkiksi ketiapiinin käyttö unettomuuteen on todella hullujen puoskareiden hommaa.
Kuka mainitsi Ataraxin? En minä ainakaan, ihan eri lääke.
Lääkäri määräsi minulle ssri-lääkettä stressiin ja lieviin ahdistusoireisiin. Jouduin teholle kun aloin oksennella monta tuntia putkeen, hikoilin, tärisin ja huimasi niin pahasti että jouduin olla nelinkontin lattialla. Siellä sanottiin että minun ei pitäisi ottaa noita koska minulla on jokin oireyhtymä joka ei sovi noiden kanssa, ja joka voi olla kohtalokas.
Lääkäri joka minulle noita määräsi, ei ottanut vastuuta tekemisestään, sanoi vain että: oho.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos henkilö tarvitsee tilapäiseen käyttöön nukahtamislääkettä kuten Imovane, niin ei hänelle mitään hiton Mirtsoja pitäisi alkaa tuputtamaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomessa osata.
Minä tarvitsin migreenin estoon täsmälääkettä jota minulla oli ollut aiemmin. Lääkäri ei halunnut määrätä sumatriptaaneja, eikä triptaaneja joita olin käyttänyt (vaikka näitä saa kaikkien muiden maiden apteekkien hyllyistä suoraan eli ei tartte mennä kuin Ruotsiin asti, huom!) vaan kirjoitti Kloptriptyliä koska sen piti kuulemma nostaa kipukynnystä. Sitähän käytetään myös masennukseen. Järkyttävä aine, en päässyt sängystä ylös vaan olisin halunnut nukkua 12 tuntia putkeen normaalin 7 tunnin sijasta, raajani puutuivat ja nuutuivat ja pää tuntui väsyneeltä enkä pystynyt keskittyä mihinkään ja tuntui kuin olisin ollut jossain rinnakkaistodellisuudessa. Lisäksi se aine ei auttanut migreeniin mitenkään. Menin toiselle lääkärille ja hän jatkoi triptaanilääkitystä migreenin täsmähoitoon.
Triptaanien käyttöaihe ei ole migreenin estoon, vaan migreenikohtauksen hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei annettu uutta benzoreseptiä vaan ketipinoria rauhoittavaksi, paniikki ja ahdistuskohtauksiin joita minulla oli tuohon aikaan noin kerran viikossa. Ihan kamala aine tuo ketipinori, kuin joku vieras piru olisi asettunut päähäni asumaan. Muutuin agressiiviseksi, kärsin huimauksesta ja korvissa alkoi tinnitus, en pystynyt seistä paikoillani vaan päässä alkoi pyöriä eli en kyennyt seistä hellan edessä laittamassa ruokaa.
Kun valitin lääkkeestä niin lääkäri näytti siltä ettei usko minua ja että sepittelen oireet, mutta antoi silti benzot joka oli viimeinen purkki jonka käytin ja sen jälkeen kaikki ollut kunnossa.
Naapurini 55+ ikäinen mies oli kaatunut pihalla 2 vkoa sitten, sanoi että häntä huimasi ja että oli ihan outo olo. Onneksi ei lyönyt päätään maahan, sai vaan parit mustelmat, kävi ilmi että hänellekin määrätty ketipinorit! Sanoin etten minä enää itse niihin kammotuksiin koske. Näin häntä muutama päivä sitten ja sanoi minulle että kiitos kun varoitit niistä lääkkeistä että hän lopetti ne ja että hänellä on paljon parempi olo nyt.
Mun kaveri muutti Jenkkeihin ja hän kärsi jo Suomessa ajottaisesta ahdistus- ja paniikkihäiriöstä.
Suomessa hänelle oli määrätty mielialalääkkeet, ja alkoi nähdä painajaisia, hermosto alkoi oirehtia, sydän tykytti välillä sataa, ahdistui entistä enemmän eikä lopulta uskaltanut mennä ulos. Söi noita nappeja joitakin viikkoja kunnes lopetti. Sanoi että pakko lopettaa kun pääsi Jenkkeihin töihin ja jatkokoulutukseen.
Pääsi Jenkeissä jollekin huippu psykiatrian ja neurologian tohtorille, joka sanoi ettei ahdistus- ja paniikkihäiriöön tulisi ollenkaan määrätä mielialalääkkeitä, että bentsot ja vastaavat ovat ainoa täsmälääke niihin. Että tämä on tiedetty jo vuosia, kokeilujen jälkeen ja että joillekin mielialalääkkeet saattaat aiheuttaa pysyviä hermostovaurioita ja että niistä on vaikeampi vierottautua kuin bentsoista (Xanax jne).
Sai bentsot ja hän on kuulemma ottanut niitä enää pari kertaa vuodessa.
- Miten Suomen lääketiede voi tosiaan olla noin paljon muiden maiden lääketieteitä jäljessä?