Paras tai mukavin varavuode, jonka saa kaappiin säilytykseen?
Pitäisi hankkia vierasta varten varavuode. Vaihtoehtoina on heteka-henkinen taittovuode (esim. Jyskistä tai Ikeasta), taittopatja, josta saa rahin, irtopatja ja ilmapatja. Mikä noista olisi paras? Nukkujana on välillä teini, välillä ikäihminen eli pitäisi kuitenkin olla jälkimmäistä ajatellen hyvä nukkua. Meillä ei ole mahdollisuutta pitää varavuodetta jatkuvasti esille eli sen pitää olla poistaiteltava. Onko ilmapatjat ihan kamalia? Ohut patja lattialla on varmaan vanhukselle aika huono. Mielipiteitä?
Kommentit (69)
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kaappis%C3%A4nky
Jos rahasta ei ole puutetta, erilaisia kätköjä varasängylle löytyy mm. näistä:
Kätevä nikkari voi itsekin valmistaa toimivan ja turvallisen version:
https://teeitse.com/sisustus/huonekalut/vuoteet/kaappisanky-tuo-lisaa-l…
Meillä on niin vähän tilaa, että olohuoneen sohvasänky on paras satunnaisen yöpyjän tyyssija. Vahinko, ettei sohvasängyn alle ole saatu hommattua sellaista perinteistä vuodevaatelaatikkoa (jos sellainen edes mahtuisi).
Kokemus itsetäyttyvästä ilmapatjasta: pomppulinna, samettimainen päällinen kerää pölyä, lakana ei pysy ilman erillistä sijauspatjaa ja vähemmän vetreä nukkuja saattaa luisua lattialle kylkeä kääntäessään. Vanhuksen olisi vaikea könytä siitä ylös. Lapset (ja kissat)varmaan tykkäävät.
Toivottavasti löydät toimivan ratkaisun!
Minulla on 3 x ilmapatjaa, kaikki ihan paskoja, jos vertaa omaan sänkyyni, itse en ainakaan ilmapatjaa suosittele...ne joka niistä pitää...ei tiedä sängyistä yhtään mitään. Myönnän minulla on paras mahdollinen sänky itsellä...mutta ilmapatjat on ihan paskoja vertaa vaikka millaiseen normaali sänkyyn
Ikealla on uus sohvasänky, 120 leveä Hammarn, se pohjakangas on napakka ja vaikka patja on ohut, siinä on hyvä nukkua.
Vierailija kirjoitti:
Ikealla on uus sohvasänky, 120 leveä Hammarn, se pohjakangas on napakka ja vaikka patja on ohut, siinä on hyvä nukkua.
Mahtuuko se kaappiin säilytykseen?
Yllättävän hyvä meillä on ollut pieneen tilaan menevä retkisänky, jonka päälle on vielä laitettu ohuehko patja. Kapea siinä on nukkua mutta helppo mennä maate ja nousta pois vähän kankeammankin ihmisen. Siis tämäntapainen (ei juuri tämä sama merkki):
https://m.addnature.fi/relags-travelchair-retkisanky-campbed-harmaa-mus…
Se taittosänky, saa paksullakin patjalla.
Meillä se käytössä ja en nuku ilmapatjalla ja meillä on sekin.
Yksikään vanhus tai keski-ikäinen ei halua nukkua lattiatasolla.
Eikä se patja ole ohut, kun osaa ostaa.
Eli mut tai mun tuttavat ei nuku, kun sillä sängyllä.
Parhaiten nukuin kerran pelkän petarin päällä (oli n. 5 cm), selkä voi hyvin aamulla! Kokeilkaa! Eli anna oma petarisi vieraalle.
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän hyvä meillä on ollut pieneen tilaan menevä retkisänky, jonka päälle on vielä laitettu ohuehko patja. Kapea siinä on nukkua mutta helppo mennä maate ja nousta pois vähän kankeammankin ihmisen. Siis tämäntapainen (ei juuri tämä sama merkki):
https://m.addnature.fi/relags-travelchair-retkisanky-campbed-harmaa-mus…
Ja tää meidän retkivuode muuten mahtuu melko pieneen kassiin koottuna. On yllättävää kyllä paljon tukevampi kuin ne taittosängyt. (Sellainenkin löytyy enkä tykkää siinä nukkua)
Meilläkin on Jyskistä ostettu n. 150cm leveä ilmapatja. Minusta se on on paras varavuode, millä olen nukkunut. Se on helppo ottaa reissuun mukaan, niin koskaan ei tarvitse nukkua parin sentin vieraspatjalla lattialla. Ilmapatjasänky Yksin hyvä nukkua, kaksin ei, paitsi ehkä lasten. Kun isovanhemmat tulevan yökylään, petaan heille vuoteen omaan sänkyymme ja itse nukumme vierasvuoteissa. Ystävät ovat olleet ihan tyytyväisiä ilmapatjasänkyyn.
Tämä:
https://www.partioaitta.fi/savotta-retkisanky-large
Aivan loistava! Tähän vielä kotioloissa vaahtomuovipatja tai paksu petari päälle niin kyllä kelpaa!
Hetekalle ääni. Meillä sellainen (ikeasta), johon lisäksi laitetaan kaksi ohutta petaria.
Muutama vuosi sitten ostettiin 140cm leveä, lähemmäs puoli metriä korkea velourpintainen ilmapatja integroidulla pumpulla. Ehti olla käytössä ehkä kolme yötä nuorison yövierailla ennenkuin hajosi. Ilma poistuu pikkuhiljaa niin että aamuun mennessä lähes tyhjä.. eli pieni reikä jossain. Lisäksi tuplalakanakin on siihen ikävä saada asettumaan kun ei voi helmoja mihinkään reunan alle tunkea. Lapset myös sanoivat että tympeä nukkua kun "rutisee" ja jos kaksi nukkujaa niin koko patja pomppii kun toinen kääntyy.
Olen 70.vuotias ja jos menen lattialla olevan ilmapatjan päälle nukkumaan,niin kankealla selällä ja polvilla en pääse sieltä ylös.
Nro 52 jatkaa: meillä siis se halvin mahdollinen ikean taittosänky, noin 50€. Jyskissä myynnissä myös kaikin puolin hienompi versio jollain memory foam patjalla noin 120€
Vierailija kirjoitti:
hotellia ja omaa sänkyäni ehdotettu, ei kelpaa. Vähän hankala juttu mutta ei siitä sen enempää. Tämän tilanteen kanssa eletään ja edetään.
Miten noihin korkeisiin ilmapatjoihin viritetään aluslakana? Onko niissä yleisesti joku rako, johon lakanan reunan saa sujautettua vai mikä homman nimi on?
Nukkumapuoli on velouria tai mitä ikinä onkaan samettimaista matskua, siinä pysyy lakana hyvin päällä. Reunojen alle sitä ei saa. Meillä on 60€ maksanut ~40 cm korkea, ei vajoa eikä hajoa, täyttyy muutamassa minuutissa omalla pumpulla. Saa myös imaistua tyhjäksi pumpulla, menee tosi pieneen tilaan.
Minulla on sekä ilmapatja että sälepohjataittosänky ohuella patjalla. Paras käytössä on taittosänky lisättynä petauspatjalla. Sängyn oma patja on liian ohut yksinään. Itse tykkään nukkua siinä joustopohjaisessa taittosängyssä, koska siinä ei patjan ohuus haittaa. Se ei käy painaville.
Suurin ongelma on pitää taittosängyn kiinnipitävät osat tallessa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 3 x ilmapatjaa, kaikki ihan paskoja, jos vertaa omaan sänkyyni, itse en ainakaan ilmapatjaa suosittele...ne joka niistä pitää...ei tiedä sängyistä yhtään mitään. Myönnän minulla on paras mahdollinen sänky itsellä...mutta ilmapatjat on ihan paskoja vertaa vaikka millaiseen normaali sänkyyn
Joten vieraat nukkuu sun kanssa samassa sängyssä..?
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin on Jyskistä ostettu n. 150cm leveä ilmapatja. Minusta se on on paras varavuode, millä olen nukkunut. Se on helppo ottaa reissuun mukaan, niin koskaan ei tarvitse nukkua parin sentin vieraspatjalla lattialla. Ilmapatjasänky Yksin hyvä nukkua, kaksin ei, paitsi ehkä lasten. Kun isovanhemmat tulevan yökylään, petaan heille vuoteen omaan sänkyymme ja itse nukumme vierasvuoteissa. Ystävät ovat olleet ihan tyytyväisiä ilmapatjasänkyyn.
Näin meilläkin ja se meidän malli on 60 cm korkea, joten lattianrajassa ei tarvitse nukkua. Moottoripumppu pumppaa sängyn muutamassa minuutissa ja on minusta tosi ylellinen vierasvuode :)
Vierailija kirjoitti:
hotellia ja omaa sänkyäni ehdotettu, ei kelpaa. Vähän hankala juttu mutta ei siitä sen enempää. Tämän tilanteen kanssa eletään ja edetään.
Miten noihin korkeisiin ilmapatjoihin viritetään aluslakana? Onko niissä yleisesti joku rako, johon lakanan reunan saa sujautettua vai mikä homman nimi on?
Helmalakana. Mutta ovat aika tyyriitä nekin. Jos ostat vaan useamman taittopatjan tai edes kaksi ja laitat ne päällekkäin niin saa vähän korkeutta. Meillä on ollut noita JYSK:n ilmapatjoja. Ei hyvä. Ihan ok jos toimivat mutta eivät aina toimi ja aamulla herää kovalta lattialta.
Osta paksu superlonpatja ja vielä petari siihen. menvät tiukalle rullalle kaappiin, kun sitoo narulla. Paras selälle. Olen nukkunut noilla kaikilla ja kannatan patjaa lattialla jos ei ole oikeata sänkyä.
Meillä oli sellainen Jyskin taittoheteka. Kukaan vieraista ei tykännyt nukkua siinä. En suosittele sitä. Patja liian ohut, piti ihan älytöntä natinaa ja nitinää. On ollut myös korkea ilmapatja, se oli pari astetta parempi kuin heteka. Mutta ei sekään mikään maailman mukavin ollut.