Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menkat ja murrosikä

Tyttö
05.11.2017 |

Moro! Oon 4 luokalla oleva tyttö ja mietin yhtä asiaa. Miten voisin hidastaa rintojen kasvun menkat ja muun tämmöisen. Auttaisko kuukautisiin laihdutus? Oon nyt 38kg ja 141 cm pitkä. Ja Mä en haluu myöskään finnei apuuaaa miten voi hidastaa? Älkää sanoiko jotain esim hyväksy nyt pikku kakara ettet voi estää niitä eli pitäiskö laihduttaa??

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun ei tarvi laihduttaa. Oot täydellinen just sellasena kun oot <3 Naiseks kasvaminen ei oo aina helppoo, mutta kaikki menee hyvin. Haleja <3

Vierailija
2/4 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläkin oli tuo sama ongelma mutta se meni vaan pois

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrasta liikuntaa, käytä vaikka löysempiä vaatteita jos ne on mukavia.

Murrosiän alkaminen on perinnöllistä eikä sen alkua voi myöhäyttää. Kamalinta on kai mielialan vaihtelut.

Mutta muista, jos lapsuudessa on vaikka joku kiva harrastus, voit jatkaa sitä aikuisenakin. Ja parasta tietysti, jos on jotain kavereita, hyvät ystävyydet voi kestää kauan. Keskity nyt vaan läksyihin, poikajuttuja ehtii jauhaa sitten isonakin.

Vierailija
4/4 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän. Mulla oli sun ikäisenä samat fiilikset. Siinä missä moni luokkakaveri ei malttanut odotella 5-6-luokalla murrosiän merkkejä itse olisin tehnyt mitä vain, että olisin saanut ne estettyä.

Nyt minulla ikää 34v - ja kyllä ne kuukautisetkin sitten alkoi kun olin 13v. Kaksi lastakin on ja nyt kaikki murrosikään ja kehitykseen liittyvä tuntuu niin normaalilta ja ei-nololta etten olisi ikinä uskonut. Olenkin kahdelle lapselleni (sekä tyttö että poika) kertonut kaikesta näihin liittyvästä ikätasoisesti alusta asti. Toivon todella, että heille ei tulisi yhtä nolostunutta suhtautumista näihin juttuihin kuin minulla oli heidän iässään. Osaltaan voi varmaan vaikuttaa se, että kotona äiti ei minulle näistä asioista juuri puhunut. Ja silloin harvoin kun puhui oli kyseessä "nolo erikseen pidetty puhe", kuin se että asioista olisi pienestä pitäen ohimennen sopivassa tilanteessa juteltu.

Mitoiltasi olet juuri hyvä. Iho murrosiän alkaessa voi heittäytyä hankalaksi, mutta pitää opetella vain alusta alkaen pesemään iho aamuin illoin ja tarvittaessa hakea apua lääkäriltä jos akne tulee. Ja jos kuukautisten alku hirvittää (itsellä suurin pelko oli, että ne alkaisivat kesken koulupäivän - eivät onneksi alkaneet. Aloivat yöllä kotona) niin varaa mukaan kouluun pieni hygieniapussi/meikkilaukku, jonne varaat vara alushousut ja kuukautissuojia. Tytölleni aion tällaisen mukaan kouluun aikanaan laittaa kun ikää on hieman enemmän.

Ja juttele; juttele kavereille, vanhemmille tai luottosukulaiselle. Kaikki me on aikanaan aikuiset teinejä oltu. Ja kaikille se on ollut enempi vähempi noloa ja hankalaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi