Revin pelihousuni Suomen Postin kanssa
Viime viikolla minulle viimein tuli paketti, joka seurannan mukaan seisoi lajittelukeskuksessa viikon. Kerkisin jo soitella perään. Postin apu asiaan oli, että soittivat lähipostiini ja totesivat, että ei se ole siellä. No ei tietenkään kun se oli lajittelukeskuksessa. Sinne lajittelukeskukseen posti ei voinut pyynnöstäni olla yhteydessä.
Nyt minulle on tulossa kaksi muuta lähetystä, joista toinen seissyt lajittelukeskuksessa 10 päivää ja toinen viikon. Taaskaan Posti ei tee muuta, kuin tarkisti, että eivät ole saapuneet lähipostiini. No eivät niin. Sehän se ongelma tässä juuri on! Taaskaan ei voi tarkistaa sieltä lajittelukeskuksesta. Kansainväliset sopimukset plaa plaa plaa. Mikä ihmeen kansainvälinen sopimus estää hyvän asiakaspalvelun ja terveen järjen käytön?
Nyt repee pelihousut.
Kommentit (17)
Asutko jossain katvealueella, mikähän siinä mättää. Meillä mättää se kun postia ei jaeta ollenkaan tiistaina.
Niin, lajittelukeskus on ilmeisen ruuhkautunut, eikä siellä varmaankaan seiso vain sinun pakettisi, vaan siellä on tuhansittain muitakin. Pakettisi tulee kun ehtii, eikä sinulle voida järjestää erikoispalvelua.
Jos haluat nopeampaa toimitusta, käytä kuriiripalveluja. Ne toki maksavatkin sitten enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Ikävää. :/
Ovat soittaneet lähipostiisi sen vuoksi, että he tarkistavat, ettei lähetys ole sittenkin saapunut sinne mutta on tapahtunut joku virhe sisäänkirjauksessa.
Lajittelusta ei yleensä ekana etsitä yksittäisiä lähetyksiä.
Luovuttelen itse postin paketteja työkseni ja välillä minusta on kummallista, että posti ei halua välttämättä avata toimintatapojaan vaan jättää asiakkaat ihmettelemään. Toivottavasti paketti löytyy.
Juu, ymmärrän kyllä tuon, että tarkistavat, mutta en vain käsitä sitä, että ei voi selvittää sieltä lajittelusta jossa se paketti kuitenkin suurimmalla todennäköisyydellä on. Täytyy nyt ilmoittaa lähettäjälle, jotta voisivatko tehdä selvityspyynnön Postille :(
Vierailija kirjoitti:
Niin, lajittelukeskus on ilmeisen ruuhkautunut, eikä siellä varmaankaan seiso vain sinun pakettisi, vaan siellä on tuhansittain muitakin. Pakettisi tulee kun ehtii, eikä sinulle voida järjestää erikoispalvelua.
Jos haluat nopeampaa toimitusta, käytä kuriiripalveluja. Ne toki maksavatkin sitten enemmän.
Nämä lähetykset ovat tulossa Kiinasta. Minulle on tulossa sieltä kolme muutakin pakettia. Kaikki saapuneet maahan useita päiviä MYÖHEMMIN kuin nuo hukassa olleet ja ovat nyt tänään jakelussa.
En odota Postilta mitään erikoispalvelua, mutta edes jonkun sortin logiikkaa toiminnassa voisi kyllä odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Asutko jossain katvealueella, mikähän siinä mättää. Meillä mättää se kun postia ei jaeta ollenkaan tiistaina.
Keskikokoisessa kaupungissa. Ei ole ennen ollut näin pahoja ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä ihmisten itkua siitä, ettei postia jaeta tiistaisin. Mitä niin ihmeellistä silloin on postiluukusta kolahtanut, ettei se voi odottaa keskiviikkoon?
Vierailija kirjoitti:
Mitä siinä "katvealueella" on merkitystä, kun paketti on lajittelukeskuksessa, eikä ole sieltä edes vielä lähtenyt mihinkään "katvealueelle". Siellä se on miljoonan muun kiinanpaketin kanssa lajittelua odottamassa.
Mulla oma kokemus, ja tämä tarina on ihan tosi vaikka provolta kuulostaakin.
Oli luvattu toimittaa paketti tiettynä päivänä. Aamulla tuli viesti, että mikä olisi paras kellonaika, vähän naureskellen valitsin sitten ajan. Olin seuraavankin päivän pitänyt kalenterista tyhjänä kun ajattelin että ehkä kuitenkin lähipäivinä tulee.
Ja ette ikinä usko, se paketti oli postin tuomana juuri siihen aikaan kun oli sovittu. Ja postimies nosti paketin vielä kynnyksen ylikin vaikka sopimus oli vain ovelle tuomisesta.
Pitkiin aikoihin en ole niin kovasti yllättynyt.
Minä olen odottanut jo kuukauden pakettia, mutta mikäpä hätä tässä on.
Ei tarvitse erikoispalveluja, normipalvelu riittää.
Mulla meni kuntoutushakemusaika ohi, lääkäri halusi toisen lekurin lausunnon ennen lomia ja hankin sen.
Posti toimitti sitä kolme viikkoa Töölöstä Kotkaan.
Myös pari karhua tullut, enkä ole ikinä nähnyt alkuperäisiä laskuja.
Jos vertaa esim. DHL. kuriiriin on suomen posti aivan pihalla.
Tyypillinen suomalainen viranomainen. Kylmä, kopea mutta etäinen.
Postiin pystyi ennen sentään luottamaan.
Peukku alas postille.
Minulle tapahtui tässä ihan pari viikkoa sitten; asun ulkomailla ja sisareni oli laittanut pienen lahjan syntymäpäiväkseni, ihan sellaisen kevyen kirjekuoressa tulevan.
Laittoi sitten viestiä että postia tulossa. Odottelin viikon, toistakin, kysyin siskolta että onko siis lähettänyt mitään? Oli kyllä, ja lähetetty kirje oli palautettu hortoiltuaan 10 päivää jossain Turun saaristokunnan posteissa!
No uusi yritys ja kirjattuna tällä kertaa. Se tuli perille ja sain hakea lähipostista täällä.
On kuulemma täysin tavallista että postit hukkuu, viipyy viikkoja ja jopa kuukausia yms. Uskomatonta! Suomessa!!!
Vierailija kirjoitti:
Minä olen odottanut jo kuukauden pakettia, mutta mikäpä hätä tässä on.
Minullakaan ei olisi mikään hätä, jos paketit systemaattisesti seisoisivat lajittelussa 10 päivää, jolloin pitäisin sitä ihan vaan normaalina TAI jos Posti olisi vaivautunut edes kertomaan, että heillä on nyt tavallista enemmän ruuhkaa lajittelussa tms. Mutta jos normaalisti paketit etenevät lajittelusta 1-2 päivän sisällä ja nytkin osa paketeista on niin tehnyt, niin kyllähän se pistää huolestuttamaan, että miksi kaksi pakettia ei lajittelusta liiku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä ihmisten itkua siitä, ettei postia jaeta tiistaisin. Mitä niin ihmeellistä silloin on postiluukusta kolahtanut, ettei se voi odottaa keskiviikkoon?
Posti on nykyään täysi pelle! Mikään ei toimi. Ei se itketä, ettei posti tule tiistaina. Enemmän itkettää se, että kirjeet tulevat n. viikon viiveellä, jos ylipäätään löytävät perille. Nämä eivät ole sattumia tai yksittäistapauksia. Tämä on nykyään normikäytäntö.
Paketit tulevat varmemmin perille muutamassa päivässä. Siis jos niitä ei ole jaettu väärään osoitteeseen tai ole unohtuneet johonkin lajittelukeskukseen tai seilaavat mitä ihmeellisimmissä paikoissa edestakaisin.
Ihmetyttää miten monta sataa vuotta luotettavasti toiminut yritys on saatu lokaan muutamassa vuodessa? Mikään ei enää toimi. Keskitytään kaiken maailman höpöjuttuihin (nurmikonleikkuu), mutta unohdetaan ydintehtävä.
Meidän kunnassa on jaettu tiistainakin postia. Nimittäin maanantain postia. Ja monille keskiviikon posti on tullut vasta perjantaina. Kyllä on hommat sekaisin.
Minulla on Kiinassa asuva ystävä, joka jaksaa kehua, kuinka loistava Kiinan postilaitos on. Paketit perillä päivässä. Mitään ei ole koskaan kadonnut postissa.
Mikähän mahtaa Kiinassa olla postin volyymi Suomeen nähden? Aika moninkertainen kuten maan kokokin. Miten ne siellä "kolmannessa maailmassa" saavat asian toimimaan niin hyvin, kun täällä "edistyneessä" länsimaassa on joskus ihan mahdoton saada yhtä postikorttia perille naapurikaupunkiin?
Postia ei edes haluta saada toimimaan, sitten voidaan levitellä käsiä ja sanoa, että näin huonosti julkiset palvelut toimivat! Että kyllä nyt pitää yksityistää koko pulju.
Ja sen jälkeen posti loppuukin suurimmassa osassa maaseutua, koska ei ole tarpeeksi kustannustehokasta toimintaa.
Kumma juttu, kun kuitenkin alunperin toiminut hevosvetoisesti metsän keskellä, niin nyt digiaikana ei vaan toimi, vaikka kaikki on niin uutta, hienoa ja tehokasta.
Ikävää. :/
Ovat soittaneet lähipostiisi sen vuoksi, että he tarkistavat, ettei lähetys ole sittenkin saapunut sinne mutta on tapahtunut joku virhe sisäänkirjauksessa.
Lajittelusta ei yleensä ekana etsitä yksittäisiä lähetyksiä.
Luovuttelen itse postin paketteja työkseni ja välillä minusta on kummallista, että posti ei halua välttämättä avata toimintatapojaan vaan jättää asiakkaat ihmettelemään. Toivottavasti paketti löytyy.