Miehen mielestä 7veen pitää pystyä hoitamaan itsensä aamulla kouluun ja olemaan koulun jälkeen yksin, koska " hänelläkin oli niin"
Suuttui, kun kysyin katkotaanko samalla autoista turvavyöt, eihän meillä sellaisia lapsena ollut! Ja tuodaanko tuhkakuppi keittiöön, niin voin poltella kokatessa kuten kasariäidit.
Kommentit (60)
Kyllä meillä ainakin tuon ikäinen liikkuu yksin
No kyllä mun mielestä pitää osata pakata reppu, avaimet yms, pukea esim edellisiltana valmiiksi laitetut vaatteet ja tehdä vaikkapa leipä. Koulun jälkeenhän on esim iltapäiväkerhoja?
Sun reaktio oli ehkä hivenen yliampuva
Vierailija kirjoitti:
Suuttui, kun kysyin katkotaanko samalla autoista turvavyöt, eihän meillä sellaisia lapsena ollut! Ja tuodaanko tuhkakuppi keittiöön, niin voin poltella kokatessa kuten kasariäidit.
Turvavöiden puuttuminen lisäsi kuolemia. Mitä haittaa siitä aikoinaan oli, että koululaiset liikkuivat ja olivat yksin hetken?
Kai se nyt suuttui, kun et osaa keskustella niin kuin aikuiset ihmiset...
Nyt tulit tänne sitten pätemään miten hauska ihminen ja hyvä kasvattaja olet?
Mies ei tunnu ymmärtävän, että vaikka itse hoiti itsensä kouluun ja oli ns avainkaulalapsi, niin se ei vain toimi pojallamme! On sellainen haaveilija ja haahuilija, eikä ekaluokkalaisen muutenkaan mielestäni tarvitse osata. Minä sain muutettua työaikoja niin, että lähetän koulutielle ja tänään, kun on vapaapäivä saatan koululle asti . Koulun jälkeen on iltapäiväkerhossa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
No kyllä mun mielestä pitää osata pakata reppu, avaimet yms, pukea esim edellisiltana valmiiksi laitetut vaatteet ja tehdä vaikkapa leipä. Koulun jälkeenhän on esim iltapäiväkerhoja?
Sun reaktio oli ehkä hivenen yliampuva
Osaa pukea ja ottaa aamupalaa, mutta jää haahuilemaan ja unohtaa ajantajun ! Saattaa alkaa rakentaa legoilla tai mennä tabletille . Miehestä tämäkään ei ole ongelma, " mäkin jäin kerran silittämään naapurin koiraa ja sitten tipuin ojaan ja menin tunnin myöhässä kouluun, heh heh".
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun reaktio oli ehkä hivenen yliampuvaOsaa pukea ja ottaa aamupalaa, mutta jää haahuilemaan ja unohtaa ajantajun ! Saattaa alkaa rakentaa legoilla tai mennä tabletille . Miehestä tämäkään ei ole ongelma, " mäkin jäin kerran silittämään naapurin koiraa ja sitten tipuin ojaan ja menin tunnin myöhässä kouluun, heh heh".
Ap
No se tabletti sitten pois.
Kyllä tuon ikäinen osaa jo itse pakata edes koulureppunsa.
Vierailija kirjoitti:
Mies ei tunnu ymmärtävän, että vaikka itse hoiti itsensä kouluun ja oli ns avainkaulalapsi, niin se ei vain toimi pojallamme! On sellainen haaveilija ja haahuilija, eikä ekaluokkalaisen muutenkaan mielestäni tarvitse osata. Minä sain muutettua työaikoja niin, että lähetän koulutielle ja tänään, kun on vapaapäivä saatan koululle asti . Koulun jälkeen on iltapäiväkerhossa.
Ap
Miksi tuo järjestely aiheuttaa miehelle ongelmia?
Kunhan et tuputa pojalle sellaista käsitystä, ettei hän mitään osaa tai opi, on aivan avuton. Ja miehesi peesaa, että kyllä kaikkien muiden lapset pärjää, hänkin pärjäsi. Tuommoinen vetelys, et ainakaan minuun ole tullut.
Tuon ikäinen voi kävellä koulumatkat itse jos lyhyt matka kuten meillä. Mutta muuten kyllä pitää hoitaa eli lähettää kouluun ja olla kotona kun tulee.
Minä olin "avainkaula-lapsi" ja se oli hirveää. Tyhjä koti pelotti ja ahdisti. Koko lapsuuttani leimaa turvattomuus ja suru. Miksi lapsen pitää olla yksin , jos on mahdollisuus muuhunkin?
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäinen voi kävellä koulumatkat itse jos lyhyt matka kuten meillä. Mutta muuten kyllä pitää hoitaa eli lähettää kouluun ja olla kotona kun tulee.
Matkaa on yhteen suuntaan 2km
Ap
Poika voi mielestäni alkaa opetella yksin lähtöä sitten kolmannella, neljännellä. Nyt on vielä pieni ekaluokkalainen !
Ap
Perustelusi on vähän ontuvia. Milloin ajattelit opettaa lapselle vastuuta? Miksi haluat vahvistaa lapsen pärjäämättömyyttä?
Meillä on haaveilija ekaluokkalainen myös ja syksy ollaan edetty pienin askelin. Elokuussa ei olisi selviytynyt yksin, onneksi olen työt saanut järkättyä niin että saatiin rauhassa opeteltua. Nyt osaa kunnolla kellon ja pystyy lähtemään itsekseen, hyvä niin koska töiden puolesta ei kumpikaan meistä enää pysty paapomaan. Iltikseen menee iltapäivisin mutta aamut pärjää ja on ylpeä uusista taidoistaan.
Miksi ihmeessä ekaluokkalaisen pitäisi osata lähteä yksin kouluun ? Noin pieni kaipaa vielä vanhemman turvaa ja varmuutta, valmista aamupalaa haleja ja pusuja ja saattamista.
Sillehän nauraa variksetkin jos äiti saattaa kouluun. Itselleni oli ala-asteella päivän paras hetki kun pääsin koulusta kotiin ja hetken aikaa kotona ei ollut ketään muuta ja sain tehdä lähes mitä vain halusin.
Toki olin muutenkin aika itsenäinen lapsi ja vaeltelin metsissä kilometrien päässä kotoa joko yksin tai kaverin kanssa, kerran jouduttiin kiipeämään puuhun hirviemää ja vasoja karkuun :D
Meillä ei kakkosluokkalainenkaan pärjää yksin aamuja, mutta onkin ihan diagnosoitu haaveilija. Ei minkäänlaista ajantajua :) Patisteltuna menee 40min aamutoimiin (vaatteet, reppu ja ulkovaatteet katsottu jo illalla valmiiksi) eli nousee ylös, käy vessassa ja pesee hampaansa, syö aamupalan (jonka katan valmiiksi), ottaa lääkkeen ja pukee päälleen. Kasin aamuiksi laitetaan jo illalla suihkun jälkeen ranskanlettikampaus niin ettei aamulla tarvitse laittaa edes tukkaa.
Pikkuhiljaa edistytään, teen itse lyhennettyä työaikaa ja vuorotyötä joten pystyn olemaan tytön apuna vaikka kutoseen asti. Hän ei tuosta nopeudu kuin ajan kanssa. ADD hänellä siis :)
Kommentti 18. Mulla ihan sama fiilis ku tulin koulusta ja sai olla yksin ja tehdä mitä lystäs ennenku kukaan muu tuli kotiin. Ite osasin välipalaa laittaa, vaikken juniori master chef ollutkaan.
Tämäpä juuri. Mieheltä puhelin pois ja telkkariin kaksi kanavaa joista kaksi ohjelmaa iltaisin joista toinen uutiset ja toinen luontodokkari...