Mieheni uhkaa jättämisellä, koska en siivoa ja hän tekee mielestään liikaa kotitöitä.
Siis hohoijaa taas. Mieheni mielestä minun pitäisi yksin huolehtia kodista KOSKA hän tienaa enemmän ja maksaa laskuja enemmän. No kai hän maksaa niitä enemmän kun huomioi meidän tuloeron (8500€/2200€). Minä teen todella raskasta kolmivuorotyötä ja olen usein väsynyt. Silti AINA kun olen aamuvuorossa, miestä ja lapsia odottaa valmis päivällinen kotona. Minä valmistan ruuan, korjaan pöydän. Mies menee ruokalevolle kun on väsynyt toimistötöistään. Pääasiassa minä siivoan meillä, pesen aina pyykit ja viikkaan kaappiin. Mies käy enemmän kaupassa ja maksaa enemmän lainanlyhennystä. Minulle jää mun palkasta kaikkien laskujen ja pakollisten menojen jälkeen noin 600€/kk, josta maksan kaupassa käynnit, lastenvaatteet yms. Mulla alkaa olla sellainen olo, että menköön niin helpottuisi minun elämä.
Kommentit (36)
Rahalla saa ja hevosella pääsee, mutta mies on tehnyt liian sniidun diilin pitääkseen "työntekijänsä" tyytyväisenä. Nyt sitten miehen on parannettava ehtoja tai etsittävä toinen tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkatkaa siivooja 2x viikkoon. Miehellesi voit kertoa, että molemmat teette 40h/ vko, joten kotityöt jakautuukin sitten 50% / 50%
Vaihtoehtoisesti voit päästää miehesi lähtemään, ihan loistavasti tulet tulemaan toimeen sen jälkeenkin.
Tossa siivoojan palkkaamisessa on se pulma , että koka tilaa, niinmyös maksaa. Jos rahat eivät ole yhteiset, niin tuski pienipalkkane ap haluaa maksaa siivousta, josta tulisi monen sadan e lasku joka kk.
Usein ihmiset kehottavat palkkaamaan siivoojan, mutteivät ota huomioon, että jos isopalkkainen pitää rahansa itsellään, niin niillä rahoilla ei siivoojia maksella.
Nimim. Mies tienaa 15000€/kk, mä 2500€, 300m2 talo, ei siivoojaa, mies ei osallistu kotihommiin
En minä teille ehdottaisi siivoojaa vaan avioeroa, koska sinä olet mitä ilmeisimmin miehellesi pelkkä ostettu kodinkone etkä mikään vaimo tai elämänkumppani. Siivooja on sen sijaan ihan hyvä ehdotus niille, joilla on oikea välittävä ja kunnioittava parisuhde, mutta ongelma on arjen jaksaminen ja kotityöt.
Rahatalous yksi asia, aikatalous toinen asia.
Nämä kaksi jos sekoittaa niin kyllähän tuosta saa ison ongelman pykättyä.
Molemmat ovat täystyöllistettyjä. Oletus on että työtunteja on kuussa suunnilleen saman verran. Jos ei, niin se joka käyttää vähemmän aikaa työntekoon voi käyttää enemmän aikaa kodinhoitoon - kuitenkin niin että vuorotyön lepoajat tulee ottaa huomioon. Itse laskisin niin että etenkin yöttötunnit painaisivat laskennassa enemmän koska ne myös rasittavat enemmän.
Rahallisten vastuiden jako on jokaisen perheen oma asia, mutta jos 8000 tienaavalle on se 2200 tienaava kelvannut, niin hirveän pitkälle ei päästä sillä että kumpikin panee vaikka 2200 yhteisiin asioihin, ja ap:lle ei jää mitään kun miehelle jää vielä tosi mukava kuukausipotti tuhlattavaksi kuten lystää.
Yhteiselämän kannalta reilua on että se joka ansaitsee paremmin kantaa myös isomman rahallisen vastuun. Omistusten suhdehan voidaan sitten jakaa samalla tavalla, mutta sen täytyy olla ok myös pienemmän osuuden saavalle ja oikeasti, tällaisiin ei ole tervettä ryhtyä eropelossa.
Kolmanneksi: se oikea ongelma lienee jossain muualla. Milloin viimeksi olette keskustelleet avoimesti siitä mitä haluatte suhteelta, ja mitä haluatte perhe-elämältä?
Tuollaisia keksusteluja ei käydä toisiinsa luottavien puolisoiden välillä. Välillänne on epäluottamus joka saattaa hyvinkin rikkoa suhteen. Nyt on ehkä mahdollista muuttaa kelkan kurssia jos _ette_ tuhlaa aikaanne rahasta ja siivoamisesta riitelyyn, mutta en takaa ettäkö teistä olisi yhdessä pysymään vaikka saisittekin kanavat vielä auki.
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä nainen se selllainen on joka ei kotia hoida. Tämä on se juuri se pahin asia mitä voi naisen ja miehen välillä tapahtua. Kun mies joutuu ismien takia ottamaan naisen roolia kotona, kaikki parisuhdedynamiikka, erotiikka ja kipinä suhteesta katoaa koska naiset eivät pidä miestä miehisenä miehenä jos mies tekee kaiken minkä nainen pyytää. Miehen pitää olla jämäkkä ja sanoa miten asiat hoidetaan kotona ja naisten pitäisi alistua enemmän eikä kitistä joka asiasta. Koettakaas nyt vähän miettiä miten se teitin narinanne kotitöistä vaikuttaa teidän ja miehenne väliseen suhteeseen.
Mun mieheni on luonnostaan laiska ja sotkuinen tapaus. Laiska olen itsekin, mutta parempi laittamaan tavarat paikalleen käytön jälkeen. Suhteen ensimmäisinä parina vuotena meillä oli melkein aina sotkuista ja toistuvasti riitoja kotitöistä. Sitten kyllästyttiin kumpikin ja laadittiin yhdessä meidän perheen siivoussäännöt.
Lopputuloksena on se, että kotityöt on jaettu suunnilleen tasan ja niitä tehdään pitkin viikkoa molemmat, jotta tietty siisteystaso pysyy yllä eikä viikkosiivoukseen mene montaa tuntia. Meitin narina kotitöistä vaikutti meidän parisuhteeseen erittäin positiivisella tavalla. Minusta ainakin mies joka hoitaa oman osuutensa yhteisen kodin töistä, on monin verroin miehekkäämpi ja haluttavampi kuin sohvalla kuorsaava vätys, joka odottaa vaimoltaan samantasoista palvelua kuin äidiltään sai ollessaan kymmenen vuotias.
No jos hän ei tee muuta sen toimistotyönsä lisäksi niin mielestäni olisi kohtuullista auttaa edes vähän kotitöissä koska teet raskasta kolmivuorotyötä ja olet siitä väsynyt. Ja se toki maksaa enemmän laskuja joka tienaa enemmän ja vähemmän tienaava tekee vastaavasti enemmän kotitöitä.
Meillä on miehen kanssa hyvin perinteinen työnjako eli minä hoidan kokonaan kodin ja lastenhoidosta otan vastuuta suurimmaksi osaksi. Mies tekee kahta työtä: käy muualla töissä sekä lisäksi tekee vapaa-aikana toista työtä. Hän myöskin ansaitsee moninkertaisesti enemmän ja maksaa siten enemmän laskuja eikä se haittaa häntä koska meillä on niin suuri tuloero. Auttaa kyllä tarvittaessa. Hyvin on toiminut tämä järjestely eikä ole ollut mitään ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
No jos hän ei tee muuta sen toimistotyönsä lisäksi niin mielestäni olisi kohtuullista auttaa edes vähän kotitöissä koska teet raskasta kolmivuorotyötä ja olet siitä väsynyt. Ja se toki maksaa enemmän laskuja joka tienaa enemmän ja vähemmän tienaava tekee vastaavasti enemmän kotitöitä.
Meillä on miehen kanssa hyvin perinteinen työnjako eli minä hoidan kokonaan kodin ja lastenhoidosta otan vastuuta suurimmaksi osaksi. Mies tekee kahta työtä: käy muualla töissä sekä lisäksi tekee vapaa-aikana toista työtä. Hän myöskin ansaitsee moninkertaisesti enemmän ja maksaa siten enemmän laskuja eikä se haittaa häntä koska meillä on niin suuri tuloero. Auttaa kyllä tarvittaessa. Hyvin on toiminut tämä järjestely eikä ole ollut mitään ongelmia.
Joo, mutta heillä ei toimi, koska ap:lla ei ole voimavaroja hoitaa sekä 100 % työaikaa että 100 % kotitöistä.
Jos sun mies tienaa noin hyvin ja sinä noin vähän, miksi edes käyt töissä? Lopeta turha työnteko ja keskity miehesi, lastesi ja kotisi hoitamiseen. Mies voi hyvin maksaa kaiken, kun kerran tienaa noin paljon. Olette varmasti onnellisempia, kun miehesi saa olla Mies, joka elättää perheensä työllään, ja sinä saat olla Nainen, joka pitää perheestään huolta.
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä nainen se selllainen on joka ei kotia hoida. Tämä on se juuri se pahin asia mitä voi naisen ja miehen välillä tapahtua. Kun mies joutuu ismien takia ottamaan naisen roolia kotona, kaikki parisuhdedynamiikka, erotiikka ja kipinä suhteesta katoaa koska naiset eivät pidä miestä miehisenä miehenä jos mies tekee kaiken minkä nainen pyytää. Miehen pitää olla jämäkkä ja sanoa miten asiat hoidetaan kotona ja naisten pitäisi alistua enemmän eikä kitistä joka asiasta. Koettakaas nyt vähän miettiä miten se teitin narinanne kotitöistä vaikuttaa teidän ja miehenne väliseen suhteeseen.
:D Mun mies tekee KAIKKI kotityöt. Ja kun sanon KAIKKI, tarkoitan, että kaikki: siivoaa kämpän, pesee pyykit, laittaa ruuan, tiskaa, käy kaupassa... (Viikonloppuisin toki saatetaan tehdä yhdessä ruokaa.) Silti pidän miestäni erittäin miehisenä ja miehekkäänä; "alistun" sitten muissa asioissa, kuin kodinhoitoon liittyvissä ;)
Syy siihen, että mun mies tekee kaikki kotityöt, on se, että hän on työtön ja minä kokopäivätöissä. Ai että mun pitäisi vielä työpäivän päälle jotain pyykkiä alkaa viikkaamaan..? Don't think so.
Tilannetta toki katsotaan uudelleen sitten kun mies menee taas töihin. Jos ollaan molemmat 40h/vko töissä, niin kotityöt menee 50-50 huolimatta siitä, mitä toinen tienaa suhteessa toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Hitto mitä paskaa! En saatana tajua, kun on kaksi kättä, jalkaa ja älyä päässä, niin jalkovälin ulkonäkö määrittää sen, mitä siellä yhteisessä kodissa pitää kenenkin tehdä.
Asuuhan se mieskin siellä! Hotellissa voi olla täysihoidossa, kotona molemmat osallistuu kotihommiin, jos kerran käyvät kumpikin töissä. Ja lapset ikätason mukaan talkoihin.
Ja kyllä, minä "makaan" kotona tällä hetkellä lapsen kanssa, joten päävastuu kotitöistä on mulla. Asia muuttuu, kunhan palaan töihin.
Alistaminen ei lopu tuohon ikävä kyllä. Kysehän on siitä, että mies kokee olevansa tärkeämpi isomman palkkansa takia ja ansaitsevansa siksi elämässä etuja enemmän kuin sinä. Varmaan ainoa vaihtoehto on erota ja huoltajuudeksi 50/50. Ehkä voisit ehdottaa alkuun asumiseroa ennen papereiden lähettämistä. Samalla a) mies näkisi, millaista on arki yh-isänä ja b) sinä näkisit, onko tuossa itseasiassa miehelkä toinen nainen kuvioissa, mistä nämä sinua halveksuvat puheet.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä se on kyllä päin vastoin. Jos molemmat hoitavat tasapuolisesti kotihommat, niin molemmat ovat tyytyväisiä ja näin ollen parisuhde voi hyvin :) jos minulla olisi tuollaisen ajatusmaailman omaava mies (ei kyllä koskaan tule olemaan), niin olisi parisuhde mennyt heti nurin. Minä en mitään laiskottelijaa sovinistisikaa katsele saman katon alla.
Jäät kokonaan kotirouvaksi siivoamaan. Kolmivuorotyö on raskasta ja ei siinä jaksa tehdä samaa työtä vuorotta kotona.
Ehdotat siis miehelle, että jos sinun ei tarvitse mennä töihin, niin jaksat siivoilla.
Se, millainen rahasumma jää käteen täysipäiväisestä työnteosta, ei ole validi määrittelemään sitä, miten paljon pitää raataa työpäivän jälkeen???
Mutta jos hän on tuollainen mulqwist, niin sano että voi poistua ystävällisesti kuormittamasta arkeasi, mikäli näin tahtoo, makselee sitten lastenhoidosta ja hankkii vaikka kotipapulaisen yksiöönsä.
Wallah! kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:D Mun mies tekee KAIKKI kotityöt. Ja kun sanon KAIKKI, tarkoitan, että kaikki: siivoaa kämpän, pesee pyykit, laittaa ruuan, tiskaa, käy kaupassa... (Viikonloppuisin toki saatetaan tehdä yhdessä ruokaa.) Silti pidän miestäni erittäin miehisenä ja miehekkäänä; "alistun" sitten muissa asioissa, kuin kodinhoitoon liittyvissä ;)
Syy siihen, että mun mies tekee kaikki kotityöt, on se, että hän on työtön ja minä kokopäivätöissä. Ai että mun pitäisi vielä työpäivän päälle jotain pyykkiä alkaa viikkaamaan..? Don't think so.
Tilannetta toki katsotaan uudelleen sitten kun mies menee taas töihin. Jos ollaan molemmat 40h/vko töissä, niin kotityöt menee 50-50 huolimatta siitä, mitä toinen tienaa suhteessa toiseen.
Mä ottaisin niin mielelläni tuollaisen miehen!!!!
Vierailija kirjoitti:
Alistaminen ei lopu tuohon ikävä kyllä. Kysehän on siitä, että mies kokee olevansa tärkeämpi isomman palkkansa takia ja ansaitsevansa siksi elämässä etuja enemmän kuin sinä. Varmaan ainoa vaihtoehto on erota ja huoltajuudeksi 50/50. Ehkä voisit ehdottaa alkuun asumiseroa ennen papereiden lähettämistä. Samalla a) mies näkisi, millaista on arki yh-isänä ja b) sinä näkisit, onko tuossa itseasiassa miehelkä toinen nainen kuvioissa, mistä nämä sinua halveksuvat puheet.
Jatkan... eli minusta tuo on isompi ongelmavyyhti kuin mitä ap nuyt näkee. Mies kokee olevansa tärkeämpi ja parempi ja arvokkaampi kuin ap ja ansaitsevansa enemmän. Tutkimuksissakin on huomattu, etyä juuri sellaiset miehetxesim pettävät. Heillä ei ole huonoa omastuntoa siitä vaan he kokevat täysin olevansa oikeutettuja siihen. Eli kyllähän suhteessanne on puutteita sun tasaveroisessa arvostuksessa ja kunnioittamisessa ap, kun mies on alkanut tuollaisia puhua.
Vierailija kirjoitti:
Ei miehen tule auttaa kotitöissä, vaan tehdä puolet niistä, koska molemmat puolisot käyvät kokopäivätöissä, aloittaja vieläpä raskaassa kolmivuorotyössä. Ei se, että tienaa enemmän, oikeuta luistelemaan kotitöistä, jos molemmat tekevät palkkatyötä kodin ulkopuolella yhtä paljon. Molemmilla työhön menee siis yhtä paljon aikaa ja energiaa, joten kotitöihin jää molemmilla yhtä paljon aikaa ja energiaa. Siten on vain reilua, että kotityöt jaetaan puoliksi.
Me asutaan omakotitalossa ja meillä on kaksi autoa, muttei meillä siltikään ole niitä raskaita "miesten hommia" juuri koskaan. Autot huolletaan huollossa, pihatöitä ja pintaremppaa tekee molemmat ja isot rempat tekee ammattilainen.